C214 voor minder dan 20 minuten behandeling

Author:
megan75
Posted:
ma, 01/30/2012 - 10:22
Onlangs ben ik naar de tandarts geweest.
Naast 3x periodieke controle (van mijzelf en mijn 2 kinderen) staat er C214 op de rekening.
De tandarts heeft bij mij (in 1-2 minuten) wat tandsteen bij verschillende tanden en kiezen verwijderd.
In totaal (dus met de controles van mijn kinderen erbij) waren we nog geen 15 minuten binnen.

C214 (gebitsreiniging uitgebreid) mag volgens de lijst van de NZA gerekend worden bij een behandeling van minimaal 20 minuten.
Ik heb de tandarts hierover gebeld, maar deze zegt dat hij C214 mag rekenen als het gaat op tandsteen verwijderen op verschillende elementen, ongeacht hoelang het duurt.

Mag dit volgens de kenners hier?
vV

bij famed bezwaar maken, schriftelijk, met argument. Ook duidelijk vermelden wat het argument van de tandarts was (staat dat vast zwart op wit). Famed haalt dan verhaal bij tandarts. Indien deze volhard is klacht de enige andere weg. die zou ik niet ingaan voor een paar tientjes, wel zou ik wegwezen daar, ongeacht hoe of wat. dit zijn de gasten die ons tandartsen een slechte naam geven.... :smt011
ma, 01/30/2012 - 13:04 Permalink
megan75

't Gaat mij inderdaad niet om die paar tientjes. Mijn tandartsverzekering vergoedt alles (valt onder het maximum voor deze behandeling). Maar ik vind het niet kunnen dat men behandelingen op een rekening zet die niet kloppen en dat ik (en dus mijn zorgverzekering) dat (klakkeloos) zou betalen.

Mijn tandarts rekent trouwens maar een laag tarief voor C212 en C214; respectievelijk € 10 en € 30.
De vergoeding van Menzis hiervoor: € 18 en € 42.
ma, 01/30/2012 - 14:38 Permalink
advies

Een tarief van Eur 10,- voor een C212 en Eur 30,- voor een C214 is inderdaad aan de (zeer) lage kant.

Waarschijnlijk probeert uw tandarts met zijn prijslijst goedkoop te lijken om zo patiënten te trekken. Eenmaal binnen wordt vervolgens een hogere code gedeclareerd (op basis van onterechte argumenten.)

Het goede nieuws voor u is dat een C212 gemiddeld genomen zo rond de Eur 25,- is en dat u met Eur 30,- niet al te heel veel meer betaalt. Uw tandarts wil echter blijkbaar niet transparant zijn over tarieven en codes, en dat is een vaag teken. Of uw tandarts wil u helpen de tarieven binnen de maximale vergoedingen van de verzekeraar te laten vallen, zodat u de behandeling maximaal krijgt vergoed. Dat kan ook nog.

Verder gaat deze tandarts met deze handelswijze oneerlijke concurrentie aan met zijn collega’s in de buurt. Hij zal er geen vrienden mee maken. Maar ja, dat is waarschijnlijk voor u als patiënt minder relevant.
ma, 01/30/2012 - 16:16 Permalink
megan75

Of hij heeft zijn behandelingen niet goed berekend om z'n prijslijst vast te stellen. (Ik heb de prijslijsten die in de wachtkamer hingen gefotografeerd, dus ik zal nog eens wat andere behandelingen checken...)

Als hij "denkt" dat C212 voor 1 element is, en C214 voor meerdere (ookal is het minder dan 20 minuten) dan rekent hij dus (bijna) altijd C214, dus ook voor die 1-2 minuten die hij bijvoorbeeld bij mij bezig is geweest. Misschien is 10 euro daar ook wel te weinig voor. Maar dat is dan zijn eigen fout.
ma, 01/30/2012 - 16:46 Permalink