Twijfel bij codes op nota wortelkanaalbehandeling

Author:
Lenou de Lyon
Posted:
wo, 11/03/2010 - 17:45
Hallo vrijwilligers van Tandarts.nl

Ik heb laatst acute en hevige pijn gekregen aan de rechterkant van mijn gebit. De tandarts had geen tijd op korte termijn en ik kreeg een afspraak 3 weken later. In de tussentijd zouden ze kijken of er ergens een plek vrij kwam.
Dit heeft even geduurd en ik slikte steeds meer pijnsstillers. Op den duur pakte ik een ketting van barnsteen die ik gebruikt had toen de melktanden van mijn dochters door kwamen.
Toen ik ineens mocht komen was de pijn inmiddels geheel verdwenen. Ik had zelf op dat tijdstip heel weinig tijd en ze hebben alleen een 3d foto gedaan. Ik begreep het wel. Al had ik geen pijn meer, ik wist wel dat er iets ontstoken was (geweest). Ik heb nogal een slecht gebit (erfenis uit inefficient mond/tandverzorging in het buitenland) en kijk niet meer op van een kroon of wortelkanaalbehandeling. Ik heb ook de beste tandarts verzekering die je in Nederland af kan afsluiten.

Op de vervolg afspraak heeft de tandarts uitgelegd dat er een wortelkanaalbehandeling nodig was op een tand waar een kroon zat.
Hij heeft een anesthesie gegeven en behandeld.

Tijd om geholpen te worden ging moeizaam maar ik ben verder tevreden over de behandeling zelf. Het was de 7de wortelkannal behandeling die ik onderging waarvan de 3de bij hem en ik merk dat hij efficient en secuur te werk gaat. Hij legde ook zijn werkwijze uit. Ook dat er een andere wortel wellicht niet gezond was maar dat wij het later zouden checken.

Ik heb alleen het gevoel dat bij de rekeningen wat veel codes staan. :smt017 Het is niet de eerste keer dat ik het gevoel heb, maar ik maak er nu voor het eerst werk van. Als ik de 2 afspraken bij elkaar optel ben ik net een uur binnen geweest, met een rekening van 630 euro.

hier zijn de codes:
X21 (3maal) is mij bekend en normaal gezien ik geen pijn meer had.
E02
E13
E85
E45
E86 microscoop is ook werkelijk gebruikt
E04
A10
X10 controle foto is inderdaad genomen.
E52
E55
E56
R31
V11
V20


Nog iets. Ik heb de praktijkmanager al geinformeerd. Ze zei dat de rekening klopte maar moedigde mij aan om het aan de tandarts te komen vertellen. Dit heb ik door de herfst vakantie uitgesteld.

Graag jullie mening hierover en alvast bedankt. Het valt volgens mij allemaal onder de verzekering maar het gaat om het principe en het vertrouwen dat ik wil blijven hebben. :smt006
vV

die 3D en gebruik microscoop hakt er natuurlijk aardig in op het totaal bedrag. Voor de rest moet ik zeggen kan ik er niets op aanmerken aangezien ik er niet bij geweest ben. Op de foto`s is misschien te herleiden of bepaalde zaken al dan niet terecht gedeclareerd zijn, van achter de PC niet. Met goede apparatuur kan het best vlot gaan. Tandarts word ook niet per tijdseenheid betaald, zo zit het tariefstelsel niet in elkaar.
wo, 11/03/2010 - 19:28 Permalink
vV

ik weet niet wat ie tegenkwam, met wat er aan info staat. en bij een fors uitgeholde kies waar ale een kroon op zit vind ik extra aandacht voor de basis, dus de R31, toch wel op zijn plaats. Stiften zijn naar de huidige wetenschap neit meer zomaar geindiceerd, maar er zijn wel duidelijke richtlijnen voor afwerken en opvullen van de pulpakamer na de endo, en dat gaat wat verder dan alleen maar een eenvlaksvulling.
wo, 11/03/2010 - 20:53 Permalink
vV

