groupon

Author:
grace
Posted:
wo, 09/14/2011 - 17:12
ik zie regelmatig diensten van mondhygienisten aangeboden op groupon.
groupon is hot (geloof ik). regelmatig zie je aanbiedingen v bleken.

Maar in de groupon van vandaag zag ik voor t eerst die van een tandarts. Aanbieding voor een "implantaat inclusief abutment en kroon". Blijkbaar is dit een veelvoorkomend pakket of zo.

Gaat de tandarts nu mee met zijn tijd?
TechniekerJeetje

Ik vind het niet met de tijd meegaan, dit is gewoon puur comercieel in mijn ogen en heeft niks meer met serieuze tandheelkunde te maken!!!! Just my 2 cents....
wo, 09/14/2011 - 18:09 Permalink
grace

@Lieneke, …uuuuh groupon is net als facebook, iedereen moet t hebben, je bent r veel tijd mee kwijt en je hebt t helemaal niet nodig, dus doe je t elke avond net als de rest...nah misschien is “de uitverkoop“ een betere vergelijking

Ik begrijp dat de conclusie van de thread in juli dus is: je kunt hoogstaande ingrepen doen echter er wordt flink bezuinigd op het materiaal ……(EN DUS DE KWALITEIT!).

marre “kwaliteit“ is subjectief en onmogelijk aan te tonen, mensen zien toch t verschil niet. Dus deze GROUPON tandarts gaat mee met zijn tijd. Wil je je onderscheiden “niet door de prijs“ dan zul je dat …… ja hoe dat je dat eigenlijk? kun je dat eigenlijk wel? (heretiquetteren? Specialiseren?)

kies je dan niet automatisch voor de titel: narcose tandarts, cosmetische tandarts, GROUPON tandarts :D
wo, 09/14/2011 - 23:35 Permalink
Basset

Dat is toch wat van ons verwacht wordt, concurrentie en commercialiteit. De tandarts wordt ondernemer ... en dat zal er dus ook bij horen .... en volgens wat je hier allemaal leest zijn we toch allemaal overbetaalde wat dan ook .. dus kunnen er wel eens een reclame actie aan met beperkte winst ... dat staat toch allemaal op dit forum ... op de Amerikaanse markt is deze vorm helemaal normaal en zonder kwaliteitsverlies ... maar ja hier ben je zogenaamd een goede tandarts als je veel handschoenen verslijt- de bijsluiter van het anestheticum aan de patient meegeeft - honderd setjes hand en hoekstukken hebt - je al je patienten onder de 18 jaar liefst 10 keer per jaar over de vloer krijgt .... en vooral als je veel papierwerk doet en dit netjes in een kaftje stopt ..... zijn er dan nergens tandartsen met een politieke invloed die echt streven naar een systeem dat kwaliteit bevordert en is er geen enkele patientenvereniging die zijn gezond verstand gebruikt in plaats van een kwaliteitslijst op te maken op basis van een uit de context getrokken TV programma...

De toekomst ligt niet open voor de innovatieve tandarts maar wel voor de tandarts zonder nascholing, versleten apparatuur, minimale praktijkkosten .. met bulkprestaties en toch voldoende winst die behaald wordt door zeker geen nieuwe apparaten en materialen aan te kopen ...

bij vergelijking kiest de patient toch voor het goedkoopste, endo met microscoop? waarom de meeste tandartsen doen het toch zonder Laser ? waarom meeste tandartsen doen het toch goed zonder Een defibrilator op de praktijk? Waarom er vallen nu toch ook zelden patienten dood op de praktijk ... Drie dimesnsionele rontgentoestellen van hetzelfde

En inderdaad als je een marketing bureau onder de hand neemt dan krijg je inderdaad een markteing plan als de groupon tandarts en dat blijkt met kwaliteit en genoeg winst te werken... alleen het wordt zo een zootje en de samenhang binnen het beroep zal snel verdwenen zijn en dat gaat ook ten koste van de patient

geneeskunde en commercie gaan niet samen, ...

