Slecht behandelt van de tandarts (****)

Author:
natalia12
Posted:
vr, 10/08/2010 - 10:49
Mijn tandarts (****) van de Kliniek (****), heeft mijn voortand afgeslepen. Zonder mij voor toestemming erover vragen of iets uitleggen. Zij heeft zwijgend mijn voortand afgeslepen als ik geen menselijke patiënt ben, maar een dier. ""Wat is de zin om een patiënt te vragen naar zijn toestemming?, patiënten zijn toch geen mensen om eigen wil of mening te hebben! """- het is , na mijn ervaring, - de logo van de tandarts (****). Heel vervelende ervaring, moet ik zeggen.

Ik ben naar haar gekomen want de vulling, die zij 4 weken geleden op mijn voortand gemaakt, is uitgevallen. Ik wilde dat zij haar slecht gemaakte werk corrigeert. Zij heeft mij gevraagd, of ik knars. Ik antwoordde nee, ik knars niet. Want ik knars niet. Maar als ik thuis na haar behandeling ben gekomen, heb ik gezien dat de behandelde tand is vanachter zo afgeslepen dat hij (de voortand) is heel dunner dan naastliggende tand.

Nu ben ik bang om harde eten met mijn voortanden te bijten, want ik ben bang dat afgeslepende tand kan afbreken:(( En de nieuwe vulling is weer naar 3 weken uitgevallen! Natuurlijk, ben ik niet naar ****** gegaan maar een ander tandarts uitgezocht.

Mijn vraag is: mocht **** mijn tand zonder mijn toestemming afslijpen?
Wat voor compensatie mag ik aanvragen? Hoe kan ik klacht indienen?

Dank u van tevoren voor uw reactie.

Natalie
Chris888

Hoe kan ik klacht indienen?


Het beste is om eerst uitleg te vragen aan de tandarts. Mocht zij niet naar tevredenheid reageren dan kun je een klacht neerleggen bij de klachtencommissie waarbij ze is aangesloten, meestal die van NMT of ANT. Welke dat is kun je naar vragen.

Lees dit eens:
http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patient…
vr, 10/08/2010 - 13:33 Permalink
vV

aan jouw deur, vanwege smaad en laster.
Wat je hier neerschrijft is jouw versie, met jouw perceptie, wat natuurlijk helemaal geen feit hoeft te zijn.
Als de betreffende tandarts dit leest , en dit bericht gaat klanten kosten maakt een advokaat gehakt ervan.
De goede weg is in de eerste plaats de zaak uitspreken met de tandarts , en dan beginnen zonder een beschuldigend vingertje, laat het haar maar uitleggen. Van dat knarsen is niet zo heilig trouwens, de meeste mensen die ik doorstuur richting fysio wegens klachten door knarsen roepen dat ook, en bijna allemaal doen ze het wel...
om een lang verhaal kort te maken:
er is regelgeving in dit land mbt smaad. laster, privacy en dat soort zaken, en ook al ben je niet blij met ene gang van zaken, betekent niet dat je her recht hebt iemand in het openbaar door het slijk te halen.
De regel dat geen namen genoemd mogen worden is er met een heel goede reden.
Als je die regel niet wil respecteren heb je hier mi niets te zoeken, met aanmelding heb je aangegeven de regels wel te zullen respecteren namelijk.
vr, 10/08/2010 - 14:06 Permalink
Spiegeltje

Als de betreffende tandarts dit leest , en dit bericht gaat klanten kosten maakt een advokaat gehakt ervan.

Dat valt nog te bezien. Mijns inziens is geen sprake van iets onrechtmatigs of strafbaars als iemand sec zijn ervaring met de tandarts opschrijft, ook al kloppen de feiten niet of niet helemaal. Er is bijvoorbeeld ook een grote site waar mensen artsen kunnen beoordelen en hun positieve maar ook negatieve ervaringen kunnen spuien...

Dit neemt niet weg dat iedereen, ook een tandarts, kan besluiten een civiele procedure tegen je op te starten, ook al heeft die geen kans van slagen, en dan ben je daar mooi klaar mee want je moet je wel verdedigen en dat kan geld kosten! Moet ie je natuurlijk wel eerst weten te vinden :D

Maar dit is een theoretische discussie want je mag hier simpelweg niet posten met namen van tandartsen en praktijken of andere gegevens die de naar een bepaalde tandarts/praktijk verwijzen.
vr, 10/08/2010 - 14:55 Permalink
Spiegeltje

heb hier 4,5 jaar als moderator gefungeerd en in die tijd is het - voor zover ik weet - 1x voorgekomen dat een forumlid vanwege een bericht is aangesproken door een advocaat van een tandarts. Dat kon overigens alleen omdat het forumlid onder eigen naam het forum was opgegaan zodat de tandarts met behulp van het patientendossier personalia kon achterhalen (mag dit wel voor dit doel?).

