MH vraagt 59,50 voor poetsinstructie?

Author:
annzie
Posted:
di, 05/29/2012 - 11:58
Hallo allemaal,

Laatst ben ik voor het eerst in 1,5 jaar weer bij de tandarts geweest. Allemaal prima in orde en dergelijke maar omdat ik nog nooit bij de MH was geweest leek het haar verstandig dat dat toch eens ging gebeuren. Dus ik ging naar de MH, tandsteen weghalen ed en het gewoonlijke riedeltje. Ineens krijg ik de mededeling dat ze me ook nog wel even zou uitleggen hoe ik mijn tanden moet poetsen en mijn tanden moet stoken. Nou prima, als jij daar zin in hebt. Dat was mijn eerste reactie. Echt als ze had gezegd dat ik voor die 5 minuten bijna 60 euro mocht neertellen had ik het lekker gelaten voor wat het was! Ik vind dit dus absoluut absurd. Voor de gebitsreining (C212) heb ik 25 betaald, vond ik een prima prijs (daar is ze 20 minuten mee bezig geweest) en voor de "preventieve voorlichting en/of instructie uitgebreid" (C114) moet ik bijn 60 euro dokken en dat duurde nog geen 5 minuten. Dit vind ik dus absurd. Mijn vraag is dus:

Mag er zomaar geld gevraagd worden voor zo'n uitleg zonder dat er van te voren gezegd is dat de uitleg geld zou kosten? En vooral: kan ik op één of andere manier bezwaar maken tegen dit absurde bedrag? Want ik heb er verder geen ervaring mee.

En okee, als ze een tientje gerekend had had ik begrepen, ik kreeg ook nog een tandenborstel mee en alles en zei moet toch ook geld verdienen. Maar 60 euro voor 5 minuten vind ik absurd. Daar moet ik 2 dagen voor werken. Dus wie kan me helpen? Wat zijn mijn mogelijkheden?
advies

Je kunt even kijken op http://www.allesoverhetgebit.nl . Daar kun je de omschrijving van de code C114 opzoeken.

Er staat te lezen dat C114 uitsluitend mag worden gedeclareerd als er minimaal 20 minuten is besteed aan het geven van uitgebreide voorlichting of instructie.

Hierbij de volledige omschrijving van de code C114:

Het geven van uitgebreide voorlichting of instructie, toegesneden op de desbetreffende patiënt. Voorbeelden hiervan zijn het kleuren van de plaque, het vastleggen van de plaquescore, het geven van voedingsadviezen, het afnemen van een voedingsanamnese en het geven van voorlichting over het afleren van (een) negatieve gewoonte(s). De prestatie heeft een behandelduur van minimaal 20 minuten.
di, 05/29/2012 - 12:42 Permalink
advies

Er bestaat een code C112. Is voor minimaal 10 minuten. Voor deze code is de omschrijving:

Preventieve voorlichting en/of instructie standaard. Het geven van voorlichting of instructie, toegesneden op de desbetreffende patiënt. De prestatie heeft een behandelduur van minimaal 10 minuten.
di, 05/29/2012 - 13:21 Permalink
annzie

Is er voor C112 dan ook nog een minimum prijs of iets? En uitleg onder de 10 minuten mag niets voor gevraagd worden dan? Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik niet wil betalen, ik wil alleen wel graag dat de prijzen evenredig zijn met wat er gedaan is. En dat er goed gedeclareerd wordt..
di, 05/29/2012 - 13:24 Permalink
advies

De tarieven zijn vrij sinds 1 januari 2012. Dat betekent dat iedere praktijk zelf de tarieven kan bepalen. Op de website van de praktijk (als die er is) en in de wachtkamer is vervolgens een tarievenlijst beschikbaar, zodat de patiënt weet welke tarieven er worden gehanteerd.

Een gangbaar tarief voor een C112 ligt ergens tussen de eur 20,- en eur 30,-

De tariefscodelijst voorziet niet in een code voor uitleg onder de 10 minuten. Vaak is toch wel minimaal 10 minuten nodig om een gedegen instructie te geven. Als er minder dan 10 minuten is besteed, dan zal naar mijn inschatting toch meestal wel een C112 worden gedeclareerd.