Wat als je nou eens vanuit de patienten groep of zoals in Frankrijk vanuit de staat de nieuwe innovatietechnieken aan de basis zou financieren met daarbij een gereduceerd tarief voor de investeerders of beperkt aandeelhoudersschap .. dat zou pas stimulerend zijn ..
do, 09/15/2011 - 06:37 Permalink
Lieneke

En ik heb nu nieuwe stoelen in de wachtkamer staan omdat schijnbaar de patient bij een blik in je wachtkamer ontzettend goed meent te weten welke kwaliteit je levert...Het is een vreemde wereld! Ik kan wel ontzettend veel na- en bijscholing volgen en prima behandelen, maar mijn patient heeft geen vergelijkingsmateriaal. Als een patient dan eindelijk (te laat) wordt verwezen, kijkt deze mij wantrouwend aan want er moest toch alleen tandsteen worden verwijderd? En oja, ik moet vooral niet te goedkoop worden, niet te veel meeleven met de financiele situatie van de patient, want ook dan word je niet serieus genomen. Maarja, sinds dat hogere hand heeft besloten dat bijvoorbeeld anesthesie niet meer apart gedeclareerd mag worden, mag iedereen voor anesthesie gaan betalen terwijl er zat mensen zijn die het zonder anesthesie af kunnen...En dan vind ineens iedereen je toch nog te duur...
do, 09/15/2011 - 08:02 Permalink
Timelord

Ik kan wel ontzettend veel na- en bijscholing volgen en prima behandelen, maar mijn patient heeft geen vergelijkingsmateriaal.


Die scholing ziet de patient niet aan de zorgverlener zelf. Hang daarom je plakkers (diploma's, certificaten ed) lekker op als muurbehang in de praktijk zoals artsen dat in de VS doen. Dan kun je er niet omheen als patient, desnoods photoshop je wat certificaten bij elkaar om de kamer lekker mee op te kunnen vullen.

De manier van hoe je als zorgverlener te werk gaat - welke kwaliteit je levert - is voor een patient inderdaad heel moeilijk te vergelijken. Vooral met tandartsen is dat denk ik zo, want hoe vaak wisselen mensen nu van tandarts met al die wachtlijsten. Hoe moet ik eigenlijk de kwaliteit beoordelen van een vulling of wortelkanaalbehandeling bijvoorbeeld? Of hoe beoordeel je de kwaliteit van een gebitsreiniging? Ik kan moeilijk meekijken met wat de zorgverlener doet om het werk zo te controleren.
do, 09/15/2011 - 11:41 Permalink
Basset

lienke als je je tarief zou samenstellen en een percentage van de prijs van de verdoving zou rekenen op basis van het percentage behandelingen met verdoving dan nog krijg je een kromme situatie. de patient zonder verdoving betaald dan eigenlijk te veel en de patient met verdoving te weinig tov nu. reken je op dezelfde manier de andee bijzorgen aan dan zie je hetzelfde beeld. de patient met bv een amalgaam betaald dan heel wat meer dan de patient die zowat alle complicaties heeft want die doet een koopje.
een gemoderniseerd oud systeem zou heel wat eerlijker en doorzichtiger zijn, maar ja daar moet men moeite voor doen

trouwens proficiat met de nieuwe wachtkamer
do, 09/15/2011 - 11:59 Permalink
Lieneke

Ik kan wel ontzettend veel na- en bijscholing volgen en prima behandelen, maar mijn patient heeft geen vergelijkingsmateriaal.


Die scholing ziet de patient niet aan de zorgverlener zelf. Hang daarom je plakkers (diploma's, certificaten ed) lekker op als muurbehang in de praktijk zoals artsen dat in de VS doen. Dan kun je er niet omheen als patient, desnoods photoshop je wat certificaten bij elkaar om de kamer lekker mee op te kunnen vullen.

.


