Weigering Behandeling Tandarts

Author:
Panda35
Posted:
ma, 08/25/2008 - 18:30
Wij zijn afgelopen vrijdagavond met het volgende geconfronteerd:

Mijn vrouw had acute kiespijn (later bleek een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk te zijn)

Het was al vrijdagavond 19:00 - Door het kijken in de krant naar de dienstdoende tandarts konden we een telefoonnummer bellen waarin we het telefoonnummer van de dienstdoende tandarts kregen.
Na een telefoontje met deze tandarts werd er gevraagd naar de klachten,recent plaatsgevonden behandelingen en bij wie mijn vrouw patient is - na het noemen van de tandartspraktijk werd resoluut aangegeven dan geen behandeling te laten plaats vinden gezien deze praktijk niet meedraait in de weekendafspraken. We moesten onze eigen tandartsenpraktijk maar bellen - deze gebeld, hier bleek alleen zaterdag weer een arts middels een 06 bereikbaar te zijn - dit was echt geen optie - na 2 ibuprofen werd de pijn nog steeds heftiger.
De dienstdoende tandarts in onze regio nogmaals gebeld, aangegeven vooraf te betalen, dan het ook zijn taak is mensen te helpen, dat wij niets kunnen doen aan de strijd tussen de diverse praktijken in onze regio. De arts wist van geen wijken - zou hij mijn vrouw behandelen dan zou onze tandartspraktijk daar weer voordeel van hebben - we moesten maar een klacht indienen bij onze eigen tandartspraktijk!! Nogmaals verzoek om mijn vrouw te behandelen gezien de acute klachten werd geweigerd - ze moest maar meer ibuprofen slikken en morgen in contacten stellen met onze eigen praktijk.

Kan dit zo maar - ik overweeg een klacht in te dienen tegen de dienstdoende tandarts - uiteraard zal ik ook mijn beklag doen bij onze eigen praktijk dat zij dit niet goed geregeld hebben, maar het meest geirriteerd raak ik van het feit dat een tandarts een behandeling weigert en op deze manier over de rug van een patient zijn gelijk probeert te halen bij een andere tandartspraktijk.

Welke stappen moet ik ondernemen voor het indienen van een klacht, wie kan mij hierin adviseren.

Gelukkig hebben we op aanraden van de huisartsenpost een dienstdoende tandarts uit een andere regio gebeld - deze tandarts heeft zonder verdere vragen toegezegd de behandeling te willen uitvoeren - 2 uurtjes later is mijn vrouw geholpen en is zij van haar klachten af - als het aan die andere tandarts had gelegen had zij de hele nacht mogen pijn lijden - dit kan toch niet waar zijn!!
mecánico para …

De houding van de dienstdoende tandarts die uiteindelijk niet waarneemt voor de praktijk wara u patient bent is vreemd maar wel te begrijpen. Uw eigen tandarts, die u trouwens in eerste instantie had moeten benaderen ipv rond te gaan bellen, heeft de zaken blijkbaar slecht geregeld voor die vrijdag en maakt door die houding een ander verplicht waar te nemen. ALs dat geen afspraak is, dan kunt u de houding van de weigerachtige tandarts beter in perspectief plaatsen.
Ik ken ze ook, di eontduiken hun verantwoordelijkheden en laten d epatient zwemmen. Dan de vingertjes wijzen naar de collega die het "zou moeten hebben doen" en zelf mooi weer spelen.
asociaal van uw eigen tandarts, minder charmant van de gene die u weigerde en chapeau voor degene di eu wel heeft geholpen.
Voor een klacht indienen en het hoe en waarom moet u mijns inziens maar bij uw eigen tandarts gaan inventariseren, want ik ga daar geen voorzetje maken. gewoon omdat ik ze eigenlijk allebei erg flauw bezig vind.
ma, 08/25/2008 - 19:03 Permalink
Spiegeltje

Welke stappen moet ik ondernemen voor het indienen van een klacht


Bij een eenvoudige en duidelijke klacht, bijvoorbeeld over algemene organisatorische zaken of over de bejegening die u ten deel is gevallen, dan kunt u het beste aankloppen bij de klachtencommissie waar de tandarts bij is aangesloten. In de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ) staat dat elke zorgverlener of instelling een klachtenregeling moet hebben. Tandartsen zijn meestal bij een klachtenregeling van hun beroepsorganisatie aangesloten, de ANT of NMT. Vraag de tandarts welke het is. U moet uw klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie. U krijgt, net als de tamdarts, de kans om uw klacht mondeling toe te lichten. De klachtencommissie kan wel een uitspraak doen over uw klacht, maar de commissie kan niemand dwingen om de aanbevelingen uit die uitspraak na te komen. Uitspraken van klachtencommissies zijn dus vooral bedoeld als emotionele genoegdoening: uw klacht is gehoord, u hebt gelijk gekregen en als het goed is zal degene tegen wie u de klacht indiende voortaan beter opletten. Omdat een klachtencommissie een serieus en onafhankelijk orgaan is, vindt geen enkele tandarts het prettig om op de vingers getikt te worden. Uw klacht kan dus wel degelijk effect hebben.

In ernstige gevallen is het regionaal tuchtcollege gezondheidszorg een beter instantie om uw klacht in te dienen. Het tuchtcollege kan uiteindelijk beslissen tot een waarschuwing (komt het meest voor indien u gelijk krijgt), berisping, een boete of zelfs tot een schorsing uit het beroep. De tandarts kan dan zijn vak een tijd lang niet meer uitoefenen. Bent u het niet eens met de uitspraak van het regionale tuchtcollege, dan kunt u er tegen in beroep gaan bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Bij geleden schade kunt u ook nog naar de rechter stappen (onrechtmatige daad).

Mij lijkt in dit geval een klacht bij de beroepsorganisatie ANT of NMT het meest voor de hand te liggen maar dat moet u natuurlijk helemaal zelf bepalen.


