Wortelkanaalbehandeling -->stukje boor in mijn kanaal

Author:
KarlijnV
Posted:
di, 03/28/2006 - 23:27
Ik ben 3 weken geleden naar de tandarts geweest omdat ik zo'n kiespijn had. Bleek ik een gaatje te hebben en iets met mijn zenuwen, zenuwbehandeling gehad, tijdelijke vulling en over 3 weken terugkomen voor een wortelkanaalbehandeling. Een week later, tijdens het eten van een droog!! bolletje, brak er een stukje van mijn behandelde kies af. Goed kan gebeuren, ik terug (kreeg nu een andere tandarts) en die heeft weer netjes mijn nieuwe tijdelijke vulling gezet.
Vandaag moest ik dus terug voor mijn wortelkanaalbehandeling. Na een half uur bleek dat ze 3 kanalen had gezien en nog 1 op de foto maar die kon ze niet vinden. Na lang zoeken eindelijk gevonden, erg diep zei ze. Nadat ze mijn tijdelijke vulling gezet had vertelde ze dat er een puntje van de Gates Glidden boor #3 in de ingang is blijven steken, met een verwijsbrief naar een Endodontoloog nota bene in Amsterdam, daar ik zelf in Veenendaal woon. Ik vroeg nog of zij wist of dit vergoedt werd. Nee, dat wist ze niet, maar een andere keus is er niet, of ik moet de hele kies laten trekken.... Na een uur verdoofd op de stoel gelegen te hebben dacht ik niet verder na en was blij dat ik kon vertrekken.... Onderweg naar huis zat het me niet lekker, zij breekt een stukje boor af en ik moet maar zelf een afspraak maken en kijken of het vergoed wordt? Ik Amicon gebeld of dit zo is. Nee dus, want ik heb daar tandartsaanvullend 1. En vraag me af of dit anders wel vergoed wordt.
Ik heb nog geen offerte op kunnen vragen bij de endontoloog omdat deze al gesloten was, maar ben erg benieuwd wat dit grapje mij gaat kosten. Heeft iemand een idee? Als dit niet vergoed wordt, kan ik dan mijn tandarts dwingen te betalen?
Kijk dat ik Tandarts aanvullend pakket 1 heb is mijn eigen (misschien niet slimme) keuze, maar hiervoor nog maar 1 gaatje gehad en verder nooit, dus je denkt dat je een sterk gebit hebt.Als ik moest ergens voor moet betalen dat niet vergoed wordt, dat is oke. Maar dit is toch niet mijn fout, en als er risico's aan een wortelkanaalbehandeling zitten zoals het afbreken van een vijltje, of in mijn geval een stukje boor! dan is dat toch eigen risico voor de tandarts?
Of ben ik me gewoon aan het opfokken en moet ik toch zelf betalen???
prondel

Tis een lastig en vervelend verhaal.

Maar vooropgesteld dat je tandarts er veel aan heeft gedaan om het probleem van je kies op te lossen moet je wel wat doen met die kies.
Het verwijzen naar een endodontoloog (zoveel zitten er niet in nederland) in amsterdam zou kunnen betekenen dat hij/zij in staat is dat stukje boor wel te verwijderen. Daar heb je naast veel kennis/ervaring soms ook specifieke apparatuur voor nodig. Mogelijk is aansluitend de wortel af te sluiten en de kies als gered te beschouwen.
Je zou als tandarts, bij twijfel over je mogelijkheden, zelf kunnen gaan graven> Mogelijk is dan dat je de wortel onherstelbaar gaat beschadigen. En dan kan je 'm er eigenlijk alleen nog maar uit halen.

Dus, ik vind dat consult, ondanks de afstand nog wel een overweging waard.

Dat er instrumentarium onder rare hoeken in je kies kan afbreken is een gegeven. Niet leuk, maar het kan wel gebeuren. Dat je nu al denkt aan wie/wat waar gaat betalen is niet onverstandig, echter de keuze zou ik pas maken en voorleggen aan je tandarts als je bij de endodontoloog bent geweest. Of je dat nu wel of niet vergoed krijgt doet niets af aan de uitkomst van dat consult.