Overigens wordt het belang van preventieve voorlichting en/of instructie door de patiënt nog wel eens onderschat. De patiënt denkt goed te poetsen, wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Correct poetsen in combinatie met het gebruik van tandenstokers/ragertjes kan de mondgezondheid aanzienlijk verbeteren en problemen aan tandvlees en gebit helpen voorkomen.
di, 05/29/2012 - 14:22 Permalink
annzie

Haha nouja ik bleek dus al wel mijn tanden goed te poetsen (geleerd op school), alleen stoken deed ik verkeerd. Maar als ik van een C114 een C112 kan maken ben ik al blij. In ieder geval bedankt voor de hulp, ik heb zojuist gebeld naar de praktijk. De receptioniste kon er zelf niets over zeggen maar ze zou het erover hebben met de MH zelf. Vind u het fijn als ik hier kom updaten als ik meer heb gehoord? :)
di, 05/29/2012 - 14:27 Permalink
mecánico para …

grappig, ik doe die C112 voor iets van 3 euro. de kosten van de borstel, de GUM stoker en de tandpasta en de tijd zal me een biet zijn. als iemand daar over zeurt dan weet ik meteen............jij krijgt nooit meer iets zomaar en als service. en let wel, uitleg over de meest basale zaken door de tandarts zelf he! maar 60 foepies.........bezopen!
di, 05/29/2012 - 16:36 Permalink
advies

Hmmmm, vorige week wist de consumentenbond te melden dat er nauwelijks sprake is van concurrentie in de mondzorg.

Als ik het bericht van mecánico para bicicletas lees dan zijn er blijkbaar wel degelijk verschillen in tarief: een C112 voor 3 euro inclusief tandenborstel is een heel mooi aanbod. Zo ben ik het nog niet tegengekomen op de prijslijsten.

Er zijn blijkbaar tandartsen die heel ver gaan met het bieden van service. Hulde en op naar SimCity zou ik zeggen :D .
wo, 05/30/2012 - 00:35 Permalink
mecánico para …

ik deed vroegah poetsistructie bij volwassenen voor 6 gulden/ 2.50 euro o.i.d. en dan was er altijd wel 1x per jaar een zeikerdje die dat te veel vond. Toen zei ik dat als het resultaat er naar was dat het gebit en tandvlees er fantastisch uit zagen na 6 maanden, ik het bedrag zou terugstorten........en dan was de deal, bloedingsscore en plaqueindex onder de 15%........ ik heb nog nooit iets terug gestort om die reden. :smt004 maar ik zei het wel even erbij bij de volgende controle........en ik maar denken dat je het zo goed beheerste (cynisch als ik kan zijn, natuurlijk het leukste moment van de dag) :smt001
wo, 05/30/2012 - 09:13 Permalink
annzie

Nou ik ben vandaag teruggebeld. Ze kon niks doen aan de nota zei ze (onzin vind ik zelf) maar voegde er wel fijntjes aan toe dat er ook een gebitsreining standaard was berekend terwijl dat uitgebreid had mogen zijn. En daar had ze gelijk in. Dat had ik zelf ook al gezien maar hoopte dat het misschien niet opviel ofzo. Maar ik heb wel gezegd dat ik dan de volgende keer graag een kloppende factuur wilde 'want de betaald ook niet een tientje meer op het hoofdgerecht als een restaurant je biertjes rekent als een glas water'. Dat vond ze dan weer geen goede vergelijking.

Maargoed, van wat ik hier hoor blijft 60 euro dus absurd veel. Zou daar eventueel nog wat aan gedaan kunnen worden? Overigens wat rekenen jullie dan voor een C114?
wo, 05/30/2012 - 23:04 Permalink
vV

