Wanneer mag een tandarts een bestaande klant weigeren?

Author:
Tandartsloos
Posted:
di, 01/18/2011 - 19:53
Het is een aantal jaar geleden dat ik bij mijn tandarts ben geweest. Dat had wel een goede reden maar dit jaar wilde ik dus graag weer naar de tandarts kunnen. Dus, een prachtige verzekering afgesloten, tandarts triple plus en bellen voor een afspraak.
Tijdens dit telefoongesprek werd ik geinformeerd dat ik geen klant// patient meer was bij mijn tandarts omdat ik de laatste keer mijn rekening te laat heb voldaan. Ok, wel erg laat, er was zelfs sprake van een deurwaarder, kennelijk. En inderdaad, in die periode zat ik in een niet zo'n beste financiele positie maar ik heb hard gewerkt om die situatie achter mij te laten. Helaas doet mijn tandarts niet aan tweede kansen en moet ik nu dus op zoek naar een nieuwe tandarts.

Maar ik ben dus wel heeeel benieuwd of dit zo maar kan. Het mes snijdt aan twee kanten, ik weet dat mijn "tandarts=gedrag" van toen geen schoonheidsprijs verdiend, maar ik vind het niet erg symphatiek van mijn tandarts om niet aan tweede kansen te doen en ik vraag me serieus af of hij mij zomaar, zonder kennisgeving, in zijn praktijk mag weigeren.
Lieneke

Als een patient zijn (financiele) afspraken niet nakomt, dan mag de tandarts inderdaad de bestaande patient-tandarts-relatie opzeggen. Het zou vreemd zijn als dit niet mocht; het is immers geen vrijwilligerswerk. Of dat wel of niet sympathiek is, doet in principe er niet toe. Niet leuk voor jou, dat snap ik ook wel. Maar de tandarts heeft er blijkbaar geen vertrouwen.
di, 01/18/2011 - 20:10 Permalink
alpifresh

Als er een deurwaarder bij is komen kijken, heb je al meer dan 2 kansen gehad. Je krijgt namelijk eerst de factuur, dan een herinnering, dan een aanmaning en meestal volgt er zelfs nog een 'aankondiging deurwaarder' als je nu niet direct betaalt. Pas daarna mag een deurwaarder of incassobureau zich er mee bemoeien.
Tijdens al die brieven heb je de kans gehad een betalingsregeling af te spreken, onderling tot een oplossing te komen. Om welke reden dan ook is dat niet gebeurd. Veel bedrijven zijn hun vertrouwen dan kwijt in de klant en willen hiermee nooit meer samenwerken.
Tandartsen zullen daarin niet anders zijn.
di, 01/18/2011 - 20:11 Permalink
Tandartsloos

Bedankt voor jullie reactie. Het is gewoon heel jammer hoe het nu loopt. Zoals ik al aangaf, een paar jaar geleden had ik de boel echt niet op orde en ik had niet verwacht dat een tandartsbezoek een "nawee" kon worden.. Die deurwaarderfactuur is overigens wel betaald hoor, dus er is geen sprake van onbetaalde rekeningen. (wel van slecht-betalen, maar kan me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben) maar goed, morgen maar eens op zoek naar een nieuwe tandarts! Dat past ook eigenlijk best goed in het plaatje van de schone lei! :-)
di, 01/18/2011 - 22:03 Permalink
Spiegeltje

Toch nog een paar kanttekeningen met betrekking tot de zorgvuldigheid van het opzeggen van een behandelingsovereenkomst.

Bij langdurige ernstige conflicten of bij herhaalde conflicten over de betaling, kan de vertrouwensband tussen patiënt en tandarts onder grote druk komen te staan. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat de hulpverlener zich genoodzaakt ziet de behandelingsovereenkomst op te zeggen omdat hij van mening is dat sprake is van een ‘gewichtige reden’ voor beëindiging. Hierbij zal de hulpverlener een aantal zorgvuldigheidseisen in acht moeten nemen. Voldoet de tandarts niet aan deze voorwaarden dan bestaat de kans dat de (tucht)rechter oordeelt dat onzorgvuldig is gehandeld bij het opzeggen van de behandelingsovereenkomst.

• De tandarts moet herhaaldelijk aangedrongen hebben op betaling van de rekeningen. De patiënt moet geattendeerd zijn op het feit dat het wederom niet betalen binnen de afgesproken termijn, opzegging van de behandelingsovereenkomst tot gevolg kan hebben.
• Als wordt opgezegd moet een redelijke (opzeg)termijn in acht worden genomen. Wat een redelijke termijn is zal afhangen van de omstandigheden van het geval. Omstandigheden die een rol kunnen spelen zijn: aard en de duur van de relatie met de patiënt, ernst van de vertrouwensbreuk en de termijn die nodig is voor het vinden van een andere arts.
• De tandarts blijft verplicht om medisch noodzakelijke behandelingen tijdens het conflict en in de periode waarin gezocht wordt naar een nieuwe tandarts, voort te zetten of ervoor zorg te dragen dat een andere hulpverlener deze behandeling kan geven. De tandarts zal zoveel mogelijk moeten meewerken aan het zoeken naar een aanvaardbaar alternatief voor de zorg.

Mij komt voor dat deze zorgvuldigheidseisen niet allemaal in acht zijn genomen.

Dat neemt overigens niet weg dat u beter een andere tandarts kunt zoeken omdat de vertrouwensband kennelijk weg is.
di, 01/18/2011 - 22:36 Permalink
vV

(wel van slecht-betalen, maar kan me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben)
dat klopt, en die anderen krijgen ook de mededeling dat het einde verhaal is.

Ik ben het eens met spiegeltje dat er de schijn is dat de tandarts een aantal belangrijke acties neit heeft uitgeveord, maar anderszijds als ik zie hoe u uw best doet te doen voorkomen dat het eigenlijk een kleinigheidje betreft vraag ik mij af of u de kern van alle post die u ontvangen heeft wel goed begrepen heeft.