In veel gevallen in de gezondheidszorg moet je ook wat verder dan je huisarts rijden. En als ik jou was zou ik dat dan in dit geval ook weldegelijk doen. Daarmee is die kies te redden. En mogelijk heb je iets hogere kosten voor de wortelkanaalbehandeling (die je sowieso bij je eigen tandarts ook zou moeten afrekenen).

Ik denk dat je het heel hard moet willen spelen om je compensatie te krijgen. De keuze wel of niet verzekeren is die van jezelf en dan kan je de consequenties niet zomaar bij een ander leggen. En de vraag is of je
een in dit geval terecht verwijzend tandarts aan kan spreken op een materiaal breuk. Daarnaast leg je dan ook meteen je relatie met je tandarts is de waagschaal. En natuurlijk zal er wel een advocaat zijn, die denkt in een maakbare wereld te leven, en je voor het 10voudige van de wortelkanaalbehandelingsprijs meehelpt een stevige brief te schrijven. Of je er beter van wordt is een tweede.

Maar je zou het kunnen aankaarten nadat alles achter de rug is. Het verschil in kosten is beperkt zoals ik al schreef: het consult en het moeizaam te verwijderen boor, eventueel gebruik microscoop en dan ben je er al. En vergeet niet, de eigen tandarts heeft een halfuur zitten zoeken omdat jij een extra wortelkanaal bleek te hebben.........en dat half uur is niet te declareren.

Dus..........weet wat je waar voor doet. In alle opzichten!

groet

Peter
wo, 03/29/2006 - 08:50 Permalink
KarlijnV

Peter,
Dankje voor je reaktie, dat ik naar Amsterdam moet vind ik niet zo'n groot probleem, dat komt wel goed.
Waar het mij omgaat is dat ik aan het eind van mijn consult te horen krijg dat er iets in afgebroken en dat ik naar amsterdam moet en dit allemaal zelf moet regelen.
Heb ik Amicon gebeld, maar die kan mij niks vertellen voordat ik codes heb, zodat zij kan kijken of dit vergoed wordt... Het is dus ook nog niet bekend of het uitmaakt of je tandarts 1 of tandarts 3 bent verzekerd.
Wel vind ik het 'vreemd' dat er bij de tandarts een stukje boor afbreekt in mijn wortel, en dat ik dit zelf maar op moet lossen en /of betalen....
Ben heel erg benieuwd wat mij dit gaat kosten namelijk...
Ze zijn nu niet telefonisch bereikbaar dus misschien kom ik vanmiddag wel verder...
wo, 03/29/2006 - 09:37 Permalink
prondel

Die endo mannen zijn net zo moeilijk te bereiken als die kanaaltjes in je kies blijkt maar weer
:smt002

Ben wel benieuwd. Daarnaast, ik heb geen idee wat tand1 of 3 inhoudt, ik weet wel dat een endodontoloog gewoon normale codes declareert. Alleen zal er wel verschil in het jaarlijks verzekerde bedrag zitten.
wo, 03/29/2006 - 10:23 Permalink
vV

De Menzis polisvoorwaarden zijn erg beperkt, er zijn diverse uitsluitingen van normale behandelcodes, zeker bij de wortelkanaalbehandelingen.

Of de verzekering het wel of niet vergoedt vind ik eigenlijk niet ter zake doen. Overigens betaal je met tand 1 heel wat minder premie dan voor een andere polis die die zaken die Menzis niet betaald wel zou gaan betalen, dat terzijde.

Ik vind het wel logisch dat u de afspraak met de endodontoloog zelf moet maken, je bent baas over de eigen agenda tenslotte. zeker wanneer er geen directe haast bij is is dit de simpelste weg, om veel onnodig heen en weer bellen te voorkomen tussen endodontoloog, tandarts en patient. Korte lijnen houden is het beste om misverstanden te voorkomen. (vervelend als je speciaal naae A`dam gaat en de datum of tijd blijkt verkeerd doorgekomen te zijn...)

