Uiteindelijke declaratie 2 keer zo duur! WAT NU??

Author:
MVO
Posted:
di, 09/18/2007 - 14:38
Enige tijd geleden zijn er 2 kiezen bij mij getrokken, waar implantaten in zouden komen.
Mijn tandarts heeft mij niet geïnformeerd over de verschillende mogelijkheden met de daarbij behorende kostenplaatjes.


Ik was al in het ziekenhuis geweest voor het laten plaatsen van de implantaten, waarna ik een afspraak had bij de tandarts voor het laten maken van de kronen. Voordat ik de eerste afspraak had met de tandarts heb ik opgebeld om te vragen naar het definitieve kostenplaatje. Mijn eigen tandarts was er op dat moment niet, een vervanger heeft mij later terug gebeld en mij laten weten dat de kosten €1000,- zouden zijn. Daarbij heeft hij gezegd dat het een indicatie was.

Enkele weken later heeft mijn eigen tandarts mij opgebeld en vertelt mij dat haar collega de verkeerde bedragen heeft genoemd van de techniekkosten en dat de werkelijke rekening €2000,- zouden bedragen.

Schriftelijk heb ik mijn tandarts laten weten het niet niet redelijk te vinden dat ik verantwoordelijk wordt gemaakt door verkeerde informatie van haar collega.
Hierop heb ik een schriftelijke reactie gekregen, waarin staat vermeld dat de collega duidelijk heeft vermeld dat het om een indicatieve kostenberaming ging en dat zij verder niets voor mij konden doen.

Hier ben ik het uiteraard niet mee eens, een indicatie kostenberaming betekent (naar mijn mening) een globale kostenindicatie en niet een verhoging van maar liefst 100%

Wie heeft tips, reacties en adviezen!
vV

ik vind het vreemd dat hier blijkbaar niet voorafgaande aan het implanteren over gesproken is...

Door akkoord te gaan met het implantatietraject bent u eigenlijk ook akkoord gegaan met de kosten van het vervolgtraject, eigenlijk een soort blanco cheque dus.

Eigenlijk had u hiervan een schriftelijke begroting moeten krijgen, voorafgaande aan het gehele traject. Maar als dat niet uit eigen beweging door de praktijk al gedaan werd had u er toen ook zelf om kunnen vragen.

Dat door iemand anders dan de behandelend tandarts een verkeerde prijs genoemd wordt kunt u mi echter uw eigen tandarts niet verwijten.

Me dunkt dat beide zijden steken hebben laten vallen in de communicatie...
di, 09/18/2007 - 15:44 Permalink
MVO

Ik heb op een gegeven moment telefonisch gevraagd om het kostenplaatje bij de tandarts-praktijk waar ik naar toe ga.
Ik kan er dan toch vanuit gaan dat er een enigszins correct bedrag wordt doorgegeven door de praktijk?
En niet dat het bedrag 2 keer zo hoog uitvalt uiteindelijk.
Het lijkt mij dat dit de praktijk is aan te rekenen, of zie ik dit verkeerd?
di, 09/18/2007 - 17:11 Permalink
vV

Ik weet het niet.. want wat ik totaal niet begrijp is dat hier blijkbaar bij ingaan van het traject voor de implantaten totaal niet over gesproken is! En nu doet iemand een uitspraak , die ook nog eens op eigen initiatief van de praktijk rechtgezet wordt en dat wordt door u niet geaccepteerd. Vergissingen kunnen gemaakt worden, en er is nog geen behandeling gedaan. U kunt dus altijd nog beslissen wat u wilt. Maar u kunt m.i. niet verlangen dat het werk voor 1000,= gedaan wordt terwijl het 2000,= moet kosten.
De situatie was geheel anders geweest als u de prijs van 1000,= gekregen had, en na behandeling een nota van 2000,= gekregen, maar daar gaat het hier nu niet om.