Daarnaast is tandarts.nl ook wel eens benaderd door een PR-medewerker van een 'grote kliniek in het zuiden des lands' in verband met de berichtgeving (dus zonder dreigende advocaat, alles in redelijkheid en in overleg opgelost).

Dat was allemaal nog in de tijd dat namen van tandartsen/praktijken nog niet zo strikt als nu door moderatoren werden verwijderd.

Ik kan nog iets over het hoofd zien, maar zoals jullie zien, de kans is klein dat je problemen krijgt vanwege berichtgeving op dit forum.
za, 10/09/2010 - 08:43 Permalink
dentalteddy bear

Tussen de lijnen proberen te begrijpen (weet het moet lezen zijn)

Er werd dus een vulling geplaats op een fronttand en die is uitgevallen

Er werd dus gedacht aan knarsen dat is er niet - dus is er geconcludeerd dat de orginele vulling teveel druk had

Uiteindelijk is er toch eerst een nieuwe vulling geplaatst geworden en dit wordt niet vermeld. Dat die vulling bij het polijsten omwille van te zware belasting dunner is uitgevoerd is een redelijk standpunt om overdruk te reduceren.

Dat ze er later toch is uitgevallen kan wijzen op het feit dat de kleefkracht van de vulling lager is dan de belastingsdruk en dan zijn andere opties te overwegen zoals paprapulpaire pin - kroon en dergelijke.

Dat een behandeling in stilte gebeurt is nu ook niet abnormaal. Als ik geconcentreerd werk maak ik ook geen praatjes. Uiteindelijk hangt het ook af van de manier waarop het probleem aan de tandarts terug is aangeboden. Als dat op een verwijtende manier gebeurt is die stilte te begrijpen.

Mischien moet er eens een wet komen dat alles moet gefilmd worden?
za, 10/09/2010 - 08:50 Permalink
vV

nu ja, dat er niet geknarst wordt is helemaal niet zeker....
Mw. zegt zelf van niet, maar de meesten die dat roepen doen het blijkt meestal bij onderzoek dus wel. dus zo heilig is voor mij de eigen visie niet. Als ze er richting tandarts net zo mee omgegaan is als hier op dit forum kan ik mij voorstellen dat de relatie verstoord is en de tandarts ook geen handreiking meer wil doen. Als je wil dat zaken op een goede en nette manier opgelost worden moet je er ook voor openstaan, en dat mis ik.
za, 10/09/2010 - 10:37 Permalink
mecánico para …

Misschien wel apart dat die vulling er zo snel uit ligt. Als ik na het maken de vulling controleer weet ik toch al van tevoren waar de occlusie/articulatie liggen zeker als er aparte slijtage is. Gewoon effe tevoren met een paiertje ertussen en hupla. Dat is echt waar les 1b van het maken van vullingen: polijsten/plaqueverwijderen, kleurbepalen en occlusie/articulatie bepalen. Wat vergeet iedereen toch snel.
za, 10/09/2010 - 11:36 Permalink
dentalteddy bear

Natuurlijk is dat zo. wilde eigenlijk alleen aangeven dat alle wegen naar Rome leiden maar het feit in Rome aangekomen te zijn bewijst nog niet hoe je in Rome bent gekomen.

Er vallen niet zo veel vullingen uit na plaatsen en in dat geval maken we ze over. Wat me eigenlijk meer stoorde is de term beest ...
In die gevallen maken we als tandarts niet het minste probleem, maar als we niet aardig worden bejegend, dan moeten we zwijgen en op onze lippen bijten om niets te zeggen dat als onprofessioneel aanzien wordt. Want de tegenpartij kan verbaal ook beestig zijn.
za, 10/09/2010 - 22:02 Permalink
natalia12

nu ja, dat er niet geknarst wordt is helemaal niet zeker....
Mw. zegt zelf van niet, maar de meesten die dat roepen doen het blijkt meestal bij onderzoek dus wel. dus zo heilig is voor mij de eigen visie niet. Als ze er richting tandarts net zo mee omgegaan is als hier op dit forum kan ik mij voorstellen dat de relatie verstoord is en de tandarts ook geen handreiking meer wil doen. Als je wil dat zaken op een goede en nette manier opgelost worden moet je er ook voor openstaan, en dat mis ik.


