Onverwachte factuur van 1800 euro voor 2 bitjes

Author:
rogmon
Posted:
wo, 01/02/2013 - 13:38
Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit vervelende geval:

Mijn vrouw was onlangs bij de tandarts voor een periodieke controle. Daarbij vermeldde ze dat zij bij het slapen haar tanden tegen elkaar schuurt en daar last van heeft. De tandarts meldde dat hij daar wel een bitje voor kon maken. Toen vroeg mijn vrouw of hij ook bitjes maakt voor hockey, en ook daar was het antwoord bevestigend op.

De twee bitjes zijn gemaakt, er is nooit over kosten gesproken door de tandarts. Mijn vrouw heeft er ook (helaas) niet naar gevraagd, in de veronderstelling zijnde dat de kosten niet zo hoog zouden zijn. Het is namelijk voor de leek een "simpele" handeling: even in een paar vormpjes bijten en een week later zijn de bitjes klaar.

Deze week kregen we echter de factuur binnen, voor een totaalbedrag van €1800, absurd hoog en met een post "techniekkosten" van €1500 zonder verdere uitleg of specificatie. :o

Hoe kan ik dit het best aanpakken?
- Had de tandarts niet eerst een prijsopgaaf moeten geven ivm een dergelijk dure behandeling?
- Wat is een "normaal" tarief voor iets dergelijks?
- Wie kan mij helpen in het conflict? Ik heb zojuist al even contact gehad met het NZA en stuur ze de details op
- Is het mijn recht om de bitjes bijvoorbeeld weer terug te geven indien we er niet uit komen?
rogmon

ehhmmm eerst even de tandarts bellen om te vragen hoe het zit? Nulletje teveel getikt per ongeluk bij het invoeren van de technieknota? Zomaar een wilde gedachte in deze......


Ja, eens. Tandarts is met verlof deze week, dus dat ga ik uiteraard maandag meteen doen. Maar dan nog, zou ik graag voorbereid het gesprek ingaan, wetend wat normaliter een dergelijke behandeling kost en wat mijn rechten zijn.
wo, 01/02/2013 - 20:51 Permalink
Illuminus

Ik weet niet wat de tarieven van uw tandarts waren in 2012 en welke codes er opgevoerd zijn naast de techniekkosten.

Ik weet ook niet wat er precies gemaakt is, voor een goedgemaakt 3 laags playsafe hockeybitje moet je al snel aan een dikke 100+ euro techniek denken, voor een geperste opbeetplaat ergens tussen de 125-175 euro techniekkosten.

Kan ook zijn dat er als knarsplaat een andere constructie gebruikt is dan een geperste plaat (dieptrek, lichtuithardend kunststof) waardoor de techniekkosten wat lager uitvallen.

Voor wat betreft de kosten had de tandarts in ieder geval boven de 150 euro dit moeten bespreken en evt op schrift zetten. Andere kant is een beetje dat als de techniekkosten idd 150 euro zijn voor de twee bitjes tezamen dat ik niet denk dat u het ergens anders goedkoper uit gaat zijn.....maar het geheel verdient niet de schoonheidsprijs.
wo, 01/02/2013 - 22:18 Permalink
rogmon

Ik weet niet wat de tarieven van uw tandarts waren in 2012 en welke codes er opgevoerd zijn naast de techniekkosten.

Ik weet ook niet wat er precies gemaakt is, voor een goedgemaakt 3 laags playsafe hockeybitje moet je al snel aan een dikke 100+ euro techniek denken, voor een geperste opbeetplaat ergens tussen de 125-175 euro techniekkosten.

Kan ook zijn dat er als knarsplaat een andere constructie gebruikt is dan een geperste plaat (dieptrek, lichtuithardend kunststof) waardoor de techniekkosten wat lager uitvallen.

Voor wat betreft de kosten had de tandarts in ieder geval boven de 150 euro dit moeten bespreken en evt op schrift zetten. Andere kant is een beetje dat als de techniekkosten idd 150 euro zijn voor de twee bitjes tezamen dat ik niet denk dat u het ergens anders goedkoper uit gaat zijn.....maar het geheel verdient niet de schoonheidsprijs.


Bedankt, dit is al heel waardevolle informatie.
De items op de factuur zijn:

S411 - Opbeetplaat - €180
S411 - Techniekkosten - €1500
X431 - Mondbeschermer - €50
X431 - Techniekkosten - €70

Als de techniekkosten €150 zouden zijn ipv €1500, is het dan een redelijke prijs?
do, 01/03/2013 - 12:07 Permalink
rogmon

Ik weet niet wat de tarieven van uw tandarts waren in 2012 en welke codes er opgevoerd zijn naast de techniekkosten.

Ik weet ook niet wat er precies gemaakt is, voor een goedgemaakt 3 laags playsafe hockeybitje moet je al snel aan een dikke 100+ euro techniek denken, voor een geperste opbeetplaat ergens tussen de 125-175 euro techniekkosten.

Kan ook zijn dat er als knarsplaat een andere constructie gebruikt is dan een geperste plaat (dieptrek, lichtuithardend kunststof) waardoor de techniekkosten wat lager uitvallen.

Voor wat betreft de kosten had de tandarts in ieder geval boven de 150 euro dit moeten bespreken en evt op schrift zetten. Andere kant is een beetje dat als de techniekkosten idd 150 euro zijn voor de twee bitjes tezamen dat ik niet denk dat u het ergens anders goedkoper uit gaat zijn.....maar het geheel verdient niet de schoonheidsprijs.


Bedankt, dit is al heel waardevolle informatie.
De items op de factuur zijn:

S411 - Opbeetplaat - €180
S411 - Techniekkosten - €1500
X431 - Mondbeschermer - €50
X431 - Techniekkosten - €70

Als de techniekkosten €150 zouden zijn ipv €1500, is het dan een redelijke prijs?


Inmiddels weer wat extra info:
De €1500 techniekkosten was inderdaad een tikfoutje, moet €150 zijn. :o

Maar dan nog lijkt me de factuur best hoog, als ik de tandartstarieven 2013 bekijk zie ik een opbeetplaat (g69) voor €59 ipv €180 en een mondbeschermer (m61) voor €24 ipv €50.

Of ben ik dan appels met peren aan het vergelijken?
di, 01/08/2013 - 17:23 Permalink