Is mijn tandarts aansprakelijk!!!????

Author:
tijgertje
Posted:
vr, 06/18/2004 - 13:56
Ik heb een vraagje!

Al een paar jaren geleden is mijn kies afgebroken. Mijn tandarts heeft mij toen een kroon aangeraden waar ik mee accoord ben gegaan. Hij heeft toen dus de zenuwen verwijderd en er een kroon op gezet.
Mijn klachten werden alleen niet minder en na een tijd ben ik teruggegaan. Mijn tandarts heeft mij toen doorverwezen naar de kaakchirurg die foto's heeft gemaakt.
Het werk van mijn tandarts bleek onzorgvuldig en er zat nog een deel van een zenuw. Ook was er een ontsteking onderaan de wortelpunten.
De kaakchirurg heeft toen operatief de wortelpunten afgezaagd en de achtergebleven zenuw verwijderd.
Nu weer een tijd later zijn de klachten nog steeds niet over. Ik woon ondertussen in Belgie en ben vandaag hier bij de tandarts geweest. Na foto's te maken is hij tot de conclusie gekomen dat deze tand verloren is en dat hij er nu dus helemaal uit moet. Er zit weer een hele grote infectie.

Nu ben ik al 2 jaar af en aan ziek, heel erg moe sinds al deze problemen zijn begonnen. Ik heb zelfs een periode niet kunnen werken. Mijn dokter heeft nooit echt de oorzaak kunnen vinden. Het enige wat hij kon bedenken was dat het probleem in mijn kaak zou kunnen zitten omdat ik al eens aangaf last te hebben van mijn "nep"tand.

Hij wordt er nu dus uitgehaald volgende week. Ik ben behoorlijk van slag. De kroon kostte mij toen iets van 300 euro eigen bijdrage en nu moet ik het trekken zelf betalen omdat dat hier niet vergoed wordt.
Kan ik nu alsnog mijn tandarts aansprakelijk stellen omdat hij in eerste instantie de behandeling niet goed uitgevoerd heeft waardoor ik nu met de ellende zit en ik uiteindelijk niet eens een kies heb???
tijgertje

Is er echt niemand die zoiets heeft meegemaakt of die me een antwoord kan geven. Ik ben ondertussen wel iets te rust gekomen :smt002 Maar toch vind ik het zo erg dat mijn kies eruit moet.
za, 06/19/2004 - 23:34 Permalink
vV

In de eerset plaats: je trekt de conclusie dat het werk van je tandarts onzorgvuldig was, waar is deze uitspraak op gebaseerd??
Dat er een zenuwrest is achtergebleven is op zich geen basis voor deze conclusie , het zou kunnen zijn dat hij/zij er niet bij kon komen. Ook de aanwezigheid van een ontsteking kan ook bij zorgvuldig uitgevoerde kanaalbehandelingen voorkomen, helaas reageert het menselijk lichaam niet altijd zoals je graag zou willen of verwacht, het is geen machine!

Een tandarts heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.
Indien er onzorgvuldig werk is geleverd, moet dit op de foto`s zichtbaar zijn, namelijk aan bv niet volledig gevulde kanalen.

Wat betreft de financien : wat je al dan niet vergoed krijgt staat hier m.i. los van. Dat je inmiddels verhuisd bent naar het buitenland ook. Wellicht zou je eens kunnen overwegen een goed gesprek met je (oude) tandarts aan te gaan hierover ?
zo, 06/20/2004 - 12:09 Permalink
vV

Doorgaande op jouw vraagstelling: naar jouw mening heeft de kaakchirurg dus goed werk geleverd, hoewel ook hij je niet van de klachten af heeft kunnen helpen. Wellicht hebben beiden hun best niet gedaan, of wellicht hebben beiden heel erg hun best gedaan, maar was de situatie nu eenmaal zo dat er geen resultaat te boeken was?

Is er onderzoek gedaan naar de andere klachten die je aangeeft?? wellicht ook is e.e.a. rondom de kies niet goed genezen door een lage weerstand, die de basis elders in het lichaam heeft??

Zoals je uit mijn antwoorden mag concluderen vind ik het met de beperkte info die je geeft erg kort door de bocht het balletje (alleen) bij je vorige tandarts te leggen, en ook gelijk over aansprakelijkheidstelling te gaan spreken terwijl je naar mijn gevoel nog niet eens hierover gecommuniceerd hebt met je vorige tandarts.

Vraag eens een second opinion aan, met overlegging van alle foto`s die gemaakt zijn, voordat je overgaat tot actioes die niet meer terug te draaien zijn (extractie van de bewuste kies).
zo, 06/20/2004 - 12:15 Permalink
admiraal

Is de tandarts zelf al benaderd?
Het eerste wat je in zo'n geval moet doen.
In een brief duidelijk en vooral zakelijk melden wat er is gebeurd.
De foto's en eventueel een verslag van een second opiniongever erbij.
Hem een kans op een reactie geven binnen een redelijke termijn.
is er geen reactie dan aansprakelijkstellen met :
terugbetaling verkeerd geplaatste kroon
schadevergoeding :nieuwe behandeling.
Verzoek hem de brief door te geleiden naar zijn aansprakelijkheidsverzekeraar.
In vervolg: de Consumentenbond geeft al honderd jaar boekjes,diskettes en CD's uit met wat te doen in dit soort zaken.
probleem:patient moet stellen en bewijzen dat er echte fouten zijn begaan.
zo, 06/20/2004 - 22:06 Permalink