Weigering

Author:
Pollo
Posted:
di, 04/27/2010 - 10:49
Beste lezers,

Graag wil ik jullie een situatie voorleggen.

Omdat onze tandarts een aardig stuk weg was, zijn we overgestapt naar een tandarts in de eigen woonplaats. Op de eerste controle afspraak wilde hij foto's maken, maar aangezien ik nergens last van heb heb ik aangegeven hier niet voor te kiezen. Om een lang verhaal kort te houden: de tandarts zei dat ik op zoek kon gaan naar een ander en nam de benen. Daar zat ik met de assistente. Ik zal de inhoud van het gesprek verder laten voor wat het is, maar de tandarts was vrij bot.

Hun argumentatie was dat ze verantwoordelijk zijn voor mijn gebit. Er zouden wel eens ontstekingen kunnen zitten die ik niet kon voelen. En dan nog. Wanneer ik hem wel voel, kom ik langs en kan het verholpen worden. Zij waren bang voor aanklachten. Nee, ik heb geen verwaarloosd gebit, ga op controles en ben dat van plan te blijven doen, maar beslis graag zelf of ik bij geen klachten foto's laat maken.

Graag lees ik of dit zomaar kan. Kan een tandarts iemand weigeren om deze reden?
Zwaantje

Foto's maken is toch een heel normaal gegeven bij een allereerste controle zeker nadat jouw tandarts heeft aangegeven wat het nut van de foto's was. Goede tandarts imho en zijn motivatie om jou dan niet te behandelen vind ik ook wel begrijpelijk. Beetje kort door de bocht maar wel begrijpelijk.
di, 04/27/2010 - 11:01 Permalink
alpifresh

Foto's worden tegenwoordig standaard gemaakt. Ik geloof minimaal 1x per 3 jaar. Maar er zijn ook tandartsen die het veel vaker doen.

Jij kwam als een nieuwe patiënt binnen (zonder recente foto's van je vorige tandarts?) en deze tandarts wilde gewoon weten wat de startsituatie is. Het gebeurt zo vaak dat een vorige tandarts er een zooitje van heeft gemaakt, of dat een patiënt (moedwillig of onbewust) niet alles verteld wat er in het verleden is gebeurd. En er is nou eenmaal heel veel meer op de foto's te zien. En niet alles is goed op te lossen wanneer de klachten al begonnen zijn.

Je weigering hieraan mee te werken, kan voor de tandarts een signaal zijn geweest dat een samenwerking met jou wel eens moeizaam kan verlopen. Of hij voelde zich gelijk aangesproken als een oplichter die behandelingen vraagt om daar financieel beter van te worden (terwijl hij de beste bedoelingen had). Dat kan pijnlijk zijn.
Hij heeft de handdoek gelijk in de ring gegooid. Niet netjes, maar de meeste tandartsen staan nou eenmaal niet bekend om hun fijngevoeligheid.

Er zijn vast meer tandartsen in je woonplaats. Probeer ergens anders een frisse nieuwe start te maken. Als je iets niet wilt, vraag dan eerst waarom hij het nodig vindt, en vraag eventueel bedenktijd (als het erg ingrijpend is). Als de nieuwe tandarts ook weer foto's wil, vraag dan eens hoe vaak hij dat in de toekomst wil doen.
di, 04/27/2010 - 11:57 Permalink
robinson

Geen gegevens( met recente foto's) opgestuurd door de oude tandarts?
En ja, indien een persoon zich niet conformeert aan de "huisregels" kan dat een reden zijn om deze niet als patient te accepteren.
di, 04/27/2010 - 13:10 Permalink
vV

als zoiets normaals en noodzakelijks als foto`s maken al een probleem is, zou ik als tandarts ook problemen voor de toekomst voorzien, en idd ook inschrijving weigeren. Kan wellicht iets mee uitleg aan geweid worden maar we lezen hier alleen uw versie en (erg beknopte) uitleg.
di, 04/27/2010 - 13:18 Permalink
Pollo

Hallo allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties, heel fijn.

Foto's maken is toch een heel normaal gegeven bij een allereerste controle zeker nadat jouw tandarts heeft aangegeven wat het nut van de foto's was. Goede tandarts imho en zijn motivatie om jou dan niet te behandelen vind ik ook wel begrijpelijk. Beetje kort door de bocht maar wel begrijpelijk.


Om op basis alleen hiervan nou te zeggen dat het een goede tandarts is vind ik een te snelle conclusie. Misschien is hij wel erg slecht in zijn vak.

Foto's worden tegenwoordig standaard gemaakt. Ik geloof minimaal 1x per 3 jaar. Maar er zijn ook tandartsen die het veel vaker doen.