C114 is een code die in essentie niet veel gebruikt zal worden denk ik, het is vrij zeldzaam dat je met zoiets 20 minuten bezig bent namelijk. Ik reken als tandarts ook een 60,-, maar ik heb het tot nu toe nog helemaal neit gedaan. Maar het is wel iets waar ik een atrief aan moet hangen ook al is het vrij ondenkbaar ooit daar 20 minuten mee bezig te zijn. Dat is dan wel het tarief als de tandarts (ik dus) het zelf doet. Tarief gaat denk ik nog wel aangepast worden bij mijn volgende aanpassingsronde trouwens.
do, 05/31/2012 - 08:22 Permalink
vV

snap ik, maar dat doet de MH waarmee ik samenwerk dus, een uitzondering zou kunnen zijn die gevallen die niet naar de MH hoeven of niet willen (je hebt ze...) , die doe ik dan zelf, maar dan moet ik er echt wel die 20 min mee bezig zijn. En dan is mijn tarief gerelateerd aan tijdsbesteding.
do, 05/31/2012 - 14:41 Permalink
advies

@annzie

Wat mij betreft toch wel een enigszins opmerkelijk antwoord van de MH. Als ze vindt dat de gebitsreiniging uitgebreid was i.p.v. standaard dan had ze een C214 kunnen declareren i.p.v. een C212. Je gaf aan dat de gebitsreiniging 20 minuten heeft geduurd. Dan is het gerechtvaardigd een C214 te declareren (zie http://www.allesoverhetgebit.nl).

Om nu te verklaren dat de C114 is gebruikt om de duur van de gebitsreiniging te compenseren is niet correct. Waarschijnlijk kent bij de betreffende praktijk een C114 een hoger tarief dan een C214 en is het om die reden opgevoerd. Als dat zo is, dan betaalt je te veel. Er wordt dan op een creatieve manier gepoogd de nota te verhogen.

Voor de duidelijkheid. Op basis van de door jou verstrekte informatie zou op de nota voorkomen :

C112: Preventieve voorlichting en/of instructie standaard
C214 : Gebitsreiniging uitgebreid

(voor het gemak is de instructie dan maar even afgerond op 10 min).

Daarnaast kenden veel mondhygienisten in 2011 een uurtarief van ergens tussen de eur 100,- en 120,- per uur. Nu wordt er betaald eur 85,- voor 25 minuten…

Kortom….ik heb zo mijn bedenkingen.
do, 05/31/2012 - 15:31 Permalink
annzie

Klopt, zo zou de nota ook moeten zijn. Ik heb inderdaad zelf ook het idee dat ik belazerd wordt. Maar ik heb geen flauw idee wat ik ertegen kan doen. Ik heb wel gezegd dat ik wil dat de nota klopt de volgende keer. (die MH zal nu al wel een hekel aan me hebben, shit zeg, iemand die checkt of het bonnetje wel klopt..) Tja, achteraf gezien denk ik dat ik gewoon had moeten hameren op een nieuwe nota die wél klopt, maarja ik heb hem nu al betaald dus kan er weinig meer tegen doen.
do, 05/31/2012 - 18:58 Permalink
vV

gewoon hameren op een correcte nota. en wat u kunt doen? dreigen met melden bij NZA wegens niet correct toepassen codes. Hebben ze een website? dan meoten de tarieven daarop staan, en ze moeten in de wachtkamer liggen, en ze moeten u op verzoek een lijst toesturen/mailen. dus genoeg om te kunnen doen denk ik. eerst lijst tarieven opvragen, dan kijken wat het verschil is, en dan gewoon correcte nota eisen. elke nota is een credit voor te maken en een nieuwe aan te maken. dus dat het ""niet kan aangepast"" is onzin. lees: niet willen ipv niet kunnen.
do, 05/31/2012 - 19:13 Permalink
annzie

Ik heb zojuist de tarievenlijst gevonden op hun website, en inderdaad, bij een correcte nota zou ik 5 euro goedkoper uit zijn. Ik heb de rekening al wel betaald maar in principe moet het gewoon mogelijk zijn een nieuwe, juiste factuur te maken en 5 euro terug te storten op mijn rekening toch?

Even copy paste van hun tarievenlijst:
C112 Prev. voorlichting en/of instructie standaard € 29,50
C114 Prev. voorlichting en/of instructie uitgebreid € 59,50
C212 Gebitsreiniging standaard € 25,00
C214 Gebitsreiniging uitgebreid € 50,00

Dat scheelt dus wel!
do, 05/31/2012 - 19:27 Permalink