toch gedeclareerd...

Author:
jelle
Posted:
vr, 09/21/2012 - 18:59
Tandarts. Kaakklachten. Splint. Slordig aangemeten 'ik kan dat niet zien'.
Ik heb al een aantal keer ingegrepen, ' let op geen splint welke gehemelte bedekt' nee je kunt niet een splint/opbeetplaat maken van alleen de gipsafdrukken' 'nee dit is geen goede afdruk' etc etc.
Bij afhalen splint wordt deze niet nagelopen en bijgesteld.
Splint fout, kaak scheef, gevolg enorme pijn. Nu nog na een maand terwijl de pijn altijd links zat nu ook rechts. onderzoek cranofaciaal fysiotherapeut: dit komt duidelijk omdat je kaak opzij getrokken is door die foute splint. Ben voorheen ook al bij hem geweest dus hij kende mijn kaak. Dit was een nieuwe klacht.
Zo erg dat ik niet kan eten 5 kg afgevallen ben en veel pijnstillers slik.
Vakantie, en na de tweede foute splint was ik het zat, heb wanhopig mijn verzekeraar gevraagd en wat blijkt er bestaat een specialist tandarts op dit gebied! Hoezo weet de gewone tandarts dit niet.
Okay ik overgestapt. Helemaal. Heb haar op de hoogte gebracht of ze de splint terugwilde. Nee kon ze toch niks mee. Weer helemaal overnieuw doen leek mij geen goed plan want ze weet niet goed wat ze doet blijkt.
Wat doet ze nu, ze stuurt een rekening voor die foute splint naar de verzekeraar en die vergoed dit. Dat kan natuurlijk niet.
Hoe te handelen?
Heb haar vragen gesteld de verzekeraar gaat een specificatie aanvragen. Ook al wordt het vergoed, dit deugt niet, en bovendien heb ik nu maanden ernstige ONNODIGE klachten door haar gepruts en straks ben ik wel over mijn max vergoeding heen.
vV

Klachten die je beschrijft vallen eigenlijk onder de regeling bijzondere tandheelkunde, en daarmee basisverzekering, mits vooraf gemachtigd dus aangevraagd... Als de splint inderdaad niet goed was, door een fout in het maken ervan, of aanpassing ervan , heeft de tandarts niet aan de inspanningsverplichting voldaan. Maar daar moet je wel even zelf achterheen, dus bezwaar maken, schriftelijk, kopie naar verzekering.
En gebruik de zoekfunctie eens op je klachten, is al heeeeeel veel over geschreven.
vr, 09/21/2012 - 21:05 Permalink
jelle

Dank voor de reactie.
Het is toch wel erg dat tandartsen vaak niet weten dat je de splint bij een machtiging uit de basisverzekering vergoed krijgt!
Dit is al de derde keer dat ik hem uit eigen zak betaal. Schandalig.
zo, 09/23/2012 - 10:44 Permalink
vV

Ik denk dat ze het in essentie wel weten. Overigens is het ook zo dat een patiënt zelf een machtiging kan aanvragen, zeker daar waar er geen overeenkomst is met een zorgverzekeraars is dat eigenlijk de aangewezen weg. Echter de tandarts moet dansend ik wel vertellen dat die weg bestaat, en de info ervoor aanleveren. En de zorgverzekeraars moeten helder zijn in hun voorwaarden en zich er ook aanhouden. 2011 en 2012 heb ik herhaaldelijk meegemaakt dat aanvragen geweigerd zijn, m.n. AGIS heeft daar nu een handje van, en wanneer ik patiënt doorstuur naar CBT komt het wel voor elkaar. Snap ik dus niet want CBT is duurder dan ik.... De lust om nog moeite te doen ervoor vergat mij dus wel . Punt is wel dat er heel veel mensen gewoon terecht aanspraak. Kunnen maken in bepaalde situaties, maar door handelswijze zorgverzekeraars, onder andere dus onterechte afwijzingen van het kastje naar d emuur gestuurd worden. En uiteindelijk eigenlijk klacht moeten gaan indienen om toch hun recht te halen. Weinigen doen dat. Voordeel voor verzekering... Verschil tussén beoordeling verzekeraars mag er niet zijn, is basisverzekering dus voor iedereen gelijk, is tenminste de bedoeling.
zo, 09/23/2012 - 12:47 Permalink