Ik kom zo vaak tegen dat zogenaamd rekeningen, herinneringen en aanmaningen nooit zijn bezorgd, maar uitgerekend degeen waar ""ineens"" extra kosten aan de orde zijn wel aankomt. En dan wil men van die extra kosten af.
Ik geef altijd ook in een redelijk vroeg stadium aan dat de relatie door achterblijvende betalingen onder druk komt te staan.
Het is toch ook van de gekke: bij pijn wil men het liefst direct in de stoel, en andrs in ieder geval op een tijdstip wat de patient het beste uitkomt (ook al is er pijn, vaak toch liefst einde dag..), maar de verplichtingen die richting patient komen als gevolg van dat bezoek, namelijk tijdige betaling van de nota gaat ineens niet...een behandelrealtie komt van 2 kanten...en anders is er geen behandelrelatie. feit blijft dat d epraktijk meot melden dat die relatie beeindigd wordt, op het moment dat dat gebeurt, en niet aan de telefoon na een paar jaar. Maar het zou mij niet verbazen als dat toch wel netjes gebeurt is.
wo, 01/19/2011 - 09:25 Permalink
Tandartsloos

Nou, inmiddels een inschrijfformulier voor een nieuwe tandarts opgehaald want ik zou het nu inderdaad heel vervelend vinden om bij de tandarts op de stoel te zitten waar ik toch een soort meningsverschil mee heb. Ik blijf het wel heel jammer vinden dat mijn oude tandarts mij niet de gelegenheid geeft om mijn kant van het verhaal te doen en om daarna te beslissen om mij wel of niet in zijn praktijk te behouden. Het is nu eenmaal gelopen zoals het is gelopen maar hij heeft ook een flink aantal jaren wel een goede patient aan mij gehad en eigenlijk komt het er op neer dat hij 1x een slechte ervaring met mij als slecht-betalende patient heeft gehad. Het mes snijdt aan twee kanten, ik heb een periode gehad waarin ik mijn zaken niet op orde had, niet naar de tandarts ging want het één is wel een gevolg van het ander maar nu ik alles wel goed op orde heb vind ik het hoe één keer slecht betalen tot gevolg kan hebben dat een tandarts beslist dat je niet meer welkom bent in zijn praktijk. Ik had mijn tandarts graag mijn verhaal persoonlijk willen vertellen maar ik krijg daar niet de gelegenheid toe en dat vind ik onbegrijpelijk. Ik had graag een tweede kans gehad. Een herinnering van factuur of een deurwaardersproces rond 1 factuuur vind ik geen tweede kans, het is het afronden van een betaling op een minder wenselijke manier. Het zou een tandarts sieren om na zo'n deurwaarderstraject bij zijn patient te inforneren naar het hoe & waarom. Dat is gelijk het ideale moment om kenbaar te maken dat dit een reden kan zijn dat de patient op zoek moet naar een nieuwe tandarts als er weer een deurwaarderstraject moet worden ingezet. Als elke rekening daarna weer via een deurwaarderstraject loopt, dan heb je het inderdaad over verspeelde kansen. In een maatschappij waarbij een tandartsbezoek incl behandelingen bijna een luxe is ipv een noodzaak zou er meer begrip moeten zijn voor patienten voor wie dit een enorme uitgave is want niemand wil drie jaar met afgebroken tanden lopen, gaatjes of erger. Ik heb er voor gekozen om pas weer naar de tandarts te gaan zodra ik het weer kon betalen, juist om te voorkomen dat ik weer mijn factuur niet kan betalen en het is dan best zuur als je dan ineens niet meer bij je tandarts terecht kan.
Ik ben in ieder geval blij dat ik op dit forum mijn verhaal wel een beetje kwijt kan en dat ik kan lezen hoe mijn verhaal wordt ervaren door anderen.
do, 01/20/2011 - 12:51 Permalink
vV

Het zou een tandarts sieren om na zo'n deurwaarderstraject bij zijn patient te inforneren naar het hoe & waarom.


beetje omgekeerde wereld vindt u niet?? de tandarts word hier nu naar mijn idee eigenlijk een beetje afgeschilderd als veroorzaker van het probleem, want hij heeft verzuimd bij u te informeren hoe het ervoor staat etc.....

Tandarts moet dit, tandarts moet dat, maar wat u zelf moet mis ik..

Als u er zoveel waarde aan hecht dat de tandarts kennis heeft van het hoe en het waarom, wat is er dan zo moeilijk , in plaats van achterover te zitten en niets te doen, misschien dan zelf een brief te schrijven met toelichting op hoe en waarom? als u dat zelf echt zo belangrijk vindt.

Ik weet niet om wat voor bedrag het ging maar hoog genoeg om het rendabel te maken een deurwaarder in te schakelen.

Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat de tandarts met een factoringmaatschappij werkt , weet ik niet, door u niet gemeld, maar wellicht . En dan mag een tandarts geen declaraties meer indienen van iemand waarbij de zaak ontspoort is. En of een tandarts dan nog zin heeft om extra administratie te doen met aanmaken losse facturenm kontante betalingen etc is echt zijn eigen keus en vrijheid.
Mijn eigen lat ligt eigenlijk bij wat een patient zelf doet op een moment dat het mis gaat. Er zijn er die zelf inderdaad kontakt opnemen en open kaart spelen, en vragen wat er wellicht mogelijk is om herhaling te voorkomen etc etc. En je hebt de categorie waar je niets meer van hoort.