En het afbreken van instrumenten: hiervan is allang vastgesteld dat dit een aanvaardbaar niet verwijtbaar risico is mits de tandarts alles gedaan heeft het te voorkomen. Maar een kanaal vinden is belangrijk voor het slagen van de behandeling, anders weet je zeker dat het niet goed gaat...
Dit is hem dus niet verwijtbaar, en ook de extra kosten hiervan zijn inderdaad uw probleem, helaas. (of van een verzekering die wel juist die dingen dekt die onvoorzien zijn!)
wo, 03/29/2006 - 11:00 Permalink
KarlijnV

Als er risico's kleven aan zo'n behandeling, oftewel het afbreken van een boor in mijn mond, moet ik daarvan dan niet van te voren op de hoogte worden gesteld, zodat ik zelf kan bepalen of ik dit risico aanvaard of niet.
Het afbreken van instrumenten: hiervan is allang vastgesteld dat dit een aanvaardbaar niet verwijtbaar risico is mits de tandarts alles gedaan heeft het te voorkomen. Dit is mij niet bekend....

Peter, ik heb de endodontoloog te pakken gekregen en moet eerst mijn verwijsbrief en foto opsturen voor meer info! De afspraak zelf kan wel 2-3 maanden duren. Ik vraag me ook af wat de risico's zijn van het boortje in mijn wortelkanaal?!
wo, 03/29/2006 - 15:10 Permalink
vV

aan elke behandeling kleven risico`s en kansen op complicaties. En zaken die zeer zelden voorkomen hoeven niet uitgebreid uitgelegd te worden dat dat wel eens heel misschien zou kunnen gebeuren. Het volstaat ALS het gebeurt de patient netjes te informeren over de consequenties en mogelijke oplossingen. In dit geval slechts 2: het stukje trachten te verwijderen, of de gehele kies eruit...

Als we bij alle behandelingen dergelijke uitgebreide info zouden moeten geven kunnen we hooguit de helft van het aantal patienten behandelen, de rest van de tijd gaat weg aan praten. En de behandelingen zouden zeg maar 2x zoveel gaan kosten, de tijd van praten en uitleg moet tenslotte ook betaald worden.

In principe hoeft 2-3 maanden wachttijd geen probleem te zijn mits een goede noodvoorziening is aangebracht!
wo, 03/29/2006 - 15:20 Permalink
prondel

Die risico's zitten aan elk handelen (al dan niet medisch) vast. Dat hoeft dus niet per patient te worden uitgelegd. Het risico is dermate klein dat zou een overvloed aan info worden is dan de uitgaande gedachte. Echter als het je treft denk je altijd.........waarom ik. (geldt ook voor neerstortende vliegtuigen, winnende staatsloten en tokkies als nieuwe buurtjes)

Nu terug naar de zakelijke hardheid: die boor komt na een behandeling in de sterilisatiecyclus terecht, er is geen reden aan te nemen dat die boor an sich problemen geeft. Alles kan natuurlijk, maar zie boven......kleine kan = niet vermeldenswaardig.
Ik neem aan dat de andere kanaaltjes netjes schoon gemaakt zijn. Zo ja, dan kan je rustig een paar maanden voort. Het succes hangt ook een beetje in de lucht als de tijdelijke vulling van een degelijke qualiteit is. en met name daarover zou ik wel even overleg hebben met je tandarts. 3 maanden na nu = vakantie. kan net ervoor, maar ook er na zijn. En klachtenvrij op vakantie en dan een avonddienst in Joegoslavie opzoeken .........da's zeker nu met de recente dood van Milosovisc geen aanrader.

Dus, goed voorbereid en met alles op een rij, naar de endomeneer

Succes

Peter
wo, 03/29/2006 - 15:26 Permalink
joek

Karlijn, ik ben twee jaar geleden naar een endodontoloog gehad, omdat de ta het kanaaltje niet kon vinden.

Ik was toen (schrik niet) 450 euro kwijt.
Een kies trekken is goedkoper, maar ...weg is weg.
ALs je het geld kunt missen, doe het dan. Is tenminste mijn advies.

Ik moest ook zo lang wachten. Alleen heeft mijn ta er toen druk achter gezet, zodat ik binnen een maand terecht kon.

De behandeling zelf was erg lang (2,5 uur!) maar volledig pijnloos.

Succes.

Groetjes,
Joke
wo, 03/29/2006 - 15:27 Permalink
prondel

In principe hoeft 2-3 maanden wachttijd geen probleem te zijn mits een goede noodvoorziening is aangebracht!


vriend!

