Brug sluit niet aan

Author:
Zwaantje
Posted:
di, 12/01/2009 - 16:29
Ik heb inmiddels mijn nieuwe brug. Ik keek net in de spiegel en zag dat het gedeeltje rond mijn achterste kies niet aansluit op het tandvlees (je ziet dus nog een stukje tandhals). Ik weet niet beter dan dat dat stukje kies nu heel gevoelig is en dat de brug moet aansluiten op het tandvlees. Tandarts gebeld en haar verklaring was dat dit makkelijker schoonmaken is voor mij.....huh en dat zij het cosmetisch niet zo belangrijk vindt dat de achterste kies ook gewoon goed aansluit. Ben ik nou gek? Ik weet even niet meer wat ik nu moet doen, het ding zit nu vast met permanent cement en de achterste kies ziet er echt niet uit!!!! Wie heeft raad...ik voel me heel erg moedeloos worden.
mecánico para …

prima tandarts! je moet kronen en bruggen nooit verder laten doorlopen dan nodig. Dat het er raar uitziet kan ik me voorstellen, maar het is echt beter voor je tandvlees als je de rand hoog hebt liggen. Dat er bij voortanden een compromis wordt gesloten is puur cosmetisch, maar het is beter voor het tandvlees als her er iets boven zou liggen.
di, 12/01/2009 - 17:22 Permalink
Zwaantje

Maar de brug zit daardoor scheef. Mijn snijtand zit een stuk lager dan de snijtand aan de andere kant en volgens mij zit de brug uberhaupt niet goed want als ik mijn kiezen op elkaar zit komt eerst het gedeelte van de brug en daarna pas de kies van de andere kant. Verder hed ik al een brug, aan de andere kant, die wel perfect aansluit dus wat is er dan verandert in de jaren? Gezonde kiezen, gezond tandvlees en nu is het een kwestie van beter voor het tandvlees terwijl het glazuur wel is weggeboord en het randje (3 mm) behoorlijk gevoelig is?

Ook op de animatie op deze site (toevallig dezelfde brug als die ik nu heb gekregen) zie je ook niet dat er een rand open blijft.
di, 12/01/2009 - 18:30 Permalink
mecánico para …

Maar de brug zit daardoor scheef. Mijn snijtand zit een stuk lager dan de snijtand aan de andere kant en volgens mij zit de brug uberhaupt niet goed want als ik mijn kiezen op elkaar zit komt eerst het gedeelte van de brug en daarna pas de kies van de andere kant. Verder hed ik al een brug, aan de andere kant, die wel perfect aansluit dus wat is er dan verandert in de jaren? Gezonde kiezen, gezond tandvlees en nu is het een kwestie van beter voor het tandvlees terwijl het glazuur wel is weggeboord en het randje (3 mm) behoorlijk gevoelig is?

Ook op de animatie op deze site (toevallig dezelfde brug als die ik nu heb gekregen) zie je ook niet dat er een rand open blijft.



als de brug aansluit aan de tanden en scheef zit zijn dat twee verschillende dingen. als je je kiezen niet goed op elkaar kan zetten zit ie niet goed, maar kan het zijn dat ie alleen te hoog is. Het is geen sok die je verder kan aantrekken, daar is het materiaal te stug voor.
Wat er verandert is in die jaren weet ik niet, wie weet was de vulling eronder groter?
Je hebt veel vragen die ik niet kan beantwoorden omdat ik de specifieke situatie niet ken. Je hebt antwoorden genoeg om nu een mening te vormen. Als ie niet lekker zit is dat heel wat anders dan als de rand niet op tandvleesniveau ligt.
Overleg nog eens met de tandarts over de hoogte (dichtbijten etc) daar kom je verder mee.
di, 12/01/2009 - 20:37 Permalink
Zwaantje

Er zaten helemaal geen vullingen in de hoektand en de eerste grote kies. Gezond dus. Perfecte situatie. Ik heb vandaag met mijn tandarts proberen te praten maar zij is van mening dat ze het goed gedaan heeft en de ruimte *3 mm* wijt ze aan het feit dat mijn tandvlees terug getrokken zou zijn. Wel raar want op de offerte staat dat er 2x een gingivectomie zou moeten plaats vinden. Ik bel morgen een andere tandarts voor een second opinion, lijkt me het beste.
di, 12/01/2009 - 21:18 Permalink
mecánico para …

gave tanden?
Effe voor de duidelijkheid, de brug loopt van je hoektand naar de eerste grote kies? Wat heeft die snijtand er dan mee te maken? Ik begrijp er echt niet zo veel meer van.
Overigens kan je wel een recessie van 3 mm hebben (teruggetrokken tandvlees) en toch een gingivectomie doen. Alleen snap ik niet dat iemand die perfecte tanden beslijpt dan ook die gingivectomie zou willen.

vragen vragen vragen........
di, 12/01/2009 - 21:37 Permalink
Zwaantje

Ik heb het niet goed geformuleerd.

