Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Factuur ontvangen, wat ermee te doen? | Tandarts.nl
2 berichten / 0 nieuw
Factuur ontvangen, wat ermee te doen?
Vraagje2017
Offline
Laatst gezien: 3 jaar 3 maanden geleden
Geregistreerd: 03/26/2017 - 17:46
door Vraagje2017 zo, 03/26/2017 - 17:53
#1

Ik zit met de volgende vraag...

Ik ben sinds 1,5jr bij een nieuwe tandarts. Daar heb ik een jaar geleden een nieuwe nachtbeugel gekregen nadat ik mijn vorige (van de vorige tandarts) kapot had laten vallen.
De nieuwe tandarts gaf mij 2 opties voor een nachtbeugel en volgens hem zat er weinig verschil tussen kwaliteit van de beugels en was het goedkopere model net zo goed en met een zachtere binnenlaag. Het prijsverschil was maar 20 euro, maar heb uiteindelijk het advies van de tandarts opgevolgd om voor de goedkopere variant te gaan.
Uiteindelijk dus gekozen voor de goedkopere met zachte binnenlaag.
Na 3 maanden laat de binnenlaag los, ik krijg kosteloos een nieuwe.
Na weer 3mnd gaat ook deze binnenlaag stuk. Ik krijg weer een nieuwe zonder kosten, hier is nooit over gesproken.
Maar je raadt het al... Hier gaat ook de binnenlaag los....
Bij de laatste afspraak hierover heeft de tandarts aangegeven een volledig nieuwe te laten maken. Nieuw model, nieuw materiaal. Maar hij heeft verder niet benoemd dat er voor mij kosten aan vast zaten en wat die zouden zijn.

Nu krijg ik een factuur van ruim €180 euro. En hier ben ik het niet mee eens.

Zij geven aan dat de nachtbeugel (welke gebruikt wordt tegen tandenknarsen) te intensief gebruikt wordt door mij en ze daarom nu dit duurdere exemplaar hebben moeten laten maken. Maar de eerste keer was het allemaal geen probleem en was er eigenlijk geen verschil.
Sowieso is er tussen de 3 verschillende de beugels verschil in tandenknars gebruik en kan ik mij niet voorstellen dat de binnenlaag stuk gaat terwijl ik aan de buitenkant zit te knarsen.

In hoeverre sta ik in mijn recht om deze factuur niet te betalen?

Heb al een mail naar ze gestuurd (zit in buitenland, bellen is duur) maar daar gaven ze dus aan dat het hoogstwaarschijnlijk aan het knarsen ligt. Ik ben zelfs bereid om het verschil bij te betalen, maar 2 volledige nachtbeugels betalen terwijl ik alleen maar kapotte nachtbeugels heb liggen van het eerste type (en dus onbruikbaar) lijkt mij niet zoals het zou moeten horen.

Daarnaast blijkt nu ook dat de andere nachtbeugel een gaatje heeft in de beugel zelf. Hoort dit?

Tips over hoe en wat?

persoonlijk denk ik dat het
vV
Offline
Laatst gezien: 3 dagen 17 uur geleden
Geregistreerd: 04/26/2004 - 02:00
door vV ma, 03/27/2017 - 17:13

persoonlijk denk ik dat het inderdaad door knarsen komt. Sommige materialen kunnen er niet tegen. Dat het 1 x gebeurt kan een productfoutje zijn, bij herhaling op deze manier ligt er meestal een oorzaak van buiten aan de basis. Knarsen is dan zeer waarschijnlijk. Het enige wat ik wel vindt is dat de praktijk /tandarts de financiële gevolgen had moeten vertellen. In dit geval ontslaat dat u m.i., niet van de betalingsverplichting. Van de andere kant kan betoogd worden dat het niet realistisch is te veronderstellen dat het allemaal wel (weer) gratis zou zijn. en had u zelf actief kunnen navragen of er kosten aan verbonden zouden zijn.