C90 300 euro terecht?

Author:
tmh2005
Posted:
di, 06/10/2014 - 19:39
Onlangs ben ik niet komen opdagen op een afspraak en kreeg daar een rekening voor va 300 euro (C90)
De reden dat ik niet kwam opdagen was, dat ik de avond ervoor een mail kreeg van mijn werk dat er de volgende ochtend een spoedoverleg was op hetzelfde tijdstip als de afspraak met de tandarts. Het was avond en kon de beste man niet meer bellen. De volgende ochtend kon ik ook niet bellen, omdat de praktijk nog gesloten was op het moment dat ik moest vertrekken naar het overleg.
Heel terecht dat ik een C90 krijg, want ik begrijp dat hij op zo'n vroeg tijdstip geen vervangende patient kan regelen en zijn tijd vergoed wil hebben.
Als reden voor dit hoge bedrag gaf de tandarts aan dat het al de 6e keer was in de afgelopen jaren dat ik niet op een afspraak was komen opdagen. Hier was ik mij niet van bewust, ik kan het ook niet nakijken. Ik weet alleen dat in enkele gevallen die ik me wel kan herinneren ik ook een C90 kreeg ter hoogte van de standaardvergoeding, het betrof hier halfjaarlijkse controles. Deze heb ik altijd zonder morren betaald.
Verder gaf hij aan dat hij tot 100% van de voorgenomen behandeling in rekening mag brengen en dat de geschatte kosten € 456,43 waren.

Nou zijn er 2 punten waar ik over val.
1) op zijn website staat geen informatie over het beleid ten aanzien van niet nagekomen afspraken en er staat ook geen tarief of iets dergelijks vermeld. Er staat alleen dat ik als patiënt bij de praktijk kan informeren hier naar. Hiermee heeft hij mijns inziens niet voldaan aan een harde eis van de code C90, nl. dat de patiënt van de regeling op de hoogte moet zijn.
2) De behandeling waar het hier om gaat was een 2e sessie van een wortelkanaalbehandeling. Om precies te zijn, het verwijderen van de noodvulling, eventuele reinigingen e.d. waar ik geen kijk op heb, en het definitief sluiten van de kies. Van de 1e sessie had ik nog geen factuur ontvangen. De tandarts zegt dat dit een behandeling is va 50 minuten. En ik vind 300 euro erg hoog voor een behandeling van 50 minuten. Ik val er met name over dat bij een C90 tot 100% van de voorgenomen behandeling kan worden gefactureerd. Maar de voorgenomen behandeling betreft niet de volledige wortelkanaalbehandeling in 2 sessies, maar slechts de 2e sessie.

Ik heb een nieuwe afspraak gemaakt. Daarbij werd overigens de kies niet definitief afgesloten, maar in een behandeling van krap 30 minuten werd de kies gespoeld en van een nieuwe noodvulling voorzien, vanwege pijnklachten. Ik heb hem daarbij aangesproken op de factuur van 300 euro en hij verklaarde wat ik hierboven al vermeld heb.

Thuis heb ik hem een brief geschreven, waarin ik aangegeven heb dat ik het een hoog bedrag vind en dat ik het niet terecht vind dat hij 300 euro in rekening brengt, voor een gemiste behandeling van 50 minuten en ik heb hem gevraagd mij uit te leggen hoe hij tot dit bedrag komt. Verder heb ik hem voorgesteld zijn tijd te vergoeden op basis van het 5-minutentarief. Ik heb ook aangegeven dat ik begrijp dat hij zijn verloren tijd vergoed wil zien.
Zijn antwoord per brief was niets anders dan een herhaling van zijn standpunt tijdens de nieuwe afspraak.

Mijn vraag aan het forum is: vinden jullie het terecht dat hij 300 euro in rekening brengt in plaats van een pure vergoeding van zijn tijd?
vV

het is geen tijdsvergoeding. Het is eigenlijk een schadevergoeding, door niet te komen is (o.a. financiële) schade berokkend. C90 hangt ook geen vast tarief aan. Het is daadwerkelijk maximaal (naar rato van-)de geplande behandeling. Als de tandarts zegt dat het de 6e keer is dat het in een jaar is voorgekomen is dat door hem met zijn agenda heel makkelijk hard te maken zeker als dat een digitale agenda is, is niet zo makkelijk in te rommelen, eigenlijk zelfs geheel niet., dat punt van hem geloof ik dus wel.
De tweede zitting , afronding van een endo is de zitting waar gedeclareerd mag worden, en wat ook veel werk is. Dat het uiteindelijk wat anders geworden is doet niet echt ter zake mbt het tijdsverlies.
Een tweede lange zitting kost hem in principe net zo veel omzet, besteed er dubbele tijd aan, nog even los van de ergernis.
Wellicht moet u even iets meer zelfkritiek hebben, en wat meer oog voor de andere kant van de zaak. U heeft gewoon iemand gedupeerd, en niet zon beetje ook(meer dan 12 eigenlijk want andere patiënten van de tandarts zijn hier ook de dupe van door langere wachttijd) . Ik zou niet weten waarom de tandarts de rekening krijgt van uw slechte afspraken (blijkbaar) met uw werkgever.
de regeling rond de c90 heeft u zich van op de hoogte kunnen stellen, wordt dan als bekend verondersteld er is mi aan regelgeving daarover voldaan.
Overigens had u bij mij denk ik geen kans gehad voor 6x verzuim in een jaar....
di, 06/10/2014 - 21:56 Permalink
Dutchdevil

Ik had het pas voor het eerst in mijn leven, door dom de verkeerde dag vastgelegd te hebben.
Ook door stress niet op gelet verder, dan nog is het geen reden.
Werk is veelal druk en veel uren, dus dat moet maar wachten als ik soms een afspraak heb.

