PARADONTALE BEHANDELING 15 ELEMENTEN IN 7 MINUTEN € 375

Author:
beau
Posted:
di, 11/27/2007 - 00:20
Ik ben bij mijn tandarts geweest en hij heeft een paradontaal onderzoek gedaan met paradontiumstatus, kosten € 143,40
duur van het onderzoek 5 minuten.
Conclusie 30 elementen zouden een paradontale behandeling moeten.
Totaal kosten zou op € 750 komen inclusief verdoving.

Vandaag de 1e helft van de behandeling gehad, 15 elementen behandeld.
de tandartsassistente heeft ongeveer 20 minuten tandsteen verwijderd waarna de tandarts in 7 minuten de paradontale behandeling deed.
15 elementen in 7 minuten.
Kosten € 375
Mijn vriendin heeft ook zo'n behandeling gehad maar dat duurde veel langer, zij had minder elementen maar de mondhygieniste was per keer ongeveer 1 uur bezig, zij is 4x geweest.
Ik vraag me nu echt af of ik wel goed behandeld ben.
Hoe kan je nu in 7 minuten 15 elementen doen.
Graag zou ik een goed advies willen en een verwijzing tot wie of welke organisatie ik me kan wenden met deze situatie.

Ik heb al eens eerder iets merkwaardigs meegemaakt.
Ik kwam voor een gaatje, dacht ik, tandarts zei, neen is wortelkanaal.
Hij gaat aan de slag met de wortelkanaalbehandeling.
Bij mijn vervolg behandeling vroeg ik of hij een foto van die kies wilde maken, foto gemaakt, conclusie..... er was daar al in het verleden een wortelkanaalbehandeling gedaan, zelfs met een apexrecessie.
Dus...de noodvulling er uit en weer dichtgemaakt.
Kosten € 113.
Ik heb daar met de tandarts over gesproken en het geld heb ik terug gekregen.
Op mijn verzoek toen een overzichtsfoto van mijn hele gebit laten maken.
conclusie: paradontale behandeling nodig, zie mijn verhaal boven.
Hoop dat een deskundige mij advies kan geven.
groeten Beau
fleetstone

Die vraag wilde ik ook al stellen.
Andere vraag: had je enige vorm van tandvleesproblemen of klachten? Niet dat je persé klachten moet hebben om een paradontale behandeling noodzakelijk te maken. Maar toch.
In afwachting van antwoorden neem ik alvast de vrijheid om wat vooruit te lopen.

Niet de duur van de ‘paradontale’ behandeling zou je zorgen moeten baren, maar de benoeming ervan.
In het 5 minuten durende onderzoek zijn waarschijnlijk alle pockets met een sonde nagegaan. Maar in die 5 minuten maak je daarnaast niet zomaar even een parodontiumstatus van 30 elementen. Lees het volgende maar eens:
http://www.voorbeeldvan.uwtandartsonline.nl/pages/default.asp?articleid…
Dus die Euro 143,40 lijkt mij onterecht in rekening gebracht.

15 elementen in 20 (mh) + 7 min. (ta) lijkt meer op code M55 (Euro 22,30) dan op een paradontale behandeling. Zie voor info tarieven:
http://tandheelkunst.praktijkinfo.nl/praktijksites_v2/frontend/getbesta…

Zomaar beslissen een gaatje te behandelen door een WKB te doen in een WKB-kies (zonder verder onderzoek of foto vooraf!) is een reden om aan de handelwijze van deze tandarts te twijfelen.
Pas nadat hij op jouw verzoek een overzichtsfoto van jouw gebit heeft gemaakt, concludeert hij dat een paradontale behandeling nodig is. Op grond waarvan? En waarom kwam hij niet zélf, na enig onderzoek aan het gebit, tot die conclusie? Tweede reden om aan hem te twijfelen.
di, 11/27/2007 - 12:31 Permalink
beau

Die vraag wilde ik ook al stellen.
Andere vraag: had je enige vorm van tandvleesproblemen of klachten? Niet dat je persé klachten moet hebben om een paradontale behandeling noodzakelijk te maken. Maar toch.
In afwachting van antwoorden neem ik alvast de vrijheid om wat vooruit te lopen.

