Hoge rekening, morgen gesprek met tandarts

Author:
Bouncehill
Posted:
ma, 04/08/2013 - 12:10
Hallo Allemaal,

Hieronder zal ik ik het kort een samenvatting geven van de zaak:

Mijn vriendin moest vorige maand op controle bij haar tandarts, deze gaf aan dat zij een gaatje had. Tijdens een volgende afspraak om het gaatje te vullen vertelde hij ná een tijd werk dat hij was begonnen met een wortelkanaalbehandeling omdat dit blijkbaar nodig was (vooraf niets gemeld). Hij heeft hierna de kies afgedekt met een tijdelijke vulling om hier een volgende keer mee verder te gaan. Vervolgens zijn er twee nieuwe afspraken gemaakt, 1 met de mondhygiëniste voor reiniging van het gebit en 1 voor de vervolgbehandeling. Zij is eerst naar de mondhygiënist gegaan en vervolgens later die week naar de vervolgbehandeling van de wortelkanaalbehandeling. Omdat mijn vriendin veel pijn heeft gehad terwijl de tijdelijke vulling erin zat en een klein beetje angstig was ben ik tijdens deze behandeling met haar mee geweest. Deze behandeling vond om half 8 's avonds plaats (wat bij mij al de term beunwerk doet opkomen) ik ben tijdens de gehele behandeling aanwezig geweest. Voor hij de behandeling begon heeft mijn vriendin gevraagd wat hij nu precies deze keer ging doen, omdat hij dit vorige keer helemaal niet heeft verteld vantevoren, Hij gaf aan dat hij verder ging aan de wortelkanaalbehandeling om daarna de kies definitief af te sluiten. Halverwege de behandeling zei de tandartsassistente "we moeten ook nog G16, G... en G... doen". Waarop de tandarts raar opkeek en iets mompelde in de trant van "volgende keer, afspraak maken". De wortelkanaalbehandeling is vervolgens afgemaakt en er is een afspraak gemaakt voor het vervangen van bestaande vullingen op drie plekken. Ik neem aan dat de assistente hierop doelde toen zij het over de 3 G posities had. Na een week heeft zij dit uit laten voeren in de laatste behandeling.

Nu zijn er deze week en vorige week 2 facturen op de mat gevallen, de eerste bedroeg € 1042,- en de tweede iets meer dan €100,-. Mijn vriendin is ontzettend geschrokken van deze bedragen (ze is studente). Tijdens alle behandelingen is er nooit gesproken over kosten, sterker nog er is van tevoren sowieso heel weinig informatie gegeven over de werkzaamheden die plaats gingen vinden. Ook is het zo dat ik het wel erg duur vind allemaal.

We hebben voor morgen een afspraak gemaakt met de tandarts om te praten over bovenstaande verhaal. Wat me duidelijk lijkt is dat deze tandarts zeer slecht communiceert. Maar wat raden jullie ons aan om tijdens dit gesprek aan te kaarten? En in hoeverre staan we dan in ons recht?
vV

om half acht werken heeft niets met beunwerk te maken, al was het alleen maar omdat steeds meer m.n. grotere praktijken ook in de avonduren open zijn. Niet per se elke dag, en soms ten koste van werktijden overdag, maar is in de huidige tijd redelijk ingeburgerd. Voor de rest: tja gebruik de zoekfunctie eens op bv begroting en informed consent.
Het is zeker bij uitgebreider werk (meer dan 1 gaatje zeg maar) toch wel normaal dat er geïnformeerd wordt over behandelingen die nog uitgevoerd moeten worden en waarom, en helemaal wanneer er onverwachte zaken tijdens een behandeling naar boven komen zoals noodzaak tot een wortelkanaalbehandeling. Formeel moet er door patiënt toestemming gegeven worden, wat stilzwijgend gebeurt met het maken van de vervolgafspraak. Maar dan moet er wel volledig geïnformeerd worden en te verwachten kosten zeker van dit formaat hoort daar wel gewoon bij. Zonder dat is er formeel geen toestemming want onvolledige en onduidelijke info. maar wel een Welles nietes verhaal..
ma, 04/08/2013 - 12:24 Permalink
Bouncehill