ANT: http://www.ant-online.nl/1390/default.aspx
NMT: http://www.tandartsennet.nl/
ma, 08/25/2008 - 19:48 Permalink
Spiegeltje

De houding van de dienstdoende tandarts die uiteindelijk niet waarneemt voor de praktijk waar u patient bent is vreemd maar wel te begrijpen

Niet alleen vreemd en misschien wel een beetje te begrijpen maar volgens mij in de eerste plaats gewoon fout. De tandarts moet iemand met een ernstige acute pijnklacht - en daar was duidelijk sprake van, te meer ook omdat tot drie keer toe is gebeld! - gewoon helpen of tenminste een goed alternatief bieden. Het advies ibuprofen te slikken is wel heel kort door de bocht. Ik denk dat als de patient een klacht indient deze een goede kans maakt dat de dienstdoende tandarts op de vingers wordt getikt (heb hier de nodige jurisprudentie op de plank liggen).

Ook de eigen tandarts handelt mijns inziens niet goed omdat hij moet zorgen voor een goed alternatief buiten de reguliere tijden of anders zelf bereikbaar moet blijven voor spoedgevallen. Dat is hier kennelijk niet goed geregeld.. Maar ik vind dat de tandartsen dit niet over de rug van de patient moeten gaan zitten uitvechten. Dat vind ik onverantwoordelijk gedrag.
ma, 08/25/2008 - 19:58 Permalink
mecánico para …

Je zit weer behoorlijk op de praatstoel, en je hebt je oordeel ook klaar. mag, kan...........alleen of di emening wat waard is zal nog moeten blijken.

feit is dat de patient a priori een foute aanname maakt: ik kijk eens in de krant wie ik zou kunnen bellen. En dat daar negatief op wordt gereageerd vind ik niet de fout van de gebelde tandarts. Dat die niet geheel begripvol de patient ofwel de juiste weg wijst ofwel de behandeling overneemt is zijn keus, da's niet zwart/wit of goed/fout. De nuance zit in het feit dat de "eigen tandarts" er pas weer is op zaterdag. De eigen tandarts laat de patient in de steek, de patient belt wat rond ..........ik vind het allemaal erg vrijblijvend van hun kant, en dwingend naar degene die dan als in een 24/7 markteconomie geldt, de klant als koning moet behandelen.
Los van het feit dat een pijnklacht erg naar en vervelend is uiteraard. Maar de afspraken over wie waar neemt voor wie staan op de band, en dat er dan een spelbreker tussen blijkt te zitten hoeft niet te worden goed gevonden door de rest van de waarneemkring.
Volgens de afspraken die je bijvoorbeeld maakt met zorgverleners moet je namelijk een coninuiteit in zorg bieden, dat melden via telefoon en raammelding. De huistandarts kiest voor dat traject, maar laat een stukje tijd ongedekt achter. Ja en dan? Precies, dan is de patient de pisang, want een ander is niet verplicht die zorg over te nemen. En oncomfortabel de nacht door is geen onoverkomelijk probleem lijkt die tandarts dus te vinden.
Ergo, als ik die patient was zou ik mijn kwaadheid eens richten op degene die regulier de tandarts is en niet de lukraak gebelde zorgverlener waarvan het vasthouden van de deurknop zou betekenen dat je ook helemaal moet gaan behandelen. Ook de eigen tandarts heeft een zorgplicht, ook de patient/echtgenote heeft verstand. Dus aansturen op een waarschijnlijk lange zeurprocedure en je eigen, in continue zorg falende tandarts, een beetje uit de wind houden vind ik een beetje.............slap. En dat is zacht uitgedrukt.
ma, 08/25/2008 - 22:15 Permalink
robinson

Eens.
De eigen tandarts moet zijn dienstregeling beter geregeld hebben.
Zoals al eerder gezegd, op het antwoordapparaat van uw huistandarts moet de vervangende tandarts vermeld staan.
Ik weiger ook acute klachten als de tandarts niet in onze kring zit.
Gewoon netjes uitleggen.
ma, 08/25/2008 - 22:40 Permalink
Panda35

Bedankt voor jullie reactie -maar even het volgende:

Als er iets in het weekend gebeurt is het hier in de regio de gewoonte in de krant dienstdoende huis/tandarts gegevens te plaatsen...dus het lijkt mij normaal en voor ons helder dat onze tandartspraktijk hier ook aan mee werkt.
Nu blijkt dat niet het geval - ik heb daar nooit iets van vernomen todat je iets dergelijks bij de hand hebt - intussen is mijn vrouw bij onze eigen tandarts voor controle/volgende behandeling geweest - hier hebben we uiteraard ook ons ongenoegen uitgesproken! Het is niet dat we onze tandarts uit de wind houden - we konden alleen nog geen weerwoord van hun vernemen in het weekend, inmiddels dus wel - nu blijkt dat oktober de praktijk is overgenomen - er zijn diverse vergaderingen getracht te beleggen met de kring tandartsen, tot nu toe zonder resultaat volgens onze tandartsenpraktijk - men wil zeker meedraaien alleen organisatorisch is er blijkbaar niets af te stemmen -vraag me niet om de reden, ik ben hierin leek en ik ga er vanuit dat als iemand je normaal te woord staat ook inderdaad hetgeen meldt zoals het nu speelt -Dit is anders dan de tandarts die we dus vrijdagavond spraken! Hij kan het toch ook normaal uitleggen, en op deze manier zorgplicht weigeren...hadden we gezegd dat we toeristen waren geweest, dan was mijn vrouw wel behandeld! Dit kan toch niet, dit is discriminatie - tevens is de keuze van tandartsenpraktijk geen keuze geweest, diverse tandartsen in onze regio nemen geen patienten meer aan, dus dit is de nagenoeg de enige praktijk hier die nog wel patienten aanneemt, dan kunnen wij toch niet weten dat zij de weekenden (op dit moment) niet zo goed geregeld hebben...