Dat ik geen knarsen heb, hebben twee andere tandartsen vastgesteld: mijne vorige tandarts (ze is met zwangerschapsverlof) en met andere kennis-tandarts. Maar als ik ook het knarsen zou hebben gehad, is het geen smoes voor een tandarts een tand zonder mijn toestemming afslijpen! Dat is wat ik over boos ben! Het is mijn tand en een deel ervan wordt van mij zonder mijn toestemming weggehaald - als een diefstal voor mij:(

Dus wil ik een vraag voor here aanwezende tandartsen stellen: is het echt normaal in Holland, dat tanden zonder patient toestemming worden door tandartsen afgeslepen??? Zonder uitleg en zonder woord wisselen???
zo, 10/10/2010 - 19:07 Permalink
natalia12

Hoe kan ik klacht indienen?


Het beste is om eerst uitleg te vragen aan de tandarts. Mocht zij niet naar tevredenheid reageren dan kun je een klacht neerleggen bij de klachtencommissie waarbij ze is aangesloten, meestal die van NMT of ANT. Welke dat is kun je naar vragen.

Lees dit eens:
http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patient…


Dank u voor de antwoord en de link!!
zo, 10/10/2010 - 20:27 Permalink
natalia12

aan jouw deur, vanwege smaad en laster.
Wat je hier neerschrijft is jouw versie, met jouw perceptie, wat natuurlijk helemaal geen feit hoeft te zijn.
Als de betreffende tandarts dit leest , en dit bericht gaat klanten kosten maakt een advokaat gehakt ervan.
De goede weg is in de eerste plaats de zaak uitspreken met de tandarts , en dan beginnen zonder een beschuldigend vingertje, laat het haar maar uitleggen. Van dat knarsen is niet zo heilig trouwens, de meeste mensen die ik doorstuur richting fysio wegens klachten door knarsen roepen dat ook, en bijna allemaal doen ze het wel...
om een lang verhaal kort te maken:
er is regelgeving in dit land mbt smaad. laster, privacy en dat soort zaken, en ook al ben je niet blij met ene gang van zaken, betekent niet dat je her recht hebt iemand in het openbaar door het slijk te halen.
De regel dat geen namen genoemd mogen worden is er met een heel goede reden.
Als je die regel niet wil respecteren heb je hier mi niets te zoeken, met aanmelding heb je aangegeven de regels wel te zullen respecteren namelijk.


Bedoelt u, meneer, dat ontevreden zijn met slechte behandeling mag patient niet? Patient moet braaf betalen en bek houden? Als ieder luidgesprokene ontevredenheid woord ""smaad"" genoemd, den lijkt het echt zo zijn :( Ik heb echt gemerkt dat duitse "Klant is koning" is in Holland niet meer van toepassing:((.

Wat voor een andere versie van zwijgende diefstal van mijn tand kan ex-mijn mevrouw tandarts hebben? "Ik heb Natalia's voortand zwijgend afgeslepen want -
a) ik besprek geen van mijne handelingen met domme patienten"
b) ik was boos dat ik moest de vulling tweede keer gratis (want onder garantie) maken. Ik moest zeker zijn dat zij (=ik) niet derde keer met het zelfde probleem komt"
c) het is normaal voor mij""
d) ofschoon zij nein over knarsen gezegt weet ik dat doch beter""
e) u kunt zelf invullen
zo, 10/10/2010 - 20:56 Permalink
natalia12

Tussen de lijnen proberen te begrijpen (weet het moet lezen zijn)

Er werd dus een vulling geplaats op een fronttand en die is uitgevallen

Er werd dus gedacht aan knarsen dat is er niet - dus is er geconcludeerd dat de orginele vulling teveel druk had

Uiteindelijk is er toch eerst een nieuwe vulling geplaatst geworden en dit wordt niet vermeld. Dat die vulling bij het polijsten omwille van te zware belasting dunner is uitgevoerd is een redelijk standpunt om overdruk te reduceren.

Dat ze er later toch is uitgevallen kan wijzen op het feit dat de kleefkracht van de vulling lager is dan de belastingsdruk en dan zijn andere opties te overwegen zoals paprapulpaire pin - kroon en dergelijke.


U heeft mij juist begrepen!


Dat een behandeling in stilte gebeurt is nu ook niet abnormaal. Als ik geconcentreerd werk maak ik ook geen praatjes. Uiteindelijk hangt het ook af van de manier waarop het probleem aan de tandarts terug is aangeboden. Als dat op een verwijtende manier gebeurt is die stilte te begrijpen.

Mischien moet er eens een wet komen dat alles moet gefilmd worden?


Ik ben voor een behandeling gekomen : vulling maken (here stilte is goed), maar een andere behandeling - namelijk tand afslijpen - ertoe gekregen!
Moet de extra onverwachte en ongewenste behandelingen ook in stilte gaan?

Zo een verrassing voor patient - tand gratis afslijpen! Of misschien was het een marketing actie - elke 10de patiënt krijgt gratis afslijpen van zijn tand! ???? En ik was de gelukkige 10de???
zo, 10/10/2010 - 21:18 Permalink