Weigering behandeling bij pijn!

Author:
derksen
Posted:
di, 11/11/2008 - 22:01
Maandag morgen teruggekomen van een reis onmiddelijk de tandarts gebeld ivm een steeds erger wordende kiespijn. Afspraak voor de volgende dag 11.00 uur.
Paar minuten voor 11 aangekomen zegt de assistent "Mijnheer u bent een kwartier te laat" Na een feitelijk zinloze discussie gezegd dat ik wel zou wachten op het volgende gaatje die ochtend zegt het meisje dat het wel lang kan duren. Ze kijkt naar volgende week donderdag. Anderhalve week later!!! Ik vertel haar dat dat echt niet kan omdat ik niet kan slapen van de pijn. Ze kan verder niets voor me doen..... Thuis gekomen denk ik, ik bel gewoon een ander... helemaal mis dus. Alle tandartsen in de regio hebben een patientenstop. Dus ik nog een keer naar mijn tandarts gebeld. Helaas zelfde liedje.
Volgende week, mijnheer werkt maar tot 16.30 uur en heeft ook nog een paar dagen cursus.. Ik zeg dat ik wel om 16.30 uur kom dan kan hij in elk geval geen afspraak hebben. ff kijken boren en klaar. Een tevreden client. Ook hier kon geen sprake van zijn. volgende week en neem maar een asperine.. werkelijk te gek voor woorden. Wat vindtu hiervan en kan ik ergens een klacht indienen?
Spiegeltje

De ene pijn is de andere niet. Kiespijn is ook niet altijd spoed. Maar echt ernstige pijnklachten wel, bijvoorbeeld als pijnstillers niet werken en u door de pijn ernstig wordt belemmerd in uw dagelijkse activiteiten, nachtrust en dergelijke.. Uw tandarts moet u in dat geval gewoon dezelfde dag of hoogstens de dag daarop helpen. Dat u een afspraak heeft gemist is daarbij niet van belang. Een tandarts houdt in zijn agenda ook ruimte voor dit soort spoedgevallen en er vervallen ook afspraken op het laatste moment door patienten die afbellen of niet komen opdagen. Strikt genomen zou ook een andere tandarts u moeten helpen, als u om wat voor reden dan ook niet terecht kunt bij de eigen tandarts. Om begrijpelijke redenen is de kans echter groot dat die andere tandartsen u toch verwijzen naar de eigen tandarts. Met patientenstops heeft dat niks te maken als het gaat om spoed.

Een klacht kunt u indienen bij de NMT of ANT (beroepsorganisaties, afhankelijk waarbij de tandarts is aangesloten, kunt u navragen). U moet beseffen dat u dan wel de relatie met de tandarts op het spel zet.
wo, 11/12/2008 - 00:40 Permalink
vV

Strikt genomen zou ook een andere tandarts u moeten helpen, als u om wat voor reden dan ook niet terecht kunt bij de eigen tandarts.
alleen door door de eigen tandarts aangewezen waarnemers bij afwezigheid. Mijnheer heeft een eigen tandarts en die zal hem dus met pijn op acceptabel korte termijn dienen te helpen . dat mijnheer een andere tijd gehoord heeft dan blijkbaar in de agenda is opgenomen doet niet ter zake bij een ernstige pijnklacht vind ik, en zal ook de klachtencommissie vinden. Een gang daarheen zal dus wel leiden naar de noodzaak een andere tandarts te nemen. In dit soort situaties is het beter kontakt te zoeken met de tandarts, en daarmee 1 op 1 de zaak uit te praten (en dus niet met de assistente, de tandarts zal de ruggegraat moeten hebben een zo ingrijpende beslissing persoonlijk uit te leggen) . Is er een verleden van niet komen of te laat komen of andere zaken dat deze tandarts zo strikt reageert?? overigens: op de dagen dat ie op cursus is, zal er dus een collega moeten waarnemen voor pijnklachten. Stuurt ie misschien op aan dat u daarheen gaat?? niet netjes naar zijn collega trouwens ook.
wo, 11/12/2008 - 08:07 Permalink
derksen

Allereerst vriendelijk dank voor de reacties. Vannacht heb ik niet kunnen slapen zoals ik ook reeds de assistent van de tandarts had voorspelt. Vanmorgen ging het eten eigelijk ook niet. Dit wilde ik wel want twee asprines tegen de ergste pijn op een nuchtere maag leek me geen goed idee.
De tandarts wilde me trouwens niet te woord staan ik heb twee maal gebeld. Andere tandartsen die ik gebeld heb leven mee maar helpen niet. Ik ga nu bellen naar het ziekenhuis daar ik niet meer normaal kan functioneren.
Van de tandpijn kom ik 1 dezer dagen wel af maar een ander tandarts vinden voor de toekomst valt niet mee.