Ik blijf erbij - conflicten in zakelijk vlak uitspelen over de rug van patienten zou niet mogen!! Een meer begripvolle tandarts met een mogelijk ander advies/hulp was ook al anders geweest

Reageer maar - ik hoop dat ook nog (een) tandarts(en) reageren...
ma, 08/25/2008 - 22:44 Permalink
mecánico para …

psssst. het schijnt dat die Robinson en die Mecanico tandartsen zijn. En het schijnt ook dat die elkaar al 25 jaar kennen en een redelijke middle of the road mening verkondigen. believe me.
Blijft het verhaal dat als uw eigen tandarts geen prima afspraken heeft gemaakt dat die zelf verantwoordelijk is voor de zorg. Dat ie daar nog niet uit was is geen excuus.
nogmaals, het kon communicatief allemaal veel soepeler. En als u zou weten dat ze je in Italie (venetie) rustig van 11 uur 'savonds tot 9 uur smorgens in de wachtkamer laten zitten met een gebroken bovenkaak.............echt, Italie, dat land onder de alpen, lid van de EU........ dan mag u blij zijn dat u een begripvolle tandarst heeft gevonden en dat Grumpy waarschijnlijk net zijn aandelenkoers in chinese memorabilia zat te bekijken.
Ik zou zeggen, vooruit kijken en over de minpuntjes niet te lang door blijven denken
ma, 08/25/2008 - 23:00 Permalink
Spiegeltje

...Ik blijf erbij - conflicten in zakelijk vlak uitspelen over de rug van patienten zou niet mogen!!


Dat is precies wat hier gebeurt en dat mag gelukkig ook niet. De dienstdoende tandarts hoeft niet in alle gevallen hulp te verlenen, maar het feit dat de eigen tandarts zijn zaakjes niet heeft geregeld - en dat is hier dus uitdrukkelijk ook het geval én de eigen verantwoordelijkheid van die tandarts waarop ook hij kan worden aangesproken - mag nog geen reden zijn een gerechtvaardigde hulpvraag te weigeren. Dat mag alleen in specifieke gevallen. Ik ben het dus duidelijk niet eens met de tandartsen Robinson en Mecánico para bicicletas die daar makkelijk over doen. Die dienstdoende tandarts heeft kennelijk ook helemaal niet gezegd dat hulp niet nodig was, maar alleen niet willen geven om een of andere organisatorische reden van beperkt belang. Uw vrouw kon nu eenmaal niet terecht bij uw eigen tandarts of dat nu de schuld van de tandarts is maakt helemaal niet uit.

Ik geef u aan hoe het - naar mijn mening dan - jurdisch in elkaar zit en dan is het een goede zaak het probleem niet complexer te maken dan het is. Relevante zaken scheiden van de bijzaken heet dat. U kunt zelf wel uitmaken of u aanleiding ziet het klachtentraject in te gaan of het er verder bij laat zitten.

De gewaardeerde tandartsen op dit forum. met name m.p.b., hebben overigens de neiging om nogal idiosyncratisch te reageren als het gaat om het scherp stellen van patientenrechten :D
ma, 08/25/2008 - 23:22 Permalink
robinson

Nou,beetje chargeren is jou niet vreemd, Spiegeltje.
Ooit al eens een weekenddienst gedraaid?
Wanneer zo'n patient vanuit een andere kring zich meldt wordt uitgelegd dat ie zich via zijn eigen tandarts moet vergewissen van de voor die kring dienstdoende tandarts.
Vaak komt het echter voor dat patienten geweigerd worden.
Onder protest!! wordt dan zo'n patient(meestal) behandeld wanneer ze zich weer melden.( komt regelmatig voor)
Wel wordt er dan contact gezocht met de weekendtandarts om "corrigerend en belerend" op te treden. :smt003
Hiervan wordt melding gemaakt bij de voorzitter van onze weekenddienst.
Deze houdt hier een soort "zwartboek" van bij.
Loopt het de spuigaten uit dan wordt er met de andere kringvoorzitter in overleg getreden diedan zijn maatregelen tegen de betreffende praktijk kan nemen.



De gewaardeerde tandartsen op dit forum. met name m.p.b., hebben overigens de neiging om nogal idiosyncratisch te reageren als het gaat om het scherp stellen van patientenrechten :D


Je vergeet de plicht van de patienten.
di, 08/26/2008 - 07:52 Permalink
mecánico para …


De gewaardeerde tandartsen op dit forum. met name m.p.b., hebben overigens de neiging om nogal idiosyncratisch te reageren als het gaat om het scherp stellen van patientenrechten :D


ach mijn mening over het drietal betrokken tandartsen was niet vleiend voor de eigen en de eerst gebelde. dus vergis je niet, ik heb weldegelijk moeite met de houding van beide hul"P'"VERLENERS"

Dat afdoen als een mogelijk wat minder serieus te noemen mening is dan meteen de stok die je me geeft als ik je verhaal over Abntibiotica en pijnstillers nog even na lees. Kortom, een metadiscussie over onze onderling verschillende inzichten is best aardig, al heb ik er eerlijk gezegd totaal geen zin in. Maar dat maakt niet dat jij met een wetboek in de kast en interesse in de tandheelkunde ineens meer gefundeerd uit de verf komt dan ik.

In dit geval blijf ik van mening dat er in dit samenspel vanuit alle kanten een verantwoordelijkheid ligt, en terug grijpen op gewoontes: in de krant kijken en een nummer bellen, dus eigenlijk de basis van de problemen wordt. En het vreemde is, dat ondanks het feit dat de krant iets dergelijks presenteert, je tandarst je dient te hebben geinformeerd over hoe de regeling in ZIJN/HAAR praktijk werkt en wordt uitgevoerd. Dat is dus nalatigheid geweest, of gemakzucht. In de totale cascade van gebeurtenissen gaat blijkbaar aansluitend meer mis, maar waar is dat op terug te voeren?

