code c 28 dubbel berekent , mag dat ?

Author:
hermes
Posted:
ma, 07/28/2008 - 02:35
ik ben bij een tandarts in een ziekenhuis geweest om een advies en onderzoek.
Ik krijg nu een factuur via Infomedics Almere.

c28 uitgebreid opstellen behandelplan 90,20 euro

c 28 uitgebreid bespreken behandelplan. 90,20 euro

totaal 180,40 euro

De jonge tandarts was niet bereid een copie van zijn plan te geven en hij rafelde de bespreking in 20 minuten af.Ook wilde hij geen digitale foto
per internet versturen, ik had hem wel een OPG gestuurd per email voor beoordeling.

Mijn begeleider die erbij was vond het ook onderzoek en bespreking ook onduidelijk.

Volgens mag hij niet dubbel
c28 declareren of wel ?
------------------------------------------------------------------
c 28
uitgebreid onderzoek tbv opstellen
behandelplan,inclusief het op schrift
stellen en bespreken ervan 90,20 euro
bron:
http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2008.pdf
--------------------------------------------------------------------


Wil svp de digitale tandarts me desnoods prive emailen ?
Spiegeltje

C28 dubbel declareren kan inderdaad niet. De code omvat behandelplan én bespreking daarvan. Aparte codes daarvoor bestaan niet. De toelichting bij de codes is daarover duidelijk. In ieder geval toelichting vragen bij de tandarts en zonodig betwisten. Eventueel uw verzekering inschakelen.

De tandarts is wettelijk verplicht een - op verzoek schriftelijke - begroting te maken en deze aan de patient te geven. Daarvan mag nooit worden afgeweken. Ook is de tandarts wettelijk verplicht op verzoek van patient een afschrift van het patientendossier, waarvan het behandelplan uiteraard deel uitmaakt, te geven. Foto's horen hier uiteraard ook bij. Hiervoor mogen wel redelijke kosten in rekening worden gebracht (kostprijs). Hierover dus even een "goed gesprek" aangaan met uw tandarts. Als de tandarts niet wil meewerken kunt u overwegen een klacht in te dienen bij de klachtencommissie waar de tandarts bij is aangesloten. Ik weet alleen niet of het feit dat de tandarts werkt in een ziekenhuis hier nog van invloed op is. Misschien moet u het via het ziekenhuis spelen. Maar ik zou eerst gewoon de tandarts hierover benaderen, en als u er mondeling/telefonisch niet meteen uitkomt, het liefst schriftelijk per aangetekende brief of fax

Of de tandarts het gesprek heeft afgeraffeld kan ik niet beoordelen. In principe kan een tandarts in 20 minuten heel wat uitleggen en bespreken, puur afgaande op de tijd is dat niet bij voorbaat ontoereikend. Ik weet natuurlijk niet wat er precies aan de hand is.

N.B. Enkele uitzonderingen daargelaten worden vragen altijd op het openbare forum beantwoord en niet per PB, zo hebben andere lezers er ook nog wat aan.
ma, 07/28/2008 - 09:37 Permalink
vV

20 min voor bespreking lijkt mij ok, tel er verder nog de tijd voor onderzoek en het schrijfwerk van het plan, meestal in meer varianten, bij en ook al is de patient er niet bij, gaat er veel tijd inzitten. Ik neem tenminste aan dat die 20 minuten alleen in bespreken is gaan zitten, niet ook nog in opnemen status , foto`s maken, plan uitwerken. Als dat er wel inzit, mag hij overigens nog steeds het tarief rekenen, want dat is niet aan tijd gebonden. Maar idd maar 1x!
ma, 07/28/2008 - 13:17 Permalink
hermes

de jonge tandarts ongeveer 26 jaar emailt me het volgende :
-----------------------------------------------------------------
Verder heeft U een vraag over code c28 die 2x gedeclareerd is. Dit is correct gedeclareerd. De één betreft onderzoek en de ander opstellen en bespreken behandelplan. Echter zijn er sommige verzekeringsmaatschappijen die hier lastig over doen. Daarom heb ik voor U een ander nota uitgedraaid waarbij de beide codes op verschillende data staan. Op deze manier maakt U meer kans dat dit alsnog door Uw verzekeraar (deels) vergoed wordt. Ik heb reeds op de post gedaan, zodat dit in ieder geval geen problemen meer oplevert voor U.
------------------------------------------------------------------

deze jongeman is mi wel erg eigenwijs,
ik ben bang dat dit een moeilijk gevecht wordt oa
met onvz, mijn verzekeraar....
Ook op verschillende data c28 declareren mag volgens mij niet ..
Wil de moderator mij svp vertellen wat ik nu moet doen ?
Ik heb onvz dit gemaild maar onvz antwoordde me niet.

Deze tandarts, afkomstig uit een arabische cultuur weet er volgens mij niks van,.....
c28 kan niet 2 keer gedeclareerd worden !
vr, 08/01/2008 - 23:52 Permalink
hermes

als ik door zo'n wijsneus , net in 2006 afgestudeerd, behandeld word heb ik geen enkel vertrouwen in de voorgestelde behandeling door hem.
Leren ze afgestudeerde tand-artsen dan niet juist om te gaan met de codes ??

Ik vrees dat hij het administratie kantoor Infomedics te Almere ook niet inlicht over de foute rekening , krijg ik straks incasso's van deurwaarders.
krijg er nu veel stress van.

Enigste mogelijkheid die ik zie is ONVZ inschakelen, maar die antwoord me al 4 dagen niet

Infomedics ga ik niet bellen voor 1 euro per minuut, dat helpt toch niet.

Ik ga as maandag informeren naar een klachten functionaris in het Martini ZH
en informeren of hij lid is van ant of nmt.

Is het trouwens verplicht lid te zijn van een van de beide verenigingen ?


wordt vervolgd.... :( :smt086
za, 08/02/2008 - 00:56 Permalink
vV

nee hij is niet verplicht lid te zijn van 1 van die 2, hij is wel verplicht een klachtenregeling te hebben.
C28 betreft echt alles wat gemoeid is met 1 behandelplan, excl foto`s etc. Zijn uitleg deugt dan ook niet.