een BW kan niet volstaan, solofoto`s wel wellicht. Die 3D is natuurlijk niet alleen gemaakt voor deze (mag ik hopen). Nu is het wel zo dat je met een 3D niet verrast kan worden door allerlei rare kanalen die je met een gewone foto niet ziet.
tja wachttijd...een dergelijke behandeling doe je neit even tussendoor. Ik in ieder geval en dat zal voor de meeste tandarsten gelden hebben niet even een uur ter beschikking op zeer korte termijn, net voor de kerst gaat nog lukken dit jaar...Maar dat is met 1 week ook over vrees ik.

Ik had zelf op dat tijdstip heel weinig tijd en ze hebben alleen een 3d foto gedaan.
ik begrijp dat ie toch eerder dan die 3 weken mocht komen (in ieder geval om alvast de oorzaak aan te pakken) door de eigen agenda van TS is men daar niet eens aan toegekomen..
lange wachttijden ligt overigens niet per se alleen aan de agenda van de tandarts....
do, 11/04/2010 - 10:05 Permalink
benhetzat

U bent de expert!

Ik leer echter snel van uw forum! (daarvoor mijn dank!)

Maar het valt mij op, dat alle dingen die bij een wortelkanaalbehandeling gedeclareerd kunnen worden ook gedeclareerd worden!

En ik heb ook nogal wat van deze factuurtjes liggen van mijn "oude" tandarts (afgehandeld dat wel)...... gewoon een onderbuikgevoel meer niet! Het zou mij niets verbazen als deze tandarts een tandtechnisch lab boven zijn praktijk zou hebben!
do, 11/04/2010 - 10:44 Permalink
vV

ik begrijp uw gevoel, maar om op basis van 1 nota-overzicht gelijk te gaan generaliseren gaat ook weer wat (te) ver...

Een endo is niet bepaald een eenvoudig klusje , het is niet voor niets zo dat er erg veel codes bestaan die van toepassing kunnen zijn.
En om daar een oordeel over te kunnen vellen moeten er eigenlijk foto`s bij. Een tandarts die extra zijn best doet kan en mag de nodige posten opschrijven. Doen wat je declareert, en ook declareren wat je doet.
Een microscoop is een prima (en kostbaar) hulpmiddel, en als je hem hebt gebruik je hem ook, dan ga je niet zeggen bij deze wel en bij die niet. Zonde van de investering. Op termijn zal de microscoop standaard worden hierbij. Tenzij de NZA doorgaat zoals nu, dan krijgen we een verarming van het niveau van werk, investeringen zullen niet meer lonend zijn etc.
do, 11/04/2010 - 10:58 Permalink
Providentia

Wij zijn met een endo 1,5 tot soms wel 2,5 uur bezig met een microscoop. Dit wordt gedaan door onze endodontoloog. R31 is logisch, dat is het opbouw van plastisch materiaal. De E56 heb ik geen idee van, maar dat is 35 euro, dat is dus niet 1 van de duurste (al is het natuurlijk niet terecht als die er niet bij hoort, maar daar ga ik niet van uit)

En door de 3D beelden is goed te bepalen waar de zenuwbanen lopen, en is bij zenuwbehandelingen een uitstekende hulp bij het zichtbaar maken van de verschilende wortels en kanalen. Een 3D opname geeft meer informatie waardoor een betere diagnose mogelijk is.

