Factuur van routine controle

Author:
MartijnJ
Posted:
ma, 04/02/2012 - 18:02
Allereerst wil ik jullie bedanken voor deze informatieve website met informatie, standaard bedragen en dit forum voor vragen. Het geeft mij weer vertrouwen in deze beroepsgroep. Na mijn laatste controle was ik dat enigszins verloren toen ik een rekening van een dikke €100 ontving voor een 'behandeling van de mondhygiënist'.

Tijdens mijn studie heb ik 5 jaar geen tandarts bezocht maar heb ik het zelf goed gezond kunnen houden. Toen ik vorig jaar bij de mondhygiëniste langs ging is er wat tandsteen verwijderd maar zag het er allemaal zo goed uit dat zij adviseerde pas over een jaar weer een afspraak te maken zonder dat ik ernaar vroeg. Zo gezegd, zo gedaan. Vorige maand kwam ik dus naar mijn afspraak met de mondhygiëniste met het idee dat het weer een goedkope sessie zou worden. De receptioniste vertelde mij dat ze niet werkte die dag. Ik kon een nieuwe afspraak maken voor donderdag of direct bij de tandarts terecht voor een controle. Ik vond het raar dat ze me niet vooraf hadden ingelicht, maar aangezien ik niet nog een ochtend vrij wilde nemen, ging ik toch voor de tandarts. Ook zij kwam tot de conclusie dat het er prima uitzag en heeft alleen wat tandsteen verwijderd, maar aangezien ze nog geen foto's hadden moesten die snel genomen worden. Ik was niet alert genoeg om te bedenken dat dat geld zou kosten en dat ik daar zelf geen meerwaarde in zie.
Mijn tanden mag ik staand op een plaatje zetten en ik krijg de instructie mijn tong omhoog houden terwijl het apparaat om mijn hoofd draait. Is erg fancy natuurlijk, bijna net zo spannend als een MRI in het ziekenhuis. Bij de volgende patiënt, zie ik precies dezelfde foto gemaakt worden terwijl ik mijn foto op de computer te zien krijg met de korte opmerking van de tandarts dat het er gezond uitziet en ik nog 1 verstandskies heb (niets nieuws voor mij). Zo geeft het mij de indruk dat het vooral het nieuwe speeltje is van de tandarts, die ze graag bij iedere patiënt gebruikt.

Op de rekening zie ik vervolgens de verwachte A111 en C212, maar ook een A321 'Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto' van €62. Ik weet dat er een foto gemaakt is, maar weet eigenlijk niet waarom en na het lezen van jullie kosten indicatie snap ik ook niet waarom de A311 van €30 niet gewoon is gedaan. Ik voel me eigenlijk flink opgelicht.
Ik snap dat ik er zelf bij was en in had kunnen grijpen om onnodige kosten te voorkomen, maar is het niet aan de tandarts om zelf uit te leggen waarom verschillende dingen gedaan worden en wat ervoor in rekening wordt gebracht?
In de meeste winkels weet je vooraf waarvoor je betaalt en hoeveel. Zelfs in ziekenhuizen, waar kosten wel gedekt zijn door de verzekering, leggen ze uit wat het doel is van een foto en de behandeling.

Waarom wordt dit niet duidelijker gecommuniceerd? Is dit een uitzondering? Hoe weet ik of ik een 'eerlijke' tandarts heb? Ik heb het gevoel dat ik aan de mondhygiëniste een betere heb.
vV

Dat is een OP die gemaakt is, prima op zich voor een deel van de diagnostiek (onderzoek doen OF er een probleem wellicht is of op de loer ligt is ook diagnostiek, en maakt deel uit van de vraagstelling van de periodieke controle) maar voor gaatjes vroegtijdig zien niet geschikt. Dus eigenlijk hadden er ook BW gemaakt moeten worden.

dat ik daar zelf geen meerwaarde in zie.
dat betekent niet dat die meerwaarde er niet is, wat die is er weldegelijk. Echter: asl u die zelf niet ziet is het aan d epraktijk u die meerwaarde uit te leggen. Maar met de zoekfunctie van dit forum komt u ook een heel eind.

Al met al ben ik van mening dat er correct onderzoek gedaan is, maar dat de BW foto`s eigenlijk wel (ook) gemaakt hadden moeten worden. De OP is niet i.p.v. maar naast, en BW is regulier elke 2-3 jaar, vaker indien aanleiding daartoe is, de OP is nu een keer, maar tenzij een goede reden voorlopig niet meer.
ma, 04/02/2012 - 18:53 Permalink
MartijnJ

Ik begrijp dat ik geen tandartsen opleiding heb gedaan, dus geen uitspraken over de kwaliteit kan doen. Eigenlijk is het punt waar ik mee zit dat ik betaal, dus dat ik zelf wil kunnen beslissen/begrijpen waar ik voor betaal en welke risico's ik wil nemen. Als het duurder wordt dan ik verwacht, is het niet leuk om daar een paar weken later achter te komen als het niet meer terug te draaien is. Maar zulke klantvriendelijkheid kan ik waarschijnlijk beter met deze tandarts zelf bespreken.

Overigens vind ik de termen OP en BW wel interessant, maar lukt het me niet om deze informatie op de website te vinden. Waar staan deze afkortingen voor?
ma, 04/02/2012 - 19:54 Permalink
vV

Maar zulke klantvriendelijkheid kan ik waarschijnlijk beter met deze tandarts zelf bespreken.
dat is zo. en het komt mij voor uit het verhaal dat het aan communicatie vooraf /tijdens wel schort.
Nu weet ik ook niet wat vooraf aan info verstrekking is geweest, en wat er bv op de website vermeld is over bepaalde zaken en standaard handelswijze.
di, 04/03/2012 - 11:09 Permalink