Kosten terecht?

Author:
RPE
Posted:
ma, 06/06/2011 - 23:26
Enkele vragen:
Vraag 1: Mogen bij de kosten van een wortelkanaalbehandeling driekanalig element (E16) nog extra de kosten opgevoerd worden voor Elektronische lengtebepaling (E85)?
Verder zijn nog opgevoerd E45, E04, A10 en X10. In de tarieven omschrijving Nederlandse Zorgautoriteit op blz. 7 zie ik nl. staan incl. lengtebepalen. Op mijn rekening worden deze separaat opgevoerd onder code E85.

Nu is bij een recente behandeling bij mij (zijkant van tand uitslijpen en vullen tweevlakrest. composiet (donderdags) een wortelkanaal van een kies geraakt, tandarts heeft dit aangegeven en geeft aan te hopen dat er geen negatieve reactie van de kies zal komen. Weekend daarop gigantisch veel pijn. Maandag terug naar de tandarts en er zit een ontsteking bij het eerder geraakte kanaal van de kies. Nu wordt er voor de behandeling op maandag een kostenpost opgevoerd voor Endodentisch consult (E01), de tandarts wist toch dat dit risico zou kunnen plaatsvinden.
Vraag 2: Moet ik dan dit extra consult gaan betalen? Lijkt mij niet reeel?
Voor deze kies een wortelkanaalbehandeling driekanalig element laten uitvoeren. Een wortel is niet vrij te maken, tandarts slijpt de eerder aangebrachte tweevlaksrest. composiet aan de zijkant weg met de hoop er dan wel in te komen. Dit lukt niet.
Vraag 3: Moet ik nu weer de tweevlakrest. composiet voor de zijkant van de kies gaan betalen? Al het risico kan toch niet op mij afgewimpeld worden? De kies en zijkant is nu tijdelijk met "cement" dichtgemaakt maar moet eigenlijk nog correct hersteld worden.
Vraag 4:Gezien de voorgaande kosten wil ik dit verplaatsen naar volgend jaar, is dit een juiste beslissing?

Graag uw mening.
B.v.d.
Spiegeltje

Vraag 1: Mogen bij de kosten van een wortelkanaalbehandeling driekanalig element (E16) nog extra de kosten opgevoerd worden voor Elektronische lengtebepaling (E85)?

Ja, dat mag. Althans zolang het ook elektronisch is gebeurd. De tandarts kan ook met behulp van een of meer foto's de lengte bepalen, dan zit het in het wkb-tarief. De foto's worden apart berekend. Elektronische lengtebepaling kan betekenen dat minder foto's hoeven te worden genomen.

Vraag 2 en 3Dit zijn bekende complicaties die kunnen optreden. In beginsel dient u de daarmee samenhangende kosten te betalen.

Vraag 4Dat kunt u het beste met de tandarts bespreken.

Wat betreft de overige codes: geen bijzonderheden.
di, 06/07/2011 - 00:00 Permalink
RPE

Bedankt voor de reactie.
m.b.t. vraag 1:
In totaal heb ik twee wortelkanaalbehandeligen driedelig element gehad.
Voor de ene zijn buiten de elektronische lengtebepaling nog twee foto's gemaakt voor de andere drie foto's. Het riekt mij allemaal naar hoe kan ik zoveel mogelijk vangen...en...en...is $$$

m.b.t. het antwoord op vraag 2:
Dit antwoord komt erg kort door de bocht over. Er is toch ook nog zoiets als een eigen risico voor de tandarts? Alles maar dan ook alles wordt op de klant afgeschoven onder het mom van "bekende complicaties" en "onvoorziene omstandigheden". Komt in andere branches veel minder voor.

De code E04 is er ook zo een "Toeslag instrumentarium", bij de garage heb ik nog nooit een rekening gekregen voor toeslag gereedschap!
Het lijkt wel een reismaatschappij, kijk eens wat een aantrekkelijk prijs...maar stiekem komen er nog wel wat addertjes en toeslagen om de hoek kijken waardoor je toch weer heel erg duur uit bent.