Dat photoshoppen is wel een idee, anders moet ik meer dan 30 certificaten gaan ophangen... :smt002

@Dirickx Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het hanteren van het 5-minutentarief daarom veel eerlijker...maarja...
do, 09/15/2011 - 16:02 Permalink
vV

toch is dit wat de gemiddelde consument, die in m ijn ogen toch nog steeds patient is, zelf veroorzaakt in de tandheelkunde, door eigen shopgedrag, goedkoper werk willen laten doen zonder lange termijn te kijken en zo.
Is een bepaalde grope patienten/consumenten, gelukkig niet iedereen. Dit is niet wat door de overheid en NZA van ons verwacht wordt overigens. Die verwachten andere dingen dan ingegeven door NCPF en consumentenbond, alleen wat precies zijn ze geloof ik zelf nog niet achter, reden waarom NCPF en consumentenbond (met een directeur die dik boven Balkenendenorm inkomen geniet overigens) zoveel invloed kunnen uitoefenen.
do, 09/15/2011 - 16:04 Permalink
grace

Als jullie even uit de groef van tandheelkunde kunnen komen neem ik je mee naar de gezondheidszorg: ziekenhuiswezen.
Kosten moesten omlaag en 10 jaar lang hebben adviseurs de beleidsbepalers van ziekenhuizen een broodje aap verkocht: “de fusie“. Bijna allemaal mislukkingen, vele ontslagen, drama. Je hebt namelijk met mensen te maken en niet met een organisatie trucje. Nu, tegenwoordig zie je een nieuwe trend en andere veelzijdige ontwikkelingen nl op kostprijs gerichte oplossingen. Ziekenhuizen gaan cooperaties aan om dure apparatuur aan te schaffen om deze om beurten te gebruiken. Diezelfde cooperaties worden ingezet om een pool van (dure) arbeidskrachten zo efficient mogelijk te maken en ziekteuitval terug te dringen. De kapstok is nu de cooperatie geworden (vergelijk met vroeger de veehouderijen). Daarnaast zie je verdergaande privatisering. Initiatieven komen tot stand om die wachttijd te verkorten. Specialisten die deels in het ziekenhuis werken, gaan ook deels in dit soort franchise klinieken werken. Na jarenlang een neerwaartse spiraal zie je dus ontwikkelingen die bijdragen aan nieuwe diensten waar patienten + ziekenhuis + specialisten beter bij voelen. Maar alles zit nog redelijk in de kinderschoenen.

Nu een andere beroepsgroep: makelaardij. Vroeger had de makelaardij een beroepsorganisatie: NVM. De wetgever heeft dit geliberaliseerd. De kwaliteit welke je nu aantreft is niet meer van vroeger. Ook het aanzien is vertrokken, thans wildgroei.

Welke kant gaat tandheelkunde op? En waarom?
vr, 09/16/2011 - 00:58 Permalink
Basset

Uiteindelijk zou het kunnen worden zoals het medisch zou moeten. Wanneer wij allen een concurrentievrij systeem maken en de gelederen sluiten dan werkt het kwalitatief zoals het moet, kwaliteit voor de juiste prijs. Het blijft mijn oordeel, tot zeurens toe mischien, dat dit syteem alleen voordelen biedt voor de man/vrouw met de twee linker handen. Innovatie vergeet het. Uit ervaring weet ik dat kosten aanrekenen vor innovatieve techniekrn ertoe leidt dat je innovatieve technieken onebruikt in de kast staat en als je ze gebruikt en aanrekent zit de patient bij de buren ... dat is gemiddeld zo ...

Trouwens hoe kan concurrentie als je als tandartsen van elkaar afhangt in wachtdiensten bijvoorbeeld .... lijkt me geen leuke situatie om rond de tafel te zitten met een collega die zwaar onder de duiven schiet.