Dat si heel wat anders dan jij graag zou willen. namelijk de boosdoener die je eigenlijk al hebt aangewezen, meteen hard aanpakken omdat ie hulp MOET bieden.

meneertje Salmiac, ik wens u alle goeds, maar laat mijn mening dan ook in zijn waarde
di, 08/26/2008 - 10:11 Permalink
vV

Mijn vrouw had acute kiespijn (later bleek een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk te zijn)
hoe acuut is acuut? oftewel wat is er aan vooraf gegaan, of is er inderdaad sprake van een om 19.00u begonnen pijn zonder voorbodes etc.

Interessante discussie, zeker gezien het aantal spelers.

je tandarst je dient te hebben geinformeerd over hoe de regeling in ZIJN/HAAR praktijk werkt en wordt uitgevoerd. Dat is dus nalatigheid geweest, of gemakzucht.
dit is misschien wel het belangrijkste, jurisprudentie of niet, en ook jurisprudentie gaat mee met de ontwikkelingen in de maatschappij. En nergens staat bij mijn weten exact geformuleerd waarvoor wel en waarvoor niet er sprake kan zijn van een 24/7 hulpverlening, blijft soms een grijs gebied. Ongevallen is een duidelijke zaak, maar daar gaat het hier niet over. En misschien is de jurisprudentie om een of andere reden niet toepasbaar want is de casus toch net weer anders. Voer voor juristen dan dus, maar de eigen tandarts is dus echt wel de eerste die aangesproken dient te worden over zijn slechte opvangmogelijkheden.

Locaal hebben wij een dergelijk probleem, de eigenaar (met tandartsen in loondienst) is zelf van mening dat het normaal is dat mensen buiten de reguliere tijden wel even 60km verderop kunnen reizen naar een andere praktijk van zijn keten, ook een kind wat gevallen is en waar een tand uit ligt. Deze praktijk doet dan dus ook niet mee met de spoeddienst.
di, 08/26/2008 - 11:21 Permalink
robinson

Hier een zelfde soort geval.
Adverteren met 24- uurshulp( eigen opvang pijnklachten),werktijden ook 's avonds en in het weekend.
In de praktijk komt het erop neer dat patienten die met pijnklachten bellen geadviseerd worden deweekend- of avonddienst te bellen en te zeggen dat ze patient zijn van tandarts X die wel deel uit maakt van de weekenddienstgroep.
di, 08/26/2008 - 11:41 Permalink
Gup

Als leek, medisch en juridisch, vind ik de reacties van de tandartsen op dit issue onbegrijpelijk. Een vergelijkbaar geval dat mijn ouders meemaakten, werd voor de tuchtcommissie behandeld. Daarbij kreeg m.n. de weigerende dienstdoende arts er flink van langs van de tuchtrechter. Toch sluit ik mij aan bij het advies van Spiegeltje en zou ik e.e.a. aan de klachtencommissie voorleggen.
di, 08/26/2008 - 12:51 Permalink
vV

Als leek, medisch en juridisch, vind ik de reacties van de tandartsen op dit issue onbegrijpelijk


och de uitleg waarom de reacties zo zijn is dacht ik toch vrij duidelijk. En ik ken de zaak van uw ouders niet, maar wat u vergelijkbaar voorkomt is het misschien helemaal niet....Dus daar zijn niet echt conclusies aan te verbinden. Het medisch recht verandert zeer snel, zo ook de hele opzet van de zorg, en mede daaruitvolgend ook de rechten, plichten etc van zorgverleners en zorgontvangers.

Juridisch gezien een erg interessante casus zoals gezegd (als niet-leek zowel op medisch als juridisch gebied, waarvan dat laatste voornamelijk als ervaringsdeskundige, alleen niet medisch-juridisch maar dat komt vast ook nog wel eens)
di, 08/26/2008 - 13:08 Permalink
mecánico para …

Hier een zelfde soort geval.
Adverteren met 24- uurshulp( eigen opvang pijnklachten),werktijden ook 's avonds en in het weekend.
In de praktijk komt het erop neer dat patienten die met pijnklachten bellen geadviseerd worden deweekend- of avonddienst te bellen en te zeggen dat ze patient zijn van tandarts X die wel deel uit maakt van de weekenddienstgroep.



zal net tandarts X dienst hebben.........dat lijkt me dan wel weer een guitige insteek
:smt011
di, 08/26/2008 - 13:22 Permalink
Gup

och de uitleg waarom de reacties zo zijn is dacht ik toch vrij duidelijk

:wink: ja duidelijk is het wel - men heeft kennelijk een zakelijke afweging - maar ik herhaal dat het voor mij onbegrijpelijk is dat professionals in de zorg een zakelijke afweging verdedigen terwijl er zich een acuut probleem voordeed waarbij hulp werd ingeroepen en geweigerd. Als deze TA er echt niet aan wilde had hij/zij toch tenminste kunnen aangeven waar de patient dan wel terecht kon. Zelfs dan vind ik het weigeren van hulp aan iemand in nood laakbaar. Maar kennelijk is die norm aan het vervagen.

maar wat u vergelijkbaar voorkomt is het misschien helemaal niet....Dus daar zijn niet echt conclusies aan te verbinden. Het medisch recht verandert zeer snel

vV dank voor de toelichting en ik ben het met u eens dat het recht wijzigt en het ene geval het andere niet is. Juist daarom ook mijn advies aan diegene die het issue gestart heeft om allereerst maar eens naar de klachtencommissie te gaan.
di, 08/26/2008 - 13:47 Permalink
vV