Maar goed ik zal een met mijn tandarts gaan praten, laat hem eerst maar eens de rekening toelichten, staat hem wel zo netjes, deze wordt ook zomaar verstuurd onder het mom van de klant betaald toch wel en heeft er de balle verstand van. Eens kijken of er ook nog klantgerichte en tandartsen zijn buiten het gros welke winstbejag op het netvlies hebben staan.
wo, 06/08/2011 - 00:11 Permalink
vV

2-3 foto`s voor een gemiddelde wortelkanaalbehandeling is heel normaal hoor, tenminste bij tandarsten die hun best doen.
Die code 04: is gewoon een wettelijk bestaande code voor wanneer deze dure instrumenten gebruikt worden. verdient de tandarts overigens niets aan, is een regelrechte kostenpost voor hem. Net zoals een garage de koelvloeistof, montagemateriaal en onderdelen bv berekend die in een auto gaat bij reparatie(waar een garage overigens heel vaak wel heel fors op verdient met heel forse marges...)

U moet geen appels met peren gaan vergelijken. Zaken zoals op de nota staan zijn heel gewoon bij een naar eisen van deze tijd uitgevoerde wortelkanaalbehandeling.
En dat is inderdaad geen risico tandarts, dan kan elke praktijk op de wereld wel de deuren sluiten...
wo, 06/08/2011 - 10:50 Permalink
mecánico para …

Bedankt voor de reactie.

De code E04 is er ook zo een "Toeslag instrumentarium", bij de garage heb ik nog nooit een rekening gekregen voor toeslag gereedschap!




even afgezien van uw volledige plankmisser over de tarieven die normaal zijn en juist geheel gespecificeerd moeten worden en daarom op een en-en situatie lijken, maar gewoon wettelijk verplicht zijn.

de toeslag E04 is een normaal tarief voor een mechanische vijl die ipv 10x maar 1 behandeling mee gaat. kosten dekkend. het verhaal van de garage slaat kant nog wal, want als ik roep: APK plus afmelden dan stat er los een roetmeting bij een diesel.........en laat dat nou een apk eis zijn bij diesels maar het staat los van de apk prijs. rarara.
nb, de kleinmateriaal en afvoer van olie staat ook los op de nota.......doet de tandarts weer gratis (zit gewoon in het tarief wordt er dan gezegd, maar dat was gebaseerd op toen de zak nog gewoon aan de straat mocht en dus allang niet meer dekkend) Wilt u daar ook nog 2,50 verwijderingsbijdrage van scherp en geïnfecteerd afval bij?? Gaat wel gebeuren volgend jaar. Ik zou niet weten waarom de patiënt steeds financieel wordt gematst en de behandelaar het gelag betaalt. Kortom, u wil voor goede tandheelkunde op de eerste rang zitten en zelfs een dubbeltje is u te veel.
wo, 06/08/2011 - 12:30 Permalink
RPE

Sniff, Sniff, wat zielig, we hebben echt met de Nederlandse Zorgverleners te doen hoor, Apothekers, Doktoren, Tandartsen chirurgen e.a. hebben het allemaal niet zo breed hoor...al die inspanningen en dan ook nog alleen maar kostendekkend.
Ziektekosten zijn schrikbarend hoog maar dat komt allemaal door de patienten, die vragen veel te veel om zorg en behandelingen en dat kost nou eenmaal veel geld....
Efficientie in de zorg en omlaag brengen van woekerprijzen heeft de zorg nog nooit van gehoord. En verzekeraars gaan hier ook geen energie in steken, gewoon doorberekenen aan de klant dat is het gemakkelijkste. Toverwoord is "premie omhoog". En de politiek...die steggelen liever over elkaar dus daar hebben we ook niets aan.

Hoe kan het toch dat de tandartskosten in Belgie ongeveer tweederde zijn van die in Nederland? Tandartsen in Belgie zouden dan een nog belabberder bestaan hebben dan dat van de Nederlandse collega' s?
Toch raar dat we de indruk hebben dat de Belgische collega's het toch nog niet zo slecht hebben. Zou je dan toch niet kunnen stellen dat er in de honoraria van tandartsen ook wel iets te halen,of liever gezegd af te halen is?
Tja dat mag men natuurlijk niet zeggen want dan wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Trouwens de kwaliteit in Belgie is belabberd hoor, daar zou ik echt niet naar toe gaan (zegt de Nederlandse tandarts over zijn Belgische collega)...
za, 06/11/2011 - 00:03 Permalink
mecánico para …

Sniff, Sniff, wat zielig, we hebben echt met de Nederlandse Zorgverleners te doen hoor, Apothekers, Doktoren, Tandartsen chirurgen e.a. hebben het allemaal niet zo breed hoor...al die inspanningen en dan ook nog alleen maar kostendekkend.
Ziektekosten zijn schrikbarend hoog maar dat komt allemaal door de patienten, die vragen veel te veel om zorg en behandelingen en dat kost nou eenmaal veel geld....
Efficientie in de zorg en omlaag brengen van woekerprijzen heeft de zorg nog nooit van gehoord. En verzekeraars gaan hier ook geen energie in steken, gewoon doorberekenen aan de klant dat is het gemakkelijkste. Toverwoord is "premie omhoog". En de politiek...die steggelen liever over elkaar dus daar hebben we ook niets aan.