Ik ben van mening dat de veroorzaker van het probleem degeen is die actie moet nemen het recht te zetten, te vragen welke ruimte er nog aan de andere kant is, niet het slachtoffer. (en in dit probleem bent u niet het slachtoffer, hoewel u uw best doet het wel zo te laten lijken, tenminste naar mijn gevoel).
do, 01/20/2011 - 13:11 Permalink
Tandartsloos

Beste tandarts,

Ik denk dat als ik mijn factuur al dan niet via een deurwaarderstraject volledig heb voldaan, dat ik geen schuld meer heb en dat het dan ook geen pijnpunt meer mag zijn in een zakelijke relatie. Het ging overigens om een bedrag van 103,--. Ik denk niet dat ik mij als slachtoffer profileer, dat is in ieder geval niet de bedoeling. Maar wat kan ik meer doen dan het boetekleed aantrekken en beterschap beloven? Ik vind het heel veelzeggend over iemands karakter om daar niet open voor te staan. Welke rol bedeeld deze tandarts zichzelf? Is het niet in elke relatie zo dat er sprake is van tweerichtingsverkeer?
Uiteindelijk zit ik in de afhankelijke positie en heb ik het maar te doen met de welwillendheid van een tandarts. Als een tandarts besluit dat er voor slechte betalers geen ruimte is in zijn praktijk, dan staat hem dat vrij. Maar vanaf welk moment ben je een slechte betaler? Moet het dan niet minimaal een structureel probleem zijn? En is het vreemd om daar als patient vraagtekens bij te zetten? Mag je dat niet gewoon vragen? En is het nu echt te veel gevraagd om netjes te worden geinformeerd over het feit dat hij mij niet meer als patient wil? Het is toch een beetje raar om te bellen voor een afspraak en dan te horen dat je niet meer welkom bent? Ik voel me op deze manier echt een beetje overgelaten aan de grillen van een tandarts. Vanaf het moment dat ik belde voor een afspraak en hij mij meedeelde dat ik zijn patient niet meer was, had ik daar geen enkele stem in. Hij duwde mij daarmee in een afhankelijke rol. Maar goed, ik vrees dat wij het op dit gebied niet met elkaar eens gaan worden en dat hoeft ook niet. Ik hoop dat u wel open staat voor het verhaal van uw patienten als zij niet meer aan uw standaard kunnen voldoen zonder dat zij zich beschaamd of beoordeeld hoeven te voelen en zonder dat u hen direct weigert als klant, want dan zou ik u graag als tandarts willen. Maar u mij niet als klant omdat ik één keer mijn rekening niet op een wenselijke manier heb betaald en omdat ik dan weer vraagtekens bij uw oordeel heb en u dat een slachtoffer-rol vindt :)
do, 01/20/2011 - 14:26 Permalink
alpifresh

Ik ben patient en ik ben het niet met u eens. Wat ik mis in het hele verhaal is wat u gedaan hebt om te voorkomen dat er een deurwaarder ingeschakeld moest worden. Waarom hebt u zelf niet op het moment van de rekening of de eerste herinnering contact opgenomen met de tandarts en om een betalingsregeling gevraagd?
Afwachten tot er een deurwaarder komt, afwachten tot de tandarts zelf contact opneemt met een wanbetaler om te vragen naar het hoe en waarom, het is allemaal niet echt bevorderlijk voor een goede relatie. Voor een goede relatie moet er door BEIDE partijen aan gewerkt worden en ik - als patient - vind dat u hierin nalatig bent geweest. Niet de tandarts, die heeft middels herinnering en aanmaning geprobeerd het onderling nog met u te regelen. Op dat moment gaf u niet thuis. Dan moet u niet raar opkijken wanneer de ander de relatie helemaal wenst te beëindigen.

Steek eens hand in eigen boezem. Dat zou u sieren.
do, 01/20/2011 - 15:53 Permalink
vV

u praat om de kern van enkele van mijn opmerkingen heen... jammer.
wij zitten inderdaad niet op dezelfde golflengte.

nog 1 keer:
er is een verschil in slechte betaler, die ""gewoon"" zeer laat betaalt, of iemand waarbij een (lang) deurwaarderstraject nodig is...
Ik mis in uw verhaal zeer duidelijk perceptie voor de andere partij in deze, de tandarts.
En dat gaat blijkbaar ook niet veranderen.
do, 01/20/2011 - 15:57 Permalink
monzav8

Hallo tandarts, ben nu 6 jaar niet naar tandarts geweest omdat ik het niet nodig vond om een afspraak te maken elke jaar voor een controle, ik wil alleen gebruik maken van de tandarts als ik last krijg van mijn gebit.
Ik heb altijd mijn rekeningen betaald en ben gewoon lid van een zorgverzekering.
Heb voor de rest dus geen conflict met mijn tandarts maar nu ik na 6 jaar last krijg van een kies wilde ik een afspraak maken en kreeg gewoon te horen dat ze me liever niet meer willen behandelen of ik moest me opnieuw aanmelden en daar staat een lange wachtlijst voor, dus met andere woorden, zoek een andere tandarts......
Wat is hier aan de hand en waarom moet ik een andere tandarts gaan zoeken terwijl ik nog gewoon bij hun in systeem sta?
Heb 2x een afspraak niet na kunnen komen en heb daarvan ook nooit een rekening gekregen, dus mag ik aannemen dat er niets aan de hand is.
Is het niet zo dat als een tandarts mij niet meer wil behandelen om wat voor reden dan ook, ik als klant geinformeerd behoort te worden door de tandarts dat hij mij niet meer wil en dat er zeker wel een gegronde reden daar tegenover moet staan om mij niet meer te willen behandelen?
Staat er ergens in de wet dat ik verplicht ben om elk jaar een controle te laten uitvoeren?
Mag een klant niet zelf bepalen wanneer hij naar een tandarts gaat?
Mag hij mij weigeren als ik last van een kies heb terwijl ik alle rekeningen gewoon betaald heb en lid ben van een zorgverzekering en bij hem gewoon in het systeem sta?
Wat mis ik in het plaatje wat ik zojuist heb geschetst?

mvg monzav8
ma, 05/30/2011 - 14:05 Permalink
vV

zie voorgaande antwoorden op de oorspronkelijk TS, daar worden eigenlijk alle vragen al beantwoord...

overigens: dat er geen not`s gestuurd worden voor niet nagekomen afspraken betekent niet dat er dan niets aan de hand is.

Een aantal vragen zijn lastig te beantwoorden omdat het ervan afhangt welke informatie u van uw tandarts gehad heeft, hoe zijn specifieke huisregels zijn etc.
Oftewel in hoeverre u in ieder geval had KUNNEN weten hoe de praktijk hiermee omgaat.
ma, 05/30/2011 - 14:32 Permalink
monzav8

zie voorgaande antwoorden op de oorspronkelijk TS, daar worden eigenlijk alle vragen al beantwoord...

overigens: dat er geen not`s gestuurd worden voor niet nagekomen afspraken betekent niet dat er dan niets aan de hand is.

