Vraag naar gedeeltelijke behandeling

Author:
Reinder
Posted:
vr, 12/16/2005 - 13:28
Een paar weken geleden is er een vulling uit mn tand gevallen. Deze is toen met een noodvulling door een tandarts gevult. Echter bleek na bezoek van een andere tandarts dat dit neit goed was gedaan en dat er een aantal kiezen even geheel moesten worden hersteld (zaten nogal grote gaten tussen). Nu ben ik nog niet aanvullend verzekerd en wilde ik graag dat alelen de tijdelijke vulling werd vervangen en dat de gehele renovatie (kosten 200 euri) pas ergens volgend jaar plaats zou vinden.

De tandarts begon echter te dreigen dat ik maar naar een ander moest gaan en dat dat absoluut niet kan en het is alles of niets....Terwijl ik alleen de vraag stelde of eht mogelijk is en waarom niet.

Ik kan toch zeker zelf bepalen wat er met mijn gebit gebeurd? Of kan de tandarts vrolijk zelf de afspraak veranderen en heb ik daarbij niets in te brengen ?

Naast dit feit vind ik de manier van behandeling van deze tandarts totaal ongepast en ik zou hierovber graag een klacht willen plaatsen. Waar kan ik dan terrecht?
Traveller

Dag Reinder,

Begrijpelijk dat je zo reageert. Voordat je via de formele wegen een klacht in gaat dienen, is het misschien een idee om eerst nog een keer op een ander tijdstip met je tandarts te gaan praten? In dat gesprek kun je dan aangeven hoe zijn houding op jou overkwam. Dan kun je hem ook duidelijk maken dat hij wellicht technisch helemaal gelijk heeft, maar dat hij het zo niet gaat krijgen en dat het effect nu is dat jij je misschien helemaal niet meer laat behandelen. Het kan zijn dat je tandarts zich er a) niet bewust van is of b) hij het goed bedoelde maar het een beetje rottig zijn strot uit kwam of c) hij het bewust zo heeft gespeeld en inschatte dat deze houding jou tot het door hem gewenste gedrag zou brengen. Geef hem in ieder geval een kans in een gesprek. Ik zou wel even dat gesprek apart aanvragen en aangeven waar het over gaat. Als het tot niets leidt, kun je wellicht het daarbij laten en van tandarts wisselen. Je punt heb je dan gemaakt, en als hij het in zo'n gesprek niet begrijpt, is de kans klein dat hij het aan de hand van een klacht wel gaat begrijpen. Hij zal alleen maar verder de verdediging inschieten. Hopelijk heb je hier wat aan!

Laat nog even weten hoe het is gegaan!

Groet
Traveller
vr, 12/16/2005 - 15:32 Permalink
vV

ehhh waar hebben we het over??? volgens mij is het over 2 weken al "volgend jaar"....
Lijkt me sterk dat hij nu tijd zou hebben dit allemaal af te ronden voor 31-12... ik neem aan dat hij ook nog vakantie heeft tussen kerst en nieuwjaar.

Indien hij wel (veel) plek heeft komt dit of omdat hij net begonnen is en bijna geen aptienten geeft, of om een andere reden een korte planning kan aanhouden. Ikzelf zit nu medio/eind januari te plannen voor behandelingen, de meest collegae heb ik begrepen al in februari...

Uiteindelijk ben je zelf baas over je gebit, maar er zijn ook grenzen natuurlijk. de tandarts hoeft niet aan alle wensen/eisen mee te doen.
Want van (niet geheel) onverwachte pijnklachten wil je ook graag dat deze op korte termijn geholpen worden. Wanneer het komt doordat reeds bekende problemen door eigen beslissing van de patient (nog) niet verholpen zijn, noem ik het geen spoedgeval.... Dus behandeling van zoals je zegt grote gaten ergens in januari / februari zou ik wel acceptabel vinden, "ergens in de loop van volgend jaar "" is m.i. te ruim gesteld. .... Wordt dat maart/april, of aug/sept?? Overigens vind ik een begroting van 200,= niet wijzen op veel grote problemen., dat zijn maximaal 4 of 5 vullingen. Dit betaal je trouwens ook zo maar in een heel jaar aan premie voor de tandartsverzekering, die dan misschien nog niet eens 100% dekt...
vr, 12/16/2005 - 18:44 Permalink