Hoe kan het toch dat de tandartskosten in Belgie ongeveer tweederde zijn van die in Nederland? Tandartsen in Belgie zouden dan een nog belabberder bestaan hebben dan dat van de Nederlandse collega' s?
Toch raar dat we de indruk hebben dat de Belgische collega's het toch nog niet zo slecht hebben. Zou je dan toch niet kunnen stellen dat er in de honoraria van tandartsen ook wel iets te halen,of liever gezegd af te halen is?
Tja dat mag men natuurlijk niet zeggen want dan wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Trouwens de kwaliteit in Belgie is belabberd hoor, daar zou ik echt niet naar toe gaan (zegt de Nederlandse tandarts over zijn Belgische collega)...

ten eerste zit de tandarts niet in de basis en zijn de kosten om en rond het bed de echte kostenpost , niet de behandeling. Dat de CAO van de meetse Belgen anders zou ook zomaar kunnen en daarnaast is het zo dat er aan de ene kant steeds vanuit de overheid regels komen die de zorgverlener moet volgen. Gek dat de verlener van de zorg datzou moeten betalen. toch

wat zielig, we hebben echt met de Nederlandse Zorgverleners te doen hoor, Apothekers, Doktoren, Tandartsen chirurgen e.a. hebben het allemaal niet zo breed hoor...al die inspanningen en dan ook nog alleen maar kostendekkend.

met deze zin in uw achterhoof kijken naar uw eigen loonstrook die lager uitvalt elk jaar = staking en bussen die niet rijden. Nee dat is normaal denken. U diskwalificeert zich met zo'n eenvoudige gedachte
za, 06/11/2011 - 07:38 Permalink
mecánico para …

Sniff, Sniff, wat zielig, we hebben echt met de Nederlandse Zorgverleners te doen hoor, Apothekers, Doktoren, Tandartsen chirurgen e.a. hebben het allemaal niet zo breed hoor...al die inspanningen en dan ook nog alleen maar kostendekkend.

Toch raar dat we de indruk hebben dat de Belgische collega's het toch nog niet zo slecht hebben. Zou je dan toch niet kunnen stellen dat er in de honoraria van tandartsen ook wel iets te halen,of liever gezegd af te halen is?
Tja dat mag men natuurlijk niet zeggen want dan wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Trouwens de kwaliteit in Belgie is belabberd hoor, daar zou ik echt niet naar toe gaan (zegt de Nederlandse tandarts over zijn Belgische collega)...


zag eigenlijk net je openingspost nog een keertje........... jammer dat je je gebit zover hebt verwaarloosd dat je twee wortelkanaalbehandelingen nodig had. Als je er zuiniger op was geweest waren de kosten ook veel meer beheersbaar. De gemiddelde patiënt is in Nederland voor 150 euro verzekerd en daarmee klaar. Kortom, je hebt nu de nasleep van je eigen falen in beeld en dan geldt: wie zijn billen brand gaat op de blaren zitten.
Dat je meteen effe de honoraria van diverse personen in de zorg wil afzeiken mag je bij de partij doen die nu alles loopt af te breken........wordt gauw lid van de CDA/VVD/PVV en je bent helemaal thuis.

Overigens, hun slogan: meer handen aan het bed hebben ze nog voor 0,0 procent waargemaakt maar er wordt wel bezuinigd. dus feitelijk ben je gewoon door je eigen stemgedrag in de hoek gezet. En je gedrag is vergelijkbaar met de stampvoetjes van een kind van 6. Get real
Als je ook graag in de zorg had willen zitten en megaveel wilde verdienen zit je sowieso in het verkeerde land de gemiddelde makelaar verdient meer na een zesdaagse cursus en de aanschaf van een matig passend C&A-pak met foute schoenen.

zo, denk daar maar eens over als de heilige geest wordt uitgestort jij thuis zit en die zorgverlener aan de slag mag met een weekendtarief van 20 euro erbij inclusief voorrijdkosten en extra kosten voor het personeel.
za, 06/11/2011 - 11:29 Permalink
RPE

Sniff, sniff, heb echt met je te doen hoor. Nu is de overheid ook nog aan het plagen...

