tandarts rekent wel erg veel tijd .

Author:
trudys
Posted:
do, 01/14/2010 - 10:27
bij halfjaarlijkse controle beek dat mijn man een wortel kanaal behandeling moest ondergaan .ook had hij 2 kleine gaatjes .
tot mijn stomme verbazing maakt ze voor allebei de gaatjes een aparte afspraak van maar liefs 45 min per gaatje .
voor de kanaal behandeling moet hij maar liefs 4 keer terug komen .
afgezien van het feit dat een gaatje vullen echt geen 45n min kost , is mijn man niet blij met het aantal bezoeken en zijn baas ook niet .
op mijn vraag bij de assistente waarom de gaatjes niet op een dag gedaan konden worden in een consult werd mij vriendelijk meegedeeld dat de tandarts het blijkbaar nodig achtte en ik tot 500 euro verzekerd was dus de kosten zouden gedeeltelijk vergoed worden . alsof ze berekende wat ik nog te besteden had .
ik heb een beetje een vieze smaak hiervan in mijn mond .
Spiegeltje

De tandarts rekent i.d.d. geen tijd, er gelden vaste tarieven voor de behandelingen. Maar het klopt dat 45 minuten voor één gaatje wel erg lang is. Misschien is het inderdaad een beginnende tandarts, maar dan nog. Want een tandarts moet op de opleiding ook laten zien het werk in een redelijke tijd te kunnen afronden.

Een wortelkanaalbehandeling van bijvoorbeeld drie kanalen kan in beginsel (er zijn dus uitzonderingen) in één behandeling maar dat wordt dan wel een lange zit. In twee zittingen moet het toch kunnen worden afgerond.

Ik vind wel dat de planning van de behandeling een zaak is waarover normaal overleg mogelijk moet zijn waarbij ook rekening moet worden gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de patient. De ene kan makkelijker op komen draven dan de andere. Uitspraken als 'de tandarts vindt het blijkbaar nodig' zijn m.i. niet meer van deze tijd, tenzij er echt een medische reden voor is. Dat is lang niet altijd het geval.
do, 01/14/2010 - 13:28 Permalink
trudys

nee het is geen beginnende tandarts ,zij zitten in een maatschap .
het valt me heel erg op dat ze daar wel erg naar de centen kijken .
ik begrijp echt wel dat zo een maatschap niet kan draaien op liefde werk oud papier .
we zijn daar met de gehele fam bestaande uit 12 personen client .
dit bestaat uit drie gezinnen .
mijn zwager is weggegaan omdat hij bezig was met een wortelkanaalbeh.
waar hij 3 keer voor moest terug komen.
na de eerste zit werd hem gevraagd of hij direct wilde afrekenen .
mijn zwager had hier niet op gerekend en had dus zijn pinpas niet bij zich .
hem werd te verstaan gegeven dat hij geen vervolg van de behandeling kon ondergaan als hij niet eerst het eerste deel had betaald.
mijn zwager betaald altijd keurig op tijd maar was zo beledigt door deze manier van doen dat hij per direct is opgestapt .
bij mijn schoonzuster ging het gehele gezin op controle .
mijn nichtje moest terug komen voor een gaatje er volgde een nieuwe afspraak en ........... er werd niet alleen een gaatje gevuld maar gelijk ongevraagd een vulling weg gehaald want deze zou te oud zijn .
toen mijn nichtje met de nota thuis kwam sprong mijn schoonzus uit haar vel .
de kies was nog geen 6 maanden daarvoor door haar collega voorzien van een nieuwe vulling .hoezo oud ??????????????
kassa .....en een volkomen overbodige behandeling .
ook mijn schoonzus is daar weg met haar gezin .
niets ter nadele van de tandarts want die kan hier geen weerwoord geven maar als zo al drie gezinnen weg gaan dan mag ik aan nemen dat zij niet de enige zijn .
dat je de toko draaiende moet houden is volkomen te begrijpen maar hier gaat het
wel er een beetje op lijken dat je belangen van patiënten niet boven aan staan .
een beetje duidelijkheid en eerlijkheid tav behandelingen en kosten die daaraan verbonden zijn zou een leegloop van cliëntenbestand kunnen tegen gaan .
en zo ook de patiënt een gevoel te geven dat je wordt betrokken in het hele gebeuren en deze niet met een katterig gevoel achterblijft .
do, 01/14/2010 - 15:47 Permalink
trudys

ps
ik ga morgen de maatschap opnieuw bellen :P
om te vragen zowel de tijden als het aantal bezoeken in te perken
als zij echt 45 min nodig heeft voor 1 gaatje dan heeft mijn man er ook niet echt
veel vertrouwen in .
:smt018
daarnaast is mijn man beroepschauffeur en kan dus echt niet zo ff vier dagdelen in een maand vrij krijgen hoor
do, 01/14/2010 - 15:52 Permalink
Spiegeltje

Wat betreft het betalen: contant betalen is de hoofdregel. Daarvoor hoef je je niet beledigd te voelen. Bij wijze van service kan de tandarts ook een rekening sturen maar dat hoeft hij niet. Bij de meeste tandartsen gaat het wel op rekening of via de verzekering. Sommige tandartsen hebben te maken met slecht betaalgedrag (in het algemeen, niet van u) of veel passanten en dan wordt contant betalen verlangd.

Andere zaken die u dwars zitten kunt u het beste met de tandarts bespreken maar als het hoort bij een afgesproken werkwijze binnen de praktijk heeft dat minder nut. Ik blijf wel herhalen dat een langere behandelduur (of beter: ruimte in de agenda) niet leidt tot hogere kosten. Die worden bepaald door wat is gedaan en niet in hoeveel tijd.

Ik denk dat als u netjes uitlegt dat het erg bezwaarlijk is de behandeling over zoveel afspraken uit te smeren er wel een mouw aan is te passen. Het kan dan wel zo zijn dat uw man pas (veel) later kan worden geholpen.
do, 01/14/2010 - 15:58 Permalink