Jij kwam als een nieuwe patiënt binnen (zonder recente foto's van je vorige tandarts?) en deze tandarts wilde gewoon weten wat de startsituatie is. Het gebeurt zo vaak dat een vorige tandarts er een zooitje van heeft gemaakt, of dat een patiënt (moedwillig of onbewust) niet alles verteld wat er in het verleden is gebeurd. En er is nou eenmaal heel veel meer op de foto's te zien. En niet alles is goed op te lossen wanneer de klachten al begonnen zijn.

Je weigering hieraan mee te werken, kan voor de tandarts een signaal zijn geweest dat een samenwerking met jou wel eens moeizaam kan verlopen. Of hij voelde zich gelijk aangesproken als een oplichter die behandelingen vraagt om daar financieel beter van te worden (terwijl hij de beste bedoelingen had). Dat kan pijnlijk zijn.
Hij heeft de handdoek gelijk in de ring gegooid. Niet netjes, maar de meeste tandartsen staan nou eenmaal niet bekend om hun fijngevoeligheid.

Er zijn vast meer tandartsen in je woonplaats. Probeer ergens anders een frisse nieuwe start te maken. Als je iets niet wilt, vraag dan eerst waarom hij het nodig vindt, en vraag eventueel bedenktijd (als het erg ingrijpend is). Als de nieuwe tandarts ook weer foto's wil, vraag dan eens hoe vaak hij dat in de toekomst wil doen.


Het klopt idd dat ik geen recente foto's had. Mijn dossier was overigens wel doorgestuurd. De uitleg die je in je eerste alinea geeft is al vele malen uitgebreider dan die ik ter plekke heb gekregen, dank.

Laten we het duidelijk stellen: Ik ben erg beleefd gebleven, heb vriendelijk geantwoord en netjes om uitleg gevraagd. Ik vond het niet overtuigend en vond de man erg bot. Dat is mijn perceptie, maar voelde me absoluut niet netjes behandeld door de wijze van zijn aanpak (kort door de bocht, onbeleefd). Zo heb ik het ervaren en kan niet voor hem spreken. Dat hij zich als oplichter aangesproken voelde zou ik vreemd vinden, omdat ik netjes en beleefd bleef, maar ik kan niet in zijn hoofd kijken. Daarnaast vind ik dat ik mijn mening mag bespreken, anders zou je nooit iemand meer om duidelijkheid kunnen vragen. Of tandartsen niet bekend staan om hun fijngevoeligheid weet ik niet. Ik heb verder hele goede ervaringen, gelukkig.

Ik ga zeker verder kijken en zal de tips hierin meenemen, dank hiervoor.

als zoiets normaals en noodzakelijks als foto`s maken al een probleem is, zou ik als tandarts ook problemen voor de toekomst voorzien, en idd ook inschrijving weigeren. Kan wellicht iets mee uitleg aan geweid worden maar we lezen hier alleen uw versie en (erg beknopte) uitleg.


Ik ben helemaal geen type die overal een probleem van maakt, ik wil alleen netjes behandeld worden. Dat het noodzakelijk zou zijn was iets waar we over van mening verschillen. Als hij mij op een rustige manier en met goede argumenten had uitgelegd wat er achter zat, was er niets aan de hand geweest.
Daarnaast heb ik bewust een beknopte versie geplaatst om iedereen een heel verhaal te besparen, omdat dit toch is gebaseerd op alleen mijn gevoel en ervaring. Dit om een hele discussie te besparen over het feit dat het alleen maar mijn ervaring is en niet die van de tandarts.
Mijn vraag was ook alleen: Kan een tandarts op deze gronden iemand weigeren en heb het antwoord met heldere uitleg hier gekregen van Alprifresh.
di, 04/27/2010 - 13:46 Permalink
vV

Dat het noodzakelijk zou zijn was iets waar we over van mening verschillen
en dat is precies de kern.. als u zich tot een zorgverlener richt heeft dat een doel. Voor een goede diagnostiek zijn foto`s essentieel. dat er geen klachten zijn zegt helemaal niets, alleen dat eventuele problemen nog niet zo ver zijn, of dat ze al zo ver zijn dat er idd geen (acute ) problemen zijn . Foto`s zijn ervoor ongezonde situaties tijdig te her cq erkennen. die uitleg had wel mogen volgen. Dat U het zelf niet nodig vind, en dan maar van mening bent dat de tandarts zijn beroepsethiek overboord moet gooien (daar komt het wel op neer namelijk..) zegt mij dan: dan heeft u ook geen tandarts nodig...
di, 04/27/2010 - 14:01 Permalink
Zwaantje



Hun argumentatie was dat ze verantwoordelijk zijn voor mijn gebit. Er zouden wel eens ontstekingen kunnen zitten die ik niet kon voelen. En dan nog. Wanneer ik hem wel voel, kom ik langs en kan het verholpen worden.