Als iemand twee wortelkanaalbehandelingen heeft gehad, heb je je gebit verwaarloost? Redenatie mist hier compleet.
Als tandarts mag je je blijkbaar verschuilen achter het feit dat onvoorziene omstandigheden altijd geheel voor rekening klant zijn, maar als er dan iets onvoorziens bij de klant voorvalt heeft de klant zijn gebit verwaarloost? Lekker klantvriendelijke benadering.
Door een behandeling van de tandarts kwam er een door de tandarts vooraf aangegeven reactie en was de tweede wortelkanaalbehandeling nodig, niet echt een kwestie van een slecht gebit toch? Helaas zit ik nu wel met de nasleep van het "falen" van de tandarts, rekening is voor de klant.

Mag ik ook effe....(laat me raden, fietsenmaker?) aangeven dat mensenkennis je totaal ontbreekt en je alleen maar bekropte vooroordelen uitkraamt. Inderdaad jammer voor dit forum, en voor die kinderen, maar ja het blijven kinderen die weten niet altijd wat de woordjes betekenen!
En dan de ploitieke gedachte, waar de gedachte van vol is loopt de mond blijkbaar van over, gelukkig komen de genoemde partijen niet in mijn vocabulair voor. Dus alweer sla je de plank volkomen mis.
Maar leuk dat nog meer kinderen van 6 jaar op dit forum zitten die stampvoetend en smilie invoegend samen plezier maken door te kijken wie het hardste poep kan zeggen. Wat een lol zeg, POEP ha ha ha...

Bespaar je de moeite en tijd om te reageren kinderen, het verhaaltje is uit, oogjes toe en ga maar lekker slapen...


POEP POEP ha ha ha...
zo, 06/12/2011 - 23:44 Permalink
mecánico para …

RPE, get a life, je antwoord is precies zoals te verwachten was. Kansloos. Met name de tandarts de schuld geven van het feit dat JIJ vullingen hebt geeft je realiteitszin weer. Of eigenlijk de afwezigheid van iets wat daar voor door zou mogen gaan. Het is jouw gebit, het is door jouw onvoldoende verzorgd dan wel te veel van zoetmomenten voorzien en daarvoor ben jij verantwoordelijk. Niemand anders dan jij.
ma, 06/13/2011 - 11:26 Permalink
grace

Bedankt voor de reactie.
m.b.t. het antwoord op vraag 2:
Dit antwoord komt erg kort door de bocht over. Er is toch ook nog zoiets als een eigen risico voor de tandarts? Alles maar dan ook alles wordt op de klant afgeschoven onder het mom van "bekende complicaties" en "onvoorziene omstandigheden". Komt in andere branches veel minder voor.

Maar goed ik zal een met mijn tandarts gaan praten, laat hem eerst maar eens de rekening toelichten, staat hem wel zo netjes, deze wordt ook zomaar verstuurd onder het mom van de klant betaald toch wel en heeft er de balle verstand van. Eens kijken of er ook nog klantgerichte en tandartsen zijn buiten het gros welke [u][size=150]winstbejag op het netvlies [/u[/size]]hebben staan.


:smt017 hej van welleke planeet kom gij? :smt009
als ik al tandarts geweest was zou iemand met deze gedachten die HULP zoekt, met dit taalgebruik er horizontaal uitgaan. Vast planet of the zombies
wo, 06/15/2011 - 18:34 Permalink
mecánico para …

Dit soort achterdochtig gedoe maakt dat ik over een paar jaar waarschijnlijk all inclusive behandelingen ga doen. Kost wel 2x zoveel dan nu, maar niemand zeurt over complicaties want die zitten er al in. En als het mee valt ga je doorgaans ook niet zeuren dat je achteraf korting wil. Dus alle posten onvoorzien erbij en hop aan de slag.
:smt016
wo, 06/15/2011 - 19:42 Permalink
Workie

