Kosten verhalen op vorige tandarts?

Author:
Irene84
Posted:
do, 01/17/2013 - 20:26
Goedenavond,
Ik hoop dat iemand hier op het forum mij advies kan geven wat te doen...
Wij hebben sinds afgelopen jaar een nieuwe tandarts omdat de vorige gedwongen moest sluiten nadat geconstateerd werd dat hij materialen in de praktijk had die over datum waren. Daarnaast maakte deze tandarts röntgenfoto's zonder daarvoor de nodige papieren in bezit te hebben.
Bij onze nieuwe tandarts zijn uitgebreid foto's gemaakt waarbij bleek dat er nogal wat mis is met mijn gebit. Bij maar liefst 4 kiezen bovenin zijn 'lekkende vullingen' geconstateerd, hetgeen is uitgedraaid op 4 wortelkanaalbehandelingen (ik ben pas 28). Twee daarvan heb ik inmiddels achter de rug. Om over al het andere werk dat nog gedaan moet worden maar niet te spreken... Ook bij mijn man zijn 2 vullingen in verstandskiezen gaan lekken en scheuren welke door de nieuwe tandarts getrokken zijn.
De betreffende vullingen bij mij zaten er pas twee jaar in, dat lijkt mij geen termijn om al mankementen te vertonen toch? Ik ben dus bang dat mijn vorige tandarts oud materiaal heeft gebruikt en 'slordig' heeft gewerkt, waardoor ik nu met deze problemen zit. In december heb ik al 400 euro zelf bij moeten lappen op de tandartsrekening en dit jaar wordt het alleen maar meer, ondanks het feit dat ik goed verzekerd ben. Buiten het feit dat het ontzettend veel geld gaat kosten om de boel in orde te maken, is mijn tandartsangst er zo niet minder op geworden :cry:
Weet iemand of het zin heeft te proberen die kosten te verhalen op de vorige tandarts? Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft dat een kans van slagen? Of is het gewoon pech gehad.
Groetjes,
Irene
Newtan

Het oordeel van de nieuwe tandarts kan ook overtrokken zijn geweest.
Dat is door de 'oude' tandarts met net zoveel recht te beweren.

Overjarige materialen heeft iedereen in zijn praktijk liggen, vaak zonder het te weten.
En overigens zonder dat het kwaad kan, want zodra we het in handen krijgen gaat het alsnog de oude spullen bak in.
Maar dat van die papieren dat is minder chique en daarmee laadt de tandarts inderdaad de verdenking op zich.

In ieder geval zal de nieuwe tandarts in zo'n geval er goed aan gedaan hebben om reactie te vragen aan de oude. En bij uitblijven daarvan in ieder geval een derde als onafhankelijk oordeel erbij te betrekken. En wel voordat er begonnen wordt met de nieuwe vullingen.
In dat geval heb je een goede kans om een aansprakelijkheidszaak te winnen.

Ik geef toe, het klinkt zuur, maar anders sta je met de mond vol tanden.
do, 01/17/2013 - 22:11 Permalink
vV

ik zou inderdaad toch wel eerst door een onafhankelijke tandarts bevestigd willen zien dat het inderdaad troep was wat erin zat. Idem of die wortelkanaalbehandelingen komen door verkeerde behandeling of door onbenulligheid, oftewel waren ze te vermijden geweest. Het is altijd makkelijk wijzen naar de vorige tandarts, maar het is best mogelijk dat d enieuwe het allemaal niet zo nauw neemt. Dus second opinion, buiten werkgebied van beiden. en dan door een tandarts die niet te beroerd is zijn bevindingen ook gewoon zwart op wit te zetten, daar schijnt het als puntje bij paaltje komt ook nogal aan te ontbreken...
de nieuwe tandarts mag dit trouwens ook doen wanneer hij zo zeker is van zijn zaak, als het echt zo is en de second opinion komt daar ook op uit heb je meer gewicht bij een klacht.

Dat er materialen waren voorbij houdsbaarheidsdatum betekent niet dat ze ook slecht of vergaan waren.
Ik wordt zelf persoonlijk momenteel nogal ziek van de wegwerpmentaliteit , ook mbt voedsel, vanwege een datum...meeste voedingsmiddelen zijn prima langer houdbaar, idem geldt dit voor verbruiksmaterialen in de zorg. Vanwege regels en ambtenarij moeten ze weggegooid na datumja... ik denk dat als je gaat zoeken je in elke praktijk wel zulke spullen tegenkomt, even niet opletten bij inruimen net geleverde bestelling en oude achteraan laten staan en je bent al een eind op weg.. is mi ook geen argument waarom de vullingen niet goed zouden zijn geweest.

Gebruik de zoekfunctie eens, over indienen klachten is al heel veel geschreven. Eerst moet je weten over wie en bij wie....
vr, 01/18/2013 - 09:05 Permalink
Irene84

Allereerst dank voor jullie reacties. Ik had inderdaad al op de site rond gezocht naar gelijksoortige vragen.

Als ik het goed begrijp had ik dus eerder een second opinion aan moeten vragen, iets dat nu niet meer veel zin heeft aangezien de helft van het werk al is gedaan.
In tegenstelling tot mijn vorige tandarts (die ooit 4 keer opnieuw een spuit moest zetten om 1 kies te verdoven (?!)) heb ik het idee dat de huidige tandarts veel secuurder te werk gaat, te meer daar er uitgebreid foto's zijn gemaakt en mij ook precies is uitgelegd wat eraan scheelt. Daarnaast is het een grote praktijk, ik hoop dat daar dan ook meer controle is. Ik neem overigens aan dat het IGZ dat destijds de praktijk gesloten heeft dit niet zomaar doet...

Stukje tekst uit het rapport: "Ook op het gebied van de hygiëne en infectiepreventie bleken verschillende zaken niet in orde. De ruimte voor het reinigen, desinfecteren en steriliseren voldeed niet aan de wettelijke normen. In de operatie-/behandelkamer werd hechtdraad aangetroffen waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum verstreken was. In de behandelkamer trof de inspectie materiaal voor vullingen aan waarvan de uiterste gebruiksdatum zelfs al in 2005 verlopen was. Daarnaast lagen in de lades gebruikte en gevulde spuiten door elkaar waarvan bovendien de inhoud niet duidelijk was. Eveneens vond de inspectie instrumenten in de lades waarvan niet kon worden aangegeven of dit al gebruikt of nog schoon was."

Toen ik dit las liepen mij de rillingen over de rug, zoals jullie wellicht kunnen begrijpen.

Ik heb inmiddels ook bericht van de verzekering ontvangen, zij doen in principe niets aangezien onmogelijk bewezen kan worden dat de betreffende vullingen bij een andere tandarts niet waren gaan lekken.
za, 01/19/2013 - 21:32 Permalink