Een aantal vragen zijn lastig te beantwoorden omdat het ervan afhangt welke informatie u van uw tandarts gehad heeft, hoe zijn specifieke huisregels zijn etc.
Oftewel in hoeverre u in ieder geval had KUNNEN weten hoe de praktijk hiermee omgaat.


Ik vindt het antwoord van u te kort door de bocht omdat u zelf niet weet waarom deze tandarts zo omgaat met zijn klanten.

Ik zal u proberen uit te leggen waarom dit is ontstaan en dan mag u daarop anticiperen als u wil of mij corrigeren.

De tandartsen willen een bepaalde quotum halen per week/maand/jaar en in elke klant zit ook een stukje kosten die ze zelf moeten betalen, of het nu gaat om een nieuwe kroon die niet geheel word vergoed, een vulling die niet goed zit waarbij dan ook het tandsteen word verwijderd waardoor de klant ook een eigen bijdrage moet leveren en zo zitten al deze facetten opgebouwd waardoor het voor de tandarts heel erg belangrijk is om zoveel mogelijk klanten zoveel mogelijk laat komen onder het mom van een periodieke controle, in deze controle zit altijd een stukje kosten die de klant zelf moet betalen, dus extra inkomsten voor de tandarts.
Voor mij lijkt het meer op een fabriek die zijn produktie opvoerd, maar de klant zelf kan geen kant meer op, dus afhankelijk.
En nu is het aan de klant om zelf te bepalen met welke fabriek hij in zee gaat, maar dan moet je wel eerst gaan onderzoeken en in praktijk gaan ondervinden wie bij jou past......lekker hoor die commercie

Het is toch van de zotte dat als een klant 6 jaar niet bij een tandarts op bezoek is geweest dat dat een reden is om een klant te kunnen weigeren.
ander voorbeeld die haaks staat op deze situatie maar veel gemeen heeft......
Huisartsen zijn ook voor de welzijn van zijn klanten, maar als ik 10 jaar niet bij een huisarts ben geweest krijg ik compliment van de arts, die heeft geen baat bij een quotum omdat er geen extra kosten in rekening gebracht kunnen worden.

Ik vind de tandartsensysteem zoals die nu is gewoon waardeloos, geen respect meer voor zijn klanten, geldzuchtig, onvriendelijk, en alleen nog maar belust op alle extra's die ze bij de klant door hun strot kunnen duwen omdat de klant geen balle verstand heeft van hun produkten en activiteiten die ze toepassen cq toevoegen in hun behandeling.

Ik heb zelf ondervonden en het word je gewoon verteld dat ze de voorkeur hebben aan klanten die elk half jaar komen dan klanten die zelf bepalen wanneer ze komen, maar nogmaals de vraag: waar staat ergens in de wet of huisreglementen dat een klant verplicht is om elk jaar op controle te komen?

Is het niet zo dat heel het systeem is verziekt sinds de loskoppeling van de staat? en dat de tandartsen meer belang hechten om hun inkomsten dan om hun welzijn van zijn klanten? ( ongeacht wat er zich voorvalt )
Een klant kan namelijk nooit zijn eigen gebit repareren dus de machtspositie van een tandarts is dus onafhankelijk.

Dus zoals mijn voorganger heeft aangeven, 1 foutje en je ligt eruit? Belachelijk.
Dus we moeten stellen dat we een amerikaans systeem hanteren, Zero-tolerance beleid?
Ok, wat gaat er gebeuren als een tandarts zelf een fout maakt? een dubbele afspraak bv.....of een vulling die de eerste keer niet goed zit? Dan maar meteen een andere tandarts zoeken? of erger nog een rechtszaak????

Schei aub toch uit over de huisregels van een tandartsenpraktijk en hoe erg het is om een afspraak niet na kunnen komen.
Dit gaat echt te ver maar als het echt zo is dat het zo moet dan zal ik gaan zoeken naar een goede advocaat die mijn tandarts voor de rechter sleept omdat mijn vulling is gaan lekken en ik onnodig pijn moeten lijden omdat hij mij niet meer wil behandelen en ik daardoor op een wachtlijst bij een andere tandarts kom te staan omdat ze allemaal volgeboekt zijn....

Aan deze systeem gaan we kapot.....het is niet dat ik dit wil maar word kotsmisselijk van hun machtspositie die ze denken te hebben om zo met hun klanten om te gaan.
ma, 05/30/2011 - 15:31 Permalink
monzav8

mijn reactie hierop zou u te kort door de bocht vinden denk ik, dus dat laat ik maar....



Ok, ik zal het anders formuleren zodat dit wat minder lomp overkomt.
Ik vind dat je hier te makkelijk mee wegkomt en waarom vind ik dat?

Je kan overal wel iets achter gaan zoeken en daar zijn wij burocraties landje heel erg goed in, niemand wil verantwoording afleggen en het ligt altijd aan de klant maar nooit aan de tandarts. Die word namelijk erg goed beschermd.

Je merkt aan mijn tekst wel dat ik behoorlijk kwaad ben en ik vind dat terecht, heb immers geen grove taal uitgesproken en ben correct geweest ten opzicht van het gevoerde telefoongesprek met de tandarts.
Om nu te gaan beweren of te stellen dat je niet precies weet wat er in het verleden zich heeft afgespeeld en hoe de pet van de tandarts op dat moment staat is niet relevant, ik stel in dit forum een probleem vast die ik niet makkelijk opgelost zie.
Je geeft zelf al aan dat sommige dingen lastig zijn ze op te lossen, maar ik heb maar 1 probleem en dus in principe maar 1 oplossing nodig alhoewel ik meerdere vragen heb gesteld die wel daarmee samenhangen.

wat vaststaat is dat ik 2x verzuimd heb om op te komen dagen 6 jaar geleden, ben int chauffeur dus sommige afspraken moet ik verzetten daardoor, dat mag geen excuus zijn en dat weet ik, heb 2x mijn excuses daarvoor aangeboden en nooit geen rekening daarvan gekregen. Dit is dus ECHT agfehandeld vind ik, anders hadden ze een factuur na moeten sturen en die had ik dan ook betaald maar dat is niet gebeurd dus daar hebben we het dan niet meer over.
Na 6 jaar niet op controle geweest te zijn waar ik nooit geen oproep meer voor heb gekregen ( en dat is ook geen verplichting om die naar mij toe te sturen ) heb ik ineens last van een kies en dus naar de tandarts.