Wat voor uitleg had je dan gehad willen hebben? Jij bent niet tevreden met bovenstaande uitleg. Ook bij een volgende tandarts krijg je waarschijnlijk dezelfde reden voor het maken van foto's. Dan zal je die toekomstige uitleg ook niet overtuigend genoeg vinden en weiger je dan weer? Ik vind het ook wel simpel om te zeggen dat als je een ontsteking voelt je wel langs zal komen om het te laten verhelpen............. wat doe je dan als jouw tandarts zegt 'daar had ik je voor gewaarschuwd' of als de behandeling duurder wordt omdat je in een te laat stadium (en met pijn) binnen komt? Trek je dan zelf het boetekleed aan en blijf je dan ook nog beleefd? Maar dat is allemaal hypothetisch natuurlijk. In de gezondheidszorg noemen ze mensen die net zo lang naar een arts zoeken waar ze wel het antwoord krijgen wat ze willen horen 'shoppers'.
di, 04/27/2010 - 14:05 Permalink
alpifresh

Dat U het zelf niet nodig vind, en dan maar van mening bent dat de tandarts zijn beroepsethiek overboord moet gooien...

Nou nou, dit is iets te kort door de bocht. Als je bij een tandarts vandaan komt die nog nooit foto's heeft gemaakt, en je komt bij een nieuwe tandarts die hier direct mee wil beginnen, kan ik me best voorstellen dat dat vragen oproept. Daarmee bedoel je als patiënt niet dat de tandarts zijn beroepsethiek overboord moet gooien. Je hebt alleen hele duidelijke uitleg nodig waarom deze tandarts er gelijk onderzoek tegenaan gooit wat je als patiënt in je portomonee voelt. Uitleg waarom dat toch in jouw eigen voordeel is.

Als het een tandarts niet lukt een patiënt van het nut van zijn aanpak te overtuigen, moet hij - eerlijkheidshalve - zich ook afvragen of zijn uitleg wel goed is geweest en niet te makkelijk denken dat het aan de patiënt zal liggen. Alle patiënten zijn anders, iedereen heeft een andere uitleg/aanpak nodig.
di, 04/27/2010 - 14:17 Permalink
Pollo

Dat het noodzakelijk zou zijn was iets waar we over van mening verschillen
en dat is precies de kern.. als u zich tot een zorgverlener richt heeft dat een doel. Voor een goede diagnostiek zijn foto`s essentieel. dat er geen klachten zijn zegt helemaal niets, alleen dat eventuele problemen nog niet zo ver zijn, of dat ze al zo ver zijn dat er idd geen (acute ) problemen zijn . Foto`s zijn ervoor ongezonde situaties tijdig te her cq erkennen. die uitleg had wel mogen volgen. Dat U het zelf niet nodig vind, en dan maar van mening bent dat de tandarts zijn beroepsethiek overboord moet gooien (daar komt het wel op neer namelijk..) zegt mij dan: dan heeft u ook geen tandarts nodig...


Laten we het nou niet zwaarder maken dan het is. Beroepsethiek is ook iemand netjes uitleg geven en vriendelijk te woord staan.
Het gaat me er niet om om mijn gelijk of gram te halen op dit forum, wil gewoon geinformeerd worden. Ik laat ook geen foto's maken van een knie waar ik geen last van heb, dus ja, ik was verbaasd.
Maar mijn vraag ging over het feit of ik geweigerd mocht worden en dat is zoals ik al eerder schreef helder.



Hun argumentatie was dat ze verantwoordelijk zijn voor mijn gebit. Er zouden wel eens ontstekingen kunnen zitten die ik niet kon voelen. En dan nog. Wanneer ik hem wel voel, kom ik langs en kan het verholpen worden.


Wat voor uitleg had je dan gehad willen hebben? Jij bent niet tevreden met bovenstaande uitleg. Ook bij een volgende tandarts krijg je waarschijnlijk dezelfde reden voor het maken van foto's. Dan zal je die toekomstige uitleg ook niet overtuigend genoeg vinden en weiger je dan weer? Ik vind het ook wel simpel om te zeggen dat als je een ontsteking voelt je wel langs zal komen om het te laten verhelpen............. wat doe je dan als jouw tandarts zegt 'daar had ik je voor gewaarschuwd' of als de behandeling duurder wordt omdat je in een te laat stadium (en met pijn) binnen komt? Trek je dan zelf het boetekleed aan en blijf je dan ook nog beleefd? Maar dat is allemaal hypothetisch natuurlijk. In de gezondheidszorg noemen ze mensen die net zo lang naar een arts zoeken waar ze wel het antwoord krijgen wat ze willen horen 'shoppers'.


En om deze situatie bij een andere tandarts te voorkomen post ik hier een berichtje met een vraag. En nee, ik ben geen shopper, nooit geweest ook. Ik heb aangegeven dat het niet gaat om mijn gelijk of gram te halen, ik stel een vraag en begrijp nu de kant van de tandarts beter. Missie geslaagd.
di, 04/27/2010 - 14:26 Permalink
Pollo

Wat een verhaal zeg. Kan me voorstellen dat het een hoop energie heeft gekost. Fijn te lezen dat het goed heeft uitgepakt en dat de juiste orthodontist met goede expertise in beeld kwam.
di, 04/27/2010 - 14:50 Permalink
advies

Laat ik beginnen met te stellen dat het zeker aan te bevelen is eens per 2 a 3 jaar foto's te laten maken. Ook in een gezonde mond. Zo kunnen eventuele problemen vroegtijdig worden ontdekt en adequaat worden behandeld, voordat die uitgroeien tot een groter probleem.

