Dure behandeling voor een gaatje

Author:
Yke
Posted:
zo, 08/28/2011 - 15:01
Ik heb 2 vragen over mijn rekening van de tandarts over het vullen van een gaatje. De tandarts is hier een half uur mee bezig geweest omdat hij beweerde dat er niet genoeg ruimte in mijn mond was.

A10 12,92
V21 20,66
V14 61,99
T82 49,08

Totaal 144,65. Wel wat veel voor het vullen van een gaatje zou ik denken. Dit is de eerste keer dat ik naar deze tandarts ben gegaan. Bij mijn vorige tandarts kosten de gaatjes ongeveer 50 euro en bij uitzondering 100 euro.

Mij is niet mede gedeeld dat het om een Vier of meervlaks vulling (V14) zou gaan. Is dit niet vrij ongebruikelijk voor een gaatje en had de tandarts mij dit niet van te voren aan mij moeten vragen of ik dit wilde?

Ik begrijp de Gingivectomie niet zo goed. Ik heb hier niks van gemerkt. Ik zou toch wel moeten merken als er tandvlees is weggesneden? Had hij dit niet ook aan mij moeten vragen of ik dit wilde?

Ik heb maandag weer een afspraak met mijn tandarts maar ik wil deze niet laten doorgaan omdat ik het niet vertrouw.
Basset

Als alle behandelingen zijn uitgevoerd is er miks mis. er is een zeer grote vulling geplaatst waarvan de caviteitsbodem waarschijnlijk onder het tandvlees is gedoken. Vermits het zeer moeilijk tot onmogelijk is in deze situatie een composiet vulling goed te laten kleven wegens te nat en vermits een vulling rand onder het tandvlees zeer moeilijk te reinigen is, is het geen luxe om dat randje in te korten en neen voor tandvleesverwijdering hoef je niet altijd te bloeden.
Kan dus best een zeer goede hoog kwalitatieve vulling zijn die met uiterste zorg werd uitgevoerd en waarbij bijkomende zorgen werden uitgevoerd om het ideale te bereiken.... en o ja cofferdam kost ook geld maar lost de verloren biological width tgv carries niet op.

huis tuin en keuken tandheelkunde of streven naar perfektie...

En hier niet direct toe bijdragend ... staat men nooit stil bij de zaken die tandartsen gratis doen als een enkel veegje tandsteen wegnemen bij controle, gratis concultaties aan de telefoon, het niet altijd aanrekenen van kosten wanneer een patient niet op zijn afspraak komt (en de smoes geloofwaardig of reeel is, gtais telefonische informatie aan patienten die niet eens ingeschreven zijn, het produceren van foldertjes en drukwerk dat vaak ongelezen voor de praktijkdeur wordt weggegooid ...

wie opent eens een item van hoe goed we toch ook zijn ... maar ja dat is het nadeel van fora dat trekt alleen de ellende aan of wat men als ellende ziet terwijl het de natuur is zonder meer ... tandartsen troost je we zijn niet allen, gragisten,verkopers van motorfietsen en ga zo maar verder ergeren zich nog meer aan de inhoud van fora betreffende hun stiel als wij. (Heb daar vrijdag een urenlang verhaal mogen aanhoren van een garagist hierover)

ik stel mij de vraag of men na een blinde darmontsteking ook de ziekenhuisfaktuur zo analyseert, is er wel zoveel cm darm weggesneden heb ik wel zoveel zakjes bloed gehad ... waren er wel twee chirurgen ...

het spreekwoord zegt de tandarts krijgt altijd de patient die hij wil (in funktie van zijn eigen kwaliteitseissen) en dat is ook zo voor de patient, wie kiest voor alleen een basisbehandeling en de gevolgen van niet ideale zorg nemen we erbij dan kan dit ...

uiteraard is hier weer een communicatieprobleem, had men even gezegd dat er tandvlees weggehaald werd dan zat U nu niet met een dilema .... wat niet betekent dat dit gebeurd is maar ook niet dat het niet gebeurd is... dat dien je toch even met je tandarts te bespreken...
zo, 08/28/2011 - 16:07 Permalink
Yke

Ik heb niks gezegd over dat ik deze tandarts slecht vond. Ik heb me alleen gevraagd of het hoort dat een tandarts een niet standaard behandeling niet van te voren aan een patient moet voorleggen. Ik ben juist heel blij als mijn tandarts het goed wil doen. Maar ik vind het vervelend om achteraf voor verassingen te staan.