Dom dat ie een mailtje gestuurd heeft en vervolgens er zo mee omgaat.
Hij heeft een nieuwe nota met 2 data: nog veel leuker: betaal alleen het deel wat klopt, en schrijf naar Infomedics dat die andere behandeling niet heeft plaatsgevonden. Vanaf nu alles schriftelijk doen!!
Schrijf ook naar de tandarts dat ie in gebreke is, en dat u nog in afwachting bent van het plan en begroting wat verbonden is hiermee.

Overigens als ie met infomedics werkt grote kans dat ie lid is van de NMT

succes..

Dit soort tandartsen verpest het weer eens voor de rest die wel weet hoe het hoort... :smt076

en verwacht van ONVZ niet teveel, de tandarts zal daar geen overeenkomst mee hebben, en verzekeraars hebben dan al snel de houding van: de patient zoekt het maar uit met de tandarts (en dat is ook wel terecht..)
za, 08/02/2008 - 10:30 Permalink
Spiegeltje

Ik sluit me aan bij wat Maja en vV opmerkten.

Voor alle duidelijkheid nog: de tandarts heeft de incasso uit handen gegeven aan Infomedic, dus betwisten van de rekening (de laatste dus) moet nu via Infomedics. Je staat nu erg sterk, zoals de anderen al aangaven, door gewoon te stellen dat 1. een behandeling op die (frauduleuze) datum niet heeft plaatsgevonden en 2. C28 so wie so niet tweemaal mag worden gedeclareerd. Ingewikkelder zou ik het vooralsnog niet maken. De kans is groot dat Infomedics opheldering vraagt aan de tandarts en de tandarts aan zijn verstand brengt dat het inderdaad niet kan. Overigens ken ik Infomedics verder niet.

Geen stress nodig, ook niet bij eventueel dreigen met hoge incassokosten, gewoon voet bij stuk houden. Wel steeds adequaat reageren op reacties en aanmaningen, niet negeren. Zelf doe ik dat meestal per fax (goedkoper dan aangetekende brief sturen en tevens bewijs van ontvangst).

Als teken van goede wil zou ik wel het niet betwiste deel van de rekening betalen.

Een eventueel klachtentraject over de gang van zaken kun je, desgewenst, apart afhandelen via de klachtenregeling, veelal via ANT of NMT.

N.B. Hoe zit het nu met de foto's die je wilde hebben?
za, 08/02/2008 - 11:31 Permalink
hermes

dank voor jullie ondersteuning,
ik heb die tandarts in het ziekenhuis gemaild
oa de tandarts tarieven ned zorg autoriteit en
gevraagd of hij terug wil komen op zijn foute rekeningen,
ik wacht nu zijn antwoord af en zal dat hier plaatsen.

Maandag neem ik kontakt op met ombudsvrouw in Martini ZH of die hem op de vingers wil tikken,
ik wil dat er ze snel mogelijk een correcte rekening komt.

Infomedics in Almere is het administratiekantoor van tandartsen, 0900 nummer 1 euro per minuut.
op http://www.uwnota.nl kun je bezwaar maken.
Van de emails maak ik een schermafdruk, als bewijs
dat ik geprotesteerd heb, ik bewaar altijd ALLES !

aangetekend brieven schrijven en bellen kost mij veel,
ik betaal ook de nieuwe rekening NIET !

De aanleiding dat ik naar de afdeling restauratie
mondzorg Martini ZH was :

ik ben door mijn ex tandarts ( gehad van 1982-2006 ) opgelicht voor vele duizenden euro's zo ben ik achter gekomen door de foto's en declaraties te bestuderen, daarom ging juist ik naar dat ziekenhuis tandheelkunde.
Dit wordt dus ook weer niks in het ziekenhuis.

Ik zoek nu een eerlijke tandarts in Nederland die mijn gebit met oa 5 afgebroken kronen, niet afgemaakte endo's, etc etc wil be-oordelen en een juist behandelplan voor me maakt.
Er zijn inmiddels al 2 kapotte kiezen met de wortels getrokken, de caries onder de verkeerd geplaatste kronen
was te erg,de kronen vielen er binnen een jaar weer af en moest ik weer betalen..
Mijn ex tandarts maakte weinig foto's en zei dat ik een goed en schoon gebit had totdat ik wantrouwen kreeg omdat er kronen in 2006 binnen een paar maanden zomaar los lieten en ik weer nieuwe moest betalen.
Vele kronen deugen niet zeggen tandartsen nu
tegen me, en die willen me niet behandelen omdat zij vinden dat de ex tandarts het maar moet opknappen.
Ik werd aangeraden te klagen bij de NMT, dat deed ik,
maar kreeg een brief van NMT ,dat de ex tandarts
niet lid was van de NMT.
en toen maanden later kwam ik er achter ..
bleek dat hij lid is van de ANT in Haarlem.
Ondertussen ben ik weer 2 jaar verder...geen tandarts die het voor me opneemt.. (.we moeten elkaar in de beroepsgroep wel beschermen ..?? )

dit kost me allemaal veel tijd en stress zodat ik dit probleem met een foute nota niet nog es aan mijn kop kan hebben.

wordt vervolgd...

PS ik laat de opg uit het MARTINI wel zitten, er is onlangs door een kaakchirurg-implantoloog in ander ziekenhuis weer een opg gemaakt en die kreeg ik gister zo per email toegestuurd.
Deze kaakchirurg wil wel 5 implantaten zetten, maar ik moet eerst in Groningen zelf een tandarts vinden die mijn gebit opknapt want de kaakchirurg zet zelf niet de kronen op de implantaten..
Wie kent in Noord Nederland een tandarts die
moeilijke gebitten , verknoeid door een collega
toch durft te behandelen ?
Ik ben bereid ook in Amsterdam me te laten bekijken
voor een second opinion met OPG , is de ACTA
een goed adres in Amsterdam ??