Peter
wo, 03/29/2006 - 15:27 Permalink
prondel

Karlijn, ik ben twee jaar geleden naar een endodontoloog gehad, omdat de ta het kanaaltje niet kon vinden.
Ik was toen (schrik niet) 450 euro kwijt.


bij een doorsnee behandeling ben je ook bijna 300 kwijt, dat is misschien wel vermeldenswaardig in dier voege
wo, 03/29/2006 - 15:29 Permalink
joek

Ik heb toen nog geprobeerd het onder specialistische hulp te declareren, dus uit de basisvoorziening.
Helaas, niet gelukt.
Een gewone wkb kostte mij (toen, dus twee jaar geleden) 250 euro.

Groetjes,
Joke
wo, 03/29/2006 - 15:36 Permalink
KarlijnV

VV- natuurlijk begrijp dat je als tandarts zijnde je tijd beter kunt vullen met patienten dan alleen maar praten, "praatjes vullen geen gaatjes"
Maar er kan toch een standaardbrief over elke behandeling meegegeven worden? Dit is ook bij de dokter/ apothee/ ziekenhuis. Een patient goed voorbereiden cq inlichten lijkt mij geen probleem.
Verder ben ik benieuwd of ik het terug kan vinden waar staat dat de tandarts niet aansprakelijk te stellen is. Heb je/ heeft iemand hier enig idee van?
wo, 03/29/2006 - 15:52 Permalink
vV

@ Peter: 2 zielen 1 gedachte! :smt003

Overigens de kosten (genoemd door Joek 450,-) betreffen meen ik de gehele kanaalbehandeling, deze kosten kunnen gewoon bij de verzekering gedeclareerd worden. Menzis vergoedt hiervan niet alles, maar wel een zeer groot deel. Overigens: u vermeldt niet of u bent doorgestuurd alleen voor het verwijderen van het boortje, of ook voor het afsluiten van het geheel als het boortje verwijderd is?

In het eerste geval is het aannemelijk dat de door de endodontoloog gedeclareerde UPT codes niet vergoed worden, het grootste deel van de kanaalbehandeling door de tandarts uitgevoerd dan weer wel.

succes!
wo, 03/29/2006 - 15:53 Permalink
joek

vV, ik begrijp van Karlijn dat zij voor niet zo'n groot bedrag verzekerd is.
En later we eerlijk zijn, Menzis is niet echt geweldig qua tandarts-verzekeringen.

En Karlijn, ik denk dat als tandartsen en artsen van alle behandelingen de risico's moeten gaan vertellen, er niet veel meer gebeurt!
Het is natuurlijk heel vervelend voor jou, ook qua kosten. Maar het lijkt me dat er niet zoveel aan te doen is.

Groetjes,
joke
wo, 03/29/2006 - 16:10 Permalink
KarlijnV

Wat betreft de kosten van Joek, dat weet ik ook niet. Kijk, waar het mij omgaat is dat ik nu een probleem heb door het afbreken van een instrument van de tandarts. Dit moet toch gewoon niet mijn probleem zijn, tenzij dit ergens staat aangegeven.

Ik heb gisteren gevraagd aan mijn tandarts wie het gaatje dan weer vult, zij DACHT dat de endodontoloog dit niet deed. Dit staat in mijn brief: hierbij verwijs ik XX voor een consult en eventueel endodontische behandeling van element 46 (kies). (eventueel snap ik niet want ik neem aan dat dit boortje weg moet?!) Na eigen poging tot endodontische behandeling heb ik een 4e kanaal gevonden (distolinguaal) welke echter nu niet meer toegankelijk is doordat er een puntje van gates glidden boor #3 in de ingang is blijven steken. De overige 3 kanalen zijn wel toegankelijk, er is gesproeld met NaOCI en nu tijdelijk gerestaureerd met CaOH in de kanalen, Cavit in de pulpakamer en glasionomeercement als restauratie.
Dus hoe en wat, hoor ik waarschijnlijk ook pas nadat ik op consult ben geweest of nadat ze mijn foto hebben gezien die ik vandaag opgestuurd heb. Van de kosten weet ik nog niks, maar ik wil wel weten wie hiervoor aansprakelijk is?! Stel dat dit bijv. wel vergoed wordt, moet dan een ziektekostenverzekeraar opdraaien voor het afbreken van een instrument bij de tandarts?
wo, 03/29/2006 - 16:15 Permalink
vV

Het is heel simpel: hier is NIEMAND voor aansprakelijk, hoort bij acceptabele en zelden voorkomende risico`s van een behandeling. Het is een menselijk lichaam, geen auto!