Dit soort achterdochtig gedoe maakt dat ik over een paar jaar waarschijnlijk all inclusive behandelingen ga doen. Kost wel 2x zoveel dan nu, maar niemand zeurt over complicaties want die zitten er al in. En als het mee valt ga je doorgaans ook niet zeuren dat je achteraf korting wil. Dus alle posten onvoorzien erbij en hop aan de slag.
:smt016
Even een algemeen vraagje. Zijn die mensen met achterdocht nou in de meerderheid of is de andere groep in de meerderheid? Het lijkt me anders erg lastig om je werk goed te blijven doen en er vooral plezier in te hebben.
Ikzelf heb een tandarts die echt plezier in het werk heeft, tenminste als ik in de stoel lig of mijn vriendin en daar heb je als patiënt toch een fijner gevoel bij dan iemand die dat totaal niet uitstraalt.
En als de meeste patiënten zo zijn als de TS dan kan ik mijn voorstellen dat je motivatie tot een dieptepunt komt en vind ik het knap dat je nog reageert :wink: .
wo, 06/15/2011 - 20:50 Permalink
vV

Dit soort achterdochtig gedoe maakt dat ik over een paar jaar waarschijnlijk all inclusive behandelingen ga doen. Kost wel 2x zoveel dan nu, maar niemand zeurt over complicaties want die zitten er al in. En als het mee valt ga je doorgaans ook niet zeuren dat je achteraf korting wil. Dus alle posten onvoorzien erbij en hop aan de slag.
:smt016


tja dat is altijd de kromme vergelijking die mensen maken...
ja een auto is garantie op, maar die heeft de klant wel al lang zelf betaalt in aanschafprijs... Degeen die denkt dat dat niet zo is moet echt even beter zijn denkwerk doen.... idem diverse apparatuur. Vind het wel een goed idee met de vrije tarieven: ja mijn vullingen zijn zeer duur, maar dan heb je wel ""gratis"" nazorg ook indien endo onverhoopt toch nodig blijkt kort op behandeling....
do, 06/16/2011 - 10:54 Permalink
andre1965

Waar het om gaat is de vraag of de beloning van zorgverleners nog wel reëel is.
Als je de tarieven van een tandarts ziet en je ziet ook dat de meesten niet bepaald een arm leven leiden, dan zit er dus kennelijk een stevige winstmarge in.
Nu mag goed werk ook wel beloond worden, maar ik vraag me af of dat moet betekenen dat de zorgkosten compleet uit de hand lopen. Feit is dat heel veel mensen slechts beperkt in staat zijn om alle behandelingen die nodig zijn uit te laten voeren. De verzekering dekt slechts beperkt en de premies voor een tandartsverzekering zijn torenhoog.
Als ik zie dat een kies vullen van mijn zoon, ongeveer 10-15 minuten werk, meer dan 100 euro kost, dan stel ik toch wel vraagtekens bij het uurtarief van een tandarts.

Nu zijn tandartsen nog lang de grootste verdieners niet. Voor orthodontisten is het norminkomen vastgesteld op 140.000 per jaar. Vrijwel alle ortho's zitten daar ver boven en dat is natuurlijk bizar te noemen. Als je ziet dat een beugel ruim 2.500 euro kost, is dat natuurlijk 100 % belachelijk, zeker als je ziet dat kinderen bij het minste geringste een beugel in de mond gepropt krijgen. Over schandelijke praktijken gesproken.

Apothekers en chirurgen zijn wel de ergste graaiers. Apothekers verdienen miljoenen aan medicijnen die ze met enorme kortingen inkopen en met grote winsten aan de man brengen.

Het is nogal simpel waarom de tarieven van zorgverleners zo uit de hand konden lopen. Jarenlang kon alles probleemloos bij de verzekeraars gedeclareerd worden. Wat er ook gerekend werd, niemand piepte daar over. Zo kon ongegeneerd rijkdom worden vergaard over de ruggen van de premie- en belastingbetalers. Nu daar een rem op gezet wordt, gaan zorgverleners piepen. We weten allemaal het gemekker van zielige apothekers die door de zorgverleners -terecht- afgeknepen worden. Er gaan apothekers failliet omdat hun peperdure levensstijl vol verkwisting niet langer vol te houden was door de bezuinigingen.
Als wordt voorgesteld om de torenhoge beloningen van medici in te perken komt meteen het zieke dreigement van "vertrek naar het buitenland" of tafel. Oh oh oh wat zijn medici toch allemaal onbaatzuchtige mensen die niets anders willen dan mensen beter maken.....jaja, als de zakken maar goed gevuld kunnen worden.