Als ik het goed begrijp heeft de tandarts u “indringend” geadviseerd foto's te maken en wilde u dat advies niet opvolgen. Volgens mij is dat opzich u goed recht. Uiteindelijk is het nog altijd de patiënt die bepaalt of een verrichting (dus ook het maken van foto's) wel of niet wordt uitgevoerd. U betaalt uiteindelijk ook de rekening.

Het argument dat uw tandarts verantwoordelijk is voor uw gebit en dus foto's moeten maken, houdt volgens mij niet. De tandarts kan eenvoudig in het dossier opnemen dat patiënt “indringend” is geadviseerd foto's te laten maken, maar dat patiënt daarvan heeft afgezien. De tandarts is juridisch dan redelijk veilig. In feite vervalt daarmee uw garantie. Problemen in de toekomst kunt u dan ook niet meer terugherleiden naar onzorgvuldig handelen op moment nu.

Dat u op zich kritisch bent over het maken van foto's is mogelijk niet heel onverstandig. Steeds vaker komen er verhalen/geruchten van tandartsen die wel heel veel en vaak foto's maken. Of het wel of niet terecht is, hangt uiteraard altijd van de situatie in de mond af. En valt vanaf de zijlijn niet te beoordelen. Feit is wel dat het maken van foto's belangrijk bijdraagt aan de omzet van de praktijk.

Maar goed, eens per 2 a 3 jaar foto's laten maken is aan te bevelen. Uit u berichten lijkt af te leiden te zijn dat er geen recente foto's beschikbaar zijn. In dat geval zou ik er als ik u was toch voor kiezen. Bij een overstap naar een nieuwe tandarts is dat opzich een mooi moment en vaak onderdeel van de intake.
di, 04/27/2010 - 14:53 Permalink
Zwaantje

In de gezondheidszorg noemen ze mensen die net zo lang naar een arts zoeken waar ze wel het antwoord krijgen wat ze willen horen 'shoppers'.

'Shoppers' heeft hier een negatieve klank. Misschien wil je mijn verhaal eens lezen? Gewoon om het ook eens van de andere kant te bekijken.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=18083


Een patiënt die 'shopt' is een patient die net zo lang een arts zoekt tot deze de uitleg geeft die de patiënt wil horen. Dat is een shopper. Iemand die niet goed behandeld wordt en een goede behandeling wil is uiteraard geen shopper. Maar als de uitleg van een arts je niet bevalt en je op zoek moet naar een andere arts dan komt daar wel degelijk iets shopperigs om de hoek kijken. De nieuwe tandarts zal ongetwijfeld hetzelfde willen (foto's maken) en dezelfde uitleg geven. En dan??? En van een knie die geen pijn doet hoeft waarschijnlijk geen foto gemaakt te worden maar ik neem aan dat er genoeg bewijs is in de tandheelkunde dat het op regelmatige basis maken van foto's een preventieve werking heeft tot behoud van het gebit of men nou wel of niet pijn heeft.
di, 04/27/2010 - 15:01 Permalink
vV

Feit is wel dat het maken van foto's belangrijk bijdraagt aan de omzet van de praktijk.
ik zou zeggen: kom eens met cijfers van jaaromzet EN kosten van het maken van foto`s.. werk wat daaruit volgt is logischer wijs noodzakelijk voor d egebitsgezondheid, of op wens van patient zelf (esthetisch).
di, 04/27/2010 - 15:04 Permalink
Pollo

Laat ik beginnen met te stellen dat het zeker aan te bevelen is eens per 2 a 3 jaar foto's te laten maken. Ook in een gezonde mond. Zo kunnen eventuele problemen vroegtijdig worden ontdekt en adequaat worden behandeld, voordat die uitgroeien tot een groter probleem.

Als ik het goed begrijp heeft de tandarts u “indringend” geadviseerd foto's te maken en wilde u dat advies niet opvolgen. Volgens mij is dat opzich u goed recht. Uiteindelijk is het nog altijd de patiënt die bepaalt of een verrichting (dus ook het maken van foto's) wel of niet wordt uitgevoerd. U betaalt uiteindelijk ook de rekening.

Het argument dat uw tandarts verantwoordelijk is voor uw gebit en dus foto's moeten maken, houdt volgens mij niet. De tandarts kan eenvoudig in het dossier opnemen dat patiënt “indringend” is geadviseerd foto's te laten maken, maar dat patiënt daarvan heeft afgezien. De tandarts is juridisch dan redelijk veilig. In feite vervalt daarmee uw garantie. Problemen in de toekomst kunt u dan ook niet meer terugherleiden naar onzorgvuldig handelen op moment nu.