Een hartchirurg is ook niet verantwoordelijk wanneer een operatie niet lukt omdat de anatomie van patient anders is dan verwacht en daardoor de operatie meer complicaties geeft dan verwacht/gemiddeld.

U heeft zelf gekozen voor een nogal beperkte aanvullende verzekering, die voor 75% van de ksoten van een gemiddelde kanaalbehandeling opkomt bij mijn weten. De rest valt dus gewoon onder eigen risico. Niet van de tandarts, niet van u.

Maar zoals ik al stelde, het alternatief is de kies eruit laten halen, kosten tussen de 20,- en 50,=, waarvan ook weer 75 % vergoed door Menzis...
wo, 03/29/2006 - 16:28 Permalink
KarlijnV

Het gaat hier niet om de aanvullende verzekering, zoals ik al eerder zei is dat inderdaad iets wat ik zelf heb gekozen. En het is ook nog niet bekend als je wel een goede aanvullende verzekering hebt, dit 100% vergoed wordt.

Nu ben ik nog steeds benieuwd waar staat dat een tandarts (in dit geval) niet aansprakelijk is voor het afbreken van instrumenten? Wie checkt in dit geval of de instrumenten niet oud zijn of een ander mankement hebben? Wie heeft mij verteld dat aan een wkb een risico zit?
Ik wil ook niet mijn tandarts afkraken, maar vind het vreemd dat dit niet onder eigen risico van het bedrijf valt, in dit geval de tandarts.
wo, 03/29/2006 - 16:47 Permalink
Moon

heb je zelf naar de risico's van de kanaalbehandeling gevraagd? Heb je gevraagd van welke metarialen de instrumenten zijn gemaakt en hoe lang de tandarts ze al gebruikt?
wo, 03/29/2006 - 16:54 Permalink
KarlijnV

Deze vraag had ik kunnen verwachten....
Nee, ik heb dit niet gevraagd ik ga er vanuit dat mijn tandarts kwalitatief, hoogstaand materiaal gebruikt, alleen als er dan iets foutgaat, dat dit soort ' ongelukken" vallen onder bedrijfsrisico daar dit niet van te voren verteld is. Nu krijg ik dit op mijn bordje en ik moet het zelf uitzoeken allemaal. Als ik dit risico had geweten had ik het wel gevraagd.

Het gaat mij niet om de centen, maar ik kan er gewoon niet bij dat als er een instrument breekt, ik als klant hiervoor moet opdraaien?

Ben nog steeds benieuwd waar staat of dit niet onder de aansprakelijkheid van de tandarts valt zoals VV eerder vermelde...
wo, 03/29/2006 - 17:06 Permalink
Moon

Als je alles van te voren weet, dan kan je voor een dubbeltje de wereld rond zegt mijn vader altijd. Hij heeft gelijk. Als ik had geweten dat er na het afbreken van mijn kies een wortelkanaalbehandeling en 4 apexbehandeling zouden volgen, had ik het ook niet gedaan. Als ik had geweten dat ik vorige winter uit zou glijden en mijn enkel zou breken was ik ook binnen gebleven. Maar dat wist ik niet, dus laat het over me heen komen.
En ook al weet je de risico's... zou je iets dan niet uit laten voeren. Ik had schroeven in mijn enkel zitten. Na een paar maanden kreeg ik last van de schroeven en ben terug gegaan naar de othopeet. Hij kon me niet garanderen dat de pijn weg zou gaan. Er konden 2 dingen aan de hand zijn: 1 ik had werkelijk last van de schroeven en wanneer de schroeven eruit gehaald zijn is de pijn weg. of 2 bij de operatie zijn zenuwen beschadigd en die veroorzaken de pijn en ook al zijn de schroeven eruit, dan blijft de pijn.
Ondanks het risico heb ik de schroeven laten verwijderen. Was het het waard... ja, ook al zijn tijdens de operatie inderdaad zenuwen beschadigd waardoor ik nog steeds pijn heb wanneer ik mijn litteken aanraak.