Zelfs dan vind ik het weigeren van hulp aan iemand in nood laakbaar
tja maar je hebt dus nood en nood... Waar ligt de grens?? er zijn gebieden in west europa, eu gebied, zeer welvarende landen, waar het ondenkbaar is dat iemand na reguliere praktijktijden uberhaupt terecht kan, laat staan binnen een termijn van een uur of twee..! Wat dat betreft worden patienten in NL al behoorlijk in de watten gelegd, met het gevolg dat men het normaal is gaan vinden dat er 24/7 met de knip van de vinger iemand paraat is, terwijl daar in vele gevallen helemaal geen reden voor is.. Ook een oudere generatie patienten zou het ondenkbaar vinden een (tand)arts in de avonduren te storen, tenzij men op sterven na dood is.. En die mensel lopen met een zelfde klacht niet alleen een nacht door, maar desnoods een heel weekend. Het is allemaal relatief... Daarom haal ik ook het geval van het gevallen kind aan, want dat ligt dus heel anders.. Maar ook die zal in een groot deel van scandinavie niet eerder gezien kunnen worden dan dat de eerste tandarts dichtbij is, vaak dus gewoon een reisafstand van meerdere uren, en dat vind men DAAR heel normaal..!
di, 08/26/2008 - 14:48 Permalink
mecánico para …

iemand in nood, acute klacht, last, oncomfortabel : grijstinten te over

en meteen voor iets naar een klachtencommisie gaan? Hier je gevoel onderbouwd zien of juist niet, dat vind ik slimmer dan doelloos een klacht starten.

vind ik

persoonlijk
di, 08/26/2008 - 14:48 Permalink
robinson

Hier een zelfde soort geval.
Adverteren met 24- uurshulp( eigen opvang pijnklachten),werktijden ook 's avonds en in het weekend.
In de praktijk komt het erop neer dat patienten die met pijnklachten bellen geadviseerd worden deweekend- of avonddienst te bellen en te zeggen dat ze patient zijn van tandarts X die wel deel uit maakt van de weekenddienstgroep.



zal net tandarts X dienst hebben.........dat lijkt me dan wel weer een guitige insteek
:smt011


:smt003
di, 08/26/2008 - 19:11 Permalink
Gup

@ vV, Tja het zal elders best slechter zijn, ik zou liever willen dat wij in ons land streven om bij de top te horen. Maar als zelfs de tandartsen in dit forum een dergelijk issue alleen maar willen zien in hun eigen zakelijk belang en geen oog lijken te hebben voor de boosheid en de serieuze klachten van andere deelnemers, of deze zelfs ridiculiseren, dan hebben we nog een lange weg te gaan. Natuurlijk is pijnbeleving subjectief en ook ben ik het eens met u dat je niet voor alles een 24/7 snel service paraat hoeft te hebben. Maar als iemand tot 3 x toe hulp vraagt en kennelijk dit als een acute nood situatie ziet, is het niet ok als de tandarts telefonisch zich beperkt tot 'jammer dan' neem maar een ibuprofen. Zelf hoor ik eerder tot die groep die uiterst terughoudend zal zijn om zo'n weekenddienst te bellen, paracetamolletje (of lekker ouderwets een kruidnageltje kauwen :smt016 ) en ff afzien is mijn devies. Gelet echter op alle problemen die er op dit forum staan, met name die waarbij (vaak ongefundeerde) angst zo'n grote rol speelt, zou je toch verwachten dat ook op deze kwestie niet de zakelijke afweging maar de hulpvraag/antwoord ter discussie zou staan.

en meteen voor iets naar een klachtencommisie gaan? Hier je gevoel onderbouwd zien of juist niet, dat vind ik slimmer dan doelloos een klacht starten

Juridisch gezien een erg interessante casus zoals gezegd (als niet-leek zowel op medisch als juridisch gebied,

Juist vanwege de attitude van tandartsen zoals m.p.b. in deze kwestie (met alle respect hoor) is het doel van een klachtenprocedure voor mij wel duidelijk. Hopelijk krijgt de vragensteller nog iets meer steun om zo'n vervelend traject in te gaan.
di, 08/26/2008 - 22:49 Permalink
mecánico para …


Juist vanwege de attitude van tandartsen zoals m.p.b. in deze kwestie (met alle respect hoor) is het doel van een klachtenprocedure voor mij wel duidelijk. Hopelijk krijgt de vragensteller nog iets meer steun om zo'n vervelend traject in te gaan.


welke attitude? Dat het mogelijk wijzen op een klacht tegen de verkeerde is gericht? Ik zeg nergens dat het allemaal goed is, dat lees je er alleen zelf in blijkbaar.
Waar ik op wijs is dat die klacht mogelijk wle eens niet zo veel body gaan blijken te hebben, en dan heb je er nodeloos tijd en energie in gestoken.
Laat duidelijk zijn dat het mij worst is of je #1 of #2 wil aanspreken op zijn gedrag.
di, 08/26/2008 - 23:15 Permalink
Gup

welke attitude?
Het gaat mij te ver omdat hier nog verder uit te spellen.

Het topic is 'Weigering Behandeling Tandarts'. Uitstekend dat er ook gewezen wordt op de tekortkomingen van de eigen tandarts, maar dat was m.i. niet aan de orde. Jurisprudentie wijst uit dat tandartsen niet zomaar behandeling mogen weigeren - is dat hier ook het geval? Prima om dat eens verder uit te zoeken, lijkt mij, temeer daar we het eens lijken te zijn dat het hier niet goed is gegaan.
di, 08/26/2008 - 23:54 Permalink
robinson

Meneer Gup,

Zoals al eerder vermeld ik weiger niemand,ik wijs een patient met een pijnklacht van een andere kring alleen op zijn plicht.
Het is heel simpel,gewoon bellen bij de eigen tandarts,daar MOETEN ze kunnen vernemen wie er dienst heeft,vervolgens die tandarts bellen.
Ik draai alleen diensten voor ONZE kring.
En uw statement "zakelijk belang" kan ik niet volgen,juist daarom zou je zo'n patient dus wel behandelen.

