mag kroon op kies met pocket 8mm en distaal furcatie

Author:
evelyn1950
Posted:
do, 01/01/2015 - 13:48
Ik ben de weg kwijt, betreft een tandartsbehandeling.
Even "tussen haakjes" ik hoop het juiste onderdeel van het forum voor mijn vraag te gebruiken.
Ik ben bekend met parodontitis, al jaren sinds mijn 40e (ben nu 64, vrouw) hiervoor bij een zeer goed bekend staande kliniek behandeld, (4 x flap) 4x per jaar controle, 1 implantaat met kroon daar geplaatst) tot een 5 jaar geleden kon ik de afstand van 120 km, door geen auto meer te hebben, niet opbrengen.
Tandarts kreeg mondhygieniste, dus daar naar toe. Alles onder één dak. Makkelijk.

Bij laatste contrôle zei tandarts, terwijl ik al de deur in mijn hand had om weer weg te gaan: "er moet wel een kroon op en er is haast bij, wat wordt het"? Zoveelste vorm van zijn wisselend humeur en gedrag.. Ik heb ja gezegd, hij is deskundig, nietwaar?
5 noveber 2014, voorbereidingen, wel foto gemaakt, geen problemen, noodkroon zat niet lekker, kan niet kauwen, ga door de grond van de pijn, gezwollen tandvlees, maar ja na al dat slijpen, een logisch gevolg m.i.
21 november definitieve kroon, pijn, pijn, kies ervoor, was de oorzaak, amalgaam eruit, composiet erin, 3 vlaks, boren in de buurt zenuw, kortom, hij suggereerde toch wel een wkb daar.
3 keer terug en laatste keer, fluor op de tandhals van de gevulde kies dat leek te helpen tot dag voor kerst,(Kauwen ging nog steeds niet) kauwde een broodkruimeltje en ja weer aan de ibuprofen etc. op 30 december naar dienstdoende tandarts (wat een verademing een deskundig , rustig de tijd nemend en alles controlerende tandarts), niks wkb, hij heeft nog tegen de kiezen getikt, wat mijn eigen tandarts niet eens heeft gedaan en kwam tot de conclusie: zie titel van bericht: bij de 26 (die met de kroon en pockets 6 tot 8 mm, pus kwam eruit)en 25.26 en de distaal furcatie, helemaal schoongemaakt, doorgespoten met closite(?).
Toen hij hoorde dat de kroon er nog maar net op zat, zag ik hem schrikken, maar ja een collega val je niet af, zeker in hetzelfde woongebied, maar hij gaf toch wel indirect te kennen dat het hopeloos daar was en ook botafbraak te zien was.
Nu denk ik, leek zijnde, maar het werkt nog wel onder de hersenpan, dat tandarts en mondhygieniste, hun werk wat verzaakt hebben (zachtjes uitgedrukt??). Ik heb mijn verzekering gebeld en dit doorgegeven (eerste keer in mijn leven), want tandarts werkt weinig en veel op vakantie, mondhygieniste werkt 1 ½ dag per week. wat moet/kan ik. want volgens mij is die ruim € 700 voor de kroon, geld in de sloot gooien geweest, maar behalve dat, het had m.i. niet gemogen/onverantwoord op zo'n kies vol parodontitis, (staat ook los volgens mij, wat het niet kunnen kauwen daar, misschien de oorzaak is?).
Ik wil ook een andere tandarts, vertrouwen is 0,0 inmiddels, wie heeft een goede suggestie of weet hoe ik dit aanmoet pakken. Tandarts is pas 12 jan. terug.
Ik heb de uitgeprinte foto van de weekend tandarts.
Alvast dank voor het lezen.