Wie nog durft te zeggen dat medici er bekaaid afkomen, moet dat maar eens heel goed motiveren, ook voor de zorgvragers die door de steeds meer voor eigen rekening komende (tandarts)kosten dat nauwelijks nog kunnen opbrengen.
wo, 06/29/2011 - 08:39 Permalink
vV

andre is filantroop, hij word niet betaalt voor zijn werk en inzet in deze maatschappij denk ik. Helaas heeft dat geresulteert in de ontwikkeling van een karaktertrek die niet fijn en gezond voor hem is, nl jalouzie. Erg ongezond, mijn (onbetaald) advies is daar professionele hulp voor te zoeken...
wo, 06/29/2011 - 10:37 Permalink
andre1965

Nee hoor, ik krijg gewoon mijn salaris. Geen overdreven salaris, maar genoeg om een fijn en normaal leven te hebben.

Waarom is mijn bijdrage ongenuanceerd geleuter ? Ik vrees dat die reacties van tandartsen afkomstig zijn. Mijn ervaring met tandartsen en sommige andere medici is dat ze een ongekende arrogantie aan de dag leggen jegens anderen die niet zo geleerd zijn. Met name richting patiënten gedragen ze zich niet zelden uitermate arrogant.

Het is mij vooral opgevallen dat kritiek op hoge inkomens meteen als jaloezie etc afgedaan worden. Dat is een ernstige dooddoener in discussies : jaloezie. Nooit kritiek op exorbitante verdiensten leveren, want dat is altijd jaloezie, communisme en weet ik wat voor flauwekul nog meer.
Ik heb geen reden om jaloers te zijn. Zoals gezegd verdien ik goed en kan ik er ruim van leven. Daarvoor werk ik ook nog eens hard en breng ik mijn salaris voor mijn werkgever minstens 10x op, soms zelfs meer. Geen redenen om jaloers te zijn op mensen die exorbitant veel verdienen dus.
Uiteraard vinden ze dat zelf niet. Ik ben veel betrokken bij een andere beroepsgroep die zonder al te veel inspanning erg veel verdient : het notariaat. Ik sprake daar niet zo lang geleden een notaris die precies weergaf waar het probleem ligt bij grootverdieners : hij sprak, arrogant als hij was "Als mens kun je met een inkomen onder de 150.000 toch niet fatsoenlijk leven".
Walgelijk en precies weergevend waar het probleem zit. Kennelijk wist de man niet dat er hele volksstammen zijn die moeten rondkomen van een fractie van 150.000. Heeft niks met jaloezie te maken.

Tandartsen, andere medici, notarissen en juristen moeten zich eens heel goed gaan realiseren dat ze hun inkomen alleen maar verdienen bij de gratie van de mensen die bereid zijn er voor te betalen. De vrijheid-blijheid qua ziektekostenverzekeringen is niet anders ontstaan dan doordat járenlang alles vergoed werd, hoeveel een medicus er ook voor rekende. Dat dit nu aan banden wordt gelegd is alleen maar goed. Misschien dat het op een zeker moment eindelijk weer zo wordt, dat de inkomens van medici tot normale proporties teruggebracht worden, zodat de kosten voor de gewone burger (echt, die bestaan !) die het met een normaal inkomen moet doen, weer betaalbaar worden.
Als je dat jaloezie noemt, dan weet je echt niet waar je over praat.

En onwelgevallige meningen meteen afstraffen met een ban is wel superarrogant. Dat betekent dus dat je niet tegen kritiek of onwelgevallige meningen kunt. Erg kleingeestig allemaal.
wo, 06/29/2011 - 12:01 Permalink
mecánico para …

allemaal leuk en aardig maar je loopt in een ander onderwerp zielig te doen over kosten en in dit onderwerp een inkomensdiscussie te voeren. De afspraak hier is dat dat geen onderwerp van gesprek is. Dat soort afspraken zijn er en worden gewoon nageleefd. Dat je over inkomen van anderen wilt oordelen enzo, dat doe je maar ergens anders. simpel as 123. Is helemaal geen discussie over. Ga je ermee door dan word je uitgesloten van deelname hier. Klaar.
wo, 06/29/2011 - 12:19 Permalink
vV

ik heb geen probleem met vrijheid van meningsuiting, ik heb er wel een probleem mee afgeschilderd te worden als arrogant door iemand die blijkbaar de betekenis van dat woord niet kent .
Een beetje spiegelen met dit soort zaken kan geen kwaad.

Overigens zijn de meeste zaken die u aanhaalt al lang en breed uitgekauwt op dit forum, reden waarom ik er behoorlijk klaar mee ben.