Niet de duur van de ‘paradontale’ behandeling zou je zorgen moeten baren, maar de benoeming ervan.
In het 5 minuten durende onderzoek zijn waarschijnlijk alle pockets met een sonde nagegaan. Maar in die 5 minuten maak je daarnaast niet zomaar even een parodontiumstatus van 30 elementen. Lees het volgende maar eens:
http://www.voorbeeldvan.uwtandartsonline.nl/pages/default.asp?articleid…
Dus die Euro 143,40 lijkt mij onterecht in rekening gebracht.

15 elementen in 20 (mh) + 7 min. (ta) lijkt meer op code M55 (Euro 22,30) dan op een paradontale behandeling. Zie voor info tarieven:
http://tandheelkunst.praktijkinfo.nl/praktijksites_v2/frontend/getbesta…

Zomaar beslissen een gaatje te behandelen door een WKB te doen in een WKB-kies (zonder verder onderzoek of foto vooraf!) is een reden om aan de handelwijze van deze tandarts te twijfelen.
Pas nadat hij op jouw verzoek een overzichtsfoto van jouw gebit heeft gemaakt, concludeert hij dat een paradontale behandeling nodig is. Op grond waarvan? En waarom kwam hij niet zélf, na enig onderzoek aan het gebit, tot die conclusie? Tweede reden om aan hem te twijfelen.
di, 11/27/2007 - 14:40 Permalink
beau

Ik heb een andere tandarts, dus niet dezelfde als mijn vriendin.
Mijn vriendin had eigenlijk geen tandarts maar een mondhygieniste en zij was erg tevreden over haar werk.
Ik zal de linken lezen en tevens wil ik hier in Rotterdam een second opinion vragen bij een mondhygieniste.
Ik had niet echt last van mijn tandvlees, soms was het wat geirriteerd, dus zo'n behandeling zou op zich wel OK zijn, als het op de goede manier gebeurt.
Mijn "oude"tandarts is met pensioen en nu zit er een tandartsencentrum in.
Nooit problemen met mijn vorige tandarts gehad, de man nam de tijd voor je en was in mijn ogen goed.
In deze praktijd behandelt de tandarts 2 patienten tegelijk en loopt dus van de ene behandelkamer naar de andere. b.v ik wordt verdoofd en moet even wachten om het in te laten werken, dan gaat hij dus weer snel naar de ander behandelkamer en doet daar zijn werk. na 5 minuten komt hij dan weer bij mij en moet de andere patient wachten.
De tandartsassistente haalde wat tandsteen weg, zij is dus geen mondhygieniste, en de tandarts deed de behandeling verder in 7 minuten.
Bedankt voor jullie reacties en hou jullie op de hoogte van het vervolg
groet, Beau
di, 11/27/2007 - 14:53 Permalink
beau

Ik heb voor morgen een afspraak met een mondhygieniste voor een second opinion.
Zij wil schriftelijk vastleggen wat haar bevindingen zijn.
Ik mag toch aannemen dat haar conclusie serieus genomen wordt, zij doet niet anders dan dit soort behandelingen, het is haar vakgebied.
De kosten voor dit consult moet ik natuurlijk ook betalen.
Ik heb wel de tandartspraktijk gebeld waar ik dus dat probleem mee heb.
De manager stelde voor dat ik een gesprek zou hebben met de tandarts hierover.
Maar eerst de second opinion, dan heb ik in elk geval een schriftelijk bewijs in handen.
Anders is het zijn woord tegen de mijne .... en ik ben natuurlijk de leek.
Een kennis van me zei dat ik ook nog evt. mijn verhaal bij de NVMA of zoiets kan gaan, moet het nog even opzoeken op het internet.

Een paradontoloog zou ook een optie zjjn, moet even kijken wat een consult daar kost.
Meestal kan je daar niet zelf naar toe maar gebeurt dat op verwijzing van een tandarts.
Ik zal eens bellen.

