Reparatie beugel kosten - factuur gekregen

Author:
RDERDE
Posted:
di, 06/28/2016 - 11:26
Mijn dochter heeft een paar maanden een blokbeugel. De beugel is altijd op normale wijze gebruikt door onze dochter en toch is er al twee keer een breuk geweest: een keer van het kunststof en een keer van de metalen draad. Dat getuigt niet van grote kwaliteit.

Tot mijn verbazing heb ik een factuur ontvangen voor de reparatiekosten. Met de volgende kosten referentie:

F811A Reparatie beugel
F811A Techniekkosten

Mijns inziens vallen de reparatiekosten onder de garantie van de aanschaf van de beugel. In dit geval mag Orthodontist de kosten voor de reparatie toch gewoon dragen?

Het gaat me niet om de kosten maar om het principe. De orthodontist levert een product, en als iets niet goed is of kapot gaat binnen een hele korte tijd bij normaal gebruik, dan neem je de kosten daarvoor op je als bedrijf. Of mis ik iets?
RDERDE

De orthodontist heeft na mijn schrijven hun akkoord gegeven om de nota voor de reparatie deze keer te crediteren.

Ik denk een juiste beslissing, maar vraag me af of veel klanten eigenlijk wel weten dat ze hierover dus in beroep kunnen gaan?
wo, 07/06/2016 - 15:14 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door RDERDE

Ik weet niet hoe het in Nl is, maar in België geldt in dit verband alleszins geen garantieplicht. Als je orthodontist deze kosten ten laste neemt is dit eerder coulance dan wel voldoen aan een verplichting .
een activator ,of een blokbeugel zoals U dit noemt is meestal een zeer rigide apparaat. Als die na enkele maanden al een paar keer stuk was, komt dit MEESTAL door foutieve manipulatie door de patiënt. Als de draad afbreekt ( en dat is meestal op de plaats waar hij uit de kunststof komt ),dan is dit bijna altijd omdat de patiënt de tic heeft de beugel achter de voorhanden te plaatsen en er dan op te gaan bijten. Als je dat vaak genoeg doet, breekt het. Als de kunststof breekt komt dit ook weer meestal omdat het apparaat ,bv bij het eten in de broekzak werd gestopt ipv in het beugeldoosje, of bij het sporten los in de sporttas. En als het dan even vergeten wordt breekt het. In mijn ervaring ( +35 jaar) is het uiterst zelden dat een beugel zomaar breekt .En als dit toch gebeurt omwille van een constructiefout ( een grote luchtbel in de kunststof of zo-) dan gebeurt dit in de eerste dagen niet pas na enkele maanden.
wo, 07/06/2016 - 23:30 Permalink
Mar1975

praktisch hetzelfde probleem hier. de metaaldraad van de blokbeugel was gebroken. spontaan in haar mond. lijkt me meer geval van metaalmoeheid. Verzekering wil de opgegeven code niet vergoeden, omdat dit aangeeft dat het onze schuld zou zijn dat de beugel is gebroken. Orthodontist beweert dat de beugel maar een half jaar garantie heeft en geeft al aan dat ze de Fcode gaan hanteren vóór ze de beugel ook maar hebben gezien! De verzekering beweert dat schade die ontstaat buiten schuld van de drager, onder consultkosten afgehandeld moeten worden door de orthodontist.

Zonder reden is er toch een bedrag op de F code gefactureerd. Bij navraag van de reden wordt er geen antwoord gegeven door de orthodontist.

Beugel breekt een week later weer, maar nu aan de andere kant, weer metaaldraad die gebroken is. Beugel moet weer gerepareerd worden.
Weer het bekende bedrag op de F code.

Ik vraag aan de verzekering om verduidelijking, want in hun polisvoorwaarden staat dat zij de reparatie kosten van de beugel vergoeden mits het niet verwijtbaar is dat de beugel kapot is. Zij draagt de beugel altijd en doet hem in haar beugelbakje als ze hem niet draagt, of legt hem in een servetje op tafel, als ze de beugel bak even niet bij haar heeft, deze wordt niet in de broekzak gestopt o.id.
ook van het niet juist dragen is ons niets bekend, dat is ook niet uitgelegd door de orthodontist. Het is ook niet gemeldt, dat dit de oorzaak kan zijn.

wanneer ik om verduidelijking vraag van het gebruik van de Fcode, krijg ik die niet. en gaan ze ineens in de slachtofferrol dat ze de kosten laag hebben geprobeerd te houden voor ons en dat we nu dus vervelend zijn blijkbaar.
maar antwoord geven lukt nog steeds niet.

het lijkt gewoon op een geval van metaalmoeheid en niets wijst erop dat zij de beugel ondeugdelijk heeft gebruikt. de orthodontist zou dus de kosten onder garantie moeten laten vallen iets waar dus (volgens de verzekeraars) budget voor wordt opgebouwd, doordat er een bedrag hiervoor is opgenomen in de consulten!

Volgens mij proberen ze er gewoon extra geld aan te verdienen op deze manier en als je niks zegt en gewoon betaald, dan scheelt dat hun weer omzet.

Als het ons verwijtbaar is, dan hadden ze toch allang een verklaring kunnen geven en er niet zo omheen zitten te draaien? Daarbij gaven ze al aan dat ze de Fcode gingen hanteren vóór ze de beugel hadden gezien en dus zónder vast te stellen of het onze fout was of niet. We waren dus bij voorbaat al verwijtbaar, dus het klopt gewoon niet.
vr, 10/07/2016 - 22:25 Permalink