Onverwacht hoge rekening tandarts

Author:
pharmelink
Posted:
vr, 08/12/2011 - 13:29
Ik voel me flink bedrogen door mijn tandarts, ivm hele hoge rekening die niet meer voor vergoeding in aanmerking komt. Ik post mijn verhaal op dit forum om te horen of er iets is wat ik kan doen tegen deze rekening.

Op 6 mei ga ik voor controle naar de tandarts. Hier constateert zij een gaatje, verder reinigt ze mijn gebit met een korrelig spulletje (5 min) en repareert het draadje wat ik heb sinds mijn beugel, achter mijn voortanden. We maken een vervolgafspraak voor het vullen van het gaatje. Ook zegt ze dat de grijze vullingen aan mijn linkerkant lekken, deze moeten vervangen worden. Ook de facings op mijn voortanden wil ze vervangen, want tegenwoordig zijn ze veel witter. Ik vraag direct of dit wordt vergoedt door mijn verzekering, ik ben namelijk niet bereid dit zelf te betalen. Ze kijkt in de computer en zegt dat de behandeling vergoedt wordt door de verzekering. De vervolgafspraak is op 1 juli.

Op 1 juli vult de tandarts het gaatje, ziet bij de kies ernaast ook een gaatje, vult deze ook gelijk. (zonder verdoving, ivm mijn prille zwangerschap). Dan worden de oude vullingen verwijderd en nieuwe (witte) vullingen erin gezet. Aan de zijkant van een kies zit ook een grijze vulling, ook deze wordt direct meegenomen. Nou zegt de tandarts, bij een volgende behandeling halen we oude vullingen aan de rechterkant eruit, dan heb je alleen nog maar witte vullingen, is veel mooier. Toen heeft ze de oude facings van mijn voortanden verwijderd en nieuwe aangebracht. De totale behandeling duurde bij elkaar 3 kwartier. Ik loop naar buiten en heb een apart gevoel, was dit nu allemaal nodig of ziet ze mijn gebit als cosmetica en wil ze het alleen maar mooier maken. Ik zelf zie niet heel veel verschil met mijn oude facings op mijn voortanden, ook in mijn omgeving valt het niemand op.

Op 14 juli krijg ik een rekening van de tandarts, twv: € 221,17. Ik bedenk nog dat ik van de controleafspraak van 6 mei geen rekening heb gezien, dus denk dat deze behandelingen samengevoegd op 1 rekening staan. Ik stuur deze rekening direct op naar mijn verzekering, zodat ik het bedrag niet hoef voor te schieten. Een week later krijg ik het bericht van mijn verzekering dat de rekening niet voor vergoeding in aanmerking komt. Uit telefonisch contact met mijn verzekering blijkt dat het maximum van € 450 bereikt is. Ik begrijp hier niets van, ik heb nog rekening gedeclareerd. Het blijkt dat de tandarts de rekeningen rechtstreeks heeft ingediend. Ik heb helaas geen specificaties hiervan, maar ik heb wel gevraagd aan mijn verzekering wat er gedeclareerd is.

Op 6 mei, is er een bedrag van € 107,45 betaald aan de tandarts, controle, reiniging en repareren van een gaatje. Ik geef aan dat er geen gaatje gevuld is, daarvoor hebben we een vervolgafspraak gemaakt. Ik vind dit aan de hoge kant, er zijn bijvoorbeeld geen foto’s gemaakt.

Op 1 juli is er een bedrag van € 342,55 betaald aan de tandarts. Dat maakt samen het bedrag van € 450. Nu moet ik de rekening van € 221,17 nog betalen aan de tandarts. De behandelingen hebben dus in totaal € 671,17 gekost. Vind ik nogal veel als ik zie wat de behandeling is geweest.

Ik heb uiteraard direct gebeld met mijn tandarts voor uitleg, ik kreeg alleen de assistente te spreken, de tandarts zelf is op vakantie. Ze gaf aan dat in mei tijdens de controle een gaatje gevuld was, ik sprak dit tegen. Uiteindelijk was haar conclusie dat zij mijn niet verder kan helpen, dat alleen de tandarts zelf dit kan oplossen. Over 2 weken is zij terug en neemt zij contact met mij op. Ik heb dit alles samengevat in een brief en gestuurd naar de tandarts, echt aan haar gericht en naar Fa-med, de rekening moet namelijk betaald worden voor 13 aug, maar dan is de tandarts nog op vakantie. Naar aanleiding van mijn brief neemt de assistenten (een andere) contact met mij op. Zij geeft aan dat alles terecht gedeclareerd is, bijvoorbeeld op 6 mei is er een gaatje gevuld. Ik denk achteraf dat dit gaatje wat zij bedoeld misschien het draadje is op mijn voortand, maar ik vind het raar dat als gaatje te boek gaat. Verder na een discussie heb ik aangegeven dat ik met de andere assistente heb afgesproken dat de tandarts contact met mij opneemt, na haar vakantie. Deze assistente melde mij dat de tandarts daar echt geen tijd voor heeft. Toen heb ik gevraagd of klanttevredenheid niet belangrijk is. Het was vrij onduidelijk allemaal, ik hoop dat de tandarts naar haar vakantie toch contact opneemt. Tot die betaal ik de rekening niet.

Maar ik wil graag weten of ik nog iets kan doen aan de rekening, of dat het toch gaat uitdraaien op betalen? Ik vind namelijk dat ik echt niet goed geïnformeerd ben over de kosten. Misschien dat zij niet mijn tandartsverzekering kent, maar dan kan ze dat toch vragen? De behandeling was volgens mij niet noodzakelijk. Het resulteert nu wel, naast deze hoge rekening, dat ik dit jaar ook niet meer op controle kan gaan, tenzij ik die ook voor mijn rekening neem. Terwijl dit tijdens mijn zwangerschap wel dringend geadviseerd wordt.

Nu heb ik wel besloten om een andere tandarts te gaan zoeken, mijn vriendin en haar gezin zijn vorig jaar om dezelfde redenen vertrokken naar een andere tandarts. Het is jammer dat ik niet zo goed naar haar heb geluisterd.

Is er iemand die mij tips kan geven?
Holmes

Het is lastig te reageren zonder alle codes. Wel heb ik denk een verklaring voor het gaatje van de eerste behandeling. Het vastzetten van de retentiebeugel zou eigenlijk gedeclareerd moeten worden als een behandelmaand:
Herstel van permanente retentie (linguale/palatinale fixatiespalk) na afbehandeling wordt gedeclareerd als behandelingsmaand (voortzetting van vroegere behandeling).

Nu wordt deze ook vaak gedeclareerd als V11 i.c.m. met V20/V21. De V11 staat voor 1-vlaksrestauratie en is dus waarschijnlijk de vulling waarover gesproken wordt. Door de behandeling op deze manier te declareren ben je in de regel wel voordeliger uit. Een behandelmaand vaste apparatuur kost ongeveer € 60,00.

Wat betreft de andere behandelingen kan ik niet zoveel zeggen zonder de codes te weten. Ik ben van mening dat de tandarts wel in gebreke is gebleven door u niet te informeren over de kosten. Zeker ook omdat u aangeeft dat u er naar gevraagd heeft en zij vertelde dat alles vergoed zou worden. Toch ben ik wel bang dat u het bedrag zult moeten betalen.
wo, 08/17/2011 - 08:44 Permalink