garantie op knars splint

Author:
sjaan
Posted:
za, 12/09/2006 - 22:20
Op advies van de tandarts heb ik een anti knars-splint(of hoe je het ook wil noemen) aan laten meten. Na anderhalve week brak het eerste stuk al af. Heb gebeld en er werd verteld dat het geen kwaad kon.
Na nog eens anderhalve week Braken er weer twee stukken af. Heb weer gebeld en kon hem toen langs brnegen voor reparatie.
Nu heb ik hem afgelopen woensdag opgehaald en donderdag was ie alweer kapot. Weer gebeld dus.
Nu krijg vrijdag tot mijn verbazing een rekening voor de reparatie kosten.
Ik snap er niks van. Ik mag toch aannemen dat zo'n ding langer mee gaat? Lijkt mij een fout van hun, want dat ding moet juist bestand zijn tegen het knarsen.
Is het normaal om hier een rekening voor te krijgen

Groeten Sjaan
vV

nu ja als je echt heel behoorlijk knarst zou het kunnen..eerste keer dat ik het hoor dat het zo snel gaat, maar dit zijn echt geen zaken waar garantie op gegeven kan worden, geizen de reden dat zoiets gemaakt moet worden..

Beter dat de splint breekt dan het gebit...
zo, 12/10/2006 - 13:35 Permalink
mecánico para …

vV: anderhalve week = weldegelijk een fabricage foutje, indicatie foutje of afleveringsprobleem. Laat het lab dat lekker opknappen, meestal zijn ze dan niet goed gemaakt, te dun of niet bilateraal gesteund en onstaat spanning.
komop zeg, ik heb nog nooit een splint na een week zien breken. na een jaar ofzo dan gingen er wel een randje links of recht verloren.
zo, 12/10/2006 - 14:49 Permalink
vV

ja heb je wel gelijk in.. Helaas zijn de meeste splints die ik langs zie komen bij nieuwe patienten (elders gemaakt dus) vaak te dun, en net zo vaak niet voorzien van goede hoektandgeleiding...

breuk heb ik eigenlijk alleen maar gezien na verloop van tijd door slijtage..

I stand corrected... idd maar even goed overleggen met de tandarts, die moet het lab hierop aanspreken. (en zelf controleren of de splint voldoet mbt dikte en kontakten.)
zo, 12/10/2006 - 15:22 Permalink
sjaan

ik snap best dat dat ding niet altijd heel blijft en op den duur slijt. Maar dat ding kost me 250 euro. Mag verwachten dat ie idd langer van anderhalve week meegaat. de kant die steeds afbreekt is idd dunner en heb het idee nu dat ie speling heeft ofzo. Mag toch verwachten dat de tandarts weet wat ie doet. Ik weet niet hoe zo'n ding moet zitten.

De reparatie kosten bedragen trouwens 45 euro. Ze hebben alleen een laagje extra gemaakt.
zo, 12/10/2006 - 17:56 Permalink
vV

emmm een splint valt onder bijzondere tandheelkunde, en wordt als de tandarts het goed gedaan heeft dus volledig uit de basisverzekering vergoed..Dus in principe mag het hele verhaal u niets kosten.

Moet ie wel een uitgebreid onderzoek voor doen, maar ja dat moet je toch wel want de indicatiestelling kan je niet met de losse pols vaststellen...Maar ook dat onderzoek valt onder bijzondere tandheelkunde regeling.
zo, 12/10/2006 - 19:40 Permalink
mecánico para …

250 euro?
45 reparatie?

heeft u recentelijk ook een derde oor?
(dit is een grapje natuurlijk)

Ik zou zeggen: tandenvriend, voor willekeurig welk bedrag gaat u nu even mooi een nieuwe maken en de kosten.......daar komt u met uw laboratorium wel uit. Moet echt niet gekker worden.

Sjaan, succes ermee!
zo, 12/10/2006 - 20:03 Permalink
sjaan

Ja bedankt. Ik vind het alleen moeilijk om de confrontatie aan te gaan. Weet het mondeling vaak niet goed te brengen, omdat ik gewoon ook boos ben dat ie me uberhaupt een rekening durft te sturen.
Vervelende is ook dat ik sinds gisteren erge buikgriep heb en vandaag naar de tandarts moest. Heb gebeld maar kon natuurlijk niks op zondag..
Dus nu mag ik waarschijnlijk weer een rekening tegemoet zien :(
ma, 12/11/2006 - 07:46 Permalink
mecánico para …

Als je een rekening krijgt voor niet komen, jammer. al vind ik ziek zijn wel een aardige reden.
Maar tegelijkertijd zou ik dan meteen zeggen: moet je horen, ik doe mee met de spelregels van succes en betalen, doe(t) jij (u) dat dan ook.

lees tussen regels door: kee jochie, en dan nu even een nieuwe splint want die andere was gewoon een beetje.........uuuuh gebrekkig, en dan wel L.V.N. (lekker voor niks). Komen we samen wel uit.

