tandarts zei dat het een kleine behandeling was 569 euro!!!!

Author:
hengstveulen
Posted:
di, 01/29/2008 - 16:06
Ik loop al jaren bij dezelfde tandarts en tot nu toe beviel het allemaal prima. Nooit echt dure rekeningen of rare dingen.Ik had ook altijd dezelfde tandarts tot dit jaar, er was een nieuwe tandarts in de kliniek gekomen en tja een tandarts is een tandarts dacht ik.
Maar een maand terug kreeg ik bij een controle te horen dat het noodzakelijk was 7 kleine bruine vlekjes van mijn tanden te laten verwijderen, omdat deze op den duur gaatjes zouden veroorzaken.Hij zei dat het een kleine behandeling was. Ik heb deze kleine vlekjes al minimaal 14 jaar (ben nu 29) en heb er verder nooit wat achter gezocht ook mijn vorige tandarts heeft er nooit wat van gezegd. Maar ik ben vol vertrouwen wat de kliniek betreft dus ik heb verder ook niks gezegd.

En dus een afspraak gemaakt voor een behandeling van 1,5 uur. Ik keurig daar geweest en hij de plekjes aangepakt en aan mij laten zien wat er was gebeurt. Tot dusver niet zoveel aan de hand. totdat de rekening op de mat viel 569 euro. Ik snapte hier niks van en vroeg aan mijn schoonzusje hoe dat mogelijk was (zij is tandartsassistente bij een andere tandarts) zij zei dat zij zo niet werken en dat het bij hoge bedragen altijd overlegt wordt met de client. Ook stonden er codes op de rekening waarvan zij zegt dat dat bijna niet mogelijk is zoals ;meervlaks composiet,2 verdovingen in hetzelfde quadrant,bij elke tand indirekte pulpa overkapping en etstechn. etsbare onderlaag en een cofferdam gebruiken bij tanden waar je lachend bij kan....

mijn vraag weet iemand wat ik hiermee kan doen???

mvg bart
robinson

Tandarts erop aan spreken, en uitleg vragen.
misschien hebben ze meer gedaan als gepland was?
Een indirecte pulpa-overkapping en een etsbare onderlaag kan overigens een keer voorkomen,maar zo te lezen is het daar eerder regel dan uitzondering.
2 verdovingen in een zelfde kwadrant kan,bij 2 tanden naast elkaar mag maar 1 verdoving geteld worden.
di, 01/29/2008 - 16:22 Permalink
hengstveulen

24 V12 2 vlaks composiet 32,20
A10 Geleidings en/of infiltratie anesthesie 12,40
V50 Cofferdam 9,90
V60 Indirekte pulpa overkapping 14,80
V21 Etstechn. etsbare onderlaag 19,80
23 V12 2 vlaks composiet 32,20
V60 Indirekte pulpa overkapping 14,80
V21 Etstechn. etsbare onderlaag 19,80
22 V14 Meervlaks composiet 59,40
A10 Geleidings en/of infiltratie anesthesie 12,40
V60 Indirekte pulpa overkapping 14,80
V21 Etstechn. etsbare onderlaag 19,80
21 V12 2 vlaks composiet 32,20
V60 Indirekte pulpa overkapping 14,80
V21 Etstechn. etsbare onderlaag 19,80
21 V12 2 vlaks composiet 32,20
V21 Etstechn. etsbare onderlaag 19,80
11 V13 3 vlaks composiet 42,10
A10 Geleidings en/of infiltratie anesthesie 12,40
V60 indirekte pulpa overkapping
V21 Etstechn. etsbare onderlaag
37 V13 3 vlaks composiet
A10 geleidings en/of infiltratie annesthesie
V50 cofferdam
V60 Indirekte pulpa overkapping
V21 Etstechn. etsbare onderlaag

dit is wat ik kreeg,overigens mijn gebit was en is in goede staat ook al doet dit meer denken aan een renovatie!!!!
mvg bart
di, 01/29/2008 - 18:02 Permalink
Spiegeltje

V21 en V60 mogen niet tegelijkertijd worden gedeclareerd op één element, tenzij er een bijzondere reden voor is, dat kan een keer voorkomen maar niet op praktisch elk element. Dat is net een beetje teveel toevallig.

Zie uitspraak Permanente Tarieven Begeleidingscommissie (PBTC) http://www.ant-online.nl/1218/getfile.ashx

Indirecte pulpa overkapping wordt meestal gebruikt bij diepe gaatjes.

De rekening klopt zeker niet. Altijd de tandarts er op aan spreken. Van de reactie hangt af wat eventueel de vervolgstappen zijn. Ik zou er zeker geen genoegen mee nemen.