Ik snap je punt wel, maar aan alles zit een risico. Als je het wilt weten/er iets aan zou willen doen, zou je een advocaat moeten inschakelen. Die zou dat wel kunnen uitzoeken (ik zwijg even over de kosten van een (goede) advocaat.)

Wat ik me afvraag... heb je dit allemaal met je eigen tandarts besproken? Misschien zijn ze best bereid om je tegemoed te komen in de kosten...
wo, 03/29/2006 - 17:51 Permalink
KarlijnV

Moon, aan alles zit inderdaad een risico, dat is aan jouw verhaal zeker te merken!
Ben blij dat je mijn punt wel snapt!
Ik heb gisteren na de behandeling wel gevraagd hoe het zit als dit niet vergoed wordt en toen vertelde ze mij dat dan de optie is dat ik de kies trek... Daarna ging ze er snel vandoor....
wo, 03/29/2006 - 19:00 Permalink
prondel


Nu ben ik nog steeds benieuwd waar staat dat een tandarts (in dit geval) niet aansprakelijk is voor het afbreken van instrumenten? Wie checkt in dit geval of de instrumenten niet oud zijn of een ander mankement hebben? Wie heeft mij verteld dat aan een wkb een risico zit?
Ik wil ook niet mijn tandarts afkraken, maar vind het vreemd dat dit niet onder eigen risico van het bedrijf valt, in dit geval de tandarts.


In de behandelovereenkomst die je hebt met je tandarts ga je uit van een vertrouwensrelatie op basis van kennis en kunde van je tandarts en een intentie tot goed verzorgen en opvolgen van adviezen door de patient.
In een normale praktijkvoering wordt instrumentarium onderhouden, bekeken op slijtage en bij twijfel over qualiteit een boor vervangen. Wie dat doet is de vraag. Bij ons selecteert de assistente de slechte boortjes en vijlen en doet ze weg. Als ik zelf twijfel heb ga ik daar nog eens overheen en gooi weg.
Al is het maar om de doodeenvoudige reden dat je niet wil dat je je eigen behandeling complexer maakt dan noodzakelijk. Ik neem aan dat anderen dat ook doen omdat je gewoon niet wil dat je elke week een boor ziet afbreken in een kanaal.
Waarom wordt deze complicatie niet verteld? In 16 jaar en heel wat van dat soort ingrepen is me 1x een boor afgebroken. 1x!

Maar overleg nu eens eerst met je tandarts over hoe en wat. Het verzekerd zijn tegen scahdes aan patienten is overigens alleen voor nalatigheden. Dus dan zou de tandarts opzettelijk die boor moeten laten afbreken en dat aan de verzekering gaan melden. Ik denk, als je 30 minuten hebt zitten pielen, je die 31e minuut ook wel had om dat kanaaltje te opene/verbreden. Dus dit is een geval van botte pech, waarschijnlijk veroorzaakt door een dichtslibben van het kanaal waardoor het dentine (binnenkant tand) is afgezet. Dat dentine is van een iets andere opbouw en vaak wat harder. de combinatie met weinig ruimte werken, hard materiaal en veel weerstand was mogelijk funest.

groet

Peter
wo, 03/29/2006 - 19:11 Permalink
fransaki

@prondel...... helaas moet ik toegeven dat ondanks degelijke controle op aantal keer gebruik vijltjes, een endocomputer met torquecontrol, spoelen etc, het toch een aantal keer voorkomt dat er een vijltje breekt. Een aantal keer door de anatomie(90graden bocht in laatste 3mm wortel, maar soms ook onverklaarbaar met bv vijl 60 in een recht kanaal.
Lipon....... on topic: Wat ik dan vaak voorstel is om de meerkosten van de endodontoloog te betalen. De patient is dan niets meer kwijt voor de behandeling , en ik verdien dan niks aan de behandeling............. maar ach dat deed je toch al niet als je een half uur hebt gezocht naar een kanaal. Trouwens een afgebroken gates 3 is me nog niet gelukt, die breekt namelijk hoog in de schacht af zodat je hem aan de schacht eruit kan trekken, of zodanig manipuleren dat je hem loskrijgt.
wo, 03/29/2006 - 20:34 Permalink