Ik had een gave hoektand en daarnaast mistte ik twee tanden waarna een gave eerste kies volgde. Vanwege dat gat wilde ik een brug. Dus ik had nodig: een kroon, twee dummies en een kroon. De tanden die bijgeslepen moesten worden waren helemaal gaaf, aan mijn tandvlees mankeerde niets.

Nu heb ik een brug waarvan de kroon op de kies een ruimte laat zien van 3 mm tussen tandvlees en begin van de kroon (en daaronder zit dus de afgeslepen kies en het doet verrekte pijn om dat te poetsen).

Dit is dus niet wat ik ervan had verwacht. Ik vind het resultaat spuuglelijk hoewel de tandarts zegt dat niemand dat ziet (ik zie het wel!) en als ik pijn heb dan heeft ze nog wel een behandeling voor me....ja doeiiiiii.

In ieder geval was het de perfecte situatie (volgens mij) om een brug te plaatsen want alles was gaaf. Ik ben precies een jaar geleden voor het eerst naar deze praktijk gegaan en in dat jaar heb ik drie tandartsen gehad. Eén die niet wilde slijpen in gezonde tanden/kiezen en me daarvoor al voor een tweede mening liet gaan, één die de offerte heeft opgemaakt en die de afspraak met me heeft gemaakt om vervolgens haar biezen te pakken en plaats heeft gemaakt voor iemand waarvan ik alleen haar voornaam weet en die me vier keer liet terugkomen voor iets waar ik sinds gisteren zwaar de t*ring over in heb. Dit is gewoon broddelwerk want ook al zou het beter zijn voor het tandvlees, hoe kom ik dan aan die pijn want het glazuur is wel helemaal tot het tandvlees weggeslepen en de kies ligt er nu onbeschermd onder.
di, 12/01/2009 - 22:04 Permalink
Zwaantje

prima tandarts! je moet kronen en bruggen nooit verder laten doorlopen dan nodig. Dat het er raar uitziet kan ik me voorstellen, maar het is echt beter voor je tandvlees als je de rand hoog hebt liggen. Dat er bij voortanden een compromis wordt gesloten is puur cosmetisch, maar het is beter voor het tandvlees als her er iets boven zou liggen.


We zijn nu bijna een week verder, van mijn tandarts heb ik niets meer vernomen en bovenstaande zit nog steeds in mijn gedachten (ik ga ervan uit dat mijn tandarts 'het' daarom heeft gedaan) en mecánico kan zich daarin dus vinden, echter:

Waarom wordt dan wel het glazuur weggeslepen tot het tandvlees, logisch gevolg is dan toch dat het poetsen pijn gaan doen en dat doet het ook en 's nachts word ik er wakker door.

En waarom alleen dan de voorkant want de achterkant sluit wel aan het tandvlees.


Had mijn tandarts ook niet moeten vertellen dat ze dit ging doen. Ik ben er niet van uit gegaan dat ik na het plaatsen van een brug pijn zou hebben die ik dagelijks zou moeten onderdrukken met paracetamol en ik wil niet eens denken aan de pijn die een bezoek aan de mondhygieniste nu zal opleveren!!!

Tandarts wist dat ik diabetes en astma heb, de astma medicijnen zorgen voor extra aanslag (ondanks het spoelen wat ik na een 'puf' doe, maar soms kan dat helaas niet).

Als mijn tandarts dan een prima tandarts is omdat ze een opening heeft overgelaten waarom doet het dan pijn want toen de noodbrug pijn deed vertelde ze me dat dit waarschijnlijk kwam omdat een noodbrug niet goed aansluit tot het tandvlees en kijk eens waar ik nu mee zit.....
zo, 12/06/2009 - 13:07 Permalink
mecánico para …

Elke keer komen er nieuwe feitjes bij, eerst was het de kies, toen de hoektand, toenweer snijtand. Toen kwamen je keizen niet op elkaar. Nu gebruik je medicatie en vertel je over een noodbrug. Plat gezegd heb ik niet zo'n bijster geweldig gevoel bij dit soort verhalen, dus zal je het met je tandarts moeten uitzoeken hoe nu verder.