Aan de andere kant zijn er heel wat instellingen klaar om in bulk de Poolse tandartsen binnen te halen en zo aan dumpingprijzen met dezelfde winst te werken.
vr, 09/16/2011 - 09:17 Permalink
Basset

om met dit systeem mee te gaan als tandarts moet het wel erg gesteld zijn met je. Heb de organisatie even gbeld voor info

1. de prijzen die je aanbiedt moeten minimaal de helft lager liggen dan normaal.
2. voor elke afname van je produkt moet je de helft aan provisie betalen

dus implantaat en kroon 2000 euro betekent uiteindelijk een uiteindelijke ontvangst van 500 euro. de prijs van de kroon implantaat en bedrijfskosten zullen aardig in de buurt komen.

dat is goed voor 1 dag om patienten te trekken. gemiddeld claimt men 1000 tot 2000 gegadigen te trekken ... dan ben je failliet als deze patienten niet blijven hangen ...

grace, het aankopen van apparaten in groep kan inderdaad de kosten flink drukken door intensief gebruik. Er zijn dan wel wat hogere onderhoudskosten en snellere afschrijving maar het kan ... echter heb je daar heel sluitende juridische overeenkomsten voor nodig : wie gebruikt wanneer het toestel, waar wordt het geplaatst indien het een vaste opstelling eist .... voor losse praktijken kan dit zeer snel eindigen in een fikse ruzie .....
vr, 09/16/2011 - 10:06 Permalink
grace

ruzie? als je echt je kosten omlaag wilt gooien moet je plannen en partijen vinden die ook echt die hoogwaardige kwaliteit willen blijven leveren. Wat zijn de alternatieven? Misschien een basis algemene praktijk zonder dure apparatuur of specialisatie waarbij je naar vaste specialisten doorverwijst, mooiere websites, wachtkamers, assistentes. lijkt op korte termijn oplossing?

dat van GROUPON klopt idd. Heb t net ook gecheckt. GROUPON gaat naar de beurs en jij gaat failliet. Ik ken meerdere voorbeelden die ECHT daadwerkelijk failliet zijn gegaan.

Consument is de baas!
Ik zou niet bang zijn voor tandartsen die slechte kwaliteit bieden. De volgende mag de rommel opruimen en ik zou daar een hoog prijskaartje aanhangen. Uiteindelijk is de klant duurder en meer pijn kwijt. Iedereen heeft recht op zijn eigen leertijd.

Wat ik buitengewoon irritant blijf vinden is dat t voor clienten veel tijd en moeite kost om een (voor hem) geschikte ortho, tandarts, mondhygiëniste, endodoloog te vinden. Dit is de reden waarom mensen op prijs afgaan. Dit doe ik namelijk ook (fout). Ik zoek altijd in het hogere zo niet het hoogste segment: "there is no such thing like a free lunch". Ik ben niet in staat om een tandarts, mondhygieniste, specialist te beoordelen, en het hele forum hier met mij.

Waarom het hoogste segment? mijn simpele ervaring: bij rechteronderkaak heb ik een amalgaan vulling laten vervangen door composiet bij een (niet schrikken) cosm tandarts. Ik kijk na de behandeling in de spiegel en val van mijn stoel af. Die kies ziet er zo mooi en natuurlijk uit, net zoals toen ik 16 was en geen vullingen had, dus mooie bobbels of zo van boven. In mijn linker onderkaak echter zitten ook vullingen en de kiezen hier zien eruit alsof er kauwgom tegenaan geplakt is. Lelijk. Ze steken zo lelijk af tegen die mooie kies die deze man heeft gevuld. Hij was echt ook 2x zo lang bezig met het opnieuw vullen van die kies dan welke tandarts dan ook. Maar, ja, wie ben ik
vr, 09/16/2011 - 12:28 Permalink
Timelord

Hij was echt ook 2x zo lang bezig met het opnieuw vullen van die kies dan welke tandarts dan ook.