Ik zou mijn lijdensweg wel in een TV Programma willen vertellen zoals Kassa Vara of TROS Opgelicht.,
maar je hoort niks na een standaard email terug..
za, 08/02/2008 - 16:05 Permalink
hermes

krijg ik vandaag een nieuwe rekening die ik nu niet aan infomedics moet betalen maar aan

afd bijz.rest.tandh.te Groningen

2-7- 2008 c28 90,20

4-7- 2008 c28 90,20

die tandarts reageert niet op mijn klachten per email ....

12 aug om 16.30 mag ik mijn gegevens komen ophalen, zet ie op een gele sticker..
en dan zal ik hem duidelijk zeggen...dat ik die rekening niet betaal en klacht indien,
ben het nu wel zat !
Bij zo'n tandarts weet je dan ook dat je hiermee niet verder moet gaan.
di, 08/05/2008 - 18:45 Permalink
hermes

vandaag krijg ik de volgende email van het
Hoofd Bijzonder Tandheelkunde Martiniziekenhuis,
Wat vind de tandarts moderator van het forum
dat c28 wel mag op verschillende data volgens hem ??

---------------------------------------------------------------------

Geachte heer jxxxxxxx,

Ik weet niet waar u naar toe wilt of op aanstuurt.
Is het uw bedoeling om kwijtschelding van de nota?
In dat geval zal ik Infomedics vragen om de nota in te trekken.

Tandarts Z heeft overigens zijn uiterste best gedaan om een behandelplan voor u op te stellen. Door grote drukte en vakantie is het niet gelukt aan uw tijdsdruk te voldoen.

Overigens mag code C28 wel twee keer in rekening worden gebracht maar niet op dezelfde dag
De code voor opstellen van het behandelplan en bespreken van het behandelplan is namelijk dezelfde!

Een klacht indienen bij de klachtencommissie is overigens uw goed recht.

Ik ben echter van mening dat wij geen onjuiste handelingen hebben verricht.

Ik wens u veel succes met de verdere behandeling

hoogachtend
Dr van xxxx
Hoofd Bijzonder Tandheelkunde Martiniziekenhuis

------------------------------------------------------------------
Mijn antwoord :

dhr van xxxx, 6-8-2008

u schrijft :
Ik weet niet waar u naar toe wilt of op aanstuurt.
Is het uw bedoeling om kwijtschelding van de nota?
In dat geval zal ik Infomedics vragen om de nota in te trekken.

de tandarts Z moet bij Infomedics gewoon de foute rekening intrekken, zodat ik evt geen gedonder krijg met incasso-buro en een correcte rekening sturen , die ik dan betaal of doorstuur naar ONVZ !

Uw collega tandarts en anderen op tandarts forum zeggen dat 2 keer dezelfde code declareren NIET mag en noemen het zelfs fraude ook al wordt de rekening nu veranderd in verschillende data.
Ik vind het echter prima als mijn verzekeraar dan toch betaald., maar wil wel een correcte behandeling en een correcte rekening volgens de codes nza .

Ik wacht nu op antwoord van ONVZ of dubbel c28 mag op diverse data.

Dat behandelplan had Z al klaar op 4 juli en beloofde dat dezelfde dag naar mij te sturen,
getuige dhr: E.L., zorgmanager en Hbo Verpleegkundige.
Tandarts Z wilde ook niet de OPG per email sturen , waarom niet ?
Van anderen krijg ik die zo per email...

Ik heb nu om 12 aug 16.30 de afspraak dat ik even langs kom voor inzage dossier en een copietje van Z zijn behandelplan op 4 juli 2008.

Als ONVZ het goed vind , ben ik meteen bereid contant te betalen op 12 aug, ik heb
een restitutiepolis.

Hoogachtend,

J xxxxxx
Groningen
wo, 08/06/2008 - 19:58 Permalink
vV

uitermate trieste gang van zaken voor een afdeling bijzondere tandheelkunde!! C28 is gewoon voor opstellen EN bijbehorend onderzoek, daar kunnen ze het mee doen. En achteraf de data wijzigen naar data dat u er niet eens gewest bent, stelletetje prutsers!! Geen schriftelijk plan overleggen idem, geen kopei foto etc etc.. U mag mij citeren!!

En dan de wijze waarop u, als patient en klant (want dat bent u) bejegend wordt!! ronduit schandalig!! (mag u mij ook in citeren!), mijn conclusie: deze mensen zijn geen positie in een afdeling bijzondere tandheelkunde waardig....Ik had het al elders op dit forum geschreven, de CBT`s zijn her en der niet mer wat ze geweest zijn, en al helemaal niet wat zij moeten zijn...in en in triest mn voor de patient waarvoor het vaak het eindstation is...
wo, 08/06/2008 - 20:38 Permalink
hermes

U mag mij citeren!!

Ik zal evt bij mijn klacht naar de ombudsvrouw van Martini ZH Groningen
verwijzen naar dit forum.
U kunt makkelijk nagaan welke naam deze Hoofd is, maar ook zij kunnen makkelijk
uw naam achterhalen...

Ik ben nu weer 2 jaar verder,na vertrek bij mijn ex-tandarts en mijn gebit brokkelt verder af,oa 5 kapotte kronen door jarenlang
over het hoofd geziene caries onder de kronen en niet afgemaakte endo's..
plus daarnaast onterecht ingediende declaraties bij Menzis, bij wie ik sinds 2006 niet meer ben.

Ik weet dat de inspectie IGZ zich niet voor individuele gevallen interesseert en een patient bij medies tuchtcollege ook niet veel kans heeft.

Blijft over mijn ex-tandarts aan te klagen bij de ANT, maar in Groningen wil/durft geen tandarts
tot nu toe een goed en objectief behandelplan op te stellen.

Is er dan geen enkele tandarts die zwart op wit durft te schrijven, na onderzoek en OPG, dat mijn ex -tandarts mijn gebit verprutst heeft met het plaatsen van vele verkeerde kronen die lekken en barsten ?

Welke tandarts wil mijn OPG's bekijken die ik sinds juli 2006 in bezit heb en een behandelplan maken ?