Wat heb ik verkeerd gedaan om de tandarts te doen besluiten om mij niet te helpen?

Je kan hier nu jaren over discusieren wat niet en wat wel maar daardoor word ik niet geholpen.

Wat wel duidelijk is geworden is dat de assistente vertelde dat ze liever klanten hebben die elk half jaar terugkomen dan klanten die 6 jaar niet komen en alleen komen als ze een probleem hebben want daar zijn de wachtrijen te lang voor dus moet ik plaats maken voor iemand die wel elk half jaar komt.
Ik vind dit je reinste onzin en mag hieruit halen dat ze voor produktie gaan........dus een klant is een nummertje geworden.


Ik wil wel eens zien als een tandarts naar een huisarts gaat omdat zijn hardslag te hoog is dat de huisarts zegd: ja sorrie maar je bent al 6 jaar niet meer komen controleren naar je bloeddruk dus helaas, je bent hier niet meer welkom.

Heb inmiddels een andere tandarts gebeld en ook die heeft een wachttijd van 2 weken maar word daar wel geaccepteerd als klant en hopelijk niet nog een keer als een fabrieksprodukt.
Dan maar even pijn lijden en die tussentijd kan ik bij de NMT mijn klacht aldaar deponeren, misschien wil dat wel helpen alleen heb ik daar een hard hoofd in.

Ik ben dus wel een slachtoffer geworden van het huidige beleid van de tandartsenpraktijk, en hopende dat deze tandarts in zijn leven geen fout maakt want we leven immers in een 0-tollerance polici.
Te erg voor woorden.


Als je zo mans bent om te reageren, dan reageer met een oplossing en niet met nog meer vraagstellingen en burocratische onzin waar iedereen zich achter kan schuilen zodat we er nooit uitkomen, dit is geen politieke discusie, gewoon een probleem die opgelost moet worden en zonder flauwekul want daar heb ik mijn kies vol van.

Leg maar uit waarom een tandarts mij weigerd als ik 6 jaar niet ben geweest.

En ik denk dat heel nederland dat wel zou willen weten,

Antwoord: omdat ie in de gaten heeft dat ie aan mij niet genoeg kan verdienen en dan lig je eruit? suggestief of waarheid
ma, 05/30/2011 - 17:21 Permalink
Snowman



Ok, ik zal het anders formuleren zodat dit wat minder lomp overkomt.
Ik vind dat je hier te makkelijk mee wegkomt en waarom vind ik dat?

Je kan overal wel iets achter gaan zoeken en daar zijn wij burocraties landje heel erg goed in, niemand wil verantwoording afleggen en het ligt altijd aan de klant maar nooit aan de tandarts. Die word namelijk erg goed beschermd.

Je merkt aan mijn tekst wel dat ik behoorlijk kwaad ben en ik vind dat terecht, heb immers geen grove taal uitgesproken en ben correct geweest ten opzicht van het gevoerde telefoongesprek met de tandarts.
Om nu te gaan beweren of te stellen dat je niet precies weet wat er in het verleden zich heeft afgespeeld en hoe de pet van de tandarts op dat moment staat is niet relevant, ik stel in dit forum een probleem vast die ik niet makkelijk opgelost zie.
Je geeft zelf al aan dat sommige dingen lastig zijn ze op te lossen, maar ik heb maar 1 probleem en dus in principe maar 1 oplossing nodig alhoewel ik meerdere vragen heb gesteld die wel daarmee samenhangen.

wat vaststaat is dat ik 2x verzuimd heb om op te komen dagen 6 jaar geleden, ben int chauffeur dus sommige afspraken moet ik verzetten daardoor, dat mag geen excuus zijn en dat weet ik, heb 2x mijn excuses daarvoor aangeboden en nooit geen rekening daarvan gekregen. Dit is dus ECHT agfehandeld vind ik, anders hadden ze een factuur na moeten sturen en die had ik dan ook betaald maar dat is niet gebeurd dus daar hebben we het dan niet meer over.
Na 6 jaar niet op controle geweest te zijn waar ik nooit geen oproep meer voor heb gekregen ( en dat is ook geen verplichting om die naar mij toe te sturen ) heb ik ineens last van een kies en dus naar de tandarts.

Wat heb ik verkeerd gedaan om de tandarts te doen besluiten om mij niet te helpen?
Je bent niet op controle's geweest en daarom wil hij of zij je niet meer helpen, betekend
dat ze dus ongeveer 12 controle's gemist hebben bij je, dus niets verdient hebben aan je.


Je kan hier nu jaren over discusieren wat niet en wat wel maar daardoor word ik niet geholpen.

Wat wel duidelijk is geworden is dat de assistente vertelde dat ze liever klanten hebben die elk half jaar terugkomen dan klanten die 6 jaar niet komen en alleen komen als ze een probleem hebben want daar zijn de wachtrijen te lang voor dus moet ik plaats maken voor iemand die wel elk half jaar komt.
Ik vind dit je reinste onzin en mag hieruit halen dat ze voor produktie gaan........dus een klant is een nummertje geworden.
Ze noemen het geen produktie maar het welzijn voor jezelf.

Ik wil wel eens zien als een tandarts naar een huisarts gaat omdat zijn hardslag te hoog is dat de huisarts zegd: ja sorrie maar je bent al 6 jaar niet meer komen controleren naar je bloeddruk dus helaas, je bent hier niet meer welkom.
Je hebt daar in wel gelijk, naar de huisarts ga je ook alleen maar heen als je hem of haar nodig
hebt en anders niet.
En die helpt je als je een probleem hebt, daarom kom je ook daar, ik ga nooit zomaar naar de huisarts dus voor controle
voor eigenlijk niets, denk niemand die zegt van goh ik zal eens 2x per jaar naar huisarts toe gaan.
In principe kom je alleen bij een arts, specialist als je die nodig hebt anders niet.
Je gaat niet naar een orthopeet om te kijken of het allemaal oke zit met je botten in je lijf, je
gaat niet naar een cardioloog als je geen hartproblemen hebt etc etc etc etc.