Dat u op zich kritisch bent over het maken van foto's is mogelijk niet heel onverstandig. Steeds vaker komen er verhalen/geruchten van tandartsen die wel heel veel en vaak foto's maken. Of het wel of niet terecht is, hangt uiteraard altijd van de situatie in de mond af. En valt vanaf de zijlijn niet te beoordelen. Feit is wel dat het maken van foto's belangrijk bijdraagt aan de omzet van de praktijk.

Maar goed, eens per 2 a 3 jaar foto's laten maken is aan te bevelen. Uit u berichten lijkt af te leiden te zijn dat er geen recente foto's beschikbaar zijn. In dat geval zou ik er als ik u was toch voor kiezen. Bij een overstap naar een nieuwe tandarts is dat opzich een mooi moment en vaak onderdeel van de intake.


Ik was overdonderd. Het was me nog nooit gebeurd en nu moest ik opeens foto's laten maken. Ik voelde me onder druk gezet.
Ik werk al jaren in de verzekeringswereld en hoor zo veel nare verhalen over onterechte declaraties en behandelingen die of onnodig waren, of onterecht gedeclareerd worden, dat ik een beetje op mijn hoede ben. Nee, ik beticht niemand van oplichting, maar wat vragen stellen kan m.i. geen kwaad. Ik dacht: Eerst even rondvragen of dit normaal is. Blijkbaar is het normaal, point taken.
Noem het shoppen, prima, ik noem het gezond verstand en eigen initiatief :smt002
di, 04/27/2010 - 15:27 Permalink
advies

@ vV

Die stelling wil ik best onderbouwen. Laten we uitgaan van een redelijk standaard behandeling:

1x C11 = 19,47
1x M55 = 23,06
2x X10 = 2 x 14,35 = 28,70
Totaal = 71,23

In dit voorbeeld dragen de foto's voor 40% bij aan de totale rekening. Dat noem ik: draagt belangrijk bij. Nu realiseer ik me dat dat eens per 2 a 3 jaar is, maar goed. Veel praktijken zouden de omzet uit foto's toch niet willen missen.

En omzet is inderdaad geen winst. Maar dat heb ik ook nooit beweerd.

En ja, foto's kunnen heel nuttig zijn. Maar dat had ik volgens mij al helder gemaakt.

Overigens valt het mij op dat als tarieven worden besproken, er gelijk fel wordt gereageerd. Blijkbaar een gevoelig punt. Maar dat terzijde.
di, 04/27/2010 - 15:31 Permalink
Zwaantje

Vind ik nog steeds een schijntje vergeleken bij het openen (en de daaropvolgende rekening) van een specialist. Daar zitten zelfs bouwkosten van een ziekenhuis in verwerkt en dan maakt het niet uit of je door een co-assistent, arts-assistent of de specialist zelf gezien bent. Even duur. En wat te denken van radiologisch onderzoek in een ziekenhuis, fotootje moet daar ook bekeken worden door een radioloog. Ik vind de prijzen bij een tandarts echt meevallen vooral omdat je er, als patiënt, zoveel zelf aan toe kan bijdragen door heel goed te poetsen, raggen, flossen en spoelen.
di, 04/27/2010 - 15:38 Permalink
vV

Overigens valt het mij op dat als tarieven worden besproken, er gelijk fel wordt gereageerd. Blijkbaar een gevoelig punt. Maar dat terzijde.

nee hoor, je stelt dat het een feit is dat foto`s belangrijk deel uitmaakt van de omzet, maakt vervolgens een rekensommetje waarvan je zelf direct stelt dat ie niet klopt omdat je maar even van uitgegaan bent dat er elk half jaar 2 bw gemaakt worden, wat inderdaad van geen kant klopt. daarnaast klopt je rekensommetje op meerdere punten niet want je gaat er ook maar vanuit dat dit het enige wat een tandarts de hele dag door doet...

je hebt het niet over tarieven trouwens maar over heel andere dingen. Fijn trouwens dat je gelijk erkent dat je stelling niet deugt.

Uiteindelijk is het nog altijd de patiënt die bepaalt of een verrichting (dus ook het maken van foto's) wel of niet wordt uitgevoerd.
klopt helemaal. het is vervolgens goed recht van een zorgverlener te beslissen of hij daar al dan niet in mee kan/wil gaan. en zo niet heeft dat wellicht dus consequenties voor de behandelovereenkomst, die uitgaat van rechten en plichten voor beide partijen.
di, 04/27/2010 - 15:53 Permalink
vV

ben net even gaan rekenen met het statistiekdeel in mijn programma... s*h&i^t ik maak veel te weinig foto`s!! belachelijk laag deel van de omzet! ik haal echt die 40% niet, zelfs de 14% bij lange na niet die er uitkomt wanneer advies zijn rekensommetje wel correct had uitgevoerd en dat ook netjes voorgerekend had in plaats van die 40% te laten staan )...ik haal 6%.... magertjes, en zelfs te missen op het totaal want is bruto/bruto... en desondanks heb ik absoluut niet het idee dat mijn diagnostiek tekort schiet.
di, 04/27/2010 - 16:01 Permalink
advies

vV, er is inderdaad “nuance” aan te brengen op het door mij geposte voorbeeld. Daar ben ik het mee eens.