Zodirect krijg ik nog het verwijt dat ik het niet goed zie. Mijn eerste statement, kronen boven de rand tandvlees is goed voor je tandvlees blijft staan. Staat volledig los van het gegeven of de brug aansluit, te hoog is of iets anders.

nr.23
zo, 12/06/2009 - 13:18 Permalink
Spiegeltje

@zwaantje: het is het beste even die second opinion af te wachten (zie ander draadje). Tandartsen kunnen lastig beoordelen zonder met eigen ogen te zien wat er precies aan de hand is. Het is jou ook niet kwalijk te nemen dat je niet meteen alle feiten geeft, dat is best lastig want wat is relevant en wat niet.

Als je dan nog vragen hebt kun je ze rustig stellen. Een geef dan zo veel mogelijk info.
zo, 12/06/2009 - 13:32 Permalink
Zwaantje

Ik heb een en ander al eerder genuanceerd:

Nog eenmaal dan:
Dit speelt zich allemaal af in één praktijk:

In december afgesproken met tandarts nr. 1 dat ik een brug wil. Tandarts vindt het zonde om gezonde hoektand en gezonde eerste molaar af te slijpen en daar een brug op te plaatsen. Ook wil ik een kroon rechtsonder. Zij verzoekt mij om voor een tweede mening naar andere tandarts te gaan. Dat doe ik, die vindt het advies min of meer flauwekul en zegt dat ik rustig een brug kan nemen op die gezonde hoektand en molaar.

In juni spreek ik met tandarts nummer 2 af dat ik een brug zal nemen. Offerte wordt opgemaakt.

In november zit daar tandarts nummer 3, bij mijn vraag waar tandarts nummer 2 is zegt zij dat die alleen op de donderdagen en vrijdagen werkt. Ik zeg dat de geplande kroon op dit moment nog niet kan, vanwege het financiële plaatje. Afgesproken duur deze eerste afspraak is 80 minuten. In deze 80 minuten beslijpt zij de eerste molaar. Noodkroon volgt. Ze wil geen noodbrug plaatsen want dat vindt ze lelijk, na het plaatsen van de noodkroon heb ik geen pijn.

De donderdag erop zal de hoektand worden beslepen en zal ik gaan happen. Ik geef 2 dagen van tevoren aan de assistente door dat ik toch een noodbrug geplaatst wil hebben als de hoektand is beslepen. Dit wordt niet eerder doorgegeven dan dat ik al in de stoel lig. Er is geen tijd meer om te happen. Noodbrug wordt geplaatst. Geen pijn!

Er wordt weer een nieuwe afspraak gemaakt voor het happen. Daarna wordt de noodbrug teruggeplaatst en begint de pijn.Na een week is de pijn nog niet over en ik bel de tandarts. Zij geeft aan dat dit waarschijnlijk komt omdat de noodbrug niet aansluit tot het tandvlees.

Ondertussen begin ik 'm te knijpen omdat ik geen vrije dagen meer heb en de afspraken zich lijken op te stapelen. Met tandarts nummer 2 is nl. afgesproken dat de hele behandeling in 2 sessies zou gebeuren. Tandarts nummer 3 heeft intussen gezegd dat ze de brug tijdelijk wil vast zetten op mijn vraag waarom zegt zij 'omdat het dan makkelijker los te tikken is' als ik verder vraag krijg ik te horen 'omdat ik de tandarts ben'.

Bij afspraak nummer vier word ik 2 uur van te voren gebeld dat de afspraak wordt afgezegd omdat de brug er nog niet is.

Ik meld dat ik geen vrije dagen meer heb (dan wordt het dus op eigen kosten) en dat ik dan graag wil dat de brug bij de volgende afspraak permanent wordt vastgezet, de nieuwe afspraak wordt gepland voor een week later, 30 minuten. Ik bel de vrijdag ervoor op en vraag of de brug er is (ja) en of ze wel voldoende tijd heeft aan 30 minuten (dat wordt nagevraagd en het antwoord is ja).