De rekening die ik zou gaan krijgen is trouwens geen € 375 maar € 398 kreeg ik vandaag te horen, hoewel de offerte aangeeft € 375.
Ik vroeg naar de reden.....hij had nog een element gevonden die niet op de paradontium status zat maar die heeft hij in die 7 minuten dus ook gelijk meegenomen.
Dat paradontale onderzoek, wat een week geleden gebeurd is, duurde 5 minuten.
de kosten hiervoor waren € 143,-
Ik vertelde mijn verhaal aan de mondhygieniste waar ik dus morgen naar toe ga en zij vond dat wel supersnel.

Ik vind dit een hele vervelende situatie, de tijd en energie die ik er in moet steken om mijn recht te halen en om een gezond gebit te krijgen.

Groet, Beau
di, 11/27/2007 - 22:21 Permalink
hello jozefien

Beau, steek aub wat van jouw tijd en energie hierin, het lijkt inderdaad allemaal niet te kloppen :smt009 . Je kan misschien hiermee andere mensen een hoop ellende besparen. Ik hoop dat je met die tandarts gaat praten en indien je zeker weet dat het allemaal niet klopt, dat je inderdaad een klacht indient. Dit soort tandartsen moet gestopt worden :smt013 , ze verpesten met dit soort zaken de goede naam van de tandarts, zo gaan mensen ze als geldwolven zien en lijden de goeie onder de kwaaie. het is dus aan patienten die niet goed behandelt zijn om deze gasten te stoppen. wens je veel succes en hou ons op de hoogte! :smt006
di, 11/27/2007 - 23:40 Permalink
beau

Fleetstone,
Bedankt voor de links, heb ze net zitten lezen.
Heb gelukkig een copie van mijn parodontiumstatus en daar staan alleen de diepte van de gemeten pockets op.
De dieptes varieren van 2 t/m 5 en 2 elementen met een 6 ;-(
Verder staat er niets op vermeld, geen furcatie, geen afbr bot geen rv geen rl geen m
Het is een voorgedrukt papier waar de tandarts dan op in moet vullen.
Ik zie enkel de diepte van de pockets genoteerd, de rest in blanco
geen behandelplan.

Op de parodontale behandeling factuur staan allemaal T 21 codes
Ik lees bij de parodontale behandeling T 21 code:
Uitsluitend te berekenen indien volgend op T 12 van toepassing voor behandeling van element met geregistreede pochtediepte van meer dan 4 mm
Nou vraag ik me af, ik heb dus varierende dieptes van 2-3-4-5-6
Zouden voor de pockets van minder dan 4 een ander tarief berekend moeten worden???

Verder las ik op de door jouw verwezen url dat een parodontale behandeling meestal in 4x gebeurt en dat het een intensieve behandeling is die wel per keer 1 uur duurt.
Nou ik met mijn 27 pockets, sorry ik zei eerst 30 maar zag dat er bij de codes 2x verdoving was genoteerd.
Ook zo iets vreemds, de tandarts gebruikt 1 injectie en daarmee prikt hij op 4 verschillende plaatsen in mijn rechterkaak, boven en beneden kaak rechts.
Toch rekent hij daarvoor 2 injecties is UPT code A10, dus dat kost me 2x €12,40

Ik lees op de site van de tandarts.nl dat deze behandelingen per quadrant gedaan worden, kaak wordt als het ware in 4 delen verdeeld, en per behandeling wordt dan 1/4 van de kaak behandeld.
Bij mij heeft hij de kaak in 2 delen verdeeld, dus linker boven en onderkaak en rechter boven en onderkaak.(14 elementen)
Nu wordt mij toch wel duidelijk door het lezen op deze site, dat 7 minuten echt niet kan, dat zou dus 2 uur moeten zijn.

De verdoving:
Ik werd misselijk van de verdoving en wat draaierig, kreeg ook wat hartkloppingen.
gelukkig zakte dat later weer.
Maar nu heb ik nog steeds pijn in mijn re.kaakgewricht, net onder mijn oorlel waar het gewricht van mijn kaak zich bevindt.
Ik had het gevoel dat hij de naald te diep op die plek erin stak.
De mondhygieniste die ik dus aan de telefoon heb gehad, denkt dat hij misschien een spier geraakt heeft maar dat dit wel over gaat.

ook heb ik geen instructies gehad aangaande mondhygiene.
nou weet ik zelf wel hoe ik mijn tanden moet poetsen en flossen en met tandenstokers.
Maar toch... had het wel aardig geweest als mij hierover nog wat instructies waren gegeven of ik het wel goed doe.