Voorbeeld,ik heb een praktijk in een dorp, dit dorp heeft veel mensen die in een grote stad( buiten onze kring) werken en daar de tandarts bezoeken,lekker makkelijk,geen probleem.
Nu komt het,zo'n patient krijgt kiespijn,hebben ze geen zin om 25 km. te rijden,of ik even de behandeling wil doen.
Nee dus, gewoon eigen ta. bellen en checken waar ze in diekring terecht kunnen.
Zijn gewoon regels over.Heeft helemaalniets te doen met bewust weigeren.
Zoals ik rechten en plichten heb heeft een patient die ook,het is immers zijn keuze om een tandarts op afstand te hebben.
En ridiculiseren?Integendeel,af en toe hebben lachen tandartsen ook wel eens om een opmerking.
Uw mening?
wo, 08/27/2008 - 07:56 Permalink
vV

@ vV, Tja het zal elders best slechter zijn, ik zou liever willen dat wij in ons land streven om bij de top te horen.


Elders slechter? wie zegt dat?? ik stel dat anders geregeld is dan hier, wat niet per se slechter is, dat is een vertaling die u eraan geeft. Ook met dit soort incidenten zitten wij nog steeds aan de top, ik denk niet alleen op eu maar op wereldniveau..En een klacht?? goed krijgt tandarts 1 en voor mijn part ook tandarts 2 een waarschuwing.. Meer zit er niet in namelijk..Daarvoor al die stress doorstaan?? TS zou een andere tandarts moeten nemen, een die het wel goed regelt, maar die conclusie heb ik nog niet voorbij zien komen..
wo, 08/27/2008 - 08:10 Permalink
robinson

TS zou een andere tandarts moeten nemen, een die het wel goed regelt, maar die conclusie heb ik nog niet voorbij zien komen..



Quote: "tevens is de keuze van tandartsenpraktijk geen keuze geweest, diverse tandartsen in onze regio nemen geen patienten meer aan, dus dit is de nagenoeg de enige praktijk hier die nog wel patienten aanneemt"

Helaas,vV
wo, 08/27/2008 - 08:36 Permalink
vV

Quote: "tevens is de keuze van tandartsenpraktijk geen keuze geweest, diverse tandartsen in onze regio nemen geen patienten meer aan, dus dit is de nagenoeg de enige praktijk hier die nog wel patienten aanneemt"

Helaas,vV
:smt001 nu ben ik inmiddels wel wakker hoor! :smt019

maar dat was voor dit incident, en er zijn dus nog wel andere tandartsen die wel aannemen. Er zijn bijna altijd meer mogelijkheden trouwens mits goed gecommuniceerd.
wo, 08/27/2008 - 10:21 Permalink
Gup


stemmingmakerij en dan snel wegrennen. heel volwassen.
dag hoor gup

Nee hoor, ik ren helemaal niet weg, maar vind het bespreken van uw gedrag en of dit al dan niet idiosyncratisch zou zijn niet echt bijdragen hier in dit topic. In een nieuw off topic onderwerp, dan wel via persoonlijke berichten wil ik daar best verder over discussieren, als daar behoefte aan is.
wo, 08/27/2008 - 12:33 Permalink
Gup

Zoals al eerder vermeld ik weiger niemand,...

Als ik de suggestie zou hebben gewekt dat ik u daarvan 'beticht' dan is dat zeker onjuist. Dank voor uw toelichting met voorbeeld. Ik begrijp uw standpunt, maar ben van mening dat de consument/patient zelf zou moeten kunnen bepalen bij wie hij zich wil laten behandelen. De 'kring afspraken', hoewel in het belang van de consument, daar heeft de consument noch invloed op noch weinig boodschap aan als er plotseling een hevige ontsteking met veel pijnklachten zich manifesteerd. Het tekort aan TA en daarmee gepaard gaande overvolle praktijken, veroorzaken m.i. dit wederzijdse onbegrip voor deze situatie. Bovendien kan ik me heel goed voorstellen dat TA niet op die extra weekend diensten zitten te wachten. TA werken ongetwijfeld erg hard en veel en hebben derhalve de 'luxe' of zelfs noodzaak om patienten naar believen wel/niet in behandeling te nemen. De patient is daar echter wel de dupe van. Gelukkig kunnen we nog lachen! :D
wo, 08/27/2008 - 13:05 Permalink
mecánico para …

De 'kring afspraken', hoewel in het belang van de consument, daar heeft de consument noch invloed op noch weinig boodschap aan als er plotseling een hevige ontsteking met veel pijnklachten zich manifesteerd.


Ga je toch voorbij aan het feit dat de geldende regel is:

Patient belt EIGEN tandarts en die geeft aan wie en wanneer de waarnemer is. Dat is nu eenmaal zo. Dus dat ter discussie stellen nadat het als een gegeven is gepresenteerd en in de gedragsregels van tandartsen (dat zijn behoorlijk patient beschermende maatregelen) als uitgangspunten voor continuiteit in de zorg staat, is niet nodig. Het daarmee mensen een attitude aanmeten is m.i. zonder die voorkennis ook niet op zijn plek.

En dat er in de krant dan zo'n telefoonnummer staat, dat is handig, maar er staat wel meer in de krant wat niet waar of een verbuiging van de waarheid bleek.
Overigens ben ik wel benieuwd of je het met me eens zou kunnen zijn of die "eigen" tandarts zijn waarneembeleid niet gewoon slecht had geregeld. Feit dat ie nog niets geregeld had ontslaat 'm namelijk niet van het dan zelf maar gaan doen. Is dat redelijk? Ja, zolang je niet mee doet om wat voor reden dan ook, dan moet je het zelf doen. Dat heet de bretelswet. ofwel, je houdt je eigen broek op of je regelt een alternatief. Dat niet doen levert problemen op. En daar was TS de dupe van.
Oorzaak-gevolg-vervolg
wo, 08/27/2008 - 13:38 Permalink
Gup

@ mecánico para bicicletas

Dat is nu eenmaal zo. Dus dat ter discussie stellen nadat het als een gegeven is gepresenteerd en in de gedragsregels van tandartsen (dat zijn behoorlijk patient beschermende maatregelen) als uitgangspunten voor continuiteit in de zorg staat, is niet nodig.
Ach zelfs de beste regels kunnen af en toe nog wel eens ter discussie worden gesteld. Gelukkig maar.