En bent u het er nog steeds niet mee eens gaat u toch lekker op zoek naar iemand die het wel voor 1000,= all in doet?
wo, 09/19/2007 - 08:12 Permalink
MVO

Punt is dat de kronen al klaar liggen en geplaatst kunnen worden. De behandeling is dus al zo goed als klaar.....
Ik ben begonnen met het laten maken van de kronen in de veronderstelling dat het €1000,- zou zijn.
Nadat ik heb gips gehapt, kronen klaar waren, ben ik pas gebeld door de tandarts met het bericht dat het 2 keer zo duur werd.
wo, 09/19/2007 - 09:39 Permalink
hello jozefien

Het is niet handig dat je geen bedrag op papier hebt staan, ik begrijp dat wel, ik vraag ook nooit wat iets kost, het moet nml toch gebeuren en je verwacht dat het overal zo'n beetje hetzelfde kost, maar als het dus een keer fout gaat is het wel mijn eigen schuld (te goed van vertrouwen) . Nu de kronen klaarliggen zou ik ze er maar in laten zetten, je kunt ze wel vragen om een gespecificeerde rekening, als dit erg afwijkt van de gangbare bedragen kun je achteraf nog klagen, je bent inderdaad, door ze te laten maken eigenlijk accoord gegaan met hun voorwaarden. tja een dure les dus in communiseren :smt005 :smt006
wo, 09/19/2007 - 11:21 Permalink
vV

tja...dat is toch iets meer info dan in uw vraag... Graag volledig zijn, kunnen wij aan de andere kant ook beter en gerichter informeren.

Is er al een reactie van de praktijk op uw brief??

Achteraf met zo`n verhoging aankomen is toch in ieder geval deels hun probleem.

Probleem is dat er geen schriftelijke begroting gemaakt is hiervan als ik het goed begrijp, dus is het hun woord tegen het uwe....deels een welles-nietes probleem dus..
wo, 09/19/2007 - 12:43 Permalink
MVO

Inmiddels weet ik inderdaad ook (helaas) dat €1000,- aan de lage kant is....

Maar als mijn tandarts (de deskundige op dat gebied) doorgeeft dat de techniekkosten €280,- per kroon zijn en dat de kronen €207,- zijn... dan kan ik er toch vanuit gaan dat het klopt?

Maar het klopt dat ik het verhaal gelijk duidelijker had kunnen vermelden!

Mijn tandarts heeft schriftelijk gereageerd op de brief en mij laten weten dat er een indicatie kostenberaming is gedaan. En dat zodra de fout is ontdekt er telefonisch contact met mij is opgenomen om de juiste bedragen door te geven. Maar dat is pas gebeurd terwijl ik al gips had gehapt en alles al was opgestuurd naar het tand-technisch centrum.
Ik vind echter dat een indicatie kostenberaming een keer 20% mag afwijken max. van de uiteindelijke kosten. Wanneer het €200, - duurder was geworden, hadden ze mij nergens over gehoord. Het dubbele bedrag ernaast zitten vind ik echter geen indicatie meer.
wo, 09/19/2007 - 12:56 Permalink
vV

Het dubbele bedrag ernaast zitten vind ik echter geen indicatie meer.

daa rheeft u helemaal gelijk... echter: indien u de kronen door hen niet laat plaatsen krijgt u een nota voor niet afgemaakt werk... die op hetzelfde neer zal komen. Wanneer u wel laat plaatsten kunt u met de nota in de hand bezwaar maken, oftewel een klacht indienen.

Blijft mijn twijfel over de kans van slagen omdat het mi normaal is over dit soort dinegn na te denken bij de start van een procedure die toch wel minimaal 6 maanden geduurt heeft lijkt mij.

Dit is nu allemaal achteraf, en niet netjes van de tandarts (nogmaals , niet alleen hij heeft fouten gemaakt in de communicatie.. 50-50 zou ik redelijk vinden, dus omstreeks 1500,= te betalen.ook voor hem hopelijk een les!)

Overigens vind ik 1500,- voor techniekwerk voor 2 kronen op implantaat niet geheel onredelijk..Ik heb net zelf een patient een begroting gestuurd voor hetzelfde, net geen 1900,=...(de afspraak voor het implanteren moet nog gemaakt worden overigens, eerst moet de kaak nog helen na de extracties.)
wo, 09/19/2007 - 13:34 Permalink