Overigens dank voor het delen van je praktijkstatistieken. Dat geeft mij ook weer aanvullend inzicht.
di, 04/27/2010 - 16:30 Permalink
vV

vV, er is inderdaad “nuance” aan te brengen op het door mij geposte voorbeeld. Daar ben ik het mee eens.

""nuance""?? zelfs ook nog tussen ""?? dat noem ik ""the understatement of the year"". en dat jaar is nog maar net 1/3e voorbij...

joh, erken gewoon dat je volledig de plank mis sloeg met dat "'feit"", wees een vent..(?)
di, 04/27/2010 - 17:07 Permalink
advies

vV, ik wil best toegeven dat ik zorgvuldiger had kunnen zijn bij het maken van de berekening en het posten van het voorbeeld. Bij deze.

Even terugkijkend naar de oorspronkelijke vraag van Pollo, volgens mij is er als antwoord inmiddels veel te lezen. Ik hoop dat Pollo er voordeel van heeft. Iedereen in ieder geval een prettige avond gewenst.
di, 04/27/2010 - 17:53 Permalink
Spiegeltje

Wat nog mijns inziens niog onvoldoende tot uitdrukking komt: alleen al door in de tandartsstoel plaats te nemen voor een periodieke controle ontstaat een behandelingsovereenkomst tussen tandarts en patiënt. De tandarts kan deze alleen op grond van zwaarwichtige redenen eenzijdig opzeggen (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst). Het weigeren van het laten maken van foto's die de tandarts noodzakelijk vindt, kan voldoende reden zijn om de behandelingsovereenkomst op te zeggen. Maar de tandarts mag hier niet al te lichtvaardig mee omgaan. De patient dient eerst te worden gewezen op de mogelijke gevolgen van het niet regelmatig nemen van foto's, inclusief de mogelijke consequenties voor de behandelingsovereenkomst. Als de patient desondanks, bijvoorbeeld op de volgende periodieke controles, blijft volharden dat geen foto's mogen worden gemaakt kan dat wel voldoende reden zijn om de behandelingsovereenkomst op te zeggen.

Maar om meteen al op het eerste moment de patiënt de laan uit te sturen is mijns inziens - op juridische gronden - niet terecht.

Los hiervan ben ik wel van mening dat het absoluut geen pas geeft om als patient de tandarts te verhinderen foto's te maken bij het eerste bezoek. Deze foto's zijn nodig voor een goede diagnose.
di, 04/27/2010 - 19:12 Permalink
vV

Maar om meteen al op het eerste moment de patiënt de laan uit te sturen is mijns inziens - op juridische gronden - niet terecht.


maar aangezien dit een eerste bezoek betrof kan dat als kennismaking gezien worden, en dat werkt beide kanten op. Ik denk toch dat dit anders is dan bij een al jaren durende relatie en dus behandeloverenkomst.

Ik vind dat TS veel te lichtvaardig denkt over bepaalde zaken, en het ook nogal eenzijdig bekijkt. Als je als leek niet over alle kennis beschikt, moet je ook vertrouwen op het vakmanschap van d especialist. Is dat vertrouwen er om welke reden dan ook niet, ga dan ook niet, zoek een ander.

Ik werk al jaren in de verzekeringswereld en hoor zo veel nare verhalen over onterechte declaraties en behandelingen die of onnodig waren, of onterecht gedeclareerd worden, dat ik een beetje op mijn hoede ben
en ik hoor en heb aan den lijve meegemaakt de verhalen van de verzekeraars die alles aangrijpen om een claim te weigeren. Of voorwaarden stellen die onnodig kostenverhogend werken voor de klant, of ook de zorgverlener en zijn patient. alles heeft een keerzijde. Iets meer open staan daarvoor is wellicht een goed idee.
di, 04/27/2010 - 20:04 Permalink
Chris888

Er zouden wel eens ontstekingen kunnen zitten die ik niet kon voelen. En dan nog. Wanneer ik hem wel voel, kom ik langs en kan het verholpen worden.


Ik heb altijd begrepen dat eens in de 2-3 jaar foto's (bite-wings) maken vooral bedoeld is om beginnende gaatjes op te sporen. Door gaatjes op tijd te herstellen wordt de noodzaak voor het uitvoeren van grotere restauraties voorkomen.

