chloorhexidine 0.12% en paradontitis

Author:
mavo1981
Posted:
di, 11/11/2008 - 14:43
Hallo,

Ik heb even een vraag over chloorhexidine 0.12%.
De tandarts heeft paradontitis bij mij geconstateerd, ik snap er niks van, heb geen tandplak en helemaal geen gaatjes, ook nooit gehad. Wel ben ik een paar maandjes terug bevallen en ik heb gelezen dat een zwangerschap een aanslag kan zijn op je tandvlees.
Nu moet ik spoelen met chloorhexidine 0.12% maar ik heb het idee dat mijn tandvlees hier alleen maar gevoeliger door wordt, en meer gaat bloeden daarnaast voelt mijn tong sinds ik begonnen ben niet lekker aan, zeer gevoel vooraaan de tong. Is dit een normale reactie? Ik vraag me ook af of je beter met een harde of een zachte borstel kunt poetsen? Ze hebben gezegt dat ik een electrische, sonische borstel moet aanschaffen maar heb dat geld zo 1 2 3 niet liggen.

Zijn er aanwijzingen / klachten waaraan je zelf kunt zien dat je aan deze aandoening lijdt?

Groetjes
Lieneke

Paro ontstaat vrijwel altijd doordat er toch plak is blijven zitten. De plak, bestaande uit onder andere bactieren, hoeft niet eens zo oud te zijn om een ontsteking te veroorzaken. Gaatjes ontstaan bij echt oude plak. En voordat een gaatje gevuld moet worden...dan gaat er heel wat tijd overheen.

Een enkele keer lijkt er geen relatie te zijn tussen de aanwezige ontstekingen en de plak. Meestal is hier dan sprake van een bepaalde bacterie; A.A. genaamd.

Is het jouw eigen constatering dat er geen plak zit? Of die van de tandarts? Het kan ook zijn dat je die dag wel heel goed de tandplak hebt weggehouden maar een poos geleden niet. Het kan zijn dat er onder het tandvlees, tandsteen is gevormd.

Wellicht is het bloeden niet erger geworden, maar ben je er nu bewuster van. Daardoor kan het meer lijken.

Van paro hoef je niks te merken: Het is een chronische ontsteking. Je hoeft niet eens te merken dat het bloedt: het kan namelijk diep van binnen bloeden en oppervlakkig niet.

Het spoelen kan inderdaad naar aanvoelen.

Heeft de tandarts ook een behandelvoorstel gedaan? Of moet je enkel spoelen?
di, 11/11/2008 - 20:29 Permalink
mecánico para …

ik kan me voorstellen dat als u een zwangerschaps gerelateerde zwelling heeft (in uw mond dus) dat spoelen met CHX wel nuttig kan zijn en dat dat inderdaad met wat ongemakken voorbij komt.
Ik zou overigens wel de tandarts of mondhygieniste een vervolgtraject laten stsrten om te zien of he spoelen goed gaat en resultaat oplevert. dus retour na een weekje of twee is geen overbodige luxe en mi.onderdeel van de zorg.
NB, een electrische bortsel van braun koopt u voor rond de 25 euro bij een willekeurige witgoedgluiperd. da's dan het model van vorig jaar dat het overigens prima doet. sonisch poetsen is leuk geadviseerd, maar hoort wel samen te gaan met profesionele reiniging.

maar wie ben ik
di, 11/11/2008 - 21:20 Permalink
Spiegeltje

NB, een electrische bortsel van braun koopt u voor rond de 25 euro bij een willekeurige witgoedgluiperd. da's dan het model van vorig jaar dat het overigens prima doet. sonisch poetsen is leuk geadviseerd, maar hoort wel samen te gaan met profesionele reiniging.


Bij Braun/Oral B hebben de de iets duurdere borstels (Professional Care) niet alleen een roterende beweging maar ook een pulserende. Mijn eigen ervaring is toch wel dat dit iets effectiever is om gladde en schone tanden te houden (ik weet het, wetenschappelijk betekent dit niks). Eigenlijk is het zo dat met een handtandenborstel een net zo goed resultaat kan worden behaald maar het kost wel wat meer moeite. Volgens mij hebben de dure sonische borstels (qua aanschaf en gebruik (dure borsteltjes)) nooit hun meerwaarde bewezen. Duurdere elektrische borstels hebben vaak allerlei toeters en bellen, daar heb je niet veel aan.

Wel altijd zachte of medium (opzet)borstels gebruiken, nooit harde. met name bij hand tandenborstels zie je die nog wel eens liggen.
wo, 11/12/2008 - 01:58 Permalink
Lieneke

Ik ga voor de 7000, 8000 en 8500 serie van Oral B. Die maken de meeste draaiingen.
Als je hiermee met de ideale poetsmethode poetst en die naast de ideale handmethode legt, dan komt de elec. tb er beter uit. Alleen...de een kan beter met de handtandenborstel overweg en de ander weer beter met een elec.tb. Het ligt dus ook aan je eigen handigheid.
De sonische tb heeft zich idd nog niet echt bewezen (en zeker niet die van OralB).
wo, 11/12/2008 - 08:31 Permalink
mecánico para …

ik kan me voorstellen dat als u een zwangerschaps gerelateerde zwelling heeft ...


Bij gingivitis gravida zou ik toch niet de meteen de term parodontitis in de mond nemen...



Maak maar eens fotos en kijk eens naar de botmatrix/kalk-bard weefsel-verdeling. Dan kan je bij een aantal mensen toch echt wel van zwelling van de marginale gingiva en hard materiaal verlies spreken. Maar de term parodontitis kwam van de TS en niet van mij, dat moge duidelijk zijn in deze.
wo, 11/12/2008 - 10:45 Permalink
Lieneke

Ow ze is al bevallen...had ik ff niet gezien :oops:
Hormoontjes blijven helaas nog een tijdje hangen dus ze werken vast nog wel wat door. Dat betekent dat je tandvlees als ware een wat overdreven reactie geeft op een beetje plak. Niet gaan denken van...oh dan kan ik dus niks aan doen...dat is dus niet zo! De oorzaak is nog altijd plak dus sinterklaasje boenen boenen boenen!
Gaat het al wat beter nu? Meestal moet je ook wel een tijdje spoelen (max. 3 wk) voordat het echt beter wordt!
vr, 11/14/2008 - 20:31 Permalink