MH berekent T12 & T22's zonder uitleg, overleg, behandelplan

Author:
yobanyo
Posted:
za, 12/17/2011 - 16:32
Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag omtrent het behandelplan van mijn MH, de kosten die inmiddels gemaakt zijn en het gebrek aan informatie vooraf cq tijdens de behandelingen.
Bij deze een kort overzicht (ter info: de codes weet ik pas sinds ik gisteren hier uitgebreid op heb gezocht wat die betekenen. Deze codes zijn dus niet door de MH genoemd!) :

* Door mijn tandarts ben ik verwezen naar een MH ivm mijn medicijngebruik wat mogelijk invloed kan hebben op de samenstelling van mijn speeksel en daarmee kwaliteit van mijn gebit (grotere kans op parodontitis). Hij heeft een verwijsbriefje geschreven en ik heb een afspraak gemaakt met de MH.
* Bij mijn eerste bezoek aan de MH is zij, zonder dat zij mij uitleg van het doel en de kosten van de behandeling gaf, begonnen met een paradontaal onderzoek met pocketstatus (T12 volgens rekening #1). Dit onderzoek is besproken, dat wil zeggen de getalletjes (diepte van de pockets) werden genoemd (ik bleek 2x een kleine ontsteking te hebben, had twee keer een score van zeven, enkele zessen maar ook tweeën en drieën). Er werd ook verteld dat er her en der wat tandsteen verwijderd moest worden. Geen van dit alles is beschreven in een offerte (ik heb dus geen offerte gekregen), niets is mij meegeven als overzicht mbt het exacte aantal pockets dat behandeld moest worden noch de exacte pocketdiepte per element. Geen behandelplan dus.
* De (snij/hoek)tanden waren allemaal in orde.
* Bij deze bespreking kwam ook niet aan de orde dat élk element een paradontale behandeling nodig had (zij heeft daar met geen woord over gerept; sterker nog, ze zei letterlijk "de rest ziet er prima uit, ik maak me daar geen zorgen over"). Bij 2 elementen zat dus een ontsteking en die moesten hoe dan ook behandeld worden, de 6'en en 7's moesten ook behandeld worden. Over de rest is niet gezegd dat daar een pocketbehandeling uitgevoerd zou worden, dat zou alleen tandsteen verwijderen zijn (een M code)
* Omdat de mondhygiëniste vertelde dat er het nodige aan tandsteen verwijderd zou worden, heb ik daar naar gezocht of mijn verzekering mijn bezoeken aan de MH zou dekken. De voorwaarden van mijn verzekering gaven aan dat er twee behandelingen voor 100% gedekt zou worden. De derde behandeling wordt niet vergoed maar dat nam ik bewust voor lief, die zou ik dan zelf wel betalen.
* In de folder van de MH staat dat alleen bij pocketdieptes vanaf 4 sprake is van verdiepte pockets. Er staat niet dat deze dan ook behandeld moeten worden. Tevens staat er in de folder dat het resultaat van de behandeling besproken zal worden en dit zal worden vastgelegd in een behandelplan. Dit is dus niet gedaan.

Kortom: mij werd duidelijk dat het volgende zou gebeuren:
1. De 2 elementen met de kleine ontsteking kregen een pocket behandeling
2. De resterende 6'en en 7's zouden een pocketbehandeling krijgen (in haar folder staat letterlijk dat gezond tandvlees een pocketdiepte van 2 a 3 heeft; het lijkt mij dus dat ze die ook niet zou gaan behandelen). Helaas weet ik niet meer hoeveel 6'en en 7's ik precies had, dat is mij dus ook niet op papier meegegeven. Ik weet wel dat mijn (snij/hoek)tanden in orde waren en dat er ook de nodige 2'en en 3'en bij mijn kiezen zaten.
3. De rest zag er nog prima uit en zou alleen mbt tandsteen worden behandeld.
4. Omdat zij niet vertelde dat ze T codes ging gebruiken ging ik ervan uit dat de behandelingen door mijn zorgverzekeraars zou worden gedekt.

Tijdens de behandelingen (ben er 3x geweest) heeft ze geen pocketbehandeling gedaan bij de (snij/hoek)tanden.

Nu heb ik een deel van de rekeningen binnen en daar schrik ik van want die kosten komen niet overeen met hetgeen ik had verwacht.
* Onkosten Paradontaal Onderzoek met pocketstatus (T12) € 149,82. Ik begrijp de kosten, maar niet dat de kosten mij niet vooraf zijn meegedeeld.
* Er is totaal geen overleg geweest welke elementen echt behandeld moesten worden. Ook de elementen met een score van twee of drie zijn volgens mij behandeld. Ik was hier onwetend over. Uitleg hierover was er niet.
* Nu heb ik een rekening binnen van twee behandelingen met een totaalbedrag van € 314,81. De rekening van het derde behandeling moet ik nog krijgen.
* Als ik reken en tel hoeveel kiezen ik nog heb kom ik op 14 kiezen uit (incl premolaren en verstandskiezen). Ik heb nu al 12 T22's gedeclareerd gekregen. Zij heeft dus zo te zien alle kiezen behandeld, ook al zaten er <6 tussen (ik wacht dus nog op 1 rekening, daar zullen de ontbrekende T22 op staan van die laatste 2 kiezen).
Ik moet dus concluderen dat alle kiezen door haar zijn behandeld met T22's. Ik heb nl 12x een T22 op de nota's staan.

