rekening gebracht tandsteen verwijderen

Author:
timtimmy
Posted:
wo, 01/07/2015 - 17:32
Hallo ik zit een beetje in de knel met mijn tandarts over een recentie factuur die ik heb gekregen voor een controle afspraak.

Ik heb mijn tandarts verzekering al 2 jaar weg gedaan omdat ik enkel controles heb en af en toe wat tandsteen verwijderen
sinds ik mij kan herrineren en had berekend dat het goedkoper zou zijn om mij niet te verzekeren, dit blijkt ook al 2 jaar.



eind oktober had ik een controle afspraak samen met mijn vriendin.

ik denk dat wij op wachten in de wachtkamer na misschien 15 minuten binnen geweest zijn, vriendin controle.
zoontje even op de stoel voor de lol maar die vond het niet leuk, maar zou goed zijn om ermee bekend te raken aldus de tandarts
heel leuk.

vervolgend ga ik op de stoel, de tandarts kijkt wat rond, en zegt aan de onderkant moet je de achterkant van je tanden wat beter poetsen daar zit was steen, voor de rest ziet het er goed uit. en verwijdert beneden wat tandsteen. met een haakje niet eens met het
apparaat dus het zal wel niet heel hardnekkig zijn. voor mijn gevoel nog geen eens 5 minuten op de stoel geweest, maar laat het 7 minuten wezen, lekker belangrijk.

nu komt de rekening binnen met m03x2 per 5 minuten staat er, ik heb het opgezocht dat is tandsteen verwijderen.
en 1 x c11 periodiek.


mocht ik nou verzekerd zijn had het me waarschijnlijk een rotzorg geweest want het word toch wel vergoed, maar zelfs met deze rekening x2 ben ik nog goedkoper uit dan mijn verzekering.

Dat wil niet zeggen dat ik het oneens ben met hoe ze aan deze 2 x 5 minuten komen = op zijn minst 5 minuten in mij beleving
( tandsteen verwijderen)


ik bellen, en mevrouw van de balie zegt, minder dat 5 minuten op de stoel dat kan niet, alleen de controle is al 5 minuten, men licht zo 10 minuten op de stoel. Heel lang gesprek ik werd eigenlijk steeds bozer, het gaat maar om 12 euro, maar ik werk daar bijna een uur voor, lekker makkelijk verdienen als iemand verzekerd is maar ik moet het zelf betalen.
Ik had geen gelijk, moeilijk verhaal over kwadranten en blabla, ik nog weer zeggen het gaat per tijdsbestek volgens jullie eigen site, en niet per kwadrant.

ik denk ik hang op voor ik door het lint ga om 12 euro, ik zal het wel betalen moeten denk.
maar ben wel erg benieuwd hoe jullie er overdenken.
Grappa

Goed dat je dit meld. Over het declareren van M03 met tijdseenhden van 5 minuten bestaan veel klachten (bij verzekeraars en de NZa). De controle betaal je met C11 en duurt als je ziet wat men er voor moet doen zeker 5-10 minuten. M03 mag alleen berekend worden voor de behandeltijd voor het schoonmaken en dus niet voor de controle want die heb je al betaald. Uitleg over mondhygiëne zit tot 5 minuten al in het tarief van de controle (C11) en hoort dus niet bij M03. Als jij dus 5 minuten in de stoel hebt gezeten voor het schoonmaken mag maar 1 keer M03 bereken worden. Overigens gelden in vergelijkbare gevalen afrondingsregels naar het dichtsbijzijnde veelvoud van 5. Dus 7 minuten wordt 5 en 8 wordt 10. Natuurlijk zul je totaal langer in de stoel hebben gezeten maar dat is al met C11 gedeclareerd.
Spreek de tandarts er maar op aan zou ik zeggen. Het is goed mogelijk dat deze zijn omzet een beetje probeert op te krikken
wo, 01/07/2015 - 17:47 Permalink
Lieneke

Mag ik je even uit de droom halen qua geld? De tandarts houdt er misschien iets van een kwart uiteindelijk van over...
Veel mensen denken dat ze veel korter in de stoel hebben gezeten dan dat ze daadwerkelijk hebben.... Dat het met de hand is gebeurd zegt niks over de hoeveelheid. Met hand kost wel meer tijd dan met het apparaat.
Maar als je die 12,50 terug gaat vragen, dan denk ik dat de tandarts uiteindelijk het je terugbetaald.
Neem je de volgende keer een stopwatch mee? En wat meet je dan? Ook het klaarzetten van de instrumenten, het documenteren, de nieuwe afspraak maken, het reinigen, desinfecteren, steriliseren, de administratie? Want ja...dat is namelijk ook tijd. Merk je verder niks van....
wo, 01/07/2015 - 19:35 Permalink
timtimmy

Mag ik je even uit de droom halen qua geld? De tandarts houdt er misschien iets van een kwart uiteindelijk van over...
Veel mensen denken dat ze veel korter in de stoel hebben gezeten dan dat ze daadwerkelijk hebben.... Dat het met de hand is gebeurd zegt niks over de hoeveelheid. Met hand kost wel meer tijd dan met het apparaat.
Maar als je die 12,50 terug gaat vragen, dan denk ik dat de tandarts uiteindelijk het je terugbetaald.
Neem je de volgende keer een stopwatch mee? En wat meet je dan? Ook het klaarzetten van de instrumenten, het documenteren, de nieuwe afspraak maken, het reinigen, desinfecteren, steriliseren, de administratie? Want ja...dat is namelijk ook tijd. Merk je verder niks van....



uiteraard Lieneke

maar zulke dingen zitten net zoals bij welke dienst dan ook, al is het bij een bank, zitten zulke dingen in de tarieven lijkt mij.
en anders komt er binnenkort vast wel een extra post op je tandarts rekening te staan, de verzekering betaald wel.


ik heb het er met de telefoniste over gehad, helaas een andere als die ik eerder deze week aan de telefoon krijg, die mij hierover zou moeten terugbellen. deze telefonisten was nogal standvast en totaal niet meewerkend, simpelweg dat ik geen tijd kon inschatten,
maar zoals hierboven vermeld is het tijdsverschil tussen 5 minuten in de stoel te zitten, of eigenlijk 15 minuten erg groot.
de grap is ook dat ze een kwartier voor je uittrekken, afspraken gaan met een kwartier, en je komt met 2 personen, rara.
wo, 01/07/2015 - 20:08 Permalink
vV

Ik denk niet dat Lieneke bedoelt dat dit in de gedeclareerde tijd zit, wat zij bedoelt is dat veel mensen geen zicht hebben en geen weet hebben van alle tijd die naast de direct bestede tijd aan de stoel ook nog achter de schermen aan de patiënt besteed wordt. Bedrijfseconomisch komt het runnen van een nette praktijk wel steeds meer onder druk te staan, dat is echter een politieke discussie.

Dat er iemand anders aan de telefoon is geweest dan bij eerder contact zegt niets, de praktijk zal er dezelfde handelswijze op na moeten houden wie ook iemand spreekt of behandelt.
Wel is het zo dat ik vind dat op een dergelijke vraag de behandelaar zelf degeen is die moet reageren.
Niet iemand die er wellicht niet eens bij was, en zeer waarschijnlijk ook geen zeggenschap heeft over financiële administratie.
Voor communicatie dus een onvoldoende, voor klantgericht denken eigenlijk ook... trek zelf uw conclusies.
do, 01/08/2015 - 10:21 Permalink