PS, volgens mij heeft de mondhygieniste, twee jaar geleden een pocketmeting gedaan, moet dat niet elk jaar?
vV

Vervelend verhaal.... leidend moet denk ik zijn hoe de situatie was voorafgaande aan kroonplaatsing en hoe het tijdverloop qua pocket daar geweest is. Dat zijn gewoon gegevens waar niet aan voorbij gegaan kan worden.
Dan second opinion, buiten werkgebied. en wel schriftelijk verslag bevindingen. Samen met oude dossier erbij moet dan een conclusie te trekken zijn.
Als daar de gevoelens bevestig worden zou ik de tandarts schriftelijk om commentaar vragen , en dan verder zien.
Weggaan lijkt mij inderdaad verstandig.
Hoe vaak een status gemaakt moet worden hangt van een aantal zaken af, de laatste statussen van de voorgaande tandarts kunnen daar inzicht in geven.
do, 01/01/2015 - 14:23 Permalink
evelyn1950

Dank voor de snelle reactie, deze bevestigt mijn gedachtegang.
Bij mijn zorgverzekering heb ik al een klacht ingediend, helaas enige mogelijkheid in deze "feestperiode", want alle instanties (KNMT, TIP) zijn gesloten, om daar een zinnig suggestie op te vragen, want ik ga dit niet accepteren. In een maand tijd gaat een kies qua parodontitis er niet zo uitzien, dat snap ik nog wel.
Ik kan ook een verwijzing krijgen van mijn huisarts voor een second opinion, dat gaat dus zeer spoedig gebeuren en hoop dat de "oude" tandheelkunde kliniek dat wil doen, anders wordt het zoeken en welke kwaliteit mag je verwachten, hoe snel kan het, foto's, pocketstatus maken, interpretatie, verslaglegging, gesprek met mij. (hoe gelukkig kan een mens soms zijn!)
Maar goed, mijn kennis op tandgebied is toegenomen.

Begint inmiddels weer te zeuren, het letterlijke eind van het verhaal is duidelijk nog niet in zicht.

Ik zal nog laten weten hoe he e.e.a. verlopen is.
do, 01/01/2015 - 15:02 Permalink
evelyn1950

Helaas wel, althans mij gezegd door de zorgverzekering.
En hoe krom kunnen zaken soms zijn, mijn tandarts moet die geven!
Waarop ik antwoordde, dat gaat hem niet worden en wachten tot hij weer eens terug is, doe ik niet, waarop gezegd werd, dan mag de huisarts dat ook doen. Niet dat ik het beter wil weten, maar ik ga sowieso 'mijn oude kliniek" benaderen op 5 januari als Nederland weer terug naar het werk keert en wie ik nog meer kan vinden.
Bijt me ondanks de pijn er toch maar in vast.
Laat de afloop wel weten.
do, 01/01/2015 - 16:45 Permalink
vV

volgens mij kletst de verzekering zoals wel vaker gebeurt met slecht opgeleide en geïnformeerde medewerkers die daar meestal de callcentra bemensen uit de nek...
tandheelkunde boven de 18 is eventueel av, maar de verzekering heeft dan verder niets te melden over waar en hoe u dingen regelt en naar wie u toegaat.
er is ook geen echt tarief voor een second opinion, dat is afhankelijk van de tijd en vraagstelling gewoon een of andere c code al dan niet aangevuld met foto's. eea moet gewoon terug te vinden zijn in de polisvoorwaarden. staat daar niets in , bent u vrij te doen en laten wat u wilt.
vr, 01/02/2015 - 11:40 Permalink
Grappa

Misschien ten overvloede ik ben het helmaal eens met vv. Ik werk bij een grote zorgverzekeraar en als u verteld is dat u een verwijzing nodig heeft voor een second opinion is dat grote onzin. Het spijt mij dat te moeten zeggen maar het is niet anders. Het staat u vrij bij de arts of tandarts van uw keuze zonder enige belemmering een tweede mening te vragen. U heeft geen verwijzing nodig. Integendeel zelfs. De kosten worden vergoed volgens uw polisvoorwaarden en betreffen de codes die leke tandarts mag berekenen.
vr, 01/02/2015 - 21:57 Permalink
evelyn1950

Dank voor uw reactie.
Ik ervaar het niet als ten overvloede, maar als heel prettig.
Het is duidelijk aan het worden.
Ik neem het volledig aan en ben er ook van overtuigd, dat zowel u als de eerder reagerende tandarts gelijk hebben.
Vrijwel zeker is mijn denkwijze, hier oorzaak van, want als ik mijn second opinion kan krijgen bij mijn oude kliniek, wil ik natuurlijk (ondanks het reizen van 2 uur enkele reis met ov)daar weer behandeld worden en dan zal er wel een verwijzing moeten zijn. Dacht wat te ver door.
Maar lsl u bij een grote verz. mij werkt, ik neem aan een zorgverzekering, dan heeft u misschien wat antwoorden voor mij, naar aanleiding van mijn volgende vragen, als dat mag.