Gebruik cofferdam is te verdedigen, er goed bijkunnen is geen argument (indien werkelijk gebruikt). De aard van de vullingen (diverse meervlaksvullingen) past niet direct bij kleine gaatjes. In ieder geval dubieus maar lastig aan te tonen dat het niet klopt.

569 euro verspijkeren in 1,5 uur is so wie so erg veel en zouden alle alarmbellen moeten doen laten rinkelen ....
di, 01/29/2008 - 18:52 Permalink
Spiegeltje

569 euro/1,5 uur vind ik niet reeël voor vullingen. Zeg niet dat het nooit kan, maar is zeker reden om eens goed naar de rekening te kijken. Vandaar die alarmbellen.

Misschien ben jij een onwijs handige tandarts :D , maar mijn tandarts wordt echt niet rijk van die vullingen :o Mag in zijn handen wrijven als ie aan de 200 euro/uur komt (op basis van mijn rekeningen van de laatse drie jaar).

(Tandartsen verdienen goed, maar rijk wordt je er niet meer van. Vreemd dat veel mensen nog denken dat alle tandartsen vanzelf binnenlopen ... :D )
di, 01/29/2008 - 19:27 Permalink
hello jozefien

(Tandartsen verdienen goed, maar rijk wordt je er niet meer van. Vreemd dat veel mensen nog denken dat alle tandartsen vanzelf binnenlopen ... )



Tja, als je zulke rekeningen krijgt als bovenstaand dan zou je dat weleens kunnen denken. :wink:

Het zal helaas niet de eerste en zeker niet de laatste keer zijn dat een tandarts dit probeert.
Gelukkig zijn het uitzonderingen.De kwade bederven het voor de goede.

daarom bij twijfel altijd even navragen, misschien denkt hij de vlg keer dan beter na voordat hij teveel declareert.
:smt006
di, 01/29/2008 - 20:39 Permalink
Chris888

Maar een maand terug kreeg ik bij een controle te horen dat het noodzakelijk was 7 kleine bruine vlekjes van mijn tanden te laten verwijderen, omdat deze op den duur gaatjes zouden veroorzaken.


Als bovenstaande inderdaad op die manier is meegedeeld, dan suggereert dat absoluut niet dat het om diepe gaten ging, het zouden immers pas op den duur gaatjes kunnen worden. Als de grootte van gaatjes pas tijdens behandeling tegenviel, dan had dat toen uitgelegd behoren te worden. Als van tevoren al anderhalf uur was ingepland, dan vind ik dat de tandarts niet netjes is geweest in zijn communicatie. Was van tevoren bekend dat de 'kleine behandeling' anderhalf uur zou duren?
di, 01/29/2008 - 21:06 Permalink
Chris888

o ja :o
dan lijkt het er wat mij betreft op dat de tandarts verzachtende taal heeft gebruikt, met z'n bruine vlekjes en kleine behandeling. Het was heel veel netter geweest als hij een prijsindicatie had gegeven en vantevoren had uitgelegd wat ie precies zou gaan doen.

Maarrr... om eerlijk te zijn kan ik me ook niet voorstellen dat ik niet zelf zou vragen "wat ga je dan in godsnaam allemaal doen?" bij het maken van een afspraak van anderhalf uur. Als hij dat niet zelf al uitgelegd zou hebben. (Enne: "kan het ook in 3 afspraken van een half uur?" Ofzo.)
di, 01/29/2008 - 21:27 Permalink
Spiegeltje

Dit zegt de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

Artikel 448 1. De hulpverlener licht de patiënt op duidelijke wijze, en desgevraagd schriftelijk in over het voorgenomen onderzoek en de voorgestelde behandeling en over de ontwikkelingen omtrent het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de patiënt. De hulpverlener licht een patiënt die de leeftijd van twaalf jaren nog niet heeft bereikt op zodanige wijze in als past bij zijn bevattingsvermogen.

Als ik vergelijk wat de tandarts heeft gezegd (volgens de patient) met de uitgevoerde behandeling dan is dat volgens mij niet in overeenstemming met de wet.

(misschien dacht de tandarts dat het bevattingsvermogen van de patient overeenkwam met een kind van 11 jaar of jonger).
di, 01/29/2008 - 21:40 Permalink
vV

voor een dergelijk bedrag en behandeling had er op zijn minst over het bedrag gesproken moeten zijn..liever gewoon op schrift. is voor een tandarts heel simpel. hij heeft goed gekeken als hij ook weet dat er 1,5 uur werk aan is. V60 zo vaak kan niet. dat iets 3 vlaks is betekent nog niet dat het dus diep is.. Trek die v60`s eraf en je houdt nog steeds een redelijk bedrag over..

