Weggestuurd na vraag over declaratie

Author:
remcov
Posted:
ma, 05/04/2009 - 12:34
Mijn tandarts heeft mij als patient "buitengeschopt" nadat ik hem een kritische vraag stelde over zijn laatste declaratie. Nu vraag ik me af of dit zomaar kan.

Eind vorig jaar ben ik voor controle bij hem langsgeweest. Ik heb maximaal 10 minuten bij hem in de stoel gezeten, waarvan de tandarts maximaal 5 minuten heeft besteed aan het plaatselijk (bij de voortanden) verwijderen van tandsteen.

Enkele maanden kreeg ik zijn declaratie in de bus, waarop een van de twee codes een "M59 uitgebreide gebitsreiniging" was. Voor minder dan 5 minuten werk!

Ik heb hem gebeld en zou teruggebeld worden, niets meer vernomen. Daarna hem een brief gestuurd waarin ik aangaf van mening te zijn dat een behandeling van 5 minuten m.i. nooit een M59 kan zijn, waarna ik een brief terugkreeg dat hij een correctienota met een code M55 zou sturen en hij mij aanraadde te overwegen een andere tandarts te zoeken, omdat geschillen als deze in de toekomst vaker zouden kunnen voorkomen. Als verklaring voor de M59 gaf hij aan "dat daar geen tijdslimiet voor geldt".

Nou ja, wel een correctienota gehad, dus eind goed, al goed. Dacht ik.
Toen ik vorige week een afspraak voor de volgende controle kreeg ik te horen dat in het systeem stond dat ik een andere tandarts zou zoeken. Ik gaf aan dat dit geen wederzijdse afspraak was, de assistente zou het bespreken met de tandarts.

Zojuist ben ik teruggebeld met de mededeling dat ik, vanwege de discussie over de gedeclareerde code, niet meer welkom ben als patient. Niet bij "mijn eigen" tandarts, maar ook niet bij een andere tandarts van deze praktijk.

Is dit nu een vreemde manier van met je patienten omgaan of ligt dit misschien tòch aan mij?
vV

Ik zou daar niet eens meer willen blijven, na die eerste actie al niet...
Maar zij gaan dus wel tegen alle wettelijke bepalingen in, een vraag over een rekening, terecht of niet, kan nooit een gegronde reden voor uitschrijving zijn. Punt is dat zij nu wel van alles in je dossier zetten wat dus niet klopt.

En verder schriftelijk bewijs is er niet want verder doet men alles telefonisch.

Zou dus zelf de correcte versie per aangetekende brief aan ze toesturen, met gelijk het verzoek, in dezelfde brief, het volledig dossier toe te zenden aan de nieuwe (eerst te zoeken natuurlijk) tandarts. Wegwezen daar, echt waar, zeker in het licht van de te verwachten vrije(re) tarieven moet je nu het nog kan een tandarts zoeken waar sprake is van een wederzijds vertrouwensrelatie. Die jongens krijgen het straks namelijk heeeel erg druk en dan is er geen plek meer..En deze doet zichzelf gewoon de das om....want hij kan meer van dit soort discussies verwachten. En als ie idereen de deur wijst die kritisch is, blijft er weinig over...
ma, 05/04/2009 - 19:39 Permalink