Tjah, aangezien een tandarts per behandeling declareert en niet per tijdseenheid, is hij beter af om zo veel mogelijk behandelingen binnen een uur uit te voeren. Hoe meer tijd een tandarts nodig heeft, des te minder hij verdient.
En stel je doet je werk niet goed, en de vulling moet herbehandeld worden na een jaar, dan heb je weer een behandeling die je kunt declareren. Maar zet de tandarts de vulling nu goed, en neemt hij er de tijd voor, dan kan je vulling nog veel en veel langer meegaan. Dan verdient de tandarts ook minder natuurlijk. Dus of het systeem van declareren per behandeling nu zo'n goede impact heeft op kwaliteit weet ik niet, aangezien het lucratief is de patient zo vaak mogelijk te zien.

Zouden verzekeringen hier ook op letten vraag ik mij af? Uiteindelijk zijn die ook duurder uit bij een tandarts die slechte kwaliteit levert dan bij een tandarts die een behandeling in 1x goed doet. Dit wordt dan weer vertaald naar een premieverhoging. Ik zou daar zo een slim algoritme voor kunnen ontwerpen dat je bekijkt hoe vaak er een herbehandeling plaats vindt, en hoe veel tijd daar tussen zit. Vervolgens zoek je naar de afwijkingen, dus naar waarnemingen met opvallend veel herbehandelingen binnen een korte tijdsperiode. Als een tandarts structureel red flags krijgt, dan weet je dat er waarschijnlijk iets mis is.
vr, 09/16/2011 - 13:05 Permalink
Basset

behandelingen per tijdseenheid zijn nog een beter voordeel voor de man met de vier linker handen. Hoe onhandiger hoe langer.

Bovendien is het niet zo dat je die lijn moet doortrekken dat alle praktijken zoveel mogelijk omzet willen draaien en zoveel mogelijk patienten willen zien. Ik ben ook een mens met alle rechten van een werknemer ook al ben ik zelfstandig. Dus zeker geen slaaf van mijn bedrijf ... ik hoef geen drie stoelen om de tijd die verloren gaat voor desinfectie en wisseling te beperken.. dat is hollen van de ene stoel naar de andere waarbij de kontacten met patienten nihil worden. Mijn leuze is primaire aandacht voor de behandeling tijdens het behandelen en primaire aandacht voor de patient voor en na de behandeling en daar is tijd voor. Men klaagt wel eens dat wortelkanalen in stilte verlopen, maar voor mij brengt dit een hogere kwaliteit met zich mee en die stilte kan voor en na de behandeling gecompenseerd worden.

Het zoeken naar een goede tandarts is niet moeilijk, zeker 95% van de patienten hebben die al, ze zitten er al jaren zelfs tientallen jaren bij. Dan is schopping voor enkele euro verschik eigenlijk niet wenselijk als je je gezond verstand gebruikt.

Voor wat de angst voor het opruimen van de rommel van iemand anders betreft. We hebben allemaal de hypocriete eed van Hypocrates afgelegd. Daarbij speelt de zorg en het minimaal schade aanbrengen aan de patient een rol. Dit kan gebeuren door eigen daden maar ook door het sluiten van de ogen voor daden van anderen en als er systemen worden in gang gezet die deze zaken als het ware promoten mag dit wel eens gezegd worden vooraf. Uiteindelijk hebben we daar weinig bij in de pap te brokken. alleen het NMt en ANT hebben daar een kleine vinger in en zij promoten het hele systeem.
za, 09/17/2011 - 19:45 Permalink
grace

Ik vind het niet met de tijd meegaan, dit is gewoon puur comercieel in mijn ogen en heeft niks meer met serieuze tandheelkunde te maken!!!! Just my 2 cents....


jeez, val net van me stoel. zie net dat hij de enige van jullie allemaal is die ook op facebook zit!
typ bovenaan je fbaccount maar eens "tandarts" hihihihi
za, 09/24/2011 - 22:10 Permalink
Romy32

jeez, val net van me stoel. zie net dat hij de enige van jullie allemaal is die ook op facebook zit!
typ bovenaan je fbaccount maar eens "tandarts" hihihihi

En dit is belangrijke info, omdat.....? :smt017
zo, 09/25/2011 - 10:23 Permalink