Heb inmiddels een andere tandarts gebeld en ook die heeft een wachttijd van 2 weken maar word daar wel geaccepteerd als klant en hopelijk niet nog een keer als een fabrieksprodukt.
Dan maar even pijn lijden en die tussentijd kan ik bij de NMT mijn klacht aldaar deponeren, misschien wil dat wel helpen alleen heb ik daar een hard hoofd in.
Geef meteen daar aan dat je niet van plan bent om telkens op controle te komen ook omdat het met
je werk heel moeilijk is in te plannen, je weet vaak een week vantevoren nog niet waar je volgende week zit als internationaal
vrachtwagenchauffeur en waneer je weer thuis bent.


Ik ben dus wel een slachtoffer geworden van het huidige beleid van de tandartsenpraktijk, en hopende dat deze tandarts in zijn leven geen fout maakt want we leven immers in een 0-tollerance polici.
Te erg voor woorden.

Jij zal echt niet de enigste zijn in Nederland.

Als je zo mans bent om te reageren, dan reageer met een oplossing en niet met nog meer vraagstellingen en burocratische onzin waar iedereen zich achter kan schuilen zodat we er nooit uitkomen, dit is geen politieke discusie, gewoon een probleem die opgelost moet worden en zonder flauwekul want daar heb ik mijn kies vol van.

Leg maar uit waarom een tandarts mij weigerd als ik 6 jaar niet ben geweest.
Geld ????

En ik denk dat heel nederland dat wel zou willen weten,

Antwoord: omdat ie in de gaten heeft dat ie aan mij niet genoeg kan verdienen en dan lig je eruit? suggestief of waarheid
Waarheid naar mijn mening, maar het wordt toch zo gedraaid dat het om jou welzijn en gezondheid gaat,
er zal nooit gezegd worden aan jou kan ik niets verdienen.

ma, 05/30/2011 - 19:46 Permalink
monzav8



Ok, ik zal het anders formuleren zodat dit wat minder lomp overkomt.
Ik vind dat je hier te makkelijk mee wegkomt en waarom vind ik dat?

Je kan overal wel iets achter gaan zoeken en daar zijn wij burocraties landje heel erg goed in, niemand wil verantwoording afleggen en het ligt altijd aan de klant maar nooit aan de tandarts. Die word namelijk erg goed beschermd.

Je merkt aan mijn tekst wel dat ik behoorlijk kwaad ben en ik vind dat terecht, heb immers geen grove taal uitgesproken en ben correct geweest ten opzicht van het gevoerde telefoongesprek met de tandarts.
Om nu te gaan beweren of te stellen dat je niet precies weet wat er in het verleden zich heeft afgespeeld en hoe de pet van de tandarts op dat moment staat is niet relevant, ik stel in dit forum een probleem vast die ik niet makkelijk opgelost zie.
Je geeft zelf al aan dat sommige dingen lastig zijn ze op te lossen, maar ik heb maar 1 probleem en dus in principe maar 1 oplossing nodig alhoewel ik meerdere vragen heb gesteld die wel daarmee samenhangen.

wat vaststaat is dat ik 2x verzuimd heb om op te komen dagen 6 jaar geleden, ben int chauffeur dus sommige afspraken moet ik verzetten daardoor, dat mag geen excuus zijn en dat weet ik, heb 2x mijn excuses daarvoor aangeboden en nooit geen rekening daarvan gekregen. Dit is dus ECHT agfehandeld vind ik, anders hadden ze een factuur na moeten sturen en die had ik dan ook betaald maar dat is niet gebeurd dus daar hebben we het dan niet meer over.
Na 6 jaar niet op controle geweest te zijn waar ik nooit geen oproep meer voor heb gekregen ( en dat is ook geen verplichting om die naar mij toe te sturen ) heb ik ineens last van een kies en dus naar de tandarts.

Wat heb ik verkeerd gedaan om de tandarts te doen besluiten om mij niet te helpen?
Je bent niet op controle's geweest en daarom wil hij of zij je niet meer helpen, betekend
dat ze dus ongeveer 12 controle's gemist hebben bij je, dus niets verdient hebben aan je.


Je kan hier nu jaren over discusieren wat niet en wat wel maar daardoor word ik niet geholpen.

Wat wel duidelijk is geworden is dat de assistente vertelde dat ze liever klanten hebben die elk half jaar terugkomen dan klanten die 6 jaar niet komen en alleen komen als ze een probleem hebben want daar zijn de wachtrijen te lang voor dus moet ik plaats maken voor iemand die wel elk half jaar komt.
Ik vind dit je reinste onzin en mag hieruit halen dat ze voor produktie gaan........dus een klant is een nummertje geworden.
Ze noemen het geen produktie maar het welzijn voor jezelf.

Ik wil wel eens zien als een tandarts naar een huisarts gaat omdat zijn hardslag te hoog is dat de huisarts zegd: ja sorrie maar je bent al 6 jaar niet meer komen controleren naar je bloeddruk dus helaas, je bent hier niet meer welkom.
Je hebt daar in wel gelijk, naar de huisarts ga je ook alleen maar heen als je hem of haar nodig
hebt en anders niet.
En die helpt je als je een probleem hebt, daarom kom je ook daar, ik ga nooit zomaar naar de huisarts dus voor controle
voor eigenlijk niets, denk niemand die zegt van goh ik zal eens 2x per jaar naar huisarts toe gaan.
In principe kom je alleen bij een arts, specialist als je die nodig hebt anders niet.
Je gaat niet naar een orthopeet om te kijken of het allemaal oke zit met je botten in je lijf, je
gaat niet naar een cardioloog als je geen hartproblemen hebt etc etc etc etc.


