Klacht over behandeling tandarts (facings)

Author:
yvet123
Posted:
do, 04/14/2016 - 13:20
Hallo,

In 2 jaar tijd ben ik al 8 keer bij de tandarts geweest wegens problemen en sinds vandaag ben ik daarom overgestapt naar een andere tandarts. Ik twijfel alleen of ik nog iets met mijn klacht moet doen, ja of nee.

Ik heb naast mijn voortanden twee tanden die niet volledig zijn gegroeid en daardoor veel te klein zijn. Ik heb deze vanaf dat mijn beugel er uit was laten opvullen (volgens mij noemen ze dat facings). Dat is altijd prima gegaan, nooit problemen mee gehad. Nu ben ik 2 jaar geleden overgeplaatst naar een andere tandarts (zelfde praktijk) en sindsdien gaat er steeds iets mis. Omdat mijn facings er al wat jaren inzaten en verkleurd waren heb ik aan de tandarts aangegeven dat ik ze graag opnieuw wilde laten plaatsen. Hiervoor heb ik ook een aanvullende zorgverzekering afgesloten, zodat een deel vergoed zou worden. Na het plaatsen van de facings gaf de tandarts aan dat ze niet helemaal tevreden was over de kleur. Ik moest het even aankijken en als het niet bijtrok kon ik kosteloos terugkomen om de kleur iets aan te laten passen. Dat heb ik uiteindelijk laten doen omdat de kleur inderdaad wat afstak bij mijn andere tanden. Ze heeft de vulling toen niet verwijderd maar er een laagje afgehaald en er een nieuw laagje opgeplaatst in de goede kleur. De tand is dus opgebouwd uit twee laagjes. Zag er prima uit maar na een aantal maanden viel van de rechterkant dat bovenste laagje eraf. Ik heb aangegeven dat ik niet van plan was dit te betalen en uiteindelijk hebben ze hiervoor alleen een consult gerekend. Nu is onlangs ook van mijn linkertand dit laagje eraf gevallen. Ik voelde mij aan de telefoon niet heel serieus genomen en ze gaven letterlijk aan dat het ook zou kunnen komen door hoe ik er zelf mee omga. Uiteindelijk na veel overleg wilde ze voor de laatste keer kosteloos de behandeling onder garantie doen. Ze heeft er gister en nieuw laagje opgeplaatst. Die er, jawel, vanochtend tijdens het eten van een zacht broodje weer af is gevallen. Na één dag... In mijn ogen is de behandeling niet goed uitgevoerd en had ze in plaats van er steeds een laagje op te plaatsen, de gehele facing moeten verwijderen en opnieuw aanbrengen. Blijkbaar blijft dat laagje gewoon niet zitten als het er al twee keer is afgevallen. Daar komt bij dat na het vervangen van de facings mijn spalk 3 keer is losgegaan, waarvoor ik ook 3 keer langs ben gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vaak niet de gehele behandeling heb moeten betalen maar iedere keer is er wel een consult (en soms ook extra kosten) in rekening gebracht. Bij elkaar is dat toch een hoop geld, plus het feit dat ik nu met een facing zit die er weer af is en twijfel heel erg of die andere dan wel goed blijft zitten. Daarbij komt ook dat ik mij niet serieus genomen voel en ik het idee heb dat ze me als een lastige klant zien. Is misschien ook zo, maar ik wil graag dat waar ik voor betaal goed wordt gedaan. Ik ga ook niet voor mijn lol zo vaak naar de tandarts. Als in 2 jaar tijd 3 keer een facing er af is gevallen + 3 x een losse spalk dan vraag ik mij af of de tandarts wel bekwaam is.

Omdat ik er dus helemaal klaar mee ben, ben ik overgestapt naar een andere tandarts. Ik had natuurlijk nogmaals langs kunnen gaan en misschien zou ze de behandeling dan nog een keer onder garantie doen. Maar het is nu al zo vaak misgegaan dat ik er weinig vertrouwen in heb en het liever (goed) laat uitvoeren door een andere tandarts.
Eigenlijk vind ik dat ik het recht heb om de kosten van de behandeling van het plaatsen van de facings terug te krijgen. Zeker aangezien ik die kosten nu nog een keer kwijt ben bij een andere tandarts. Waar ik natuurlijk niet op gerekend heb en ook geen aanvullende verzekering voor heb.

Ik hoor graag jullie advies of ik hier iets mee zou moeten doen. Is het slim een klacht in te dienen?