Johan
do, 08/07/2008 - 01:27 Permalink
hermes

Ik heb een OPG uit juli 2006 , toen ik naar een andere tandarts ging , die me naar
restauratie afd UMCG verwees,etc etc

OPG oktober 2007
en Opg juli 2008 ( ziekenhuis Assen )

op deze foto's moet een goede tandarts zien:

1
vele caries, ook onder de lekkende en verkeerd geplaatste kronen,
ik kan niet poetsen onder de kronen, waar caries zit...mijn tandarts plakte de kronen er zo weer op, als ze eruit vielen,...niet eens schoonmaken en caries behandelen,maar dat weet ik nu pas
door de Opg 's.

2 een endo die niet is afgemaakt en daardoor granuloom zegt kaakarts.

3 afgebroken kronen , porselein van kroon gebroken

4 lelijke pitvullingen aan de voorkant , slecht gedaan zeggen tandartsen..

5 nieuwe kronen brokkelden binnen een jaar weer af, en ik weer betalen.

De ex tandarts W van G wist dat ik 4 kronen per jaar vergoed kreeg door Menzis en de Gemeente Groningen dus tel uit je winst !
Gemeente Groningen heeft namelijk voor minima een extra verzekering met tandartsen afgesloten
waardoor minima 2 extra kronen vergoed kregen per jaar naast de 2 kronen in de aanvullende verzekering.
Omdat ik van de meeste codes nooit een rekening heb gekregen, die ging rechtstreeks naar de
BV van tandarts W van G vraag ik me af voor hoevele guldens en euro's hij Menzis heeft opgelicht !

PS:
De tandarts had ook een eigen BV 20 jaar geleden opgericht toen het hoogste belasting tarief 72 % was en een BV betaald slechts 35 % belasting,
bestuur oprichten , vriendjes erin en je laten uitbetalen door de BV ...
Ik heb vele rekeningen van kronen (ongeveer 15 a 17) betaald aan MOL Groningen BV.


Kan ik de genoemde tandarts in het pb mijn OPG's per email sturen en een verhaal erbij?

De ARAG zou vorig jaar prof E van de Acta inschakelen, maar de juriste werd zwanger en de Arag laat niks meer van zich horen...
De ombudsman http://www.kifid.nl heb ik een klacht daarover geschreven...

Ik ben bereid om ver te reizen voor een goede, eerlijke second opinion,
de klachtencommissie ANT zit in Haarlem dus ook ver van Groningen...
Ik hoor graag van u.
vr, 08/08/2008 - 01:22 Permalink
hermes

antwoord Hoofd tandheelkunde Martini ziekenhuis :

Date: Thursday, August 7, 2008

Geachte heer Jxxxx

Ik zal er zorg voor dragen als Hoofd van de Bijzondere Tandheelkunde in het Martiniziekenhuis dat alle stukken klaar liggen.
Het niet verzenden per email van de OPG willen we graag kunnen, maar is technisch nog niet mogelijk. U kunt een print ervan meekrijgen.

Code C 28 wordt door veel zorgverzekeraars niet vergoed, tenzij u een polis heeft waarbij bepaalde codes worden uitgesloten.
ONVZ heeft zo'n polis en zal dan ook het bedrag voor opstellen van het plan (C28) en bespreken van het plan (C28) vergoeden.

Ik zal u een kopie meegeven op 12 augustus van het tarievenboekje waarin dit staat.

Het is inderdaad onervarenheid van de heer ZaXX, die overigens een uitestekende en gewetensvolle tandarts is en met iets meer respect behandeld mag worden!

hoogachtend

Dr >>>>MOD naam verwijderd<<<<
Hoofd Afdeling Bijzondere en Restauratieve Tandheelkunde
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
antwoord van ONVZ die ik vroeg om gesprek met tandheelkundige adviseur.nee dus !
Onvz kan fraude van tandartsen niks schelen?
Dat renoveren mijn gebit kost onvz ook geld...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer JXXXXX

In reactie op door u gemailde vragen willen wij u het volgende laten weten.

Wij kunnen u niet aangeven welke tandarts goed is en welke niet. De keuze van een zorgverlener is vaak heel persoonlijk. Wij kunnen dan ook niet aangeven welke tandarts het beste of het meest voor u geschikt is. Wij adviseren u om zelf het Kwaliteitregister voor Tandartsen te raadplegen. Dit geldt ook voor een onderzoek of second opinion.

De code C28 staat voor het uitgebreid opstellen en bespreken van een behandelplan. Dit mag slechts één maal worden gedeclareerd. Wanneer het zo is dat er meerdere malen de zelfde code is gedeclareerd dan zullen wij dit bij de zorgverlener terugvorderen.

Verder hebben wij, zoals gevraagd, een kopie van de vorderingsbrief bijgevoegd.

Vertrouwend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,

ONVZ Zorgverzekeraar
vr, 08/08/2008 - 18:21 Permalink
Spiegeltje

Het hoofd handelt nu wel correct richting u door u een afschrift ter beschikking te stellen van de door u gewenste informatie uit het dossier. Het is weliswaar wat vreemd dat ze niet in staat zijn u een OPG te e-mailen maar dat is ook geen verplichting.

Wat C28 betreft is en blijft het zeer merkwaardig dat men blijft volhouden dat dubbel declareren van één plan kan. De houding van de verzekeraar is ook in lijn met hetgeen hier op het forum wordt gesteld en staat haaks op de mening van 'het hoofd'.

N.B. Ik zie wat kromme zinnen in het antwoord van 'het hoofd'. Is dit wel de letterlijke tekst (copy & paste)?

B.v. het niet verzenden per email van de OPG willen we graag kunnen, maar is technisch nog niet mogelijk en:
Code C 28 wordt door veel zorgverzekeraars niet vergoed, tenzij u een polis heeft waarbij bepaalde codes worden uitgesloten ????

