oorzaken cariës onder vulling

Author:
Rethse003
Posted:
wo, 02/14/2018 - 07:40
Een paar maanden geleden ben ik van tandarts gewisseld (zie mijn enige andere onderwerp op deze site). Inmiddels zit ik in het traject richting een frameprothese onderkaak. Er zijn foto's gemaakt en daarop is bij meerdere kiezen te zien dat er cariës aanwezig is onder de vulling(en). Ik ben nog aan het overwegen of ik een klacht ga indienen tegen mijn oude tandarts, er zijn meerdere dingen gedaan en gezegd die m.i. niet kunnen (zie m'n andere onderwerp) maar een klacht houdt ook in een vaak langdurige en slopende procedure. Voor ik mijn tijd en energie in zoiets ga steken wil ik graag zoveel mogelijk informatie. In dit geval over wat de oorzaken kunnen zijn van cariës onder een vulling. Is er dan te weinig weggeboord? Heeft de vulling "los" gezeten? Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat wanneer een nieuwe vulling is geplaatst, er binnen 2 weken al een donker randje naast te zien was? Het lijkt me dat dat natuurlijk niet goed is omdat er dan ook troep langs kan gaan dieper de kies in. Maar in hoeverre heeft dan de tandarts verwijtbaar gehandeld?
Dan de volgende stap, hoe gaat zo'n klachtenprocedure in zijn werk en heeft het zin? Heb je als patient kansen dat je er iets aan hebt? En ik bedoel niet alleen genoegdoening om je gelijk te krijgen en ook niet een mogelijk financiele vergoeding. Natuurlijk speelt ook mee dat als een tandarts slecht gehandeld heeft, hij dit waarschijnlijk bij meerdere mensen doet en gestopt moet worden. Misschien toch de vraag "what's in it for me?". Het vergt al genoeg om elke week bij een tandarts of kaakchirurg in de stoel te liggen... Iemand ervaring met uitkomsten in zulke geschillen?
vV

edit: mijn eerdere reactie verwijderd, je andere topic teruggelezen. Heb daar denk ik duidelijk verwoord wat ik ervan vindt. Wil je er iets mee is klachtenprocedure wel de weg om te gaan. Er ligt al genoeg op tafel.
even globaal: klachtenprocedure begint met aanmelden klacht bij de beroepsorganisatie waar tandarts aangesloten is. Stap 1 zal dan zijn een poging tot mediation.
Van beide partijen wordt dan wat toeschietelijkheid verwacht. Dan kan het redelijk snel (paar maanden) afgerond zijn.
Lukt dat niet, of weigert 1 van beide partijen wordt het gelijk doorgezet naar een klacht.Recent is het hele verhaal mbt klachten wel veranderde door nieuwe wetgeving. ik adviseer dan ook eens na te vragen bij betreffende tandarts of hij bij de KNMT of ANT is aangesloten, en daar dan te informeren hoe het verdere verloop zal zijn.
wo, 02/14/2018 - 08:23 Permalink
Rethse003

Als antwoord op door vV

Op mijn vorige onderwerp heeft u destijds ook gereageerd ("probleemgebit of slechte behandeling") waarvoor mijn dank.
Wat de randjes naast de vulling betreft, de volgorde:
Kies gevuld, keurig netjes bijna niet zichtbaar wat vulling is en wat kies.
Na 1-2 weken een randje zichtbaar tussen de vulling en de resterende kies.
En nu ik dit schrijf wordt me de volgende fase al duidelijk, want deze randjes groeiden wel degelijk door tot nieuwe gaatjes...
Maar hoe bewijs ik dat? De kiezen zijn inmiddels verwijderd.
wo, 02/14/2018 - 08:32 Permalink
vV

Als antwoord op door Rethse003

de fotos zijn er, en ook de verklaring van de tandarts die ze verwijderd heeft. die moet wel netjes de rug recht houden over wat hij gezien heeft , en bereid zijn dat mondeling maar liefst ook schriftelijk te blijven volhouden. wat je nu aan het doen best kost alleen maar extra tijd, wat nergens toe gaat leiden. Dus win info in bij KNMT/ANT over verloop procedure, beslis aan hand daarvan wat je wil, en hoever je wilt gaan. Mediation kan heel veel opleveren, je kan wanneer dat mislukt altijd nog beslissen de stekker eruit te trekken qua echte klacht.
wo, 02/14/2018 - 09:21 Permalink