Ja Jozefien, je kon weleens gelijk hebben, mogelijk kan mijn verhaal anderen helpen, daar is dit forum voor, dus dat is de reden dat ik nu alles maar uitgebreid aan jullie vertel.

Ik heb geen ander keus om hier tijd en energie in te steken, als ik een goed gebit wil.
Bedankt voor jullie reacties .
Morgen het vervolg....

Groet, Beau
wo, 11/28/2007 - 00:52 Permalink
fleetstone

Mag ik mijn mening geven over de handelwijze van deze tandarts van “Huize de Gezonde Glimlach”?

Een status maken van het hele gebit kost ongeveer 15 minuten: de ene sondeert en de andere noteert. Dan ben je dus met 2 man bezig. Moest ie het alleen doen, dan zit je toch gauw een klein half uurtje met je mond open. Dus dat onderzoek is een flodderig vluggertje geweest. Eigenlijk kun je dat papiertje nauwelijks een status noemen.
Die Euro 143,40 is voor dat werk VET overvraagd. Die rekening zou eigenlijk aangevochten moeten worden.

Wat die andere rekening betreft: aan de hand van zijn ‘statusje’ kan hij nu de T-codes declareren (heel slim van ‘m). En dat is zuur, gezien de tijd die eraan besteed is.
Zouden voor de pockets van minder dan 4 een ander tarief berekend moeten worden???
Lijkt me wel, maar als je de tarieven goed gelezen hebt, gaat hij nog een stapje verder. Hij laat zijn assistente het werk doen en voor de vorm plakt hij er nog eens 7 minuten aan vast. Op die manier kan hij T21 declareren. Het lagere tarief T22 is voor mondhygiënisten. Ik bedoel maar.
Echter dit alles is misschien nog niet eens zo belangrijk. Waar het om gaat is dat 27 minuten behandeltijd GEEN ‘parodontologie bedrijven’ is, maar gewoon gebitsreiniging. De M-code dus. Zo moet het die man ook gebracht worden. Hij maakt m.i. misbruik van de CTG-tarieven.

Dat van die injecties klopt wel.

Wat je eigenlijk zou moeten doen (geen aanlokkelijk voorstel maar wel nodig om uit deze impasse te komen) is deze man de gelegenheid geven om alsnog de status compleet te maken. Uiteraard zonder extra kosten. Wijs hem daarbij op de info die je hebt.
Zit je wel aan die T-codes vast. Dwz die kun je dan niet meer aanvechten.

En verder:
Allereerst de mondhygiëniste consulteren en alles vragen wat je weten wilt (zet ze vooraf op papier, zodat je niets vergeet).
Heb je duidelijkheid gekregen en ben je zeker van je zaak, neem dan contact met hem op, zeg wat jij ervan vindt en vraag om een redelijke en eerlijke oplossing. Als dat op niets uitloopt, dan is een pittiger aanpak nodig.
Protesteer schriftelijk tegen de rekeningen en onderbouw je protest met alle info die je hebt. Ook de info van de mondhygiëniste.

Mocht ik er helemaal naast zitten, dan volgen hier vanzelf de reacties. Ze houden me hier wel in de gaten, want voor sommigen trek ik nogal eens te hard van leer.:smt003
wo, 11/28/2007 - 17:54 Permalink
vV

Citaat:
Zouden voor de pockets van minder dan 4 een ander tarief berekend moeten worden???
Lijkt me wel, maar als je de tarieven goed gelezen hebt, gaat hij nog een stapje verder. Hij laat zijn assistente het werk doen


pockets van 4 mm worden niet berekend als T21, sterker nog bij een behandeling worden alleen de elementen met een pocket van 5 of meer berekend, de 4mm neem je er uiteraard wel in mee qua schoonmaken. Dat ie nog een pocket vond die die wel meende te kunnen berekenen, dus 5 mm of meer, betekent dus dat de status niet goed opgesteld was (maar wat verwacht je ook in die tijd...)
Zie ook toelichting bij de tarievenlijst elders op deze site.