De maandag erop kom ik. Tandarts zegt verder niets over de eventuele noodzaak van het tijdelijk vastzetten, doet veel handelingen met de boor bij de brug en besluit na een uur dat ie goed zit. Ik geef aan dat de brug niet zo 'lekker' zit en zij zegt 'kijk het maar een week aan'. Een dag later bel ik haar op dat ik een opening zie tussen tandvlees en brug (die ruimte zit tussen de kroon op de molaar en het tandvlees) en zij vertelt me dat zij dit express heeft gedaan. Ik besluit de tandarts op te bellen van de tweede mening van december, zij geeft aan dat zij dit nooit zo zou doen en dat ik met mijn eigen tandarts moet overleggen hoe we dit gaan oplossen. Ik bel de tandarts weer op, vertel haar dat ik destijds een tweede mening (op advies van nummer 1) heb gekregen en dat deze tandarts zegt dat ik voor een tweede mening zou moeten gaan en of zij daaraan wil meewerken. Zij wordt zo pissig dat ze roept dat ik dan maar naar mijn vriendin moet gaan (????), dat wij er niet uit komen en hangt daarna op.

Ik mail haar (want die mogelijkheid is er bij deze tandartspraktijk) en krijg geen antwoord.

Ondertussen post ik op dit forum waar ik als reactie krijg dat ik een prima tandarts heb etc. Nu wil ik dat allemaal best wel geloven maar waarom doet dat dan pijn want het glazuur is wsel tot het tandvlees afgeslepen, het lijkt mij (en ik ben een leek vandaar ook mijn vergissing in snijtand en hoektand) dat je dan niet helemaal gaan beslijpen.

Dat is dus het verhaal en verder niets.

Dus ik vraag het nog een keer:

Als dit voor het beter onderhouden is waarom dan helemaal beslijpen (want dan zal het wel standaard zijn hoewel ik het aan mijn andere brug niet heb).

Verder duurt het nog tot januari eer ik een second opinion kan laten uitvoeren omdat de tandarts waar ik de afspraak mee had één en ander niet op schrift wil stellen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen maar de tandarts die dat wel doet heeft op dit moment geen ruimte. Ik vraag geen waardeoordeel, ik ga niemand ophangen aan een advies maar ik vraag me alleen af, als het zo goed is wat zij heeft gedaan waarom dan afslijpen tot het tandvlees en waarom doet dat nu dan pijn.

Overigens ik heb aan tandarts nummer 3 gevraagd of haar collega (nummer 2 die dus nog in de praktijk zou werken) dan naar de brug zou willen kijken voor een second opinion. Op dat moment kreeg ik te horen dat zij niet meer in de praktijk werkt!!
zo, 12/06/2009 - 13:42 Permalink
mecánico para …

weer nieuwe gegevens erbij. niet passen, wel passen, een UUR aanpassen?? en niet lekker zitten?

Kijkals je dat eens als eerste opschreef was mijn reactie niet prima tandarts (wat ik ook niet zei overigens) maar wat een enthousiast beginner............waarbij nog steeds staat dat mijn kronen daar waar nodig weldegelijk boven het tandvlees randje komen te liggen. En als reden: als het cosmetisch kan (eerste molaar kan dus tenzij je lacht als een een amerikaans actrise met veel haar luisterend naar de naam Farrah nog wat) en omdat het beter te controleren is of de afdruk klopt, aansluiting deugd en nazorg veel overzichtelijker maakt.
zo, 12/06/2009 - 13:59 Permalink
mecánico para …

nb, als je een klacht heb over iemand die er niet meer werkt wil het niet zeggen dat ze de klacht kunnen aanhoren. Het is niet aan haar betaald maar aan de beheerder van de hut. Is die niet van plan te handelen zoals je dat wenst, dan dien je twee klachten in. eentje tegen de behandelaar en eentje tegen de praktijk waar ze blijkbaar vaker van tandarts wisselen dan je lief is.

nbnb, drie behandelaars, drie plannen, 3 uitvoeringen..........die praktijk heeft nog een lange weg te gaan.
zo, 12/06/2009 - 14:02 Permalink
Zwaantje