Heb inmiddels een andere tandarts gebeld en ook die heeft een wachttijd van 2 weken maar word daar wel geaccepteerd als klant en hopelijk niet nog een keer als een fabrieksprodukt.
Dan maar even pijn lijden en die tussentijd kan ik bij de NMT mijn klacht aldaar deponeren, misschien wil dat wel helpen alleen heb ik daar een hard hoofd in.
Geef meteen daar aan dat je niet van plan bent om telkens op controle te komen ook omdat het met
je werk heel moeilijk is in te plannen, je weet vaak een week vantevoren nog niet waar je volgende week zit als internationaal
vrachtwagenchauffeur en waneer je weer thuis bent.


Ik ben dus wel een slachtoffer geworden van het huidige beleid van de tandartsenpraktijk, en hopende dat deze tandarts in zijn leven geen fout maakt want we leven immers in een 0-tollerance polici.
Te erg voor woorden.

Jij zal echt niet de enigste zijn in Nederland.

Als je zo mans bent om te reageren, dan reageer met een oplossing en niet met nog meer vraagstellingen en burocratische onzin waar iedereen zich achter kan schuilen zodat we er nooit uitkomen, dit is geen politieke discusie, gewoon een probleem die opgelost moet worden en zonder flauwekul want daar heb ik mijn kies vol van.

Leg maar uit waarom een tandarts mij weigerd als ik 6 jaar niet ben geweest.
Geld ????

En ik denk dat heel nederland dat wel zou willen weten,

Antwoord: omdat ie in de gaten heeft dat ie aan mij niet genoeg kan verdienen en dan lig je eruit? suggestief of waarheid
Waarheid naar mijn mening, maar het wordt toch zo gedraaid dat het om jou welzijn en gezondheid gaat,
er zal nooit gezegd worden aan jou kan ik niets verdienen.


En dus mag ik of moet ik dan maar accepteren dat ik geweigerd kan worden omdat ik geen melkkoe ben.
Echt absurd. Het gaat echt nergens meer over, als ik zo al mijn klanten behandel hou ik op het einde van de maand geen klant meer over, maar omdat ik niet in een machtspositie zit kan ik niks afdwingen....

mvg monza. p.s. wacht nu ook de reactie af van NMT.
ma, 05/30/2011 - 20:28 Permalink
vV

zoals al vele malen door mij en diverse collegae en ook mensen met verstand van zaken hier op dit forum uitgelegd mag een tandarts een patient met pijn niet weigeren te behandelen. Pijnklacht gaat altijd voor boven welke regeltjes dan ook.
Onder helpen word ook verstaan een alternatief bieden wanneer de tandarts zelf niet kan of wil helpen. in deze regio betekent dat dat je iemand doorstuurt naar de spoedgevallendienst die overdag door de week er ook is voor mensen zonder tandarts, waar u dan in principe onder valt.

Dus deze weigering is zeker een klacht waard, de NMT kan u helpen.
Wellicht dat d etandarts met deze wetenschap zijn mening bijstelt.

Een tandarts kan ook neit iemand uitschrijven zonder dat betreffend persoon daarvan, met redenen omkleed, van op de hoogte is gebacht.

Overigens word er wel erg hoog van d etoren geblaen vind ik: 6 jaar heeft u geen boodschap aan de tandarts , en dan ineens moet ie met de knip van de vionger klaarstaan.

U als burger moet ook de wet kennen, en dan bedoel ik in dit geval de WGBO: een behandelrelatie en dan dus behandelovereenkomst met de tandarts , die er in ieder geval 6 jaar geleden was, is wel vrijwillig maar niet vrijblijvend, zoals u hem uitlegt.

Dat u het daar niet mee eens bent best, maar dan moet u bij de wetgever zijn.
Idem mbt geld verdienen door tandartsen: de tandarts is ondernemer, heeft de overheid ooit voor gekozen, is min of meer ook logisch aangezien het overgrote deel van het werk particulier gefinancierd is. Dus zal er voor inkomen en dus omzet gezorgd moeten worden. Door met de armen over elkaar te gaan zitten wachten ga je vrij snel failliet....

overigens: als het echt om geld verdienen zou gaan zou hij u met open armen binnengehaald hebben: inhaalslag na 6 jaar, wellicht endo , in ieder geval consult, foto`s en noem maar op....
Vind dit altijd zo`n valse reden om tandartsen af te kammen.. geen gezonde manier van denken maar goed dat is uw probleem.

iedereen heeft recht op zijn persoonlijke mening, u ook, snowman ook, ik ook. u over tandartsen, de tandartsen over u. en hier laat ik het verder bij.
di, 05/31/2011 - 08:28 Permalink
Basset

1. Al heeft je huisarts je al jaren niet gezien, vergeet niet dat hij elke maand aan je verdient zonder dat je bij hem komt.

2. Bepaalde tandarten snakken naar een erkenning van hun werk en kunnen. Ook worden deze tandartsen als het ware gebrainwashed om preventief te werken. Iets wat ze onder meer uitgedrukt hebben in de hypocriete eed van Hypocrates.

Preventie geven betekent ook dat je de mogelijkheid hiervoor moet krijgen. De patient die jaren geen controle heeft gehad gedraagt zich voor zijn tandjes niet als een goede huisvader. Of mrt andere woorden om welke reden ook laten je tandjes je koud; waarschijnlijk rijden deze mensen met hun auto vaker naar de garagist dan dat ze bij de tandarts komen. Je wil toch niet met je kar naast de weg blijven staan, je hebt die wagen nodig en wat als de garagist mijn auto een tijdje aan de kant zet alvorens hem te maken. Ben er jaren niet meer geweest voor onderhoud en hij zal wel trouwere klanten hebben die voorgaan...

.. en dan plots moet zowel de garagist als de tandarts ruimte maken in dit laatste geval als er ietse zeer veel pijn doet .... en dan vergt de schade herstellen zeer veel tijd.... moeten de trouwe clienten afgebeld worden om tijd vrij te maken... en deze hebben voor hun behandeling net verlof genomen .... dus trouwe patienten tegen je in het harnas gejaagd.....

ik neem geen stelling in maar bovenstaand kan een reden zijn voor een bepaalde praktijkvoering...