Dat een assistente dit werk doet?? lijkt mij niet..is subgingivaaltandsteen verwijderen..
Het lagere tarief T22 is voor mondhygiënisten
inderdaad, niet voor assistentes die met een opleiding tot preventieassistente alleen supragingivaal mogen weghalen, dus niet uit de pockets (wat er gezien uw opsomming maar een paar waren..)
De T12 is allen van toepassing bij DPSI 3+ of 4... en dan wil ik wel een volledige zien, dus ook recessies aangegeven, bloedingen, aanwezigheid plak, furcaties etc etc...En dat strookt weer niet ermee dat ie bij de behandeling nog 1 vond die niet begroot was... Klinkt alsof er slechts een beperkte T11 gedaan is...(dus zonder bloeding etc aan te geven, maar alleen de pockets)
dus ja, goed verslag leggen, en dan verder. en verder is in ieder geval andere tandarts zoeken...

punt is wel trouwens ook nog: hij heeft dus wel een begroting afgegeven.. en ook al is er meer gerekend dan begroot, dat mag en binnen bepaalde grenzen hoeft ie dat nog niet eens te melden. (staat als het goed is ook op de begroting vermeld), dus u wist wel wat er ging gebeuren.. dat het iets sneller was dan verwacht a la.. Waar het nu met name om gaat is
1. klopt de status nu wel of niet! (bij een paar pockets maar zou het nog wel eens kunnen kloppen ook...) en 2 is alles goed schoon of niet

Want de keerzijde is wel: klopt het allemaal, en is alles schoon, is ie gewoon erg snel (en snel binnen) maar is er wel voldaan aan de inspanningsverplichting....! En dan is zijn verhaal ook waterdicht, dan heeft de assistente supragingivaal schoongemaakt, en hijzelf sub, en tja die tijden dat er aan gewerkt is, kan als subjectief terzijde worden gelegd...(even advokaat voor de duivel, dat snappen jullie wel..)
wo, 11/28/2007 - 19:32 Permalink
beau

NOU NOU NOU ZEG, heb ik zitten zwoegen op mijn antwoord, heeft me 3 kwartier gekost en nu is het niet op dit forum verschenen, alles weggggg
Ben der zoooo kwaad over, kan ik weer helemaal opieuw beginnen.
Heb morgen vrij , dus ik ben nu zo kwaad, dat ik weeeer opnieuw ga proberen.

Verkorte versie: zal het in etappes doen, anders is mijn tekst weer foetsie
Conclusie mondhygieniste:
Werk is niet voldoende gedaan, ze zou ongeveer een uur nodig hebben om de rechter kant onder en boven af te maken.
Parodontiumstatus is onvolledig: Ze zou een half uur nodig hebben om dat compleet te maken.
Er is niet gepolijst, de behandelde elementen zijn stroef ( schuurpapier) wat gevolg kan hebben dat er weer snel weer aanslag op komt.

Voor de linkerkant boven en onder denkt ze ongeveer 2 uur nodig te hebben.
Beau
do, 11/29/2007 - 01:15 Permalink
beau

deel 2
Gesprek gehad met manager van de tandartspraktijk.
Ze luisterde goed en gaf me helemaal gelijk.
Ze was onthutst en gedreven om dit eens en voor altijd op te lossen.
Er zijn meer mensen met klachten geweest.
Ze wil de extra kosten die ik bij de mondhygieniste voor de ( behandelde) rechterzijde en het compleet maken van de paro status van mijn factuur aftrekken.
Het extra element, hoef ik niet te betalen.
Ze betreurt heel erg de gang van zaken en verzocht mij de 2 incidenten ( wortelkanaakbeh en dit) op papier te zetten, zij wil dit met hoger managemet gaan bespreken.
Deze organisatie heeft in den lande veel centra en er zijn in den lande meer klachten.
ook over dit centrum waar ik dus bij zit.
Ik heb me uit laten schrijven en zij stuurt al mijn gegevens, dossier op.
Nou mijn compliment voor haar. ;-)