Vrijheid van meningsuiting prima, maar er zijn grenzen. Het zijn altijd degenen die vrijheid van meningsuiting misbruiken die er het hardst over roepen en klagen dat het niet kan...

dit forum is in essentie voor mensen met tandheelkundige problemen, niet voor maatschappelijke/politieke discussies.
en dit soort politiek gewauwel ontneemt ons tandartsen heel erg de lust hier nog tijd (volledig onbetaald) en energie in te steken. Dus mensen die dat niet in willen zien, en niet willen / kunnen inzien dat dit soort discussies hier niet thuis hoort blijven wat ons betreft liever gewoon weg. heeft er niets mee te maken dat hier geen vrijheid van meningsuiting is, maar wel met een bepaalde mate van respect jegens de vrijwilligers hier wat u blijkbaar niet op kan brengen.
Voor politieke discussies graag elders.
wo, 06/29/2011 - 12:54 Permalink
vV

Ik wil er echt iets aan laten doen. Probleem is : hoe pak ik dat aan. Eigenlijk moet alles er uit. Dat wil ik wel laten doen, maar door echtscheiding etc heb ernstige financiele problemen gekregen en daardoor ben ik niet meer aanvullend verzekerd. Ik heb door omstandigheden momenteel een bijstand (WWB) uitkering, dus geen budget meer om deze ingreep te laten betalen.


even uit je andere topic gehaald, en hier schrijf je dit:
Nee hoor, ik krijg gewoon mijn salaris. Geen overdreven salaris, maar genoeg om een fijn en normaal leven te hebben.

wat is het nu?

eerlijkheid is dus ook ver te zoeken..... dan ben ik dus helemaal klaar.
wo, 06/29/2011 - 12:58 Permalink
Basset

Gewoon onbegrip al dat geleuter ...

Heb enige tijd geleden een patientenvereniging opgericht. Onder één van de leden patienten zat ook zo een zeurpiet. We hebben de boekhouding er eens naastgelegd. Kreeg die ook een idee van wat er maandelijks uitgaat. Kon die ook eens kijken wat het gratis laser gebruik voor alle patienten ons per maand uit eigen zak kost. Hij heeft direkt nadien zijn ontslag gegegeven.

Heb er ook ooit de vrouw van zo eentje in de praktijk gehad. Ze was blind en werkte niet. Van manlief mocht ze geen dure behandelingen hebben. Zijn verklaring was ze werkt niet en ze brengt geen geld binnen en ik wel en dat is prioritair voor mijn verzorging en welstand. Er werden vaak wortelkanaalbehandelingen gepland die nooit nagekomen werden. Tot op een moment dat er de zoveelste opstoot was op één van die tanden. Hebben toen geen afspraak gegeven maar mevrouw naar huis gestuurd met de vraag of ze eerst aan mijnheer moest vragen of hij er wel voor wilde betalen. We kenden mijnheer want we hadden hem in het verleden meermaals aan de telefoon, toen waren kaakchirurgen en artsen dieven... nadien was ik herhaaldelijk de dief... tot dat moment toen mocht ze wel maar we vroegen contante betaling omdat al heel veel rekeningen jaren open stonden. Toen moest het niet meer en kwam hij haar dossier halen. Daar hadden we jaar in jaar uit alle opmerkingen genoteerd waarom er geen behandelingen gebeurden. Hebben nog 1 dreig vloek en scheldtelefoon van hem gehad. Nadien een telefoon van de nieuwe tandarts. Hij had een dosiier gekregen waarbij stukken van lijntjes uitgeknipt waren. Nog nooit zo een plezier gehad.

Men vergeet altijd 1 ding nagenoeg alle produkten en instrumenten die we gebruiken komen uit twee zeer speculatieve basismaterialen: aardolie en goud. Dat gaat nooit in prijs naar beneden. Vergeet niet dat 2/3 van een omzet naar onkosten gaat en dat de tandtechniekkosten slechts doorgeefkosten zijn, waarbij we dan vaak nog intrestenverlies moeten boeken omdat we die eerder moeten betalen dan we mogen inkasseren.

Trouwens ik ben op zoek naar het beste composiet iemand een advies.

