Tandarts weigert zelf de afgesproken behandeling op moment van afspraak, kan hij dit factureren

Author:
Nightwing
Posted:
wo, 11/11/2020 - 14:12
Goedendag,

Ik ben afgelopen week na de tandarts geweest, mijn halfjaarlijkse controle.
Bij binnenkomst was er niets aan de hand, ik mocht in de wachtkamer gaan zitten tot ik aan de beurt was.
Opeens begint de vrouw achter de balie erover dat wij betalingsachterstanden hebben (is dus niet waar, we betalen de rekening altijd netjes is ook bewijs van) doordat ik een beperking heb regelt mijn vriend deze zaken, dit is ook vanaf de intake aangegeven en akkoord bevonden door de behandelende tandarts.. (zijn zelfs mails en een keer een brief mee gegeven met wat er besproken en afgesproken was met mij naar mijn vriend gestuurd)
Ik gaf dit ook aan dat dit met mijn vriend besproken moest worden zoals afgesproken.., mijn vriend is gebeld en kreeg hetzelfde verhaal te horen wat ze mij verteld had, toen mijn vriend vroeg om een voorbeeld van niet of veel te gedane betaling zei ze dat ze hier geen voorbeeld van had (is er dus ook niet, de betaling die het langst heeft geduurd was 5 dagen (datum van de brief/rekening genomen en de betaaldatum van de bank)
Omdat ik weigerde rechtstreeks te betalen (kwam vanuit mijn werk en heb dan geen geld en/of pin pas mee na mijn werk weigerde ze de behandeling, mijn vriend vroeg ook waarom dit niet bericht was dan aan hem zoals afgesproken.., ik zou patient zijn andere zaken werden besproken/geregeld met mijn vriend.
De dame achter de balie gaf aan dat deze afspraken er helemaal niet zijn ivm recht op privacy.., (heb mijn dossier inmiddels gekregen en hier staat dus netjes deze afspraak in vermeld)
Ik was best overstuur (heb angst voor de tandarts en ga altijd met veel moeite heen) en op moment van de afspraak wordt ik dus geweigerd te behandelen..,

Nu is mijn vraag mag dit zomaar door de assistente geweigerd worden.., en mogen of kunnen ze hier nog een rekening voor sturen..?
Ik weet dat als jezelf op laatste moment afzegt dat deze mogelijkheid er is, maar kan nergens vinden hoe het zit als de behandelaar het zelf weigert/niet door laat gaan.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Lela Dental Team

Beste Nightwing,

Wat vervelend dat u dit is overkomen.

Weet u of dat wat de balie-assistente u heeft verteld, in overleg met uw behandelend tandarts is geweest? Om een goede behandelrelatie tussen u en uw tandarts te kunnen behouden, zou u een gesprek kunnen aanvragen met de tandarts en bespreken wat er is gebeurd, ongeacht of de tandarts wel of niet op de hoogte is geweest van dit voorval. Een eventuele rekening kunt u ook met hem/haar overleggen.

Bij een no-show krijgt iemand inderdaad een rekening van de ‘vergeten’ afspraak, maar in uw geval is zou het raadzaam zijn om hierover in gesprek te gaan.
wo, 11/11/2020 - 18:37 Permalink
vV

heel simpel: hier mag geen rekening voor gegeven worden. u was er netjes conform alle afspraken. sterker nog: een excuus vanuit de praktijk voor de gang van zaken is wel het minste.Ik zou zeker bezwaar maken tegen deze gang van zaken, mn mbt het punt dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn die van uw kant altijd netjes zijn nagekomen.
wo, 11/11/2020 - 19:09 Permalink