Mijn zorgverzekering is cz (geen kleintje)
Ik heb daar een klacht ingediend over tandarts en mondhygieniste, omdat
a. ik ben geen deskundige op dit gebied en wil "hulp"
b.deze beide mensen hebben, neem ik aan, een contract met cz, en verzekering stelt bepaalde eisen aan kwaliteit (hoop ik).
c. In dit soort gevallen kan ik eigenlijk wel wat verwachten van een zorgverzekering?
d. de kosten van een kroon, hoe zuur ook, is prima, maar NIET zoals nu blijkt, de situatie daarvoor allesbehalve geschikt was, dus als deze kies er uit moet, wat ik sterk vermoed, dan wens ik compensatie (kan het geld door naar de parodontoloog) m.i kan ik hier spreken van wanprestatie. Bemiddelt een zorgverzekering hier in? Of is dat een weg voor een jurist, ik ben zelfs zo boos en verontwaardigd, dat het woord tuchtcollege toch wat keertjes nij mij boven is gekomen maar liever niet.

Ik weet heel goed dat de correcte weg is eerst met de tandarts praten en mondhygieniste, maaaaar hoe is het humeur van mijn tandarts, (ik heb me daar wel eens een dom meisje van 6 gevoeld en dat ben ik beslist niet) als leek heb je weinig weerwoord en verder hij is pas 12 januari terug (na weer eens 3 weken op vakantie te zijn) en ik vind deze situatie niet meer zodanig om nog lang(er) te wachten, heb n.l het gevoel dat die bewuste kies/kroon mobiel is, naast
de ontsteking en het proces van botverlies, wat de furcatie bevestigd (ik heb aardig wat geleerd op dit forum!)

Wellicht kunt u mij nog wat "wijzer" maken.
Alvast bedankt voor de moeite.
za, 01/03/2015 - 09:55 Permalink
evelyn1950

vergat nog wat.
Mijn tandarts geeft geen begroting, ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat dat moet boven een bepaald bedrag en dat zijn tarieven in de wachtkamer moeten hangen/liggen. Maar op zorggebied zijn de veranderingen voor welke partij dan ook, lijkt mij. nog moeilijk bij te benen.
Ligend in de stoel voor de voorbereidingen van de kroon, werd tussen neus en lippen gevraagd: oh ja, hebben we al gepraat of het wit of goud moet zijn, ik heb voor goud gekozen (is het beste, dacht ik) maar dit om weer te geven, hoe er beslist moet worden over grote zaken. ( mijn nieuwe wasmachine van die prijs, is zorgvuldiger gegaan!)
za, 01/03/2015 - 10:07 Permalink
Grappa

Je hebt een boel vragen gesteld, ik zal proberen een antwoord te geven.

