Rekening niet na gekomen afspraak

Author:
Audrey2
Posted:
wo, 05/26/2004 - 17:24
Vorige week maandag (17 mei) had ik een afspraak om 8 uur bij mijn nieuwe tandarts (voor de 2e keer). Ik doe regelmatig vrijwilligerswerk en moest maandag 17 mei om 9 uur aanwezig daarvoor zijn. Op de vrijdag ervoor werd ik gebeld of ik maandag eerder aanwezig kon zijn voor mijn vrijwilligerswerk namelijk om half 9. Ik heb toen meteen de afspraak bij de tandarts afgezegd en de assistente ging akkoord en alles was hiermee klaar, dacht ik... Nu kreeg ik vandaag een rekening in de bus voor 60 euro voor een niet nagekomen afspraak op 17 mei! Ik heb de tandarts gebeld en een een boodschap achtergelaten op het antwapparaat met het verzoek mij terug te bellen. Na een aantal uren nog niets gehoord en zelf gebeldt. De tandarts nam de telefoon zelf aan en was erg kortaf en onbeschoft. Ik heb het verhaal uitgelegd maar hij zegt dat ik niet heb afgezegd en dat de assistente geen melding heeft gekregen! Ik zei dat ik niet van plan ben de rekening te betalen en hij zei dat dat mijn probleem dan maar is en gooide de telefoon er op zonder verder nog iets te zeggen! Een aantal weken eerder ben ik voor het eerst bij deze tandarts geweest en toen was de afspraak niet goed genoteerd door de assistente en dat was bij meer mensen het geval. Er zaten drie mensen (incl mijzelf) die om dezelfde tijd een afspraak hadden. Ik ben echt laaiend hierover! Ik ben naar deze tandarts overgestapt omdat mijn oude tandarts nogal ver in de buurt zat en deze nieuwe tandarts pas bij ons in de wijk begonnen is. Ik heb in al die jaren nog nooit zoiets meegemaakt! Wat kan ik het beste doen?
vV

Als je inderdaad op vrijdag de afspraak hebt afgezegd is dat dus gewoon tijdig gedaan. Dat nu achteraf beweerd wordt dat je niet gebeld zou hebben is zijn woord tegen het jouwe. Dus schriftelijk reageren, met vermelding van de feiten zoals door jou ervaren, en dat je niet accoord gaat met de nota. Daarmee lijkt mij de zaak afgehandeld. enne: andere tandarts zoeken!

Zelf gebruiken wij in de praktijk een digitale agenda, oftewel in de computer, gekoppeld aan de patientenbestanden. Hiermee is het maken van fouten bij afspraken bijna (let wel: bijna, het blijft mensenwerk) uitgesloten.

Keerzijde van de medaille:
Feit blijft ook dat wij als tandarts niet nagekomen afspraken of niet tijdig afgemelde afspraken mogen declareren, de praktijkkosten blijven tenslotte gewoon doorlopen.
Gezien het bedrag kom ik tot de conclusie dat het wel een langere afspraak betrof, en ik kan mij ook voorstellen dat het niet meer mogelijk is gebleken de tijd in de agenda in het korte tijdsbestek op te vullen, en dat hij daar geirriteerd over is, wellicht is met dit aspect door jou geen rekening gehouden?.

Tenslotte is de tandarts (en andere patienten die hij wellicht in die tijd had kunnen helpen indien er eerder was afgebeld?) nu de dupe van jouw inzet voor je vrijwillerswerk...
do, 05/27/2004 - 08:22 Permalink
Audrey2

Heel erg bedankt voor het advies!

Ik had een korte afspraak, alleen controle en verder geen bijzonderheden. Ik vind het trouwens niet meer dan logisch dat een tandarts een niet nagekomen afspraak in rekening brengt, daar heb ik ook niets op tegen. Maar dat er wordt beweerd dat ik niet heb gebeldt en dat hij mij verder niet uit laat praten en daarna de verbinding verbreekt vind ik zeer kwalijk. Ik zal zeker een brief sturen en terug gaan naar mijn oude tandarts, die wel verder weg zit maar veel liever de reis voor een goede patient/tandarts relatie dan 3 straten verder en onbeschoft te worden behandeld! Onze oude tandarts heeft al bevestigd ons terug te nemen als patient en vind het hele verhaal ook ongelofelijk.
do, 05/27/2004 - 19:40 Permalink