Het betreft trouwens Tandarts >>>MOD: naam/adres tandarts verwijderd<<<
Kan iemand mij vertelen of ik een basis heb om ergens een officieele klacht in te dienen of zelfs juridische stappen kan ondernemen.
wo, 11/12/2008 - 08:24 Permalink
vV

tandarts krijgt hooguit een tik op de vingers voor zoiets.
En dan krijgt u gelijk, is dat een procedure van zeg meer een half jaar minimaal tot een heel jaar waard? Gelijk en geluk kunnen wel eens niet samengaan zoals een wijze collega mij laatst vertelde.

Dat ie weigert u te woord te staan is ronduit belachelijk overigens!
Is er een verleden van niet komen of te laat komen of andere zaken dat deze tandarts zo strikt reageert??
deze vraag is door u nog niet beantwoord. (ik neem aan van niet omdat hij u dan wel ook als patient uitgeschreven zou hebben.)
wo, 11/12/2008 - 12:50 Permalink
derksen

Eer is totaal geen reden voor deze reactie. Nog nooit te laat gekomen of enigzins iets anders vervelends meegemaakt. Dat telaat komen is ook maar betrekkelijk! Ik weet zeker dat de afspraak om 11.00 uur is gemaakt en de assistent zegt 10.45 uur. De assistent heeft me gewoon naar huis gestuurd om 10.55 uur.

Ik heb twee keer gebeld om alstublieft geholpen te mogen worden! De tweede keer ben ik min of meer boos geworden. Uiteraard wel keurig netjes gebleven. Ik heb de assistent gevraagd om de de tandarts aan de telefoon te krijgen. Dit heeft hij herhaaldelijk geweigerd. Het verhaal doen aan een assistent die in dat telefoongesprek 3 keer ruggespraak houd is zeer frustrerend. Ik ben van mening dat deze tandarts zijn verantwoordelijkheid zwaar ontloopt. Hij werkt tot 16.30 uur, prima zijn keus maar dan moet je het niet doen voorkomen alsof je tot over je oren in het werk zit en vrouw en kinderen nooit ziet. Ik durf te stellen dat tandartsen zoals de mijne veel geld verdienen, wellicht teveel om nog enige sympathie of medeogen met een client te hebben.

Zelf ben ik ondernemer. Klantvriendelijkheid is een belangrijk goed. Daarnaast heeft een tandarts een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Intussen ben ik geholpen. na 15 tandartsen te hebben gebeld kon ik na enig aanhouden ergens terecht. De kies is getrokken :)

Ik ben van plan een klacht in te dienen. Als ik hier veel tijd in moet steken maakt me dat niet uit. Wat mij is overkomen lijkt nergens op.
wo, 11/12/2008 - 15:41 Permalink
vV

Wat mij is overkomen lijkt nergens op.
helemaal eens. Staat overigens los van zijn werktijden , inkomen en andere secundaire zaken! Werktijden zou een heel goede andere reden dan alleen vrouw en kinderen willen zien voor kunnen zijn, bv een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid waardoor het aantal stoeluren beperkt moet worden, maar dan nog moet men zijn patienten met pijnklachten niet laten lopen.
wo, 11/12/2008 - 16:11 Permalink
Chris888

Ik weet zeker dat de afspraak om 11.00 uur is gemaakt en de assistent zegt 10.45 uur. De assistent heeft me gewoon naar huis gestuurd om 10.55 uur.


Hoeveel tijd plant een tandarts eigenlijk in voor een pijnklacht? 10 minuten? Kans dat een volgende patient een paar minuten te vroeg is is groot en als ie die is gaan helpen is z'n tijdverlies ruim vijf minuten. Als de geplande tijd minder was hebben we het ook over ruim vijf minuten en anders was de afspraak nog niet eens om.

overspannen?
wo, 11/12/2008 - 18:25 Permalink