Het daarmee mensen een attitude aanmeten is m.i. zonder die voorkennis ook niet op zijn plek.
Die voorkennis was er (bij mij) wel - het 'aanmeten van een attitude' was slechts op basis van mijn waarnemingen in deze stream, zeker niet persoonlijk bedoeld, ik ken u immers helemaal niet. Ik tracht hier slechts een bijdrage te leveren aan de door TS gestelde kwestie en daarbij zet ik mij i.d.d. wel wat fel af tegen het door u verwoorde standpunt. Excuus als ik u daarmee, onbedoeld, gekwetst heb.
Overigens ben ik wel benieuwd of je het met me eens zou kunnen zijn of die "eigen" tandarts zijn waarneembeleid niet gewoon slecht had geregeld
Ja daar ben ik het mee eens. TS heeft overigens wel aangegeven wat de oorzaak daarvan was (in mijn bescheiden opinie klinkt dat wel redelijk). Ware de eigen TA bereikbaar geweest, dan ben ik het ook eens dat deze dan maar zelf had moeten inspringen. De vraag of de 'nood' dermate hoog was, dat TS niet tot de volgende dag had kunnen wachten wil ik niet beoordelen. Wel veroordeel ik de min of meer botte weigering van de dienstdoende TA, zeker gezien de argumentatie en nadat patient zijn 1ste advies (bel uw eigen TA) had opgevolgd, maar deze niet te pakken kreeg.
wo, 08/27/2008 - 14:27 Permalink
vV

maar ben van mening dat de consument/patient zelf zou moeten kunnen bepalen bij wie hij zich wil laten behandelen. De 'kring afspraken', hoewel in het belang van de consument, daar heeft de consument noch invloed op noch weinig boodschap aan als er plotseling een hevige ontsteking met veel pijnklachten zich manifesteerd.


eigenlijk hinkt u dus op 2 gedachten.. De patient moet van alles zelf kunnen bepalen, en datgene wat de door hem gekozen (zelfstandig) tandarts voor hem regelt cq wettelijk gezien moet regelen aangezien de tandarts ook maar 2 handen en 1 hart heeft , daar heeft de patient geen boodschap aan?? nou meneer Gup zo werkt dat dus niet in het leven...

De kringafspraken voor waarneming en spoeddienst worden in het belang van beiden gemaakt. Ook al heeft hij daar zelf geen andere invloed op dan de sturen door middel van zijn tandartskeuze, als de patient ervoor kiest daar geen boodschap aan te hebben, nu ja dan moet ie ook niet vreemd opkijken op bepaalde tijden tegen een gesloten deur aan te lopen..(overigens ; voor alle duidleijkheid, ik doel dus niet op TS!)

Als de patient dan van alles kan of moet bepalen zonodig, dan is op dit punt enig eigen initiatief ook van de patient te verwachten, namelijk navragen hoe eea geregeld is buiten kantooruren, of bij afwezigheid tandarts, tenminste als de tandarts dat niet op eigen initiatief doet, wat eigenlijk wel zou moeten mi. En is het niet netjes geregeld ligt de conclusie voor de hand, of andere tandarts, of bij calamiteit de zaak accepteren zoals het ligt.

Even voor de volledigheid: de modernisering van het zorgstelsel gaat steeds meer uit van eigen verantwoordelijkheid van de patient. En dat heeft naast diverse positieve kanten ook negatieve, namelijk dat de patient niet van alles voetstoots meer kan en mag aannemen, maar toch even zelf wat onderzoek doen op punten die hij/zij belangrijk vind.
wo, 08/27/2008 - 14:31 Permalink
Spiegeltje

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is als de eigen tandarts zijn zaakjes goed had geregeld dit probleem niet had gespeeld. Zelfs het feit dat hij geen deel uitmaakt van de waarnemingskring, door wat voor reden dan ook, ontslaat hem volgens mij niet van de plicht om de eigen patienten te helpen met een acute en voldoende ernstige hulpvraag .Desnoods ook buiten de reguliere praktijkuren. Juist omdat dit vervelend is zijn die waarneemdiensten ingesteld, maar als je er geen aansluiting bij hebt, tja dan val je terug op eigen kracht.

Het is dan ook logisch, zoals bijvoorbeeld Robinson schreef, dat patienten in de eerste plaats worden (terug)verwezen naar de eigen tandarts waarmee reeds een behandelingsovereenkomst bestaat. Maar dan nog kan een patient voor een voldongen feiten komen te staan als deze eigen tandarts kennelijk niet beschikbaar is! Dat was hier het geval, toch? In zo'n specifiek geval zou, als de vraag tenminste acuut genoeg is maar dat speelt hier verder niet, elke tandarts moeten helpen of een alternatief bieden.

Hoe het allemaal wordt georganiseerd rond de waarneming, welke problemen er kunnen spelen als tandartsen misbruik maken of niet meedoen etc, is volgens mij dan bijzaak. Alhoewel wel interessant om daar over te lezen. Ook kan het wellicht enig begrip kweken voor het feit dat het zo is gelopen.

Blijf mijns inziens toch staan dat het niet goed is gegaan wat betreft de dienstdoende tandarts.
wo, 08/27/2008 - 14:37 Permalink
Panda35

Nou Super bedankt iedereen voor de diverse reacties, toelichtingen, kritische noten en bijval

Geeft idd een goed beeld hoe alles geregeld of niet geregeld kan zijn.