Dan nog heb ik gezegd dat ze gewoon de factuur moeten sturen, mijn probleem.
Ik vond al erg genoeg dat het respectloos over zou kunnen komen.
wo, 06/11/2014 - 00:21 Permalink
vV

nog even mbt de kritiekpunten:
over op de hoogte stellen van de regeling mbt C90, hoeft ook niet op de website te staan.
Ik heb het naast op de site ook op de afspraakkaartjes staan, en het staat in de praktijkfolder die mensen gekregen hebben op moment van uitgifte en die ze krijgen bij inschrijving.
Of de tandarts niet voldaan heeft aan de informatieplicht kan ik niet zeggen. n de andere kant: als er eerder notas zijn geweest en die ook gewoon betaald zijn kunt u niet zeggen niet van het systeem te weten.
punt 2: geplande behandeling was afsluiten, met als ik het goed begrijp 450 ruim aan declarabele kosten voor die zitting alleen. In de eerste zitting wordt idd een deel gedaan, wat pas in de tweede zitting gedeclareerd kan worden. Dat het systeem zo in elkaar zit is niet de fout van de tandarts, overigens heeft hij er wel rekening mee gehouden door geen 450 maar 2/3e ervan in rekening te brengen.

Zelf reken ik normaal gesproken een vast bedrag van 30,- voor elke 10 minuten. Daarmee kom ik eigenlijk net uit mijn praktijkkosten, blijft er omzet en dus winstverlies en dus even zuiver financieel gezien een schadepost voor mijn rekening.
Bij herhaling en dergelijke lange behandelingen reken ik idd anders.
6x een nna in een jaar is erg veel, en op dat punt geloof ik wel de tandarts, wel vind ik dat hij er , naast uzelf, zelf ook makkelijk mee omgaat. Ik stuur altijd een brief na erover met verwijzing naar de regeling. U kunt makkelijk nagaan bij de praktijk op welke data dan en als het een digitale agenda is kan de tandarts in de log zelfs zien op welke datum en hoe laat de afspraak gepland is.

zoals gezegd: 6x in een jaar had u bij mij niet gehaald, daar had ik eerder al een serieus gesprek gevoerd met de mededeling dat bij herhaling u misschien moet overwegen een andere tandarts daarmee te gaan pesten.
wo, 06/11/2014 - 10:31 Permalink
Grappa

Voor het eerst van mijn leven..., nooit eerder gebeurd....., 6 x een afspraak vergeten en dat ook weer vergeten.....
En dan de tandarts iets verwijten....
Deze tandarts is nog heel redelijk geweest. Wat een belachelijk verhaal....
do, 06/12/2014 - 20:48 Permalink
vV

Het is idd niet 6x in een jaar maar 6x in de afgelopen jaren. In hoeveel jaren staat er niet bij , maar is dan denk ik wel goed voor een paar keer per jaar wat nog steeds blijk geeft van een structureel en serieus probleem mbt aard relatie die ts met zorgverleners denkt te kunnen hebben. Alsof gewoon betalen van de nota het recht geeft het te kunnen blijven doen.
Zo komt het een beetje op mij over. En dan kritiek hebben wanneer eindelijk een keer de echte schade in rekening gebracht wordt.
vr, 06/13/2014 - 10:55 Permalink
Chris888

Mijn vraag aan het forum is: vinden jullie het terecht dat hij 300 euro in rekening brengt in plaats van een pure vergoeding van zijn tijd?


Bij herhaaldelijk missen van afspraken vind ik een vergoeding van gederfde omzet -/- materiaalkosten zeker terecht.
Een keer een afspraak vergeten kan gebeuren, maar als dat vaker gebeurt heb je geen goed afsprakensysteem. En daar kun je wat aan doen als je het nakomen van afspraken belangrijk vindt.
Een keer een afspraak missen door file of autopech kan ook gebeuren, maar als het risico op deze voorbeelden van overmacht groot is moet je je afspraken op een veiliger tijdstip inplannen of meer marge inbouwen.
Dat een spoedoverleg op het werk een keer voor gaat voor een tandartsafspraak kan ik me ook best voorstellen, maar dan kun je prima regelen dat er iemand anders voor je belt op het moment dat de praktijk open gaat, en dan bel je zsm daarna zelf. Wel zo netjes toch?
vr, 06/13/2014 - 13:47 Permalink
vV

Blijft dat bij een dergelijke reden van verzuim de tandarts niet degeen is die de rekening gepresenteerd krijgt, dat moet dan denk ik de werkgever zijn die zijn personeel op deze korte termijn verplicht aanwezig te zijn blijkbaar zonder rekening te willen houden met prive verplichtingen.
vr, 06/13/2014 - 19:23 Permalink