Nu heb ik me inmiddels aardig ingelezen op dit forum en heb het volgende begrepen:
1. Aangezien de MH een T12 heeft uitgevoerd is het haar toegestaan T22's te rekenen. Zonder een T11/12 had ze dat niet mogen doen.
2. De kosten van een T12 onderzoek heeft ze echter niet vooraf meegedeeld.
3. Er is geen behandelplan opgesteld en/of overlegd aan mij
4. Wat mij echter dwars zit is dat zij er met geen woord over heeft gerept dat deze T22's niet vallen onder de standaard M code mbt tandsteen verwijderen en dat de kostenpost van deze T22's veelal niet door zorgverzekeraars wordt vergoed. Ik ben er dus helaas zelf achtergekomen door die hoge rekeningen.
5. Is een MH niet verplicht om een vooraf cliënt in kennis te stellen van de behandelcodes en de bijhorende kosten?
6. Kan ik de MH in gebreke stellen ivm ondeugdelijke informatie betreffende de behandeling, de bijkomende kosten en het ontbrekende behandelplan?
7. Kan ik de MH in gebreke stellen omdat zij méér heeft behandeld met een T22 dan vooraf mij in de gebrekkige info is meegedeeld? Als zij het heeft over 2 elementen die een pocketbehandeling moeten krijgen + die paar 6'en en 7's en de rest ziet er prima uit behalve wat tandsteen dan verwacht ik niet dat elk element een pocketbehandeling krijgt. In mijn beleving is dat onvolledige informatie geven aan een cliënt (de term 'easy money' schiet me te binnen)
8. Moet ik dat dan met de MH opnemen of met mijn tandarts die mij doorverwees?

Begrijp me goed, ik snap dat behandelingen tijd en geld kosten ongeacht of dat nu bij een MH gedaan wordt of bij een opticien of waar dan ook. Echter mag je als klant toch ook verwachten dat je, vooral als er grote geldbedragen mee gemoeid zijn, er vooraf aangegeven wordt door de behandelaar wat de te verwachten kosten zullen zijn? Is het dan in mijn geval niet een in gebreke zijnde MH/tandarts die heeft verzuimd mij vooraf te voorzien van deugdelijke informatie over de behandeling as sich, de kosten en het opstellen van een behandelplan en/of offerte?

Wat is jullie mening hierover? Heeft het zin om deze discussie aan te gaan met de MH/tandarts?
Ik ga maandag hoe dan ook contact opnemen omdat ik een overzicht wil, op papier, van de pocketdieptes die zij aantrof voordat ze met de behandeling begon. Dan hoop ik ook de exacte gegevens hier te kunnen vermelden over de aangetroffen pocketdieptes.

:smt024 Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil het graag zo goed en duidelijk mogelijk hier schrijven zodat jullie precies weten wat er is gebeurd.

Groetjes

Yolande
Newtan

Heb je hier wat aan? http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=22&t=22468

En een schriftelijke offerte krijg je alleen als je er om vraagt. Of als de leverancier er zelf over begint. Vanaf 1 januari wordt dit een wat meer dwingende regel.
Ik zou het zeker met de mondhygienist opnemen. Er is blijkbaar een verwachting gewekt voor wat betreft de prijs. En nu wordt daar zeer van afgeweken. Dat is toch wel een sterk punt in een incassoprocedure. Dan gaat bijvoorbeeld een deurwaarder niet verder met de incassoprocedure en dan staat de mondhygienist ineens niet zo sterk meer.

Je moet dit wel in een brief, dus schriftelijk meedelen. En die aangetekend laten bezorgen.
Deze moeite betaalt zich dubbel terug. Want de kans op een korting op de nota wordt groter. Plus de mondhygienist en de tandarts weten dan dat jij een klant bent die respect verdient.

Wat wel handig zou zijn is het aanpassen van je verzekering. Want die laat jou in feite het meest in de kou staan. En daar hoor ik je niet over. Heb je bij hen ook een punt ingediend?
Ik zou sowieso eens om me heen kijken naar een betere verzekering.
za, 12/17/2011 - 17:19 Permalink
yobanyo

Bedankt voor je reply.

Het probleem met de verzekering is dat de MH de rekening naar de verzekering heeft gestuurd en ik dus mijn verzekering moet betalen. De MH heeft haar geld waarschijnlijk al.
Een incassoprocedure is daardoor niet van toepassing (helaas moet ik bijna zeggen).

De verzekering kan ik ook niks kwalijks nemen want de info vanuit de MH wees er niet op dat ik hoge kosten kon verwachten (dat was wel duidelijk uit haar reactie want de MH vertelde me dat er tandsteen verwijderd zou worden. Dàt heb ik ook gechecked bij de verzekering).
Het is dus het feit dat ik onvolledig geinformeerd ben cq op het verkeerde been ben gezet door haar opmerking over het tandsteen verwijderen. Als ik had geweten dat er echter andere zaken gedeclareerd zouden worden had ik daar wel navraag naar gedaan en gebeld met mijn verzekering.

Qua prijs er is eigenlijk helemaal geen verwachting gewekt want uit het gesprek met haar kon ik opmaken dat het primair tandsteen verwijderen zou zijn en dat vergoed mijn verzekering. Nu schrok ik me echter een hoedje!
za, 12/17/2011 - 21:01 Permalink