Op zich vind ik het wel begrijpelijk dat de verzekeraar u geen tandarts aanraadt. Ik vind dat ook niet in de eerste plaats op de weg van de verzekeraar liggen, alhoewel ik met u meevoel gezien de slechte ervaringen die u heeft opgedaan met andere tandartsen. De suggestie om een tandarts te nemen die staat genoemd in het Kwaliteits register tandartsen zou ik niet overnemen omdat dit geen garantie voor kwaliteit betekent. In die zin is de naam van het register misleidend.
vr, 08/08/2008 - 23:18 Permalink
hermes

spiegeltje schrijft:
Het hoofd handelt nu wel correct richting u door u een afschrift ter beschikking te stellen van de door u gewenste informatie uit het dossier. Het is weliswaar wat vreemd dat ze niet in staat zijn u een OPG te e-mailen maar dat is ook geen verplichting.

1.
Het ziekenhuis is mi verplicht op verzoek een copie van foto's af te geven tegen betaling.
Ik heb naar hetzelfde email adres van het Hoofd dr.P een OPG gestuurd in april, dan is het wel merkwaardig dat omgekeerd zij niet hun OPG van de harde schijf kunnen zetten op een floppy of dvd en die naar mij per email sturen..... ..en dan zou het technies niet mogelijk zijn die te sturen per internet ?
daar geloof ik niks van....
Als je die OPG wel kan printen , dan kun je die opg toch ook opslaan en versturen...
van andere tandarts en ziekenhuis kreeg ik ze zo per email...

2
Onvz emailt terug te gaan vorderen een dubbele c28 ...toch schrijft het hoofd tandheelkunde dat het wel betaald zal worden door ONVZ......
tja...ik heb weer voorgesteld dat zij de rekening maar moeten indienen bij ONVZ....
wordt vervolgd.... :smt013


3 Het hoofd, ongeveer 50 jaar taxeer ik, ...schrijft inderdaad de verwarrende zinnen:
Het niet verzenden per email van de OPG willen we graag kunnen, maar is technisch nog niet mogelijk. U kunt een print ervan meekrijgen.

Code C 28 wordt door veel zorgverzekeraars niet vergoed, tenzij u een polis heeft waarbij bepaalde codes worden uitgesloten.
ONVZ heeft zo'n polis en zal dan ook het bedrag voor opstellen van het plan (C28) en bespreken van het plan (C28) vergoeden.

tja...als zulke Hoofden Tandheelkunde op deze manier brieven schrijven naar patienten..... :smt010
za, 08/09/2008 - 02:54 Permalink
vV

goed, OP niet per mail (kan ik mij beetje voorstellen want mail is niet per se veilig!), maar: dan geen print maar verlang een CD!! (kost een paar euro, maar een print is waardeloos, tenzij op goed fotopapier, en dat gebeurt zelden!

Ik zou de discussie over die c28, ook aan de hand van ONVZ bericht kort houden: 1x betalen, de rest gaan zij maar invorderen. Wees op de betaal opdracht ook duidelijk dat de betaling is voor de goede consult datum!! dan gaan zij dus een invordering starten op de datum die niet heeft plaatsgevonden...is de kantonrechter blij mee. Daarnaast vind ik de opmerking dat u de tandarts met meer respect moet behandelenen uitermate ongepast, aangezien hij met voeten allerlei regels en basisprincipes mbt goed zorgverleners-schap treedt...
za, 08/09/2008 - 10:55 Permalink
scaredycat

Het is inderdaad onervarenheid van de heer ZaXX, die overigens een uitestekende en gewetensvolle tandarts is en met iets meer respect behandeld mag worden!

Zou je misschien ook jouw oorspronkelijke emailtekst willen plaatsen???

Deze opmerking komt namelijk ook een beetje vreemd op mij over, maar is moeilijk te beoordelen
zonder de context van de oorpsronkelijke email (waarop gereageerd is) te kennen...

Verder is het natuurlijk een vaag verhaal dat ze zelf twee verschillende soorten uitleg hebben
voor 1 code en daarom lijken te denken dat ze die dubbel kunnen/mogen declareren...
zo, 08/10/2008 - 00:42 Permalink
hermes

ik ga as dinsdag het behandelplannetje ophalen en
zal brief afgeven met het voorstel dat zij die rekening met dubbele c28 maar naar ONVZ moeten sturen, dan kan het Hoofd zelf horen van ONVZ dat dubbel c28 declaren niet mag.
Het gesteggel ben ik nu wel zat !
Of ik betaal alleen voor de datum 4 juli, de bespreking, en vragen zij de rest maar bij ONVZ,
dit is te gek voor woorden, zijn er dan vele tandartsen die c28 dubbel declareren en dat ook krijgen van zorgverzekeraars ?
Je zou dat haast wel denken als je de email van Hoofd tandheelkunde van P. leest...

Ik begrijp werkelijk niet dat zo'n hoofd tandheelkunde een heel andere uitleg geeft en mij een copie van de tarieven wil geven maar die heb ik al hier op dit forum gelezen
http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2008.pdf


P.S. diegene die mij met zeer weinig respect behandelde was de jonge tandarts Z ,( had getuige meegenomen,een maatschappelijk werker ) ;
deze tandarts Z antwoordt niet op mijn emails met verzoeken om correcte rekening te sturen.
Deze Z loog ook in zijn emails ( de getuige was erbij aanwezig dat hij bv meteen zorgplan zou sturen, dezelfde dag van de bespreking 4 juli..is niet gebeurd)
en laat het nu "opknappen " door zijn baas...
Het Hoofd houdt gewoon deze tandarts de hand boven boven het hoofd !
Hij zou zijn excuses aan mij moeten aanbieden voor de hele gang van zaken !

Ik heb nu 2 rekeningen:

1 van infomedics 4-7 c28 90.20
en nog es 4-7 c28 90,20 gedateerd 23-7-2008

2e rekening van afdeling bijz rest tandheelkunde Groningen
2-7-2008 c28 90.20
4-7-2008 c28 90,20 gedateerd 18 juli 2008

Rekening 2 kreeg ik na per email geklaagd te hebben op 5 aug 2008,
maar nu komt het....
op de factuur zetten ze 18 juli.......
Duidelijk bewijs dat ze maar wat aanknoeien met rekeningen en data !!


