nieuwe tandarts --> doorverwijzingen en vreemde nota's

Author:
Smiter
Posted:
ma, 05/29/2006 - 10:45
Goedemorgen,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe tandarts. Dit n.a.v. een verhuizing naar een nieuwe gemeente. Laatst was er een stukje van mijn kies afgebroken en hiervoor ben ik naar deze nieuwe tandarts gegaan. Ik had hier verder geen last van en de tandarts heeft besloten om hier een foto van te maken en zodoende te kijken of er meer aan de hand is.

Een week of 3 later kreeg ik een verwijsbrief van de tandarts naar een privekliniek (endontoloog) in Sassenheim. Ik woon zelf in omgeving Rotterdam. Er stond verder geen duidelijke informatie op deze verwijsbrief, dus hierop besloot ik contact op te nemen met mijn tandarts.

Ik kreeg toen het verhaal dat ik een wortelpuntontsteking heb en dat deze kliniek in Sassenheim de enige is in Nederland die dit goed kan en dat deze ook nog eens korte wachttijden heeft.

Na dit gesprek met mijn tandarts heb ik dan maar besloten om een afspraak te maken bij deze kliniek in Sassenheim. Tot mijn verbazing was de eerst mogelijk afspraak pas eind oktober 2006. Korte wachttijden?? Hierop heb ik wederom mijn tandarts gebeld met de vraag wat hij onder een korte wachttijd verstaat. Hierop kreeg ik geen duidelijk antwoord en werd ik zo'n beetje afgescheept.

Vervolgens weer een week later kreeg ik een nota voor het bezoek dat ik had bij de tandarts voor het maken van de foto en een incidenteel bezoek. Gewoon terecht natuurlijk, omdat ik toen ook bij de tandarts ben geweest.

Echter een week later kreeg ik weer een nota met de omschrijving: "Uitgebreid endodontisch consul" op een datum waarop ik niet bij de tandarts ben geweest. Ik heb hierover telefonisch contact opgenomen met de tandarts en hij gaf aan dat deze factuur was voor het schrijven van het doorverwijsbriefje naar de kliniek in Sassenheim. Dit vind ik onterecht.


Ik heb eigenlijk de volgende 2 vragen:

1.) Klopt het dat een wortelpuntbehandeling alleen maar bij een dure kliniek in Sassenheim uitgevoerd kan worden? En niet bijvoorbeeld bij een kaakchirurg in het ziekenhuis.

2.) Kan een tandarts zonder hierover vooraf te berichten een factuur sturen voor het schrijven van een doorverwijsbriefje?


Ik hoor de meningen graag.

Alvast bedankt!

M. Smit
dj

1) Nee absoluut niet. Er zijn tandartsen die zelf dit soort ingrepen doen.

2) Geen idee eigenlijk..


Misschien dat die kliniek in Sassenheim specifieke kennis of een aparte aanpak heeft o.i.d. maar persoonlijk zou ik dat uitgelegd willen zien. Hoe die kliniek duurder zou kunnen zijn zie ik ook niet in: de tarieven staan vast behalve voor techniekkosten maar volgens mij zijn die er in dit geval niet.
ma, 05/29/2006 - 18:42 Permalink
BJN

In Sassenheim zit inderdaad iemand met zeer specifieke kennis en uitgebreide klinische ervaring. Hij geeft tevens veel cursussen aan tandartsen over het vakgebied endodontologie. Een gerespecteerd en zeer vaardige endodontoloog, in een optimaal uitgeruste kliniek. Een 'Miele-tandarts' dus ('er is geen betere....') bij wijze van spreke.

Waarschijnlijk is er ook een vergelijkbare collega in Rotterdam te vinden.

Wachttijd: 2-3 maanden is toch te overzien? Als er geen pijn is tenminste. Als je een kast of bank besteld duurt het ook snel die tijd. Helaas zit nu de vacantie er nog tussen.

Wacht gerust, je krijgt een technisch mooie behandeling. Wees blij dat je tandarts zelf niet gaat knutselen en je verwijst!
ma, 05/29/2006 - 20:37 Permalink
Smiter

Bij onderstaande link kun je zien wat er bedoeld wordt met een uitgebreid endodontisch consult, bij de E-codes. Kun je beoordelen of datgene wat er staat ook inderdaad gebeurd/besproken is.


Volgens de betreffende E-code zou de factuur juist zijn.



Een 'Miele-tandarts' dus ('er is geen betere....') bij wijze van spreke.


Dat is op zich een goede zaak, maar zou het niet netter zijn geweest van de tandarts om eerst met mij te bespreken of ik dit (financieel) wel zie zitten, want ik neem aan dat je daar ook "Miele" prijzen zal betalen. Ook omdat ik in omgeving Rotterdam woon vind ik het gek dat er zonder overleg vooraf een verwijzing naar een specialist in Sassenheim wordt gemaakt. Is niet echt bij de deur zeg maar.
di, 05/30/2006 - 08:42 Permalink
dj

1) Hoe die kliniek duurder zou kunnen zijn zie ik ook niet in: de tarieven staan vast behalve voor techniekkosten maar volgens mij zijn die er in dit geval niet.
di, 05/30/2006 - 08:50 Permalink
vV

bij wortelkanaalbehandelingen zijn er gedifferentieerde tarieven. Het is nu veel eenvoudiger om onderscheid te maken tussen een makkelijk (zeg maar standaard) kanaalbehandeling, en een die veel gecompliceerder is, bv door heel kromme wortels, moeilijke toegang, op de foto al zichtbare slecht doorgankelijke kanalen etc. Hoe moeilijker hoe duurder, want meer tijd nodig! en vaak ook meer expertise, apparatuur etc. Daarom dus soms verwijzing naar een specialist als de tandarts er geen heil in ziet.

Indien de verwijzing goed gedocumenteerd is, dus omschrijving van de problemen (simpel als hij inderdaad de inventarisatie behorend bij het uitgebreide consulttarief gedaan heeft). Dit is niet iets wat je in 2 seconden doet, en ik vind derhalve het consulttarief zoals omschreven wel op zijn plaats, ik mis alleen dus wel de communicatie naar u toe!

Maar bel even op, en vraag tekst en uitleg.
di, 05/30/2006 - 09:50 Permalink
Smiter

Ik heb net contact gehad met de tandarts assistente en mijn verhaal gedaan. Ik heb netjes uitgelegd dat ik het er niet helemaal mee eens was dat er niet van tevoren (telefonisch ofwel schriftelijk) contact met mij opgenomen is om uit te leggen dat er sprake is van een "wortelpuntontsteking". Ik kwam immers voor een stukje afgebroken kies.

Het is nu in ieder geval uitgesproken en dat geeft me toch ook wel weer een goed gevoel.

Ik hoop nu niet dat hij bij een pijnlijke behandeling express de verdoving vergeet :o
di, 05/30/2006 - 14:05 Permalink