Beau
do, 11/29/2007 - 01:25 Permalink
beau

Heb nog even zitten bestuderen op paro status en op de website.
De status bestaat uit 2 formulieren.
Een formulier: staat boven DPSI, dat zou de score weer moeten geven in relatie met de pocketdiepte.
Deze score staat er helemaal niet, enkel de pocket dieptes staan vermeld.
Bij elementen 17, 16 en 26 , 27 staan bij de hokjes furcaties een grote V, ik neem aan dat dat betekent dat daar sprake is van furcaties.
Verder staat er bij plaquescore 0%
Bloedingsindex 0%
Bij diagnose..... niets bij hokje Behandelplan.....niets

Formulier 2 staat boven Paro status ( vert)
Ook weer enkel de diepte van de pockets
Diagnose code.... niets aantal..... niets, toelichting.....niets.. alles is blanco gelaten

Ik krijg toch sterk de indruk dat de diagnose , dus de DPSI status die moet lopen van 0 t/m 4 voor het gemak is weggelaten om zodoende niet in conflict te komen met die pockets van 4 en minder inzake berekenen van de behandelkosten .

Als ik naar mijn offerte kijk, dan zouden er 10 elementen zijn die van alle 6 gemeten zijden
onder of tot 4 mm zijn, deze zouden dan niet voor de T21 code in aanmerking komen
In 2 elementen zijn komen aan een van de zijden metingen voor die boven de 4 zijn.

zal maar even dit vast plaatsen voordat ik dit kwijt ben
Beau
do, 11/29/2007 - 03:36 Permalink
beau

De Pocketmeting is door de tandarts gedaan en de assistente schreef alles op.
Ik hoorde hem zeggen 2..2...3...4 enz en zij maar schrijven.
Nog even een snelle blik in mijn mond en toen was het klaar.

20 minuten tandsteen verwijderen door tandartsassistente, en 7 minuten parodontologie bedrijven, ja daar zit wel wat in. dus die UPT codes moeten daar op aangepast worden.
Bedankt voor jullie hulp, ik ga morgen toch maar weer de manager bellen met deze nieuwe feiten, kan er nog wat meer van de rekening af.
Als jullie nog suggestie hebben over de 20 minuten UPT code en evt over die 7 minuten... onder welke UPT code die zou kunnen vallen.
Hij heeft dus wat geschrapt met een soort van lepeltje en toen gespoeld met een bleekwaterachtige vloeistof en daarna wat dotjes wittige creme, ik denk om bacterien te doden., hier en daar op de overgang tandvlees, tandwortel gespoten.
Ik mocht een uur niet spoelen om het goed in te laten werken.

Nou zeg, het is al heel laat, ik ga maar slapen en morgen... straks dus die manager bellen voodat zij de definitieve aangepaste factuur al naar de organisatie stuurt, die voor de inning van de betalingen bij patienten zorgt.
Als dit al weg is, dan is het nog lastig om weer corecties aan te brengen.
Heb je nog een suggestie, dan hoor ik dat graag zo snel mogelijk.
Alvast bedanktvoor al jullie hulp, ik heb er echt wat aan gehad.
groet,
Beau
do, 11/29/2007 - 03:55 Permalink
mecánico para …

Nou zeg, het is al heel laat, ik ga maar slapen en morgen... straks dus die manager bellen voodat zij de definitieve aangepaste factuur al naar de organisatie stuurt, die voor de inning van de betalingen bij patienten zorgt.
Als dit al weg is, dan is het nog lastig om weer corecties aan te brengen.
Heb je nog een suggestie, dan hoor ik dat graag zo snel mogelijk.



