Rare situatie...

Author:
Alexandra11
Posted:
di, 12/31/2013 - 06:33
Een tijd terug ging ik met pijn naar de tandarts. Een kies deed erg zeer, en ik vermoedde dat die eruit moest of een wortelkanaalbehandeling nodig had.

Ik koos ervoor om deze te laten trekken. De kies was gewoon helemaal stuk en al 2x opnieuw gevuld geweest. Het was de achterste molaar, dus vrijwel niet zichtbaar. Dus zo ging het. De tandarts trok de kies op mijn verzoek, en plotseling knakte er iets. Hij had een gat gemaakt in de sinus, (antrum perforatie) en ik moest met spoed naar het ziekenhuis toe, naar de kaakchirurg.

Voor ik weg ging, vroeg ik nog hoe hoog de rekening was en of ik die kon betalen.

De assitente zei: je hoeft niets te betalen want de behandeling is mislukt. De assitentie was erg zenuwachtig, en angstig door het feit dat ik nu met spoed naar de kaakchirurg moest, want dit kon nog wel eens heel slecht met me aflopen.

Dus naar de chirurg, en alles is hersteld.

Een maand later krijg ik de rekening van de Tandarts. Ik zei tegen hem: die ga ik niet betalen, uw assitentie vertelde me dat het niet hoefde omdat de behandeling was mislukt. Maar hij bleef voet bij stuk houden, hij heeft me direct uitgeschreven en mijn nieuwe tandarts mocht niks van hem opvragen (foto's e.d. heeft hij nooit ontvangen)

En dat alles voor maar 30 euro's.... voor het trekken van een kies.

De kaakchirurg heeft me ruim 600 euro gekost!

Is dit een normale gang van zaken? ik vond het maar vreemd allemaal!
vV

De assistente heeft voor haar beurt gepraat. Dat er onverwachte complicaties zijn opgetreden en er extra kosten zijn ( die niet meer zouden mogen zijn dan het eigen risico van 350, die 600 die je noemt vind ik nog het vreemdste in het hele verhaal) betekent niet dat er geen honorarium verschuldigd is aan de tandarts. Verder is dit een wat vaker voorkomende complicatie, ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat er zoveel paniek bij behandelaar was, assistente hooguit wanneer die onervaren is.
Uitschrijving zo en weigering dossier door te sturen mag niet, zie de wgbo o.a.
Daar kan je gewoon een klacht over indienen, ervan uitgaande dat eea zoals hier neergezet klopt.
di, 12/31/2013 - 10:22 Permalink
Alexandra11

Ja ik was toen nog niet verzekerd, kwam vanuit het buitenland terug. Dus moest tegen de 600 euro aftikken, voor 2 bezoekjes aan het ziekenhuis. De chirurgische operatie en de na-controle.

Ik was meteen van plan om die 30 eurootjes direct te voldoen, maarja volgens de assitente hoefde dat niet...

Dat is eigenlijk het vreemde van alles. Ik wilde er geen probleem van maken, maar die tandarts reageerde wel heel erg fel, en toen werd het een princiepe kwestie.
do, 01/02/2014 - 02:02 Permalink
Grappa

Ik ben het met Vv eens, je kunt iemand niet zomaar de praktijk uitgooien. Daar zijn regels voor en er moeten zwaarwegende redenen voor zijn. Daar is voldoende jurisprudentie over. Ik neem aan dat je niet meer bij deze tandarts klant wilt blijven, toch zou ik niet betalen en haar/hem dat laten weten met een brief of email. Je zou kunnen overwegen een klacht in te dienen bij de ANT of NMT afhankelijk waarvan zij/hij lid is. Je kunt ook naar het Regioninaal Tuchtcollege gaan, dat is ook bevoegd.
Een anthrumperforatie overigens komt vaker voor en is meestal niet verwijtbaar. Je tandarts heeft je ook verwezen zoals dat hoort als zij/hij zelf niet in staat/bekwaam was de perforatie te sluiten en zo hoort het ook.
do, 01/02/2014 - 10:06 Permalink
vV

Tja, principekwestie... Emotie, daaruitvolgende ruzie. Tandarts moet de wijzere zijn daarin. Wat niet wegneemt dat mi gewoon honorarium verschuldigd is, hoewel de assistente daar op eigen titel een andere uitspraak over gedaan heeft, maar dat zeer waarschijnlijk zal ontkennen.
Ik vermoed uit het verhaal dat het een onervaren assistente is die wellicht nog of in proeftijd zit of op een tijdelijk contract, en bang is haar werk te verliezen.
In een dergelijke situatie is mi degeen die de handreiking doet de verstandigere, waar twee ruzie hebben, hebben vaak ook twee schuld. Daar waar principes een rol gaan spelen helemaal.
do, 01/02/2014 - 10:25 Permalink
Alexandra11

Ja, zelfs op het eind was ik best bereid om de rekening te voldoen. Maar het dreigen met uitschrijven en dat soort toestanden vond ik te ver gaan... zeker voor 30 of 40 eurootjes, weet het niet eens meer, maar was een bedrag van niks. Ik vertelde netjes aan hem wat de assitente me had verteld toen ik contant wilde afrekenen. En toen begon het...

Daarna heeft hij me nog een brief gestuurd dat ik voortaan maar naar de ACTA moet gaan, oftewel, ik werd uitgemaakt voor klaploopster c.q. schooier of iets dergelijks. :-?

Dus toen heb ik helemaal niet meer betaald. Was er wel klaar mee.

Nu ik er meer over weet en heb gelezen, vind ik het eigenlijk vreemd dat hij me niet voor de risico's heeft gewaarschuwd...? als ik zo zie hoe de achterste molaren in de bovenkaak vastzitten, dan is het begrijpelijk dat ze er doorheen kunnen gaan (perforeren bij extractie. Ik wist nooit dat er zo weinig (speel) ruimte tussen zat... als ik dat had geweten had ik het nooit laten doen, dan had ik voor een wortelkanaalbehandeling gekozen.

Maarja, ik heb het hier bij gelaten. Ik vind het jammer dat het zo moest gaan...
do, 01/02/2014 - 11:43 Permalink