Een printje van de OPG daar heb ik , en een tandarts, inderdaad niks aan.
ma, 08/11/2008 - 03:35 Permalink
hermes

Geachte heer jxxxxx maandag 11aug

Ik vind dat u wel heel erg schofferend over onze afdeling spreekt en het getuigt van weinig respect dat tandartsenforum zo over ons spreekt.

Collega Zxxx heeft zijn uiterste best gedaan.

Ten aanzien van de code ben ik het niet met ONVZ eens
.
Wellicht vergoeden ze slechts 1 keer, maar dat wil niets zeggen.
Wij hebben geen contract met zorgverzekeraars en hun polisvoorwaarden.

CBT's werken meestal op basis van uurtarief.
Voor het opstellen van behandelplannen en het bespreken ervan staat 2 uur!!

Helaas komt u niet in anmerking voor vergoeding op basis van uurtarief. U valt overal net buiten helaas.


dat weet ONVZ allemaal niet
en het tandartsenforum ook niet. Dus oordelen zij op basis van onvoldoende gegevens.\


Ik wil hier verder geen woorden aan vuil maken en hoop oprecht dat uw tandheelkundige problemen adequaat verholpen kunnen worden.

Dat het allemaal zo duur wordt ligt in elk geval NIET aan de heer ZXXXX, die respectvoller behandeld dient te worden.

Het schofferen van behandelaars draagt mijns inziens niet bij aan het oplossen van uw problemen.


hoogachtend

Dr x xxxx
( Hoofd Afdeling Bijzondere en Restauratieve Tandheelkunde )

PS Ik wacht een reactie van de ombudsvrouw af
en zal haar verslag doen van alles inclusief de door u verzonden emails!
wo, 08/13/2008 - 01:20 Permalink
hermes

Ik heb dinsdagmiddag het behandelplan (wel pas na 3,5 maand na het onderzoek in april.. ) gekregen en daar is nu best wel werk van gemaakt door de jonge tandarts Z ( mijn complimenten ervoor !!) en een en ander nog es besproken.
Ik heb hem een hand gegeven en gezegd dat ik niks persoonlijks tegen hem heb.
Ik begrijp dat zij het erg druk hebben op hun afdeling.

Ben nu wel weer een half jaar verder... :(

De emails van het Hoofd vind ik echter onjuist !

Waarom niet meteen kontakt opnemen met de tandheelkundige adviseur van zorgverzekeraar ONVZ over de codes en het probleem oplossen ?
Zodat ik geen foute rekeningen krijg van Infomedics en incasso's ..

Dit gedoe kost onnodig veel tijd, geld , ergernis, stress.
Hier is niemand mee gebaat.
Die tijd had beter aan zorg besteed kunnen worden,terwijl er wachtlijsten zijn...
wo, 08/13/2008 - 02:17 Permalink
vV

2 uur voor opstellen en bespreken behandelplan, kan , soms, maar dat is geen reden te gaan rotzooien met declaraties..

Gisteren en vandaag bij de hand:

15 min eerste consult, onderzoek en foto`s (4x solo), dus C11 en 4x x10.
bureauwerk uitwerken aantekeningen voor plan/begroting: 20 min , met splitsing in begroting voor acuut en deels werk wat tzt kan.
afspraak voor bespreken (daar komt de C28) nog eens 20 min.

Dus afgerond zeg maar 1 uur. Dat iemand daar 2 uur mee bezig is (ook andere situatie, goed) kan, maar daar staat tegenover dat als je het goed doet, en er open en duidelijk over bent naar de patient, het ruimschjoots goedkomt met je uurgemiddelde in de behandelingen. Maar ja als je al zoveel maanden nodig hebt voordat er een plan op tafel ligt, dan lopen mensen weg, en komt het met de uuromzet ook niet goed nee. En wiens fout is dat dan?? van de patient die zit te wachten op een plan/begroting?? denk `t niet... Staat verre van klantvriendelijkheid en goed zorgverlenersschap...
wo, 08/13/2008 - 09:23 Permalink
vV

o ja nog iets, ik begrijp dat er wel Op`s gemaakt zijn, meerdere over de afgelopen jaren (waarom eigenlijk als er wel de beschikking is, een nieuwe OP met 1 beschikbaar van 1 jaar oud voegt neit zoveel toe), maar ik mis de solo`s... OP is prima voor grote lijn, staat parodontaal, wortelpuntontstekingen, verstandskiezen en andere zaken die bij mondinspectie niet zichtbaar zijn, maarrrrr: voor goede cariesdiagnostiek en dus een goed behandelplan heb je toch echt ook solofoto`s nodig!!

Ik vind het dus al dubieus dat er blijkbaar een plan gemaakt is zonder aan fatsoenlijke cariesdiagnostiek te doen. Wat gelijk de grondigheid van dat plan dubieus maakt, oftewel als er daadwerkelijk behandeld gaat worden zou het wel eens (zeer waarschijnlijk zelfs) meer boven water kunnen komen, waarmee gelijk de begroting niet meer deugt.

Geldt natuurlijk niet alleen voor dit CBT maar voor alle plekken waar u voorheen geweest bent waar alleen een OP gemaakt is...Ik vind dit trieste ontwikkelingen, zo is het op de universiteit echt niet geleerd aan betrokken tandartsen..
wo, 08/13/2008 - 13:04 Permalink
hermes

"Ik vind het dus al dubieus dat er blijkbaar een plan gemaakt is zonder aan fatsoenlijke cariesdiagnostiek te doen."


Voor de duidelijkheid,

1 Die andere OPG's zijn gemaakt elders en meer dan een jaar oud, helaas zijn de afelopen 3 jaar verschillende kronen afgebroken doordat er erge caries onder de kronen zat , en daar kan ik niet poetsen, de tandartsen vinden dat mijn ex-tandarts die caries had moeten zien en behandelen..kronen lekken en zijn niet goed geplaatst in het verleden..
nu zit ik er mooi mee... met "dank "aan de ex-tandarts die ik 24 jaar vertrouwde totdat in 2006 een pas nieuwe kroon eraf viel...
Deze ex tandarts ( met zijn BV) heeft nooit aan fatsoenlijke cariesdiagnostiek gedaan,
ieder halfjaar even in de mond kijken en dat was het !!
Alles was goed gebit en tandvlees, zei die ex-tandarts in januari 2006 en dat heb ik ook vermeld op de acceptatie verklaring van de verzekeraar met daarbij het tel nummer van de ex tandarts....