Op mijn vraag of mijn tandarts het had moeten zeggen heb ik overigens nog geen antwoord gehad.
zo, 08/28/2011 - 18:08 Permalink
Chris888

Volgens mij kun je beter aan je tandarts vragen of hij je in het vervolg over dit soort dingen wil informeren. Vriendelijk meedelen wat voor jou belangrijk is voor het vertrouwen en evt. afspraken maken schiet je denk ik meer mee op dan je achteraf af te vragen wat hij wel of niet had moeten doen.
zo, 08/28/2011 - 20:35 Permalink
Basset

Vaak zijn er complicaties die snel optreden vergen. Trouwens wanneer tijdens een behandeling een secundaire behandeling nodig is kan dat zonder meer. Je kan bijvoorbeeld ook niet gaan vragen of een directe kapping om de zenuw te beschermen wel mag. De tijd om de vraag te stellen die niet beantwoord mag worden omdat alles droog moet blijven kan genoeg zijn om dit te laten mislukken.

Hier was voor de tandarts de kans op een lekkende vulling of sec caries vanaf de plaatsing kiezen of kiezen voor een grotere garantie op succes.
wo, 08/31/2011 - 11:37 Permalink
vV

hij is er wel een half uur mee bezig geweest. Kan zijn omdat ie langzaam is, kan zijn omdat er best veel loos was.... enige verwijt is dan wellciht gebrek aan communicatie, maar goed: extra werk kom je vaak pas tegen wanneer je bezig bent, je kan een begroting maken, vooraf, maar kans is groot dat ie toch niet klopte in dit geval. En bij zoiets als dit is het niet: we gaan er even rustig voor zitten om dat te bespreken, maar je hebt geen keus in wel of neit zo doen denk ik.
En voor de wetenschap: in het nieuwe stelsel, per 1 januari, zou deze behandeling niet vallen in de categorie waarvoor een begroting vooraf nodig is.
wo, 08/31/2011 - 12:50 Permalink
vV

dat kan, maar hangt natuurlijk af van in wat voor context zaken vooraf besproken zijn geweest.
Ik merk dat wanneer ik met patienten over dit soort zaken zpreek dat ze begrijpen dat iets als een vulling basisonderhoud is, weinig keus het wel of niet te doen, en de meesten in ieder geval hebben zo iets van : doe je best, jij bent de vakman, daarvoor kom ik hier. Met vertrouwen dat het goed gebeurt. Een enkele keer is er een vraag over een nota, maar als dat 2x per jaar is, is het veel.
maar een beetje uitleg voor of achteraf desnoods was op zijn plaats geweest. Ik was er niet bij dus weet niet wat er wel of niet besproken is in dit verhaal. hier horen we maar 1 kant.
do, 09/01/2011 - 08:15 Permalink
Yke

Ik heb jullie advies opgevolgd en het met de tandarts besproken. Ik heb ook gevraagd of hij in het vervolg meer kan communiceren wat er aan de hand is en wat hij gaat doen.

Nou moest ik afgelopen maandag weer een gaatje vullen bij de tandarts. Dus ik overlegd over het communiceren. Nu duurde het vullen weer vrij lang en hij heeft me niks verteld wat hij ging doen.

Nu kreeg ik de rekening weer opgestuurd en tot mijn verbazing was hij identiek aan de eerste! Dus ook weer met die V14 en de T82.

Ik ben geen expert en weet niet of dit allemaal nodig was maar ik voel me niet serieus genomen als ik expliciet vraag of hij de dingen beter wil uitleggen dat hij dan nog niks zegt? Is dit niet een beetje vreemd.
zo, 09/04/2011 - 16:46 Permalink