Blijft mijn vraag nog over: ik lach niet als een Amerikaanse actrice maar nu wel als een boer met kiespijn, pijn!!! Hoe doen andere tandartsen dat dan? Men laat een randje open want dat is overzichtelijk, beter schoon te houden etc., allemaal hee logisch...maar is de pijn die daaruit ontstaat (want beslepen tot het tandvlees en wel 2 tot 3 mm blootliggende tandhals over) dan iets waar de patiënt verder mee moet leven? De overige klachten (zoals het niet goed zitten) zijn dingen die na de second opinion wel worden opgelost want die zijn alleen oncomfortabel. Ik had nl. aangegeven dat ik volgend jaar nog een brug linksonder wilde (inplaats van één kroon dus een brug linksonder) maar die laat ik natuurlijk niet bij haar/hun meer plaatsen maar nu ben ik eigenlijk toch wel heel erg benauwd want als dat betekent dat ik er standaard dagelijks kiespijn bij cadeau krijg............
zo, 12/06/2009 - 14:18 Permalink
vV

een open rand kan niet. wel een rand tussen tandvlees en kroon, dat is soms verstandig uit oogpunt van hygiene. Maar open, is verkeerd dan heb je zeker pijn ja... Beslepen tot het tandvlees, dan moet de kroon tot daar aansluiten. een uur om een brug pas te maken (??? moet goed uit het lab komen..)en te plaatsen?? kost een 20 min maximaal. Bij een goede technieker en goede tandarts want dan zijn er slechts minimale correecties nodig wellicht voor de kontakten met de buren en tegenoverliggende kiezen/tanden en dan zit ie...als er zoveel werk was hadden ze moeten zeggen sorry afdruk opnieuw want er is iets niet goed (nog in het midden latend waar de fout ligt want dat is onder de streep niet uw peobleem).
zo, 12/06/2009 - 15:57 Permalink
Zwaantje

Inderdaad, beslepen tot het tandvlees en dat doet behoorlijk pijn en niet alleen bij het poetsen maar ook bij het eten. Ondertussen ben ik er achter dat men mijn aangetekende brief niet heeft opgehaald/willen accepteren van de postbode en heb ik per mail inmiddels de beheerder van de praktijk ook aansprakelijk gesteld (en heb de aangetekende brief alsnog per mail gestuurd). Ik hou er nu even over op de situatie zoals die nu is is dus niet goed. Het vervolg post ik uiteraard nog want ik laat het er niet bij zitten. Het gekke is dat ik (vroeger onder behandeling geweest bij tandarts Makkus bij de ACTA, voor bange mensen) helemaal niet bang ben voor het volgende bezoek bij een, uiteraard nieuwe, tandarts. Maar dit zal me nooit meer overkomen. Dus het vervolgd komt nog. Allen hartelijk bedankt.
zo, 12/06/2009 - 17:20 Permalink
Spiegeltje

Veeg teken. Als aangetekende post niet wordt geaccepteerd kunt u het beste deze faxen, dan heeft u ook een ontvangstbericht en/of de brief persoonlijk in handen geven. E-mail kunt u niet bewijzen dat het is aangekomen.
zo, 12/06/2009 - 18:23 Permalink
Zwaantje

Ik weet hun faxnummer niet, staat ook niet op hun site. Eens kijken of ik het dan in de telefoongids kan vinden en zo niet dan heb ik, hoe dan ook, het bewijs dat men toezegt op korte termijn te reageren (is niet gebeurt) en het bewijs dat mijn aangetekende brief niet is geaccepteerd. Ik heb vanaf dag 2 aangegeven dat één en ander niet klopt met de brug en verder richt ik me op de second opinion en doe ik heel voorzichtig met poetsen en eten, jammer van het kerstmenu :smt013

Nee geen fax, wel nog het privé email adres van de beheerder van de praktijk maar ik vind het te ver gaan om dat te gaan gebruiken, ik heb gedaan wat ik moest doen (telefoon, email en aangetekende brief) en verder houdt het dan op, zij zijn niet te bereiken en t.z.t. mag de NMT, ANT of de kantonrechter zich erover gaan buigen
zo, 12/06/2009 - 21:11 Permalink
Spiegeltje

Juridisch sta je zwak als je niet kunt bewijzen dat men de brief daadwerkelijk in handen heeft gekregen. Daar heb je deurwaarders voor als het echt belangrijk is. Dus handtekening voor ontvangst/fax met ontvangbericht is oke, de rest dus niet. Zijn diverse Hoge raad arrest over, alhoewel lagere rechters daar wel eens anders over denken.. Maar goed, dat is juridische haarkloverij , ik denk ook dat het zo wel aannemelijk genoeg is :D Veel succes verder.
ma, 12/07/2009 - 01:30 Permalink
Zwaantje