1) DPSI. De tandarts moet deze regelmatig opnemen en vastleggen. Ten eerste omdat daarover een richtlijn bestaat de richtlijn PMO. De gebruikt deze als toetsingskader. Ten tweede zit het opnemen in de prestatie C11. Dus de tandarts wordt ervoor betaald. De DPSI is een screeningsinstrument en heel relvant voor mensen zoals jij die diepe pockets hebben.
2) De begroting is volgende beschikking van de NZa een verplichting voor de tandarts. Je hoeft er niet om te vragen, de tandarts is verplicht deze te geven en dat ongevraagd. Je kunt de afvragen of wanneer er geen overeenstemming bestaat over de prijs een behandelovereenkomst tot stand is gekomen en of je zonder slag of stoot moet betalen.
3) De meeste tandartsen hebben geen overeenkomst met een verzekeraar. Het wel hebben van een contract zegt niets over de kwaliteit van de tandars. Ze sluiten soms een contract voor het betaalgemak. Eerlijk gezegd zou ik bij veel gecontracteerde tandartsen niet de stoel in gaan. Je kunt je klacht melden maar de verzkeraars kan niets voor je doen anders dan de klacht registeren.
4) Als je naar een andere tandarts gaat voor een tweede mening dan mag deze tandarts je niet behandelen. Dat bepalen gedragsregels voor tandartsen van de KNMT. De bedoeling daarvan is dat tandartsen onafhandelijke en zonder enig materieel belang een tweede mening kunnen geven. Het wel gaan behandelen is tuchtrechterlijk verwijtbaar voor deze tandarts. Als je naar een andere tandarts wilt voor behandeling kun je de tweede mening beter elders laten uitvoeren
5) Wat de huidige tandarts betreft zou ik eerst ingesprek gaan. Neem een getuige mee en bevestig alles per brief of email. Kom je er niet uit dan kun je je wenden tot de klachtenregeling die meestal bij KNMT of ANT is ondergebracht. Alleen bemiddeling leidt tot financiele compensatie overigens. Een formele klachtbehandeling leidt tot een uitspraak maar dan moet je zelf vervolgens een civiele zaak aanspannen tegen de tandarts. Een klacht bij het RTG in jouw regio kan ook. Maar ook dan moet ja als je gelijk krijgt naar de rechter.
Voor het niet geven van een begroting kun je een melding doen bij de NZa via hun website (daar kan de tandarts vervolgens last door krijgen maar jij hebt er niets aan). Als je een rechtbijstandverzekering hebt kun je proberen hun hulp te krijgen. Kortom, het is niet eenvoudig. Mocht je nog niet betaald hebben zou je kunnen overwegen de tandarts aangetekend in gebreke te stellen en de betaling op te schorten. Je kunt stellen dat er wanprestatie is geleverd en geen sprake is van een behandelovereenkomst omdat hij niet heeft voldaan aan zijn informatieplicht.

Laat je weten hoe dit afloopt.
wo, 01/07/2015 - 10:47 Permalink
evelyn1950

@Grappa

Zeer veel dank voor uw uitgebreide en uiterst duidelijke uitleg.

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten.

1. 13 januari een afspraak bij mijn oude, vertrouwde praktijk voor tandheelkunde, met de tandarts-implantoloog, uitgetrokken tijd 30 minuten en ze hadden al mijn gegevens nog. Voelt goed.
2. gesproken met mijn zorgverzekeraar en inderdaad, wordt doorgegeven aan de zorginkopers. Heb bedankt voor het aanhoren, maar ook diplomatiek duidelijk gemaakt, dat ik het uiterst teleurstellend vond. Uw uitleg hierover klopt dus voor 100%.
3. Een afspraak voor een second opinion voor 14 januari bij een tandarts, maar als ik in de stoel lig, moet ik nog zien
of een 'collega" bereid is iets op schrift te stellen. Maar dat deze, mij niet meer mag behandelen, wist ik niet. Dank, goed om te weten.
4. Niet geven van de begroting, ook nu weet ik dat dat vanaf € 150 of 250 (?) dit behoort. Ik ben in goed vertrouwen, uitgegaan van een Gentleman's Agreement, alhoewel... de rekening klopt (2 x een A10 niet geloof ik, maar goed we vergissen ons weleens), zijn inschatting over de basis van de kroon, vertoont manco's, maar ik was onder behandeling van een vrijgevestigde mondhygieniste, die had regelmatig haar bevindingen aan hem moeten doorgeven, lijkt mij.
Verder hij heeft 10 jaar geleden de praktijk overgenomen en de vorige tandarts heeft mij ooit doorgestuurd naar die kliniek, die altijd alles doorgaf en hij de "nieuwe" heeft zelfs ooit nog op verzoek van de parodontoloog uit die kliniek, een wortelkanaalbehandeling toegepast. (inmiddels implantaat en kroon) hij is bekend met mijn parodontitis.
Maar 2e verantwoordelijke lijkt mij ook de mondhygieniste, want ik heb alle rekeningen nagekeken, een keer een T code en verder M codes 2 x 5minuten (???), laatste pocketstatus 2011 (W112) en fluorideapplicaties II i.v.m. gevoelige tanden. Nu ik meer weet, lijkt mij dit knudde werk.
5. Rekening al betaald, ben weer te netjes geweest!
6. als ik volgende week wat meer weet, ga ik mij beraden over vervolgstappen, maar links-of rechtsom, ik ga het niet accepteren.