en zo`n uuromzet kan best, is mede gevolg van de opzet van het tariefstelsel. gemiddeld tarief, dus als dit een makkelijke klus was kan het best zijn dat ie morgen hetzelfde kan/mag declareren maar er wel 2,5 uur mee bezig is..
wo, 01/30/2008 - 08:15 Permalink
hengstveulen

bedankt voor jullie reactie

Als de tandarts mij van te voren had verteld dat het 569 euro ging kosten had ik dit willen spreiden, met inderdaad 3 keer een bezoek van een half uur. Dit had ook duidelijkheid gegeven over de situatie die hij noodzakelijk achtte. Maar het waren zeker geen diepe gaatjes, het ging hier puur om bruine vlekjes die gaatjes kunnen veroorzaken. Ook waren deze plekjes niet zacht en dus geen direkt gevaar. Inmiddels contact opgenomen met de kliniek en mijn vorige tandarts in deze kliniek was even zo verbaasd als ik, ik krijg hier vandaag meer informatie over. Dankzij jullie reactie kon ik ook gevatte antwoorden geven, met als gevolg dat zij vandaag om de tafel gaan en ik met partner morgen.
Wat het meest beschadigd is in deze is het vertrouwen wat ik en mijn familie had in de kliniek.

mvg bart
wo, 01/30/2008 - 09:58 Permalink
vV

hoeveel ervaring heeft de nieuwe tandarts?? als hij net begonnen is heeft hij gewoon veel meer tijd nodig. geen reden de nota dan op te kloppen tot ""normale"" uuromzet (en erboven vanwege de V60). Ik denk dat de oude tandarts er ook niet blij mee is... krijgt namelijk dan in de toekomst vaker an dit soort discussies..

overigens is er geen vaste uuromzet te geven, dat verschilt enorm per tandarts en praktijk...een praktijk met bv 1 tandarts maar 3 behandelkamers met preventieassitentes heeft een heel andere uuromzet dan een solowerkend tandarts met 1 kamer en 1 assistente.. maar ook een werled van verschil in kostenplaatje en aantal patienten die in dezelfde tijd behandeld kunnen worden. Dus omzet an sich zegt nada..
wo, 01/30/2008 - 10:26 Permalink
hengstveulen

Dat klopt inderdaad mijn vorige behandelende tandarts kent mijn achtergrond, beroep etc. ook was de communicatie goed en verliep altijd alles zonder problemen. Met deze nieuwe en inderdaad vrij jonge net afgestudeerde tandarts, ben ik niet de eerste met een communicatie probleem. Als alle rekeningen hoger uitvallen dan voorheen kruipt iedereen in de pen. En een goeie reputatie bouw je op in jaren, maar breek je af in een week en dat zou ik zonde vinden, omdat ik met mijn vorige tandarts nooit problemen had, hij er alles aan deed mijn gebit te onderhouden en naar mijn inziens gewoon goed. Feitelijk is dit indirekt een belediging naar zijn adres, omdat deze nieuwe tandarts meteen een soort renovatie begint. Als hij dat bij al zijn patienten doet wordt het hier druk op het forum. Ben overigens erg blij met jullie reactie,het is een aardige steun op dit moment, omdat ik echt met de handen in het haar zat.bedankt.

Hoop uiteindelijk dat mijn vorige tandarts de behandeling controleert en daarna zelf een rekening maakt om die naast elkaar te leggen en dan te kijken wat er mis is gegaan. Weet alleen nog niet of dit nog haalbaar is.
mvg bart
wo, 01/30/2008 - 11:14 Permalink
vV

Weet alleen nog niet of dit nog haalbaar is.


ik denk het wel. ook de ""oude"" tandarts weet dat een goede band met patienten en een goede naam jaren duurt om op te bouwen, maar inderdaad in 1 week weg kan zijn. En een slechte naam werk je niet meer (zomaar) weg...

Oftewel ik denk dat hij zelf het belang er wel van in zal zien de jonge hond even iets te leren over met name ethiek, want daar heb je het eigenlijk over.

ik herinner mij nog de uitspraak van een jonge tandarts tegen een collega van mijn leeftijd.... ""ethiek betaalt mijn hypotheek niet"".....
Ik hoop dat hij snel wijzer wordt, dan komt hij erachter dat je met ethiek ook juist prima je hypotheek kan betalen. Niet alleen nu maar ook nog over 10 jaar..(en eigenlijk zelfs beter..)
wo, 01/30/2008 - 11:22 Permalink
Carlos

Het zal helaas niet de eerste en zeker niet de laatste keer zijn dat een tandarts dit probeert.
Gelukkig zijn het uitzonderingen.De kwade bederven het voor de goede.

daarom bij twijfel altijd even navragen, misschien denkt hij de vlg keer dan beter na voordat hij teveel declareert.

Waarom zou die? Zijn naam wordt nergens tentoongesteld of in verband gebracht met slecht verricht werk.
wo, 05/07/2008 - 23:56 Permalink