Bultje onder de 46/47

Author:
Bart96
Posted:
ma, 10/20/2014 - 19:20
[attachment=0]image-2014-10-20.jpg[/attachment]Hallo,

Als een tijdje heb ik een soort bultje onder de 46/47 zitten. (Zie foto).
Met de tong kan ik het ook voelen en iets optillen. Het lijkt een beetje op een flapje.
Het geeft geen klachten. Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig wat het is.

Ik vraag het nu maar even hier, aangezien ik nu vakantie heb en het niet op school kan vragen. (ik studeer zelf mondzorgkunde, 1e jaar nu).

Weet iemand toevallig wat het is en of het (on)schuldig is?

Alvast bedankt voor de reacties!
Attach
Bart96

Bedankt voor de snelle reactie en het antwoord. :)
Ik bedenk me ineens dat ik in mei 2013 een tijdje erge kiespijn heb gehad in die kies. Mijn tandarts heeft toen röntgenfoto's gemaakt en testjes gedaan voor gevoeligheid met die kies. Er was bij die molaar toen wel iets te zien op de röntgenfoto, maar dit was niet doorslaggevend.
Mijn tandarts wilde daarom even afwachten hoe het ging. Als de klachten bleven of erger werden moest ik even bellen. Mijn pijnklachten waren vanzelf weggegaan (Na een aantal dagen was de pijn weg) en heb toen dus ook niet meer de tandarts gebeld.
Zou het toch kunnen zijn dat ik wortelpuntontsteking heb gehad (of nog heb)?
ma, 10/20/2014 - 19:51 Permalink
vV

ik zou dan even opzoeken wat een fistel is. Gezien je aangeeft mondzorgkundige in opleiding te zijn zou je ook al heb je nog maar een paar maanden gehad ervan wat meer eigen initiatief bij opzoeken ervan kunnen tonen, eigenlijk.
Dit forum kent een zoekfunctie, en dan heb je zoekmachines als google en zo.
di, 10/21/2014 - 08:17 Permalink
Bart96

Daar heb je een punt. Ik ben dus even wezen zoeken en zoals ik zie lijkt het toch te zijn ontstaan t.g.v. een ontsteking.

Ik kon uit de zoekresultaten niet halen of ik hiervoor terug naar de tandarts zou moeten gaan. Bij de resultaten die ik heb gevonden ging het over patiënten waarbij er ook pus uit kwam, het pijnlijk was enz. De enige ontstekingsverschijnselen die ik heb zijn de zwelling en roodheid.
Na het verdwijnen van de kiespijn heb ik overigens ook nooit meer klachten gehad met die molaar of de omringende weefsels in de buurt.

Doe ik er goed aan om toch even terug naar de tandarts te gaan of is deze fistel nu een onschuldig 'souvenirtje' van wat ooit een ontsteking is geweest (of van een ontsteking die er nu nog zit)?

Alvast bedankt voor de reactie.
di, 10/21/2014 - 10:00 Permalink
vV

dan heb je of onvolledige informatie gevonden, of niet goed begrepen wat een fistel eigenlijk is.
Dat is namelijk een uitweg van een actieve ontsteking. Zoals ik het zie waren de pijnklachten die er geweest zijn het moment dat de zenuw is afgestorven. Daar momt een ontstekingsreactie op. dat heeft een uitweg via de fistel.
Er zal dus een wortelkanaalbehandeling gedaan moeten worden of de kies moet eruit.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/83459-wortelpuntontste…
simpel zoekopdrachtje op fistel kies..met google trouwens.
di, 10/21/2014 - 10:04 Permalink
Bart96

Bedankt. Ik zal de tandarts wel even bellen.

Ik had gevonden dat een fistel werd veroorzaakt door een actieve ontsteking, maar ik kon nergens uitsluitsel vinden op de vraag of het ook na een ontsteking als een soort flapje aanwezig kon blijven. Ik stelde me voor dat het bijvoorbeeld achteraf als een leeg 'zakje' aanwezig kon blijven. Net zoals bij mensen die ineens erg afvallen en daardoor overtollige huid hebben.

Nogmaals bedankt voor je antwoord. Zo leer ik ook nog iets. :)

Ik zal trouwens nog wel vermelden wat mijn tandarts erover te zeggen heeft. Zij kan in het in de praktijk natuurlijk beter het totaalplaatje bekijken.
di, 10/21/2014 - 10:54 Permalink