Wanneer met zekere regelmaat foto's zijn gemaakt is tevens een voorspelling te doen over de ontwikkelingssnelheid van gaatjes bij een patient. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Er is dan beter in te schatten of beginnende gaatjes al hersteld moeten worden of dat het verantwoord is af te wachten of de ontwikkeling van een gaatje stagneert. Om dit goed te controleren kan er ook voor gekozen worden een foto eerder te maken dan 2-3 na de voorgaande.
di, 04/27/2010 - 20:38 Permalink
groente


Ik vind dat TS veel te lichtvaardig denkt over bepaalde zaken, en het ook nogal eenzijdig bekijkt. Als je als leek niet over alle kennis beschikt, moet je ook vertrouwen op het vakmanschap van d especialist. Is dat vertrouwen er om welke reden dan ook niet, ga dan ook niet, zoek een ander.

Maar het is ook weer niet heel raar dat TS vertrouwde op het oordeel van de vorige tandarts, die blijkbaar periodieke foto's onnodig vond. Als dan de huidige tandarts zegt "ik ben de deskundige, luister naar mij" dan is het toch niet onlogisch dat je je afvraagt: huh, maar de vorige tandarts was ook deskundig, als het echt nodig was geweest zou die toch ook wel eens foto's gemaakt hebben?

Ik vind ook dat er soms best discussie mogelijk moet zijn. Ik wilde bijvoorbeeld geen fluoridebehandeling voor mijn kind. Tandarts deed dat wel standaard. Ik vond mijn argumenten best goed (het wordt niet meer standaard geadviseerd en mijn kind had geen verhoogd risico). Als de tandarts bij een eerste weigering en vraag om verdere uitleg meteen de praktijk uitloopt, dan geloof ik ook dat ik liever een andere tandarts zou zoeken. Blijkbaar is dat dan niet een praktijk die bij mij past.
di, 04/27/2010 - 21:21 Permalink
Pollo


Ik vind dat TS veel te lichtvaardig denkt over bepaalde zaken, en het ook nogal eenzijdig bekijkt. Als je als leek niet over alle kennis beschikt, moet je ook vertrouwen op het vakmanschap van d especialist. Is dat vertrouwen er om welke reden dan ook niet, ga dan ook niet, zoek een ander.

Ik werk al jaren in de verzekeringswereld en hoor zo veel nare verhalen over onterechte declaraties en behandelingen die of onnodig waren, of onterecht gedeclareerd worden, dat ik een beetje op mijn hoede ben
en ik hoor en heb aan den lijve meegemaakt de verhalen van de verzekeraars die alles aangrijpen om een claim te weigeren. Of voorwaarden stellen die onnodig kostenverhogend werken voor de klant, of ook de zorgverlener en zijn patient. alles heeft een keerzijde. Iets meer open staan daarvoor is wellicht een goed idee.


Hoezo eenzijdig bekijken? Ik was overdonderd en stel nu hier de vraag om het ook eens van de kant van de tandarts te kunnen bekijken. Anders had ik het wel op een verzekeringsforum gezet. Ik vind het nogal naief om nooit eens vragen te stellen en gelijk op de expertise van iemand af te gaan die ik niet ken. Ik voelde me onder druk gezet en had er een vervelend gevoel bij. Deze man communiceerde op een dusdanige manier dat ik er geen lekker gevoel bij had en vind het niet zo gek om dan eens een check te doen of dit de juiste manier van handelen is.
Ik wist dat u zou reageren op mijn verzekeringsverhaal en twijfelde ook het hier neer te zetten. Maar iedereen heeft zijn eigen referentiekader. Ik sta ook voor de andere kant open. Nogmaals: Anders had ik mijn vraag wel op een ander forum gezet.
wo, 04/28/2010 - 07:18 Permalink
vV

Blij dat voor TS alles helder is. Ik ben , en dat is wellicht niet duidelijk uit de verf gekomen, van mening dat de communicatie door de betreffende tandarts duidelijk tekort is geschoten, laat dat duidleijk zijn. Daar had best wel de info die nu hier gegeven is naar boven mogen komen. Ik heb wel een vraag of TS dat bij voorgaande tandartsen ook deed, weigeren foto`s te laten maken, of dat gewoon heeft laten doen, en zo dat eht geval was waarom toen wel en nu niet meer?

Overigens valt het mij op dat als tarieven worden besproken, er gelijk fel wordt gereageerd. Blijkbaar een gevoelig punt. Maar dat terzijde.
@de felle reactie heeft ermee te maken dat er voor de zoveelste keer gedaan wordt alsof tandartsen lekker makkelijk geld willen verdienen over de rug van de patient. (blijkt alleen al uit een stukje tekst als "" foto`s maken een belangrijk deel uit van de omzet""