Als jij het niet eens bent met de rekening dan meldt je dat de tandarts en als de nota op de mat gaat vallen is het melden aan FaMed of Kesteren dat de rekening niet deugt voldoende om de rekening terug te kaatsen naar de tandarts. Dat gaat niet zomaar, maar als je aangeeft dat wat er gebeurt is niet overeenkomt met wat er op de nota staat krijgt de behandelaar/het centrum een recalamatie. Dat moeten zij dan weer kortsluiten en ongegeneerd opneiuw aanbieden wordt uiteraard een herhaling van zetten. Als de nota verstuurd is en jij kan aantonen met briefwisseling en onderbouwing van een derde partij dat het geleverde werk onder de maat of geheel niet uit is gevoerd, wordt 1) de tandarts niet betaald door de rekeningenintermediair, 2) de deurwaarder niet ingeschakeld en geen verhoogde kosten geind en 3) als de tandarts zo door gaat wordt zijn contract met die maatschappij geheel eenzijdig door hun ontbonden.
Vaak zijn dit soort anonieme graaiers bij die bedrijven aangesloten juist omdat ze weten dat een nota op andere gronden niet of nauwelijks inbaar blijkt.

geniet van je successen
do, 11/29/2007 - 08:12 Permalink
beau

Heb vandaag mijn medisch dossier ontvangen.
De V die in het hokje staat bij furcaties is gewoon een voorgedrukte V waarin dan evt iets geschreven moet worden, er staats niets in vermeld.

De vermeldingen vanaf 2 t/m 6 zijn DPSI codes en pocketdieptes door elkaar.
het behandelplan is:
Begrotingen geven
Receptuur voor Corsodyl
Initiele paradontale behandeling per element.

De mondhygieniste wist mij ook ng te vertellen dat tandartsen... het zo schijnt te zijn dat indien er in 1 quadrant maar 1 pocket dieper is dan 4 mm de rest van de in dat quadrant aanwezige pockets minder dan 4 mm gewoon als een T21 UPT code opgevoerd mogen worden.
De mondhygieniste werkt op basis van tijd.
Tip: heb je een parodontale behandeling of parodontiumstatus nodig, kan je beter naar een mondhygieniste gaan, zij rekent dan b.v een half uur, kosten € 49 ( in plaast van € 143,50 bij de tandarts)
Uurtarief is € 98,- ongeacht de materialen die zij gebruikt.
Verdoving kost b.v 5 minuten .

Nog een tip:
Ik heb een verzekering bij Delta Lloyd ( neen ik werk daar niet en heb er geen aandelen)
Ik heb 2 aanvullende pakketten erbij 1 voor alternatieve geneeswijzen tot € 500,- alles 100% vergoed.
Tandarts: limiet tot € 1000,- per jaar, alle behandelingen 100% vergoed.( Bleken niet)
Via het open collectief http://www.unitedinsurance.nl krijg je grote korting.
Ter illustratie, mijn pakket heet zorg Compleet en ik betaal voor alles € 122 2007
Voor 2008 moet ik iets van € 228 betalen

Ik heb me dus uit laten schrijven, ben reuze goed behandeld door de manager van de praktijk en we hebben een goede oplossing gevonden.
Ik heb tevens al een nieuwe tandarts gevonden, die goed aangeschreven staat.

Bedankt iedereen die meegedacht heeft, het heeft mij echt geholpen

Groet, Beau
do, 11/29/2007 - 21:04 Permalink
robinson

De mondhygieniste wist mij ook nog te vertellen dat tandartsen... het zo schijnt te zijn dat indien er in 1 quadrant maar 1 pocket dieper is dan 4 mm de rest van de in dat quadrant aanwezige pockets minder dan 4 mm gewoon als een T21 UPT code opgevoerd mogen worden.

Grote onzin,
mondhygieniste preekt blijkbaar voor eigen parochie? :smt009
do, 11/29/2007 - 21:48 Permalink
Lieneke

De mondhygieniste werkt op basis van tijd.
Tip: heb je een parodontale behandeling of parodontiumstatus nodig, kan je beter naar een mondhygieniste gaan, zij rekent dan b.v een half uur, kosten € 49 ( in plaast van € 143,50 bij de tandarts)
Uurtarief is € 98,- ongeacht de materialen die zij gebruikt.
Verdoving kost b.v 5 minuten .


Groet, Beau


Dit geldt echter alleen bij een vrijgevestigde mondhygienist. Dus niet voor een mondhygienist in loondienst....
vr, 11/30/2007 - 07:11 Permalink