Moet morgen naar de schoenwinkel de kapper en de kleermaker. Welke tandartsen gaan er mee.Kunnen we daar eens gaan katten over hun rekeningen ..
vr, 07/01/2011 - 13:15 Permalink
mecánico para …

grappig, ik heb met het lab afgesproken, ik betaal jullie als ik het ook heb. Ik ga niet bankieren voor jullie gemak, ik neem ook het debiteuren risico niet over als iemand zich buiten mij om bij jullie meldt voro reparatie of een nieuwe prothese. Ze keken eerst wat vreemd, maar toen ik uitlegde dat ik het ook pas na 8 weken kreeg was het klip en klaar. Maar ze hadden dat nog nooit meegemaakt. Ik denk, eens moet de eerste keer zijn toch!
:smt004
vr, 07/01/2011 - 16:24 Permalink
Workie

Gewoon onbegrip al dat geleuter ...


Trouwens ik ben op zoek naar het beste composiet iemand een advies.

Gradia composiet. Veel keramische vuldeeltjes en toch veerkrachtig ook mooi van kleur. Beschikbaar voor techniekers en er is een lijn gradia voor tandartsen.
vr, 07/01/2011 - 16:34 Permalink
Workie

grappig, ik heb met het lab afgesproken, ik betaal jullie als ik het ook heb. Ik ga niet bankieren voor jullie gemak, ik neem ook het debiteuren risico niet over als iemand zich buiten mij om bij jullie meldt voro reparatie of een nieuwe prothese. Ze keken eerst wat vreemd, maar toen ik uitlegde dat ik het ook pas na 8 weken kreeg was het klip en klaar. Maar ze hadden dat nog nooit meegemaakt. Ik denk, eens moet de eerste keer zijn toch!
:smt004

Volgens mij komt dit vaker voor hoor. Gewoon even met het lab om de tafel en kijken wat de mogelijkheden zijn.
vr, 07/01/2011 - 16:36 Permalink
mecánico para …

het was ook geen overleg in de zin van, er is inspraak mogelijk. Ik zie verschuivingen in gedrag van patienten, en ik zou niet weten waarom het debiteuren verhaal geheel bij de tandarts komt te liggen. Het was ook geen probleem ofzo, maar het was iets nieuws. (nb, ik heb het over 2002 dat ik dat regelde)
vr, 07/01/2011 - 17:37 Permalink
Workie

het was ook geen overleg in de zin van, er is inspraak mogelijk. Ik zie verschuivingen in gedrag van patienten, en ik zou niet weten waarom het debiteuren verhaal geheel bij de tandarts komt te liggen. Het was ook geen probleem ofzo, maar het was iets nieuws. (nb, ik heb het over 2002 dat ik dat regelde)

Toch doen veel tandartsen dit niet, even overleggen met een lab. Het is niet alleen overleggen over speciale wensen hoe je het werk wilt hebben maar ook gewoon over de financiën. Een tandarts die pas een eigen praktijk heeft die heeft nou eenmaal niet zoveel te makken en moet eerst geld verdienen voordat die het kan uitgeven, heb je veel wanbetalers dan zit je in hetzelfde schuitje als een beginnend tandarts.

Ik kan met voorstellen dat niet ieder lab dit kan.
vr, 07/01/2011 - 18:01 Permalink
Basset

Even een vraagje: Voor tandtechniekkosten zijn we een doorgeefluik. Daar mogen we geen winstmarge op hebben. dit is geen discussiepunt hoor. Maar waarom geen techniekbon als bestelbon door de patien getekend bij aanvange en verrekening van de techniekkosten door de technieker rechtstreeks aan de patient. Mag die het even komen uitleggen als zijn kosten uit de hand zijn gelopen.

Met deze geen probleem met tandtechnici hoor...
ma, 07/04/2011 - 22:41 Permalink
TechniekerJeetje

Even een vraagje: Voor tandtechniekkosten zijn we een doorgeefluik. Daar mogen we geen winstmarge op hebben. dit is geen discussiepunt hoor. Maar waarom geen techniekbon als bestelbon door de patien getekend bij aanvange en verrekening van de techniekkosten door de technieker rechtstreeks aan de patient. Mag die het even komen uitleggen als zijn kosten uit de hand zijn gelopen.

Met deze geen probleem met tandtechnici hoor...


Op zich zou dit wel kunnen werken denk ik. Voor veel labs natuurlijk een bult rompslomp om mee te beginnen, maar als het dan een keer loopt best te doen denk ik. Denk alleen niet dat de verzekeraars er mee akkoord gaan, hoewel, die vergoeden vaak ook techniekkosten niet.

Nee, ik zie dus eigenlijk geen probleem in deze.
ma, 07/04/2011 - 23:56 Permalink