Even toch een reactie hierop (heb best even zitten twijfelen of ik nog zou reageren ): een tandartspraktijk is een onderneming. Zoals elke onderneming moet er winst gedraaid worden, om 2 redenen: toekomstige investeringen, en het is heel simpel het inkomen van (het gezin van) de tandarts! Misschien is het niet naar de zin van velen dat een zorgverlener de praktijk draait uit dit oogpunt, maar dat hebben wij niet bedacht. Klachten en opmerkingen daarover graag bij de overheid, die heeft het zo beslist, niet wij. Maar nu het zo is, is het niet verboden mits binnen de ethiek van de zorgverlener , maatregelen te nemen die winst te optimaliseren. een goede tandarts maakt niet alleen veel foto`s, hij trekt daar ook conclusies uit en baseert de diagnostiek er in hoge mate op, en daarmee is het de basis voor wat er door patient van de tandarts verwacht wordt! daarnaast hebben wij altijd te maken met het ALARA principe , zoek die maar op. In de kern komt het erop neer dat er zoveel foto`s gemaakt mogen sterker nog moeten worden als nodig is voor een verantwoorde diagnose. Tandartsen kunnen daarop ook afgerekend worden bij klachten. Er is nog nooit een tandarts bij mijn weten veroordeeld voor te veel foto`s, wel voor te weinig en de gevolgen daarvan voor het gebit....Er zullen steeds meer foto`s gemaakt worden trouwens, want de vergrijzing neemt toe, en die mensen doen langer met hun gebit, maar wel met gebreken. En goed onderhoud daarvan kost (meer) geld, en dat is in de hele zorgsector het geval. De stijgende zorgkosten zijn logisch en verklaarbaar, men gaat er alleen totaal verkeerd mee om, en maatregelen zoals nu in de politiek voorgetseld zullen en kunnen ook nooit gaan helpen, omdat men vergeet waar de stijging echt vandaan komt.
do, 04/29/2010 - 13:34 Permalink
Pollo

Blij dat voor TS alles helder is. Ik ben , en dat is wellicht niet duidelijk uit de verf gekomen, van mening dat de communicatie door de betreffende tandarts duidelijk tekort is geschoten, laat dat duidleijk zijn. Daar had best wel de info die nu hier gegeven is naar boven mogen komen. Ik heb wel een vraag of TS dat bij voorgaande tandartsen ook deed, weigeren foto`s te laten maken, of dat gewoon heeft laten doen, en zo dat eht geval was waarom toen wel en nu niet meer?


Ben blij dat we wat positiever kunnen eindigen.

Mijn vorige tandarts maakte geen foto's wanneer er geen klachten waren (en die waren er dan ook niet zo veel). Daarom vond ik het ook vreemd dat deze man er gelijk mee wilde beginnen. Daarnaast had ik er geen lekker gevoel bij. Dit kwam door zijn hele houding en dus met name zijn manier van communiceren en door een gesprek wat ik had in de wachtkamer met een patiënt over deze praktijk. En ja, dat in combinatie met de verhalen die ik nog wel eens hoor over onterecht foto's maken (of dat nou terecht of onterecht is, maar ze doen de ronde) heeft me doen beslissen dit op dat moment niet te willen doen en eerst wat info te zoeken. Vandaar mijn vraag hier dus.

Zoals gezegd is het me nu helder. Ik ga op zoek naar een andere tandarts en we maken vooraf afspraken over hoe vaak er foto's genomen zullen worden.

Dank iedereen voor de informatie en een fijne Koninginnedag gewenst.
vr, 04/30/2010 - 07:03 Permalink
Nicole44

Wat een reactie en dat alleen voor een foto.

Tjee ik zou blij zijn geweest als de tandarts vaker foto´s van mijn tanden hadden gemaakt. Dan was het misschien niet zover gekomen dat ze er allemaal uitmoesten. En geloof me dat wil je niet.

En dan nog wel een tandarts in je woonplaats. Ik sta al vanaf 2003 op de wachtlijst voor de tandarts hier in het dorp. En weet je, nog steeds patientstop. Daarom ben ik in 2008 naar Belgie gegaan omdat de andere tandarts toch echt te ver weg was. En dan klaag jij over een foto. Pfff.
za, 05/01/2010 - 12:14 Permalink
Marten G.

Tandartsen zijn wettelijk verplicht zich als "goed hulpverlener"te gedragen. Bij een eerste bezoek als je niet zelf het oude dossier hebt meegenomen of hebt laten opzenden hoort daarbij: een gebitsonderzoek (naar gaatjes en defecte vullingen. een kort tandvleesonderzoek, een onderzoek naar de staat van zelfzorg, en een set röntgenfoto's, want gaatjes zitten voornamelijk tussen je tanden en kiezen omdat -helaas-90% van de bevolking niet stokert of flosst.

Het is niet een menukaart waar je als patiënt kan zeggen :dit wel en dit niet, want een tandarts die bij een controle al met handen en voeten gebonden wordt kan geen verantwoordelijkheid nemen.
Chiquer zou zijn geweest als hij dat u dat had uitgelegd. Hij wordt nl makkelijk aangeklaagd als hij GEEN zorgvuldige controle doet.
zo, 05/16/2010 - 17:28 Permalink