Enkele jaren geleden beugel gehad met ontevreden resultaat, wil er nu mee terug

Author:
Christiaan0101
Posted:
za, 12/08/2018 - 21:13
Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden is mijn blokjesbeugel eruit gehaald, ik denk dat het op mijn 18e was en ik ben nu 22. Ik heb een zeer lange periode bij de orthodontist gelopen, buitenboordbeugel en al, sinds de basisschool. Nadat de blokjesbeugel eruit was gehaald kwam ik er op een later moment thuis achter dat mijn linker voortand iets scheef tegen mijn rechter voortand aanstaat en dat de tand die links van mijn linker voortand staat, naar voren staat. Ik ben daar toen niet op terug gekomen omdat ik, als een nogal vertrouwend persoon, er van uit ging dat dit blijkbaar het best mogelijke resultaat was en dacht dat ik het maar moest accepteren. In die periode en omstandigheden is het er niet van gekomen om terug te gaan. Ik zou het ook ongemakkelijk en apart hebben gevonden om na zoveel jaar daar te hebben gelopen, de beugel er eindelijk uit te hebben en dan terug te komen en te gaan klagen over het resultaat, ik ga er immers van uit dat ze checken of je tanden recht staan/het gewenste resultaat is bereikt voordat zo'n beugel er uit gaat natuurlijk.

Door de tijd heen is het mij steeds meer dwars gaan zitten en is nu tot een punt gekomen dat ik me er elke dag aan erger. Het is erg frustrerend om na zo'n lange behandeling te hebben gehad elke dag te merken je tanden nog scheef staan, het is niet alleen hoe het eruit ziet, het is ook het gevoel in mijn mond en dat je er elke keer aan wordt herinnerd(tand drukt tegen mijn onderlip en als ik tanden op elkaar zet merk je het ook). Ik ben nu een stukje wijzer en meer mijn eigen persoon, vandaar dat ik nu toch actie wil ondernemen.

Nu het belangrijkste punt; naast dat het vervelend is dat er (waarschijnlijk) opnieuw een beugel ingezet moet worden en ik die dus opnieuw zal moeten dragen, ben ik een student. Ik heb nog niet de loterij gewonnen dus tenzij ik nog meer in de schulden wil komen ben ik in principe niet in staat om al die kosten te dragen. Als de orthodontist zijn werk de eerste keer 'goed' had gedaan waren die kosten er in zijn totaliteit ook niet. U snapt dat ik daar niet voor wil opdraaien wanneer zij de beugel niet goed hebben afgestemd of iets dergelijks om die tanden in de goede positie te krijgen.

Mijn vraag is dus deze: Zal het er van af hangen of de orthodontist zich verantwoordelijk voelt voor een tevreden klant en een juist eindresultaat, of zijn er nog ergens juridische grondslagen waar ik op kan terugvallen om dit gefixt te krijgen zonder dat ik een dikke rekening krijg met een antwoord in de trend van 'Dit is niet onze schuld, wil je het gefixt hebben? Helemaal prima! Maar je gaat maar mooi opnieuw betalen.". Of misschien nog erger, dat er wel wordt geaccepteerd dat het niet een juist eindresultaat was, maar alsnog gewoon de volle pond vragen en dan een reden geven zoals "zo is het nu eenmaal".

Ik zit hier nu al heel lang, erg mee in de maag en weet niet wat ik moet doen. Ik ben bang dat als ik eenmaal contact leg met de orthodontist en zij niet bereid zijn mij tegemoet te komen, ik daar op dat moment niks tegen in kan brengen en dan mogelijk een tijd later opeens wel een grond vind waarmee ik verder in gesprek had kunnen gaan. Ik kan natuurlijk niet een hele tijd later weer opnieuw hetzelfde gesprek starten met nieuwe argumenten, dan zullen ze al helemaal niet meer willen luisteren.

