Heeft tandarts fouten gemaakt?

Author:
Marion-s
Posted:
zo, 04/06/2025 - 11:19
Graag zou ik advies willen hebben of er sprake is van een beroepsfout van mijn (voormalige) tandarts.

In november 2021 heb ik 6 frontkronen laten plaatsen. Mijn eigen tanden waren lelijk door erosie van glazuur. Ik had gevraagd wat de mogelijkheden waren voor porseleinen facings. Mijn tanden zijn namelijk erg goed zichtbaar bij praten en lachen.
Mijn tandarts heeft mij geadviseerd om ipv facings kronen te nemen. Want steviger en ook beter om stand te corrigeren. Ik heb dit advies (onwetend als ik was) opgevolgd.
Na 2,5 jaar ontstonden de problemen. Voortand 11 sterft de zenuw af. Wkb volgt, die mijn tandarts slordig heeft uitgevoerd zonder rubberdam en te los gevuld.
Ik heb overstap gemaakt naar een andere tandarts die mij adviseerde om een herbehandeling te laten verrichten. Dit is inmiddels gebeurd 7 weken geleden.
Nu onstaan nieuwe problemen (afsterven zenuw) van mijn andere voortand!
Dit lijkt me geen toeval. Mijn mondhygiëne is goed. Weer wkb, weer kosten. Weer ellende.

Volgens mij is dit allemaal te wijten aan de frontkronen uit 2021.

Kan ik mijn vorige tandarts hiervoor aansprakelijk stellen? Of zijn dit complicaties die nou eenmaal kunnen optreden?

Ik ben inmiddels bijna bankroet door alle kosten. Laat staan hoe ik me emotioneel voel....

Moet ik mijn wrok jegens mijn vorige tandarts loslaten en mijn "verlies" slikken?

Of is er wel degelijk sprake van onzorgvuldig handelen door de tandarts?

Alvast bedankt voor het lezen en uw reactie.

Marion
Tandarts_Richa…

Bij het prepareren v e kroon wordt tandmateriaal afgeslepen. Soms , als een tand scheef staat, moet meer weggehaald worden om toch een mooi resultaat te bereiken (stand te corrigeren). De zenuw reageert op dit "slijpen". Complicatie kan zijn, als wij te dicht bij de zenuw komt, dat de zenuw het niet redt en afsterft, waardoor een wkb nodig is. Standaard tegenwoordig is om rubberdam te gebruiken. Rubberdam zorgt voor veiligheid dat gebruikte instrumentarium niet de mond in kan vallen en zorgt dat alles minder in contact komt met bacterien uit de mond. Ik moet bekennen dat als het voorin de mond is ook ik soms geen rubberdam gebruik omdat het makkelijk toegankelijk en droog te houden is. Zo ook vele behandelaren die dit zo doen. Dit wetende vraag ik mij af of "wrok"terecht is. In uw geval afhankelijk dus v d mate v stand correctie. Vervelende complicatie maar gebeurt helaas heel vaak. Gevolg soms (complicatie bj een wkb) een herbehandeling. Iedereen wil mooiere tanden, u vraagt wij leveren is vaak het gevolg (marktwerking), vraag maar aan "Dommy" Roelvink. Wat is mooi. Ik vind al die "witte" tanden onnatuurlijk en lelijk, moet iedereen voor zichzelf weten. Wees tevreden met wat je gezond hebt.
zo, 04/06/2025 - 11:43 Permalink
Marion-s

Oké dank voor uw reactie.

Ik wilde zeker geen donny roelvink tanden, en dat zijn het ook zeker niet geworden.
Omdat ik een representatieve functie heb, zijn mijn tanden veel "in het zicht", dus mij ging het om verzorgd. Vandaar mijn vraag naar facings, maar goed, het zijn dus kronen geworden.
Had ik de risico's geweten, dan had ik een 2nd opinion gevraagd.
Maar is nu te laat dus.
Ik zal m'n verlies nemen , maar een ding is me inmiddels duidelijk geworden. De ene tandarts is de andere niet, er zit enorm veel verschil in kundigheid!
Ik heb nu op advies van een zeer goede tandtechnikus een andere tandarts gelukkig!
Maar enorm balen dat dit het gevolg is van de kronen waar ik niet om had gevraagd. Ik weet dat bij facings veel minder invasief gewerkt wordt en mijn scheve tanden (doordat ik 1 hoektand mis, door een val als kind) storen mij niet. Ze staan namelijk nog steeds wat scheef.
Ik hoop dat het hier bij blijft en dat er niet nog meer tanden sneuvelen.

Met vriendelijke groet,

Marion
zo, 04/06/2025 - 12:32 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik duim voor je. Ikzelf grijp vaak naar de mogelijkheid v kronen afhankelijk v d situatie ( tanden met vullingen, stand etc etc). Daar ben ik, zeggen de collega's die bij mij client zijn, goed in. Maar bij scheefstand, of dat voor een kroon of facing is, moet vaak meer weggehaald worden met mogelijk WKB als gevolg. Bij forse scheefstand vooraf een WKB zodat esthetisch beter gewerkt kan worden.
zo, 04/06/2025 - 15:13 Permalink
Marion-s

Bedankt voor uw reactie.

Ik hoop dat het vooraf wel gecommuniceerd wordt met de patiënt. Dit is bij mij helaas niet het geval geweest.

Bovendien ben ik van mening dat het niet zo mag zijn van " u vraagt wij leveren" want als tandarts heeft u ook een zorgplicht hetgeen inhoudt dat de patiënt op de hoogte gesteld dient te worden van de risico's van een behandeling en alternatieve mogelijkheden als die er zijn.

In mijn geval ben ik niet voorgelicht. Er is mij niets verteld over de risico's, en alternatieve mogelijkheden.

Nogmaals bedankt voor uw tijd en reactie.
ma, 04/07/2025 - 14:18 Permalink
Tandarts_Richa…

Mijn ass hebben de opdrascht een begroting te sturen voor elk behandeling. Verder geef ik zo veel mogelijk informatie, wil geen verwijten achteraf. Maar daardoor te veel informatie voor client, en zijn dan ontevreden omdat niet begrepen wordt.
Vollediog met u eens...niet u vraagt wij leveren. Als ik het er niet mee eens ben doe ik het niet en gaan de clienten naar een ander waar het helaas wel gebeurt. Handtekening voor akkoord client dus wordt dan gedaan.
ma, 04/07/2025 - 18:14 Permalink