X21 is een orthopantomogram (x 3 is al 184 euro, maar dat was je bekend)
E02 ensodontisch consult
E13 eenkanalig element
E85 elektronische lengtebepaling (gebruiken wij ook vaak)
E45 is de cofferdam (dat lapje in je mond dus)
E86 is de microscoop (gebruikt naar je eigen zeggen)
E04 is de toeslag voor kosten roterend instrumentarium (nikkel)
A10 is de verdoving
X10 is de intraorale foto
E52 is een moeilijke endo opening door kroon of brugwerk etc (is ook van toepassing want je had er een kroon opzitten)
E55 is een gecalicificeerde wortelkanaal
E56 (die snap ik dus niet, of heeft de TS al eerder een kanaalbehandeling gehad welke niet is afgemaakt ivm gecalcificeerde kanalen??)
R31 klopt dus ook, het weer opbouwen van het element (kroon)
V11 eenvlaksrestauratie (kan zijn dat ze prima alleen occlusaal hebben kunnen boren door de kroon heen aangezien het 1 kanaal betrof)
V20 etsen voor de restauratie

dus alles is berekend wat er berekend zou "moeten" worden. Voor de E56 kan je even bellen of langsgaan.

En sja, hoeveel tandartsen hebben zo apparaat staan, geen idee? En volgens mij valt die gewoon onder de X21 code van de normale overzichtsfoto (orthopantomogram) want ik zie hem nergens anders bij jou in je lijst staan, dus dat is het probleem niet? Waarom komt je gevoel naar boven bij een 3D foto als ie nergen apart wordt gedeclareerd?
vr, 11/05/2010 - 22:47 Permalink
Lenou de Lyon

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ben eerlijk gezegd verast door de snelheid waarmee er gereageerd is en de animo die mijn vraag te weeg bracht!
Mijn excuses als ik niet per omgaande reageerde, het was geen ondankbaarheid. Een gezin, een eigen praktijk, een ziek kind dwongen mij simpelweg om keuzes te maken.
Daarnaast is nederlands niet mijn moeder taal en ik kan het (nog) niet even snel beantwoorden.

Het is prettig om als leek de mening te hebben van andere profesionnals. Ik sta volledig achter de gedachte dat een tandarts die investeert en efficiënt werkt daarvoor betaald moet worden. Ik heb immers ook zelf ervaren wat de consequenties zijn van behandelingen met ouderwetse kennis en methoden.

Een paar antwoorden :
-de orthopantomogram is inderdaad niet alleen hiervoor gemaakt
-er is inderdaad door de kroon heen geboord
-er is geen behandeling afgebroken (E56)
-ik ben inderdaad meerdere keren benaderd om een plek te nemen die plotseling vrij kwam. Het is 2 keer niet gelukt. Ik ben zelf hulpverlener en ontvang in mijn eigen praktijk kinderen (en hun ouders). Als ik cliënt heb neem ik de telefoon niet op. Eens werd ik gebeld terwijl ik op de ring weg was in Amsterdam Noord. Toen ik 15 minuten later mijn voicemail afluisterde en terugbelde om de afsprak te bevestigen was die plek al weggegeven. Ik leg het jullie uit voor je eigen beeldvorming maar mijn vraag ging niet over de wachttijd. Ik had al de praktijk manager uitgelegd hoe lastig deze werkwijze was.

Ik begrijp dat de declaratie, zonder een foto gezien te hebben, kloppend lijkt. Het is fijn om te lezen. Ik zou natuurlijk een foto kunnen vragen maar ik weet niet of het technisch haalbaar is.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie kennis en de ingestoken uren op deze forum. Het haalt cliënten uit hun onwetenheid en machteloosheid.
zo, 11/07/2010 - 23:59 Permalink
Lenou de Lyon

Inderdaad, ik kom uit Frankrijk. Ik woon inmiddels net ietsje langer in Nederland dan ik in Frankrijk heb gewoond.
Ik schrijf wel in het Nederlands maar er gaat in verhouding veel tijd in zitten. Voor ik de juiste worden, formulering en de toon te pakken heb...
Een goede spellingcontrole is onmisbaar en voor de serieuze en belangrijke mails vraag ik (nog) mijn man of een collega erna te kijken.
Maar ja... dit bericht stuur ik nu de wereld in zonder supervisie, want ik
ben alleen maar volgens mij lukt het wel zo.

Groet,
ma, 11/08/2010 - 17:06 Permalink