Ik hoop dat ik hier wat hulp en advies kan krijgen op het forum, alvast mijn dank.
Attach
Christiaan0101

Als antwoord op door vV

Ik heb geen spalkje gehad boven, wel een nachtbeugel ja, hoewel die nooit goed heeft gezeten. Het moment dat ik hem kreeg hebben ze er nog aan geslepen maar het bleef niet goed, en toen zeiden ze 'ik kan er niet meer aan doen', terwijl je in dat geval toch een nieuwe had kunnen maken denk ik dan, maar dat terzijde.

Ik zou graag willen horen waarom u denkt dat dit een kansloze discussie is, het is namelijk niet zo dat mijn tanden eerst recht stonden en nu scheef zijn gaan groeien(alhoewel ik weet dat dit kan gebeuren), zij stonden al zoals ze nu staan toen de beugel eruit ging. Over de rest van mijn gebit ben ik overigens zeer tevreden, de andere voortand en die tand ernaast aan de rechterkant zijn immers perfect naar mijn mening, daarom vraag ik mij ook af waarom dit niet bij de andere 2 tanden zo kon? De rest van mijn tanden zijn naar mijn zien ook niet scheef gegroeid, ik probeer hier niet de orthodontist op de kosten te jagen of iets dergelijks door een extra keer gratis mijn tanden recht te laten zetten omdat zij zijn scheef gegroeid na een tijdje, dat is niet het geval.

Bedankt voor uw reactie.
zo, 12/09/2018 - 18:47 Permalink
vV

Als antwoord op door Christiaan0101

omdat de behandeling 4 jaar geleden is afgesloten.... dat is best een lange tijd om rond te blijven lopen met iets war je gelijk al niet blij mee was.
Wellicht heb je een zaak, wanneer:
je aan kan tonen dat dit net zo staat als toen,
wanneer je aan kan tonen dat je toen al niet blij was met de stand en dat toen ook aan de ortho hebt aangegeven.
en wanneer er inderdaad (makkelijk) meer /beter resultaat te halen was.


Je kan eens beginnen met een kopie van je dossier op te vragen.
Daarna eens het gesprek aangaan erover en kijken wat er van de andere kant komt.
ma, 12/10/2018 - 10:35 Permalink
Christiaan0101

Als antwoord op door vV

Dank u voor de uitleg. Als leek mbt orthodontie, wat zou ik uit zo'n dossier moeten halen/waar zou ik naar moeten kijken? Gegevens mbt tot de aan te tonen feiten die u zonet heeft genoemd, of in het algemeen ergens een beeld van krijgen? Ik kan me voorstellen dat als ik het dossier voor me krijg, ik niet weet wat ik hier mee aan zou moeten.

Daarnaast nog een vraag mbt het starten van het gesprek, ik wil namelijk niet vijandig of onbeleefd overkomen. Om te beginnen met een dossier op te vragen zonder in detail te treden waarom, een tijdje erna een 2e mail te sturen met het verhaal zoals hierboven wordt misschien minder positief opgevat dan eerst het gesprek in goed vertrouwen aan te gaan zonder eerst mijn dossier op te vragen? Misschien is een combinatie van beide opties het beste; door gelijk mijn verhaal te doen, met een verzoek aan het einde van de mail tot het verkrijgen van een kopie van mijn dossier? Mijn vraag aan u komt er dus eigenlijk op neer wat u als orthodontist prefereert in het geval dat een (ex-)patient het gesprek (over een onderwerp als deze) met u aan zou willen gaan. Om te voorkomen dat ik met een verkeerde/negatieve impressie het gesprek start.
ma, 12/10/2018 - 22:59 Permalink
vV

Als antwoord op door Christiaan0101

je kan zien wat erin staat. En je weet ook zeker dat er dan niet meer in veranderd gaat worden (wanneer het een heel rotte appel zou blijken te zijn. zijn er niet veel maar je zal er net 1 treffen..Wat in dossier staat is wel zwaarwegend bij een zaak namelijk. Wanneer je die kant niet op wil, kan je dit laten .)

Ik zou trouwens in dit stadium niet mailen maar bellen, en een afspraak voor bespreken in persoon maken. (eventueel iemand meenemen, 2 herinneren zich meer dan 1.).
di, 12/11/2018 - 13:26 Permalink