Orthodontist doet moeilijk over factuur opsturen

Author:
.elsa.
Posted:
do, 09/17/2020 - 11:04
Hallo,

Mijn moeder (44) en ik (23) hebben allebei op dit moment een beugel. We hebben allebei een aanvullende verzekering genomen waarmee ongeveer 700 euro vergoed wordt. De afspraken en behandelingen gaan allemaal goed. Het enige waarmee het mis gaat, zijn de betalingen. Mijn moeder krijgt na haar afspraken altijd de factuur naar haar e-mail gestuurd waarna ze via uwdeclaraties.nl haar behandeling kan betalen. Dit is echter bij mij niet het geval, elke keer na mijn behandeling wordt er van me verwacht dat ik meteen bij het praktijk moet betalen. Wanneer ik vraag of ze het naar mijn e-mail kunnen sturen, doen ze er zeer moeilijk over en ik krijg elke keer te horen "dat dit niet de bedoeling is".

Ik had deze keer gevraagd waarom dat zo was. Er is in hun systeem bij mijn profiel neergezet dat ik elke keer direct moet betalen bij het praktijk. Toen ik vroeg waarom, zeiden ze eerst omdat ik volwassen was, maar wanneer ik zei dat mijn moeder ook volwassen is en dit niet bij haar gebeurde, kreeg ik: "ja, dat heeft de orthodontist neergezet, ik kan er verder niks aan doen".
De kleine bedragen vind ik niet al te erg om direct te betalen. Het grootste probleem was na mijn eerste afspraak waar mijn beugel werd geplaatst. Toen vroegen ze of ik meteen 2000 euro in een keer kon betalen zonder dat hier mij iets over was verteld (ook rekening mee houden dat ik 700 euro van de 2000 vergoed zou krijgen).

Ik vroeg me af om meerdere mensen zo een ervaring hebben gehad, of dit iets normaal is en ook of dit überhaupt wel mag? Ik snap niet waarom er in het systeem bij mijn naam wel staat dat ik direct moet betalen en bij mijn moeder niet. Ik heb hier nooit iets over aangegeven.
vV

Als dat de beslissing van de orthodontist is: overleg dat dan even met hem zelf. Er wordt immers ook verwezen naar hem door zn assistentie. Iedere zorgverlener is vrij om zn eigen betaalregels op te stellen, en om daar ook in individuele gevallen van af te wijken als daar aanleiding voor is. Wanneer er geen aanleiding is in de vorm van eerdere problemen is dit gek ja.
do, 09/17/2020 - 12:16 Permalink