Altijd leuk is de vergelijking met een willekeurige aankoop die hij/zij wel snapt: een fiets. Als die na 1 rondje om de kerk in het frame doormidden breekt, denkt Sjaan dan dat die tandarts tegen de fietsenmaker zegt: zou je die tegen een fijn werkplaatstarief voor me willen maken?
En een inspanningsverplichting is in deze dat ie ook een deugdelijk werkstuk, zelf controleert van zijn laboratorium en dus de verantwoordelijke zelf de oortjes mag gaan wassen.

me moeder zei altijd: issie nu helemaal betoeterd!

Mara genoeg over mij, go get 'm meisje! Een beetje knarser is een heerlijk kuitenbijtertje.
ma, 12/11/2006 - 13:03 Permalink
sjaan

hallo Vv.

Ik heb gisteren bericht gekregen van me verzekering. Wat blijkt nu ik krijg geen cent vergoed. Nou das dus erg lekker. Kan ik lekker 250 euri zelf ophoesten. Mag ik vragen hoe dat kan. Wat heeft de tandarts nou niet goed gedaan. Verkeerde soort rekening gestuurd?

Groeten Sjaan
zo, 01/28/2007 - 14:55 Permalink
vV

De tandarts had vooraf een machtigingsaanvraag moeten doen, wil de spint onder de regeling bijzondere tandheelkunde vergoed worden.

Omdat het in principe onder de basisverzekering valt , is het meestal uitgesloten van vergoeding bij de aanvullende verz.

De tandarts kan ook achteraf de aanvraag indienen overigens!
Dat er door de tandarts misschien geen overeenkomst met de zorgverzekeraar is afgesloten, betekent niet dat er geen aanvraag nodig is, of dat de tandarts in zo`n situatie geen moeite voor zijn patient hoeft te doen richting verzekeraar.
zo, 01/28/2007 - 15:49 Permalink
sjaan

oke dusik kan dat nog steeds aan hem vragen. das wel mooi want het gaat om een hoop geld vind ik. bedankt voor de snelle reactie!!
zo, 01/28/2007 - 15:52 Permalink
sjaan

ik heb dus gebeld, maar mijn tandarts weet niet wat ik bedoel en wat hij dus moet doen.. is dat normaal. nu mn verzekering dus maar bellen :-?
di, 01/30/2007 - 19:34 Permalink
vV

of hij kletst uit zijn nek, of hij weet het echt niet. Beiden niet zo goed...

Wijs hem maar eens op de artikelen uiit de wet mbt de basisverzekering en omschrijving wat er onder bijzondere tandheelkunde verstaan wordt..!

Of wijs hem op dit forum....

Ik betwijfel of uw verzekering iets kan doen, zeker wanneer er geen overeenkomst is...
di, 01/30/2007 - 20:45 Permalink
sjaan

nou ik heb bij mn verzekering nagekeken en daar staat dat ik gewoon naar iedere tanfarts toe mag daarvoor. het is toch gewoon de bedoeling dat hij een brief schrijft waarin hij aangeeft dat ik die knars-splint op medische gronden heb gekregen?
wo, 01/31/2007 - 08:03 Permalink
vV

afhankelijk van de verzekering heeft de verzekering een eigen aanvraagformulier, of er kan een standaardformulier gebruikt worden.
Hij moet een UFO resultaat kunnen overleggen, oftewel uitgebreid onderzoek waaruit de diagnose en indicatie blijkt (wordt ook vergoed overigens, dus hoort bij de aanvraag ook qua kosten) en daarmee wordt dit eigenlijk altijd vergoed.

Ik ben er inmiddels wel achter dat veel tandartsen nogal lui zijn en geen zin hebben in deze administratie, maar op zich is het zo gebeurt (net zo snel bijna als ik dit bericht schrijf...) en veel invulwerk kan door de assistente gedaan worden.
wo, 01/31/2007 - 08:29 Permalink
sjaan

volgens mij heeft hij geen uitgebreid onderzoek gedaan. gewoon gekeken en geconstateerd, dat zag hij omdat me brug afgesleten is. nou ben dus bang dat ik naar die centen kan fluiten... hartelijk dank voor uw snele reactie weer
wo, 01/31/2007 - 08:42 Permalink
sjaan

heb ik ook gedaan. dat formulier kan de tandarts gewoon zelf downloaden. Staat gewoon op de site. wel apart dat ik dus blijkbaar de eerste ben waarvoor ie zoiets moet doen. maar goed.
wo, 01/31/2007 - 18:21 Permalink