Vergeet niet het spreekwoord: Je krijgt de patient die je verdient .... laks met stimuleren om jaarlijkse en beter halfjaarlijkse controles te laten uitvoeren kan leiden tot een rommelige praktijk die aaneenhangt van rampbehandelingen, waar je nooit op tijd op de stoel kan enzovoort...

nogmaals ik neem geen stelling maar probeer mogelijke redenen van de keerzijde te bekijken..
wo, 06/01/2011 - 20:07 Permalink
monzav8

1. Al heeft je huisarts je al jaren niet gezien, vergeet niet dat hij elke maand aan je verdient zonder dat je bij hem komt.

2. Bepaalde tandarten snakken naar een erkenning van hun werk en kunnen. Ook worden deze tandartsen als het ware gebrainwashed om preventief te werken. Iets wat ze onder meer uitgedrukt hebben in de hypocriete eed van Hypocrates.

Preventie geven betekent ook dat je de mogelijkheid hiervoor moet krijgen. De patient die jaren geen controle heeft gehad gedraagt zich voor zijn tandjes niet als een goede huisvader. Of mrt andere woorden om welke reden ook laten je tandjes je koud; waarschijnlijk rijden deze mensen met hun auto vaker naar de garagist dan dat ze bij de tandarts komen. Je wil toch niet met je kar naast de weg blijven staan, je hebt die wagen nodig en wat als de garagist mijn auto een tijdje aan de kant zet alvorens hem te maken. Ben er jaren niet meer geweest voor onderhoud en hij zal wel trouwere klanten hebben die voorgaan...

.. en dan plots moet zowel de garagist als de tandarts ruimte maken in dit laatste geval als er ietse zeer veel pijn doet .... en dan vergt de schade herstellen zeer veel tijd.... moeten de trouwe clienten afgebeld worden om tijd vrij te maken... en deze hebben voor hun behandeling net verlof genomen .... dus trouwe patienten tegen je in het harnas gejaagd.....

ik neem geen stelling in maar bovenstaand kan een reden zijn voor een bepaalde praktijkvoering...

Vergeet niet het spreekwoord: Je krijgt de patient die je verdient .... laks met stimuleren om jaarlijkse en beter halfjaarlijkse controles te laten uitvoeren kan leiden tot een rommelige praktijk die aaneenhangt van rampbehandelingen, waar je nooit op tijd op de stoel kan enzovoort...

nogmaals ik neem geen stelling maar probeer mogelijke redenen van de keerzijde te bekijken..

Ik begrijp dat het geen stelling van je is en dat respecteer ik dan ook zeer.
Even wat duidelijkheid scheppen: Heb de tandarts na 6 jaar gebeld en netjes gevraagd( dus niet geeist) of ik een afspraak kon maken omdat ik al een tijdje last van een kies(gebroken vulling). Dus mag je er echt van opaan gaan dat ik niet iets direct opeis, gewoon zoals een ieder ander een afspraak wil maken, en die werd me met een giga omweg geweigerd.
Deze tandarts had het lef niet om het direct tegen me te vertellen. 1-richtingsverkeer noem ik dat gelijk omdat ik ook geen smoesjes mag verzinnen als ik mijn afspraak moet verzetten.

Heb gisteren mijn dossier zelf moeten afhalen omdat ze geen zin hadden om dit naar de concurent te sturen(beetje humor mag wel), en deze even bestudeerd.
Laatste opmerking in dat dossier staat dat patient in 2007 is afgevoerd....Doet me denken aan iets anders, maar andere woorden hadden ze mogen gebruiken omdat ze weten dat de patient dit kan lezen, ik ben geen vee.

Had de tandarts met zijn besluit in 2007 mij niet even kunnen contacteren dat ze dat hebben besloten????
Nooi niks meer van gehoord en dan als je beld krijg je zoiets te horen, niet echt een 10 voor taktiek van een tandarts.

Maar het is toch mogelijk om een tandarts te vinden die het GEEN probleem vindt als ik niet periodiek kom, het kan dus WEL.

Waarom zou ik anders tegen een tandartspraktijk aan moeten kijken als welke andere ondernemer?
U doet en praat alsof de tandartsen op deze manier beschermd moeten worden door wel elke jaar 2x op controle te moeten komen omdat ze anders failliet zouden gaan..........de reinste onzin, tandartsen hebben een wachtlijst dus als mensen niet elk jaar 2x op controle meer komen dan slinkt de wachtlijst en kan iedereen aan de beurt komen, en ik mag aannemen dat u wachten ook niet prettig vindt.
En als ik zo eens rondkijk in wat voor kasten van huizen (fabrieken) ze allemaal zitten dan zit ik daar eerlijk gezegd niet zo mee dat ze wat minder gaan verdienen, het gaat helemaal nergens meer om in wat voor locaties ze zitten, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze dat niet gun maar dan moet je bij mij ook niet aankomen dat ze elke klant echt nodig hebben. Dit is wat ze zelf hebben gecreeerd en gaan ervanuit dat elke klant 2x per jaar langskomt, de druk ligt overal hoog maar je hebt als ondernemer het ook zelf een beetje in eigen hand, dikke kast van een huis met praktijk, tja, 6 x per jaar over heel de wereld op vakantie kunnen gaan, tja.
Ik kocht een 2e handse truck om mijn werk voor een opdrachtgever goed te kunnen doen, maar nooit de lat te hoog gelegd en nooit geen druk uitgeoefent om iets te willen wat een klant niet aanstond, daarna een nieuwe truck gekocht en niemand heeft daaronder hoeven lijden, tandartsen leggen de lat gelijk te hoog en denken binnen 5 jaar binnen te zijn maar das ieders eigen wil, maar dan ga je wel moeten forceren, in dit geval bij de klant, maar das mijn visie.

Ik ben enorm geholpen met jullie reacties en wil graag deze poll zover dat mogelijk is sluiten, mijn vraag is grotendeels beantwoord.

vriendelijk bedankt.

monza
wo, 06/01/2011 - 20:55 Permalink