Er is in april 2008 dus wel een uitvoerig (oa caries) onderzoek geweest met OPG in dat ziekenhuis en ook nog een andere digitale foto ,en foto's met cameraatje in de mond.
Dat maken van die digitale foto's heeft ook veel tijd gekost, foto's moesten paar keer opnieuw gemaakt worden.

ik heb deze foto's niet allemaal gezien bij de bespreking 4 juli,en dacht dat de rekening van dit onderzoek rechtstreeks bij de verzekeraar komt , maar ik begrijp nu dat deze afdeling restauratieve tandheelkunde een machtiging dan aanvraagt bij de verzekeraar en dat die toestemming lang op zich kan laten wachten.
Nu ik het uitvoerige rapport heb gekregen gister (na 3,5 maand) denk ik dat er zeker wel 2 uur mee gemoeid is al met al...alle tijd, geld en energie voor niks.. :(
want ik kan niet meer terug...


klachten functionaris Martini Ziekenhuis Klacht rekening/bejegening 13 aug 2008

Geachte heer Jxxxxxxxx,

Inmiddels heb ik al uw correspondentie ontvangen.

Met dhr van xxxxx heb ik gesproken. Hij betuigt zijn spijt over de uitlatingen die hij gedaan heeft. Hij zal u daarvoor ook nog een excuusbrief sturen.
W.b. de rekening is er erkend dat er een fout gemaakt is, maar dhr van Pxxxx geeft ook aan dat de tarieven voor bijzondere tandheelkunde soms afwijkend kunnen zijn. Het plan was om de behandeling te starten als het plan door de verzekering was goedgekeurd.
Dhr van Pxxxx betreurt het dat de goede bedoelingen die zij beiden hadden w.b. uw behandeling niet als zodanig bij u zijn overgekomen. Een voortzetting van de contacten lijkt op dit moment niet mogelijk.

Mocht u hierop nog willen reageren, dan hoor ik dat graag,

vriendelijke groet,

mevr. M E
wo, 08/13/2008 - 19:45 Permalink
rixt

Ik vind het wel heel bijzonder wat er allemaal over dit onderwerp, "c 28 dubbel berekent mag dat?" is geschreven.
Ik zou er graag wat over willen zeggen.
(Als ik nu heel domme dingen ga schrijven hoor ik dat graag!).

Het eerste wat in me opkomt is dat ik wekelijks meerdere malen verhalen hoor van mensen (meestal zijn dat collega's) die denken volledig de waarheid te vertellen over een ander maar als ik dan het verhaal van die ander zelf hoor blijkt het vaak een totaal andere versie te zijn. En beiden hebben ze dan helemaal gelijk, want zoals ze het verwoorden hebben ze het, in hun volledige eerlijkheid, ervaren. En dat gaat dan echt niet over heel ingewikkelde zaken, nee, dat gaat dan vaak over de meest simpele dingen.
Ik denk dat ook in dit geval het verhaal van "de tegenpartij" wel eens heel anders zou kunnen zijn, maar zeker niet minder waar. Ik zou dan ook heel erg uitkijken met uitspraken als: "En dan de wijze waarop u, als patient en klant (want dat bent u) bejegend wordt!! ronduit schandalig!! (mag u mij ook in citeren!), mijn conclusie: deze mensen zijn geen positie in een afdeling bijzondere tandheelkunde waardig....Ik had het al elders op dit forum geschreven, de CBT`s zijn her en der niet meer wat ze geweest zijn, en al helemaal niet wat zij moeten zijn...in en in triest mn voor de patient waarvoor het vaak het eindstation is..."
Naar mijn idee kun je zoiets pas zeggen nadat je ook de "beschuldigde" de gelegenheid hebt gegeven zijn verhaal te doen.

"Scaredycat" deed op een gegeven moment een poging de zaak wat meer in perspectief te plaatsen door te vragen: "Zou je misschien ook jouw oorspronkelijke emailtekst willen plaatsen???" Maar kreeg daar geen reactie op.

Het tweede wat ik denk is: wat sneu. Deze meneer Hermes heeft het kind met het badwater weggegooid. Hij begint met te veronderstellen dat iemand die iets over declareren niet goed weet, verder ook geen goed werk zal kunnen leveren. Aan het eind constateert hij dat dat niet het geval is: er is een goed behandelplan opgesteld en het lijkt hem zelfs te spijten dat hij niet terug kan naar deze tandarts.
Misschien valt hiervan te leren dat er niet automatisch een verband is tussen b.v. leeftijd (26 of 50 jaar), afkomst (Arabisch b.v), het al dan niet opgericht hebben van een BV en je deskundigheid in je beroep. En dat waarschijnlijk niemand 100% perfect is in zijn beroep. (Dat neemt niet weg dat ik het natuurlijk terecht vindt dat er niet accoord gegaan wordt met een rekening die niet klopt).

Verder: het komt mij niet heel erg vreemd voor dat iemand in de veronderstelling leeft dat voor een behandelplan, als het een gebit betreft waar toch echt heel veel mis mee is, meer gedeclareerd mag worden dan voor een eenvoudiger op te stellen behandelplan. Zo is er toch ook, behalve een extractie, een gecompliceerde extractie? En als een wortelkanaalbehandeling wat langer duurt dan gemiddeld, mag er toch "uitgebreid endodontisch onderzoek" bij gezet worden op de rekening?

En dan over de "kromme zinnen" van het hoofd tandheelkunde van het Martini ziekenhuis: Ik weet niet of dat hier ook het geval is geweest, maar als mensen het gevoel hebben dat ze met veel emotioneel geweld worden benaderd, wil het denken wel eens wat minder goed gaan....