Ik koppel zeker terug hoe het e.e.a. verder verloopt. )ben zelf een moderator van een grote computerclub, dus weet hoe fijn het is om een afloop of vervolg te vernemen)
Verder, goed forum, zeker de deskundige uitleg en antwoorden. Applaus.
U nogmaals reuze bedankt, kan er zeker mijn voordeel mee doen.
wo, 01/07/2015 - 11:27 Permalink
vV

Ik heb niets toe te voegen aan het verhaal van Grappa over de te volgen procedures. Overigens zal een mediation via de klachtencommissie om tot een minnelijke schikking te komen meestal succes hebben, mits beide partijen bereidwillig zijn er idd uit te komen. Zeker bij een dergelijke discussie zal de tandarts, lijkt mij op basis van de info hier, bij een klacht zeker aan het korte eind gaan trekken, die zal dus geen lange procedures in willen gaan waar de uitslag van voorspelbaar is. als ie slim is .
wo, 01/07/2015 - 11:35 Permalink
evelyn1950

Vanmiddag een gesprek gehad met de mondhygieniste.
Ze heeft toegeven dat ze zaken verkeerd heeft gedaan n.l.
1. Te lang gewacht met pocketstatus te maken.
2. Voor mij beslist om nog maar 10 minuutjes (2x 5 minuten M code) voor schoonmaken te doen. Ze weet dat ik een zwaar geval ben!
3. Toegegeven dat overleg met mij had gemoeten en dat ik beslis over de financiële gevolgen van een behandeling, kortom overleggen en niet voor een ander beslissen.
4. In 2012 had zij bij de 26 al een pocket van 8 mm geregistreerd! (Doorverwijzen parodontoloog?)
5. Geen schriftelijke verslaglegging naar de tandarts.
6. Schrok van het verslag van de weekendtandarts en zijn bevindingen
7. Realiseert zich dat ik niet blij ben met de achteruitgang van de situatie en te kennen gegeven dat ik naar oude kliniek ga voor consultatie hoe verder. Afgezien van weer een hoop kosten, die misschien niet nodig geweest waren.
8. Heb mijn gegevens gevraagd per email, ben benieuwd of dat komt. (ik heb de rekeningen met de codes, dus!)

Ik vraag mij af, of mondhygienistes tijdens de opleiding leren of standaard zaken zoals verslaglegging naar tandarts,
en het overleggen met patiënt over de te volgen behandeling behandeld worden. zo ja, dan is er veel aan haar voorbij gegaan.
wo, 01/07/2015 - 20:22 Permalink
evelyn1950

Update.

Vandaag bij de oude, vertrouwde kliniek geweest, goh wat een verademing, gelijk van alles gedaan, acuut de parodontologe erbij gehaald, heeft nu een parodontiumstatus gemaakt zoals het hoort.
De tandarts-implantoloog had flinke kritiek op de 25 hoe de vulling was afgewerkt, kon plak en pocket veroorzaken, gelijk bijgeslepen. Inderdaad de 26 is hopeloos, dus er is mij geadviseerd die te verwijderen.
2 x grondig schoonmaken à 60 minuten per keer, dan weer uitgebreid parodontoloog en vermoedelijk nog 3 flaps en de situatie bij het implantaat en kroon heeft ze dus ook goed verwaarloosd. Ik ben razend, deze grap zal voorlopig dik € 2500,00 gaan kosten. De mondhygieniste heeft een pittige doch uiterst correcte (de toon maakt de muziek) mail gehad en geeist om een reactie binnen 7 dagen na dagtekening. Vervolgens het voornemen om haar via een advocaat aansprakelijk te stellen voor de kosten.
Morgen nog andere tandarts en donderdag gesprek met eigen tandarts.
Voorlopig wil de kliniek ook de tandartszaken regelen totdat ik een ander heb.
di, 01/13/2015 - 23:31 Permalink
evelyn1950

Tandarts is heel slim geweest.

Vandaag mijn gesprek bij de tandarts gehad, was duidelijk erg nerveus, wat grapjes gemaakt, maar had volgens mij door dat ik het er niet bij zou laten zitten, bood 50 % terug te betalen, ik antwoordde nee, bij een totale miskleun hoort 100%, hij zei ja, maar moest hem de gouden kroon geven na extraheren, heb ik ja op gezegd.
Hij krijgt een aangetekende brief van mij met onze afspreken en geef 14 dagen om te betalen.
Maar eerst op de rekening zien, dan geloven.
do, 01/15/2015 - 21:14 Permalink