Probleem met spoedtandarts

Author:
Bob1971
Posted:
vr, 02/20/2015 - 11:40
In verband met heftige kiespijn kon ik op donderdag 19 februari bij mijn tandarts terecht. Op zondagochtend 15 februari is de kiespijn echter van dien aard dat ik contact heb opgenomen met de weekenddienst. Ik kon meteen bij de dienstdoende tandarts H. terecht. Deze voert de volgende behandeling aan element 15 uit:

X10 kleine röntgenfoto
C85 weekendbehandeling
E45 aanbrengen rubberdam
A10 geleidings- en/of infiltratieverdoving
E85 elektronische lengtebepaling
E77 initiële wortelkanaalbehandeling, eerste kanaal
V92 tweevlaksvulling composiet
Totale kosten: € 189,29

Maandag 16 februari nog contact gehad met H. dat ik vooralsnog geen verbetering zag. Tandarts geeft aan dat het even kan duren voordat de pijn wegzakt. Woensdagavond 18 februari wordt de pijn echter dermate ernstig (geen enkele pijnstiller helpt meer) dat mijn partner besluit om 21.30 uur wederom contact op te nemen met tandarts H. (deze blijkt ook spoeddienst te hebben). Zijn reactie: "hoe durf je mij te bellen? Ik heb mijn rust hard nodig, morgen om 8.00 uur moet ik weer aan het werk."Uiteindelijk heb ik een hele slechte nacht gehad.

Donderdag 19 februari kon ik dan bij mijn eigen tandarts S. terecht. Zijn behandeling (ook element 15):
E01 wortelkanaalbehandeling consult
E19 insluiten calciumhydroxide per element, per zitting
X 10 kleine röntgenfoto (aantal 3)
A10 geleidings- en/of infiltratieverdoving (aantal 2)
E45 aanbrengen rubberdam
E04 toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkel-titanium instrumenten
E85 elektronische lengtebepaling
E86 gebruik operatiemicroscoop bij wortelkanaalbehandeling
E14 wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen
E55 behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal
V91 eenvlaksvulling composiet
Totale kosten € 475,84

Op 7 april kan ik terecht om de behandeling af te ronden. Deze behandeling is bij het bedrag van € 475,84 inbegrepen.

Mijn bezwaar richt zich voornamelijk op de handelwijze van de spoedtandarts. Hij heeft zijn werk onzorgvuldig gedaan, pijnklachten zijn immers niet verholpen want naar nu blijkt is er sprake van twee kanalen. Bovendien weigerde hij op woensdagavond mijn pijnklachten serieus te nemen. Is ben hier behoorlijk boos over en vraag mij af of ik hier verder iets aan kan doen.
€ 665,13 is behoorlijk veel geld voor een wortelkanaalbehandeling met 2 kanalen. Kan ik bijvoorbeeld het bedrag van € 189,29 terug vorderen?

Alvast bedankt voor uw reactie.
zel'dovich

Tandarts H. stelt mijns inziens terecht dat het even kan duren voordat de pijnklachten zijn verdwenen. De reactie op 18 februari is echter niet terecht: ernstige pijnklachten na enkele dagen na een wortelkanaalbehandeling waarbij pijnstillers niet effectief zijn kunnen immers wijzen op een ( ernstige) complicatie, zoals een perforatie. In uw geval lijkt het er meer op dat de spoedtandarts een kanaal heeft gemist. Dat is op zich niet perse verwijtbaar, tenzij duidelijk is dat de tandarts een kunstfout heeft gemaakt. Dat is lastig aan te tonen.. Het is mijns inziens niet zo dat u nu automatisch recht heeft op restitutie van het bedrag dat u betaald heeft aan de spoedtandarts. Het kwalijke vind ik wel dat hij u kennelijk niet wilde zien op 18 februari. U kunt daarover een klacht indienen bij de beroepsorgamisatie waarbij de tandarts is aangesloten als u het er niet bij wil laten zitten.
zo, 02/22/2015 - 01:52 Permalink
Bob1971

Hartelijk dank voor uw reactie.

Helaas is het probleem ook na bezoek aan mijn reguliere tandarts niet verholpen. De napijn is vrij heftig :( .
Gisteren ben ik maar weer terug geweest, de tandarts heeft me een amoxicilline kuur voorgeschreven. Ik hoop dat dit het probleem snel oplost want dit is echt geen pretje. Ik kijk heel erg uit naar een nachtje doorslapen.
di, 02/24/2015 - 17:40 Permalink