Op een gegeven moment dacht ik: "Laat ik nog eens nalezen wat meneer Hermes verder ook al weer op dit forum heeft geschreven". Dit om te proberen een wat beter beeld van u te vormen. Ik merkte dat u al uw voorgaande berichten hebt gewist. Ik ben wel benieuwd waarom u dat hebt gedaan.

Ik hoop, meneer Hermes, dat u gauw een tandarts vindt waarin u vertrouwen hebt en die u kan helpen met uw niet geringe gebitsproblemen. Veel succes.

En ook heel veel succes voor iedereen die met zoveel inzet steeds weer probeert mensen goede adviezen te geven.

Groeten, Rixt
za, 08/16/2008 - 02:05 Permalink
vV

Ik zou dan ook heel erg uitkijken met uitspraken als: "En dan de wijze waarop u, als patient en klant (want dat bent u) bejegend wordt!! ronduit schandalig!! (mag u mij ook in citeren!), mijn conclusie: deze mensen zijn geen positie in een afdeling bijzondere tandheelkunde waardig....Ik had het al elders op dit forum geschreven, de CBT`s zijn her en der niet meer wat ze geweest zijn, en al helemaal niet wat zij moeten zijn...in en in triest mn voor de patient waarvoor het vaak het eindstation is..."
Naar mijn idee kun je zoiets pas zeggen nadat je ook de "beschuldigde" de gelegenheid hebt gegeven zijn verhaal te doen.


goed, even voor de duidelijkheid, ik weet, vanachter de schermen iets meer.. blijkbaar was dat uit mijn reacties niet geheel duidelijk. Betrokkenen van de afdeling waar het om gaat lezen hier mee, tenminste dat kunnen zij, en het staat hen vrij hun eigen reacties al dan niet via pb te geven.
Overigens een klein vervolg ook: ik heb ook het plan gezien en beoordeeld , waar ik aan TS de nodige commentaar op heb gegeven. Waar hij hopelijk verder mee kan. En ik hoop ook dat betreffende afdeling er ook iets van geleerd heeft.

Ik begrijp uw reactie heel goed, maar er is meer onder het gras wat mij wel bekend is, niet alles hoeft publiek. Maar ik ga dit soort teksten ook niet plaatsen zonder mij meer verdiept te hebben in een kwestie/vraagstelling. Ik weet maar al te goed uit de dagelijkse praktijk dat er een wereld van verschil tussen het verhaal van 2 partijen kan zitten. Principe van hoor en wederhoor. En dat laatste is , zij het via een omweg, wel aan voldaan.
En indien mensen niet of niet volledig eerlijk zijn over zaken, zijn de consequenties daarvan in de eerste plaats wel hun eigen probleem.

Verder: het komt mij niet heel erg vreemd voor dat iemand in de veronderstelling leeft dat voor een behandelplan, als het een gebit betreft waar toch echt heel veel mis mee is, meer gedeclareerd mag worden dan voor een eenvoudiger op te stellen behandelplan.
daarom is er ook de mogelijkheid een tarief naar beneden bij te stellen.

Het tarief is gewoon van toepassing voor een plan van omvang waar we het hier over hebben. Worden in de algemene praktijk ook regelmatig gemaakt, laten we wel wezen, geen reden dat dit bij een CBT moet landen, is gewoon voor de algemeen practicus. Tenminst, mij zijn op dit moment geen rednen bekend dat dit onder bijzondere tandheelkunde valt (en als, is dit ook goed uitvoerbaar door een algemeen practicus!)

En met alle foto`s en eventueel studiemodellen erbij hebben we het over een uur of iets meer aan werk alles bij elkaar. En nee dat kan ook met alle foto`s erbij inderdaad eigenlijk niet uit als je sec naar de tijd gaat kijken. Maar het is wel een uitgelezen moment om een binding met die nieuwe patient te creeren, en een basis voor samenwerking te scheppen, want men zal elkaar bij uitvoering heel wat uurtjes zien. En met die uurtjes maakt een verloren half uurtje of voor mijn part 2 hele bij de start niet uit, geloof mij, word dubbel en dwars terugverdient. Maar dan moet je behalve zakelijk gezien een goed plan opstellen en je declaratie netjes hebben (ik vind het not done dat de rekening in de bus ligt, correct of niet, nog voordat er een plan/begroting geproduceerd is, laat staan goed besproken met patient!) als zorgverlener ook investeren in de persoon.
Want dat is de kern, mijnheer is geen nummer maar een nieuwe patient! en ook al kunnen ze heel mooi werk leveren, de vertrouwensband is bij voorbaat al geschaad, eigenlijk al voordat ie bestond, en dat komt niet meer goed...

met dank voor de relativering!
za, 08/16/2008 - 13:29 Permalink
vV

Op een gegeven moment dacht ik: "Laat ik nog eens nalezen wat meneer Hermes verder ook al weer op dit forum heeft geschreven". Dit om te proberen een wat beter beeld van u te vormen. Ik merkte dat u al uw voorgaande berichten hebt gewist. Ik ben wel benieuwd waarom u dat hebt gedaan.
??? ik zie geen andere berichten anders dan in dit topic, maar misschien weet u meer dan ik?
dat iemand al in 2006 registreert betekent niet dat ie sindsdien ook gelijk al aan het posten is gegaan .
za, 08/16/2008 - 13:32 Permalink
rixt

Zeer bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het verduidelijkt voor mij zeker een aantal zaken.

Als antwoord op uw laatste bericht:
Dat iemand in 2006 is geregistreerd betekent inderdaad niet dat ie vanaf dan gelijk gaat posten. Maar ik dacht me echt met een zekerheid van negenennegentig-komma-en-nog-een-beetje procent te kunnen herinneren dat ik in het verleden heel wat berichten heb gelezen van ene Hermes. Maar nu denk ik dat het ook mogelijk is dat ik twee namen die slechts 2 letters verschillen, door elkaar haal.
vr, 08/22/2008 - 00:05 Permalink