Te Hoge rekening na kort bezoek?

Author:
pjutter
Posted:
ma, 12/21/2009 - 18:35
Goedenavond!

Het was voor mij 1 jaar geleden dat ik naar de tandarts was geweest in verband met een verhuizing.
Nu heb ik een tandarts opgezocht in mijn nieuwe woonplaats en daar kon ik gelukkig snel geholpen worden.

Een aantal weken geleden ben ik namelijk een stuk vulling verloren en dit wilde ik snel gerepareerd hebben.
Ik had dus een afspraak gemaakt voor het vullen van deze kies en gelijk een controle beurt.

Allereerst is mijn gebit door de assistente schoongemaakt, ze zei dat alles er prima uit zag en ze was dus erg snel klaar.
Toen kwam de tandarts, hij keek even en zonder enige waarschuwing werd er gelijk geboord!
Dit ging behoorlijk snel en blijkbaar was hij ook direct tevreden want dit kostte slechts een aantal minuten.
Dit waren 4 verschillende kiezen / tanden en deze heeft hij na afloop gevuld met composiet vulling.
Hij vroeg me of ik mijn kiezen op elkaar wilde zetten en of er misschien nog hoogte verschil was?
Dit was inderdaad het geval en hij sleep het wat bij. Helemaal goed was het nog niet, maar dat sleet vanzelf wel bij; aldus de tandarts.

De tandarts vertelde me na afloop, dat mijn gebit niet stabiel was en dat hij de controle niet heeft kunnen uitvoeren.
Ik moet in februari terug komen voor een controle beurt en voor nog een aantal gaatjes (?).
Daarna vroeg hij mij, of ik soms een hele oude tandarts had, want het was niet goed etc. (waar ik trouwens sterk aan twijfel, want ik ken niemand die ooit klachten heeft gehad bij mijn vorige tandarts, die trouwens nog lang niet met pensioen gaat!)

De rekening lag 2 dagen later op de mat: 449,70 euro!
* 4 x een tweevlaksrest. + composiet
* 3 x een drievlaksrest. + composiet
* periodiek preventief onderzoek
* gebitsreiniging gemiddeld

Dit vind ik een absurd bedrag en dit staat zeker niet in verhouding tot de hoeveelheid werk die erin gestoken is.
Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat het om maximaal 4 gaatjes gaat en niet -zoals de factuur vermeld- om 7 stuks!

Als het er toch werkelijk 7 waren, is het dan mogelijk dit goed te doen, in zo'n kort tijdsbestek (20 minuten)?
Ik vind het ook erg merkwaardig, om dit zonder enig overleg te doen. Klachten had ik afgezien de verloren vulling helemaal niet en over de hoge kosten had hij mij voor het boren wel in mogen lichten! Dan had ik het nooit gedaan en was ik naar mijn vorige tandarts terug gegaan om advies! Ik als student kan dit bedrag gewoon niet missen!
Ik vind het echt absurd en ben niet van plan op deze manier verder te gaan met deze tandarts.
Vandaag heb ik gebeld met de assistente en ik mag een keer terug komen om de factuur te bespreken.
Ze wist nog wie ik was en dat liet ze merken door een opmerking te maken: 'O ja, jij was toch al een paar jaar niet naar de tandarts geweest?

Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten / plichten zijn en wat ik het beste kan doen?

Groetjes P.
Spiegeltje

Het lijkt mij, op zijn zachtst gezegd, ook lastig om deze behandelingen allemaal in 20 minuten te doen. Je moet wel oppassen een tijd te koppelen aan een behandeling want er kan een groot verschil zitten in de benodigde tijd voor een restauratie. Als de behandelingen zijn gedaan is verder geen verhaal mogelijk, behalve als het niet goed is gedaan. Op de rekening staat codes per behandeld element. Als uit een second opinion blijkt dat behandeling niet op alle elementen heeft plaatsgevonden als gedeclareerd staat u sterker. De eerste stap is altijd het overleg met de tandarts aan te gaan en deze zijn handelswijze laten toelichten, en proberen neutraal te blijven ook al vertrouwt u het niet.