Ik bedenk nog even wat ik ga doen - sommige reacties hebben ook voor mij een ander licht op de zaak geworpen,

Voor nu heb ik het idee om onze eigen tandartspraktijk te benaderen middels een schrijven met het verzoek om de zaken op korte termijn met de hier draaiende kring te regelen zodat niet nogeens patienten van de koude kermis thuis kunnen komen...
Ook de tandarts welke "weigerde" te behandelen ga ik ook een brief schrijven met verzoek tot gesprek - kan hij in alle rust (tijdens normale werktijden :lol: ) zijn kant toelichten en ik mijn gevoel uitspreken hoe zijn manier van aanpak op mij is overgekomen - hierin de hoop dat, zoals ook door een aantal van jullie aangegeven - bij een mogelijke volgende situatie als deze de tandarts reeel en enigsinds begripvol tracht de zaak toch op te lossen, behandelen of niet, kom in ieder geval met een duidelijk verhaal en argumenten en tijdelijke oplossingen dan je te verschuilen achter een "niet meewerkend"lid in de kring.
Als deze brieven geen reactie teweeg brengen overweeg ik in ieder geval de instanties waar zij bij zijn aangesloten te benaderen om mogelijke alsnog een klachtenprocedure op te starten.

Ik hou het niet bij vragen - ik zal proberen jullie ook het vervolg te berichten...

Nogmaals dank voor al jullie input - case closed for now...
wo, 08/27/2008 - 19:48 Permalink
scaredycat

Ik heb net deze hele topic eens zitten lezen en dan ben ik blij dat ik tegenwoordig
een TA in mijn woonplaats heb ipv 150km verderop in het diepe zuiden van ons land.

Ik begrijp uw standpunt, maar ben van mening dat de consument/patient
zelf zou moeten kunnen bepalen bij wie hij zich wil laten behandelen.


Heel kort door de bcoht zou je het dan ook normaal vinden om bijv. met een Toyota aan
te kloppen bij een Citroën-dealer voor onderhoud/reparatie, "omdat die in de buurt zit"?
Ook al HEB je "Toyota Care" (soort van wegenwacht-service)?

Want daar komt het IMHO wel een beetje op neer...
wo, 08/27/2008 - 20:26 Permalink
Gup

hmmm, topic was al gesloten, maar vooruit heel kort door de bocht reactie. a) Het ging niet om regulier onderhoud maar om een 'nood' reparatie en ja, dan zou ik bij iedere garage in de buurt aankloppen, zeker als Toyota care de telefoon niet opneemt. En om de beeldspraak te volgen b) ik koop mijn brood de ene keer bij de supermarkt en de andere keer bij een warme bakker.
wo, 08/27/2008 - 21:27 Permalink
mecánico para …

vergelijkingen gaan niet op. beide vergelijkingen dus.
bij een arts of een tandarts in dit geval heb je een behandelovereenkomst. Die wet WBGO, wet geneeskundige behandel overeenkomst, geeft rechten en plichten. Die zijn niet zo vrij blijvend als een broodje bij de buurtsuper. Daarin liggen dus ook de rechten vast. En di ezijn gekoppeld aan de geldende gedragsregels voor (in dit geval) tandartsen die worden vastgelegd en jaarlijks ververst door de beroepsverenigingen. Als je niet bij zo'n vereniging bent aangesloten gelden nog steeds die gedragsregels.
Dus in het geval van een Toyota Care die zijn zaakjes niet geregeld zou hebben is het niet de Citroen die het dan maar MOET doen.

En dan wordt het wegen voor de Citrofiele knutselaar of ie zich waagt aan moderne japanse autotechniek. Maar afdwingen kan je het niet.

Lastig he

(sorry, was ook PM gegaan)
wo, 08/27/2008 - 21:42 Permalink
vV

bij ons doen wij ook dienst, naast de waarneming. basisuitgangspunt daarbij is dat er ook noodhulp bereikbaar is voor mensen zonder eigen tandarts. Deze mensen kunnen op reguliere praktijktijden (overdag dus..) terecht bij de dienstdoende tandarts, en in het weekend worden er 4 spreekuren gehouden (waar ook de waarneem-klanten terecht kunnen/moeten).

In onderliggende casus is het de kern dat patient dus wel een eigen tandarts heeft, en dat de ""dienstdoende"" tandarts niet valt onder de waarneemregeling zoals is afgesproken.

Zoals ik al stelde: juridisch leuke casus, mede in het licht van alle wet en regelgeving en zwart op wit staande afspraken.
do, 08/28/2008 - 10:13 Permalink
jelle

Als ik een tandarts had die mij liet zwemmen terwijl hij iets moest regelen, meldde ik dit acuut bij de daarvoor bestemde instanties want dat is gewoon aso.

Zeker als je contant betaald krijgt en je hebt dienst, begrijp ik niet goed dat je niet helpt...
de vete zal toch niet via patienten uitgespeeld moeten worden. Aan de andere kant komt de tandarts die dienst had er zo wel makkelijk mee weg. Die wordt alleen aangepakt als iemand helemaal niet geholpen wordt.

Kijk op zo'n moment snap ik agressie tegen hulpverleners ineens heel goed terwijl ik dat nooit begrijp :smt017

In ieder geval zijn het tandartsen zonder liefde voor hun vak, jammer. Ik zou op zoek gaan naar een heel andere.
ma, 08/16/2010 - 17:20 Permalink
TechniekerJeetje

Als ik een tandarts had die mij liet zwemmen terwijl hij iets moest regelen, meldde ik dit acuut bij de daarvoor bestemde instanties want dat is gewoon aso.

Zeker als je contant betaald krijgt en je hebt dienst, begrijp ik niet goed dat je niet helpt...
de vete zal toch niet via patienten uitgespeeld moeten worden. Aan de andere kant komt de tandarts die dienst had er zo wel makkelijk mee weg. Die wordt alleen aangepakt als iemand helemaal niet geholpen wordt.

Kijk op zo'n moment snap ik agressie tegen hulpverleners ineens heel goed terwijl ik dat nooit begrijp :smt017

In ieder geval zijn het tandartsen zonder liefde voor hun vak, jammer. Ik zou op zoek gaan naar een heel andere.


Lees eerst het 2 jaar oude topic eens goed door voor je er zoiets uitgooid!!!

Edit: Wat mijn bovenbuurvrouw zegt......
ma, 08/16/2010 - 20:00 Permalink