vanwege keelpijn behandeling afgebeld

Author:
grezel
Posted:
di, 08/21/2007 - 22:28
Op een maandagmorgen om 8:50u zou ik een behandeling ondergaan, twee nieuwe vullingen en twee oude vervangen.
Op de zaterdag ervoor kreeg ik keelpijn, die maandagmorgen nog steeds aanwezig was.
Ik kon niet eerder dan maandag om 8u afbellen.
Tandartsassistente reageerde geïrriteerd, vroeg of ik echt niet kon komen. Nee dus, ik voelde me echt te ziek.
Nu heb ik een nota van € 45,= gekregen wegens niet nagekomen afspraak.
Dit vind ik onterecht, ik had wel eerder willen bellen, maar de praktijk was gesloten en er was geen mogelijkheid tot inspreken.
Ik heb al een brief geschreven en ook met de tandarts zelf gebeld, maar ze zegt dat ik blij moet zijn dat ze niet 100% heeft berekend (zo'n € 250,=).
Ik vind dit alles zeer vervelend. Ik heb nog nooit problemen gehad, ben altijd op tijd, nooit afspraak afgezegd.
Wie helpt mij? waar kan ik aankloppen?
Ik ben niet van plan te gaan betalen.

Stefanie Grezel
Spiegeltje

Beste Stefanie,

Jij kunt er natuurlijk niets aan doen dat je vlak voor je afspraak ziek bent geworden. Het is jouw schuld niet dat je de afspraak niet kon nakomen. Dit neemt alleen niet weg dat de tandarts tijd voor je heeft gereserveerd die nu niet wordt gebruikt en voor hem een schadepost is. De tandarts mag die in rekening brengen. Er is zelfs een apart wettelijk tarief voor met de code C90 'Niet nagekomen afspraak'.

Bij de toelichting staat het volgende:

"Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd,
kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van
het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. De patiënt dient op de hoogte te
zijn van deze regeling."


Je moet dus wel op de hoogte zijn gebracht. Vaak staat het op het afspraakkaartje aangegeven of duidelijk aangegeven in de wachtkamer van de praktijk. Dat er ongelukkigerwijs het weekend tussenzit is natuurlijk extra pech maar daar hoeft de tandarts niet de dupe van te worden. De tandarts heeft kennelijk al een deel van de tijd niet doorberekend en is je daarmee al tegemoet gekomen. Elke tandarts kan zich natuurlijk richting trouwe patienten nog coulanter opstellen, maar hoeft dit volgens mij niet te doen.

Ik zou de relatie met de tandarts niet op het spel zetten, het allemaal niet zo persoonlijk opvatten, en de rekening gewoon betalen. Ook al om extra kosten te vermijden (incasso en deurwaarder). Je maakt, denk ik. weinig kans als het tot een procedure zou komen omdat je bij ziekte niet verplicht bent daadwerkelijk te verschijnen (dat zou door overmacht niet altijd kunnen en is je dan niet toe te rekenen) maar tijdig af te bellen. En dat kan bijna altijd wel, of je moet net de dag ervoor je been breken of zo.

Misschien kan een (net) briefje naar de tandarts toch nog helpen waarin je wijst op het trouwe nakomen van afspraken in het verleden, het niet kunnen afbellen in het weekend en dat je maandag de eerste mogelijkheid hebt aangegrepen om af te bellen.

N.B. Aangepast
di, 08/21/2007 - 22:56 Permalink
Traveller

Jeetje Stefanie dat is naar om zo te worden behandeld, zeker als je verder zoals je schrijft altijd op tijd bent en nooit een afspraak hebt afgezegd. In navolging van bovenstaande reacties denk ik dat je onder het betalen niet uitkomt. Dus dat zou ik doen. Maar daarnaast wel meteen een afspraak voor een gesprek maken waarin je uitlegt - zoals je in je brief ook al hebt gedaan - dat je altijd op tijd bent, nooit een afspraak hebt afgezegd en de eerste kans op maandag aan hebt gegrepen om hen van jouw verzuim op de hoogte te stellen. Dat zij een deel van de afspraak in rekening brengen (de C90 code begrijp ik) begrijp ik. De "kat" dat je blij mag zijn dat ze niet de gehele afspraak in rekening brengt, daar zit misschien het belangrijkste deel van je irritatie? Er spreekt uit de hele gang van zaken zoals ik het lees geen waardering voor het feit dat jij wel de eerste kans hebt aangegrepen die je zag om af te bellen. Wat betreft het gesprek als je het aangaat: zorg ervoor dat jij maar ook de tandarts haar mening over het voetlicht kan brengen in het gesprek. Formeel heeft je tandarts gelijk, maar het gaat hier om de wijze waarop ze het bracht en wat dat bij jou voor effect heeft. Daarnaast zou je haar kunnen meegeven dat als zij de regels zo strikt wil hanteren - wat haar vrij staat om te doen, ieder zijn eigen bedrijfsvoering - de logische consequentie is dat zij klanten dan ook te allen tijde de gelegenheid biedt om 48 uur/24 uur van te voren af te zeggen. Dat betekent dan in het weekend een antwoordapparaat (en die kun je weer zo krijgen dat ze tijd en datum van jouw afmelding automatisch laten horen). Enfin, dit zal haar bedoeling niet geweest zijn, ik denk dat ze het niet zo heeft bedoeld en het zal leerzaam zijn om te horen hoe haar reactie op jou overkwam. Laat het gesprek jou of jullie beide met een onbevredigd gevoel achter, dan kun je altijd nog op zoek naar een andere tandarts. Maar je komt er vast uit in een rustig gesprek.

Succes
Traveller
wo, 08/22/2007 - 09:26 Permalink
vV

er zijn altijd nog andere mogelijkheden, bv een gedateerd briefje in de bus gooien (niet per post uiteraard, dan weet je nooit wanneer die aankomt).

Daarnaast vind ik persoonlijk keelpijn alleen geen reden tot afzeggen. Wat ik mijn assistentes meestal vraag is door te geven dat de afspraak (deels ) in rekening wordt gebracht. Iemand die echt ziek is komt dan nog steeds niet (en krijgt dan ook geen rekening tenzij het echt heel vaak is voorgekomen), degenen waarbij het wel meevalt komen wel.

Overigens is een praktijk wil men zo strak op maandagochtend de regel handhaven wel verplicht te zorgen dat men op andere manieren dan per telefoon of briefje kan afmelden, bv per mail.
wo, 08/22/2007 - 10:57 Permalink