Ernstig is mijns inziens het gebrek aan communicatie. Zeven nieuwe vullingen, met mogelijk meer in het verschiet, is niet niks. Dat heeft een oorzaak. Je begint als tandarts niet zomaar, en bovendien ongevraagd, met boren.

De tandarts vertelde me na afloop, dat mijn gebit niet stabiel was en dat hij de controle niet heeft kunnen uitvoeren.

Daar kan ik me niks bij voorstellen. Een controle van het gebit kan m.i. altijd wel plaatsvinden, zeker als het gebit goed schoon is gemaakt (wat kennelijk het geval was).
di, 12/22/2009 - 11:20 Permalink
pjutter

Hallo!

In het nieuwe jaar kan ik terugkomen met mijn rekening en ik benieuwd of het allemaal klopt.
Misschien kan ik het in de tussentijd aan een andere expert laten zien.

Eigenlijk is het best vreemd dat de behandelingen per vulling gaan en niet deels met de hoeveelheid tijd die erin gestopt wordt.
Als een tandarts dus kritisch is en het echt goed wilt doen, kost dit veel meer tijd en verdient hij hier minder aan, dan een tandarts die alles snel wil doen en zoveel mogelijk wil vullen!

Communicatie is inderdaad niet goed gelopen, ongevraagd oude vullingen vervangen voor nieuwe witte, was wat mij betreft niet nodig. Jammer dat je weinig kan doen als er volop gerommeld wordt in je mond.

Hij vertelde mij ook nog, dat ik niet zo'n gevoelig gebit had (hoewel ik het boren ouderwets goed voelde), en dat ik daarom nog geen last had van de gaatjes etc.
Kan dit kloppen? Het lijkt mij namelijk wel makkelijk om als tandarts alles te verklaren aan een leek als ik... Daarom vind ik dit forum erg handig, bedankt voor jullie reacties!
di, 12/22/2009 - 11:59 Permalink
Spiegeltje

Eigenlijk is het best vreemd dat de behandelingen per vulling gaan en niet deels met de hoeveelheid tijd die erin gestopt wordt.
Als een tandarts dus kritisch is en het echt goed wilt doen, kost dit veel meer tijd en verdient hij hier minder aan, dan een tandarts die alles snel wil doen en zoveel mogelijk wil vullen!

Dat is zo. Het tarievensysteem is, zonder dat dit zo is bedoeld, zo opgezet dat echt kwaliteitswerk niet wordt beloond en nieuwe ontwikkelingen worden afgeremd. Vooral met witte vullingen is het zo dat er veel tijdverschil is tussen iets snel afraffelen (met vaak napijn als gevolg) en rustig de tijd nemen om vakwerk af te leveren. Een grote drievlaksvulling van een kies, daar is ook een ervaren tandarts toch vaak wel zo'n 20 minuten of meer mee bezig. En dan houdt het tarief niet over natuurlijk. Dan krijg je soms dat er 'creatief' wordt gedeclareerd (rekening 'opplussen') Daar staat tegenover dat er ook wel eenvoudige vullingen zijn waar de tandarts 'winst' op maakt. Het zijn allemaal gemiddelden.

Hij vertelde mij ook nog, dat ik niet zo'n gevoelig gebit had (hoewel ik het boren ouderwets goed voelde), en dat ik daarom nog geen last had van de gaatjes etc. Kan dit kloppen?

Dat is mijns inziens geleuter. Overigens is het wel zo dat ook zonder klachten het nodig kan zijn vullingen te vervangen omdat ze bijvoorbeeld randlekkage vertonen. Ook amalgaamvullingen, waarvan bekend is dat ze zeer lang mee kunnen gaan, hebben niet het eeuwige leven.
di, 12/22/2009 - 12:41 Permalink