om half acht werken heeft niets met beunwerk te maken, al was het alleen maar omdat steeds meer m.n. grotere praktijken ook in de avonduren open zijn. Niet per se elke dag, en soms ten koste van werktijden overdag, maar is in de huidige tijd redelijk ingeburgerd. Voor de rest: tja gebruik de zoekfunctie eens op bv begroting en informed consent.
Het is zeker bij uitgebreider werk (meer dan 1 gaatje zeg maar) toch wel normaal dat er geïnformeerd wordt over behandelingen die nog uitgevoerd moeten worden en waarom, en helemaal wanneer er onverwachte zaken tijdens een behandeling naar boven komen zoals noodzaak tot een wortelkanaalbehandeling. Formeel moet er door patiënt toestemming gegeven worden, wat stilzwijgend gebeurt met het maken van de vervolgafspraak. Maar dan moet er wel volledig geïnformeerd worden en te verwachten kosten zeker van dit formaat hoort daar wel gewoon bij. Zonder dat is er formeel geen toestemming want onvolledige en onduidelijke info. maar wel een Welles nietes verhaal..


Allereerst dank voor je reactie. Wat je zegt over beunwerk lijkt me logisch.
Dan kom ik nog op het bedrag, duizend euro voor een wortelkanaalbehandeling lijkt me aan de hoge kant, valt hier zo iets nuttigs over te zeggen? M.b.t. de begroting en informed consent, er is vooraf nooit gesproken over prijzen van de behandeling, maar ik ben een beetje bang voor een welles-nietes verhaal, het is natuurlijk zijn woord tegen het onze. Wat kunnen we doen als hij vol blijft houden dat hij ons mondeling heeft geïnformeerd over de kosten?

Natuurlijk zal ik morgen melden hoe het gesprek is verlopen.
ma, 04/08/2013 - 13:16 Permalink
zel'dovich

Hier staat informatie over kosten van een gemiddelde wortelkanaalbehandeling: http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/rekeningen/wat_kost_een_beh…

Dit zijn realistische bedragen. Wel zonder vulling (kan zomaar nog 100 euro meer zijn).

Neem deze info mee bij het gesprek en laat de tandarts uitleggen waarom het meer kost dan hier staat. Omdat de tarieven vast liggen moeten er andere/meer codes op de rekening staan bijvoorbeeld vanwege complicerende factoren (extra kanaal, moeilijke toegang etc. etc.). Dan zou het kunnen oplopen met nog 100-200 euro maar dan hebben we het eigenlijk wel gehad. Dus ik ben ook benieuwd wat de tandarts te vertellen heeft over de rekening.
ma, 04/08/2013 - 22:50 Permalink
Bouncehill

Even een update, vanmorgen gesprek gehad met de tandarts. Hij gaf ruiterlijk toe dat hij tekort is geschoten bij het informeren van mijn vriendin over wat hij ging doen en wat de kosten hiervan waren. Ook zijn er een aantal kosten dubbel gedeclareerd (waarvan hij de schuld bij Famed legde). We ontvangen een nieuwe factuur met de juiste bedragen en worden volgende week teruggebeld met een voorstel over een tegemoetkoming in de kosten.
di, 04/09/2013 - 13:49 Permalink
vV

naaah, dat verhaal van Famed is onzin, werkelijk nog nooit meegemaakt in inmiddels 18 jaar dat ik met hen werk. wel een keer een run dubbel de deur uitgegaan, dus 2 dezelfde facturen. ook maar 1x in 18 jaar...
Maar klinkt alsof het netjes opgelost gaat worden. Zo kan het dus ook, en dat is de kracht van communicatie. Is helaas nog steeds een kunst die slechts weinigen beheersen.
di, 04/09/2013 - 14:26 Permalink