Ik heb in de mail (waarop een kort antwoord kwam, nl. dat de tandarts op korte termijn zou reageren) aangegeven dat dit vooruitlopend op de aangetekende brief was. Dat men dan de aangetekende brief niet wenst te accepteren of op te halen kan mij niet verweten worden. Ik heb alle mogelijkheden om contact met ze op te nemen nu gebruikt. Rest alleen nog een klacht bij de NMT of ANT en dat zal men moeilijk kunnen negeren. Ik zie wel hoe een en ander loopt, eerst maar van die pijn af zien te komen.
ma, 12/07/2009 - 06:36 Permalink
vV

inhoud van mail is bij mijn weten wel toelaatbaar tegenwoordig . Zker bij ontbreken fax. En de praktijk staat door het weigeren de aangetekende post aan te nemen ook erg zwak lijkt mij. Nu moet dit eerst naar een tuchtraad, voordat het bij een rechtbank komt, maar het word wel een heel vervelend verhaal zo. Snap tandartsen die het op deze manier doen ook niet zo goed, fouten worden gemaakt, wees er open en eerlijk over, en doe het werk desnoods over. ja kost op dat moment even geld, en wellicht discussie met de technieker, maar levert heel veel goodwill op bij d epatient, en veel minder tot geen extra stress voor de tandarts. Overigens kunt u wel klagen bij de praktijkhouder, maar dat zet geen zoden aan de dijk, die wijst terecht aansprakelijkheid af, u moet echt bij de behandelend tandarts wezen, en nergens anders.
ma, 12/07/2009 - 10:27 Permalink
Zwaantje

Mijn intentie is nog steeds dat ik een brug krijg die goed aansluit, die me geen pijn oplevert en waar ik mee kan kauwen. Tuchtraad e.d. is voor mij nog niet aan de orde, rechtbank zal het wel worden omdat ik wel zal weigeren te betalen zolang e.e.a. niet is opgelost. Vanaf het begin dat ik er binnen kwam was eigenlijk alles mijn 'schuld'. Ik heb astma en kan niet door mijn neus ademen, dat heb ik keurig gemeld en ik kreeg al geergerd te horen dat ik misschien beter een andere afspraak kon maken omdat ik bij het slikken steeds de boor weg duwde met mijn tong. Het gekke is dat ik dit nooit eerder te horen heb gekregen maar de assistente 'zoog' gewoon niet goed. En als zij het wel goed had gedaan dan had ik niet steeds hoeven slikken want ik had doorlopend het gevoel dat ik aan het sikken was. Het bleek ook wel dat het aan de assistente lag toen de tandarts het uiteindelijk zelf is gaan doen (het wegzuigen). Maar natuurlijk krijgt eerst de patiënt de schuld, wel zo makkelijk en zo ging het eigenlijk doorlopend. Het was dus ook mijn 'schuld' dat zij er 5 sessies voor nodig had (waar er 2 waren afgesproken) en dat de brug nu met permanent cement vast zit is ook mijn schuld. Ik werk zelf in een ziekenhuis en ik weet dat het mensenwerk is maar dit heb ik werkelijk, sinds de schooltandarts in de jaren zeventig, niet meer meegemaakt. Ik blijf hopen dat ze eerdaags met een oplossing komt.
ma, 12/07/2009 - 10:51 Permalink
vV

aantal afspraken op zich vind ik geen punt, een brug doe ik in 4 afspraken.
Ik begrijp dat u he top een incassoprocedure laat aankomen, met gang naar de kantonrechter, is een weg om te volgen. Ik denk dat u een sneller traject doorloopt met zelf een klacht indienen bij de tuchtraad (zal de tandarts ook gevoeliger voor zijn denk ik).
ma, 12/07/2009 - 12:50 Permalink
mecánico para …

inhoud van mail is bij mijn weten wel toelaatbaar tegenwoordig . Zker bij ontbreken fax. En de praktijk staat door het weigeren de aangetekende post aan te nemen ook erg zwak lijkt mij. Nu moet dit eerst naar een tuchtraad, voordat het bij een rechtbank komt, maar het word wel een heel vervelend verhaal zo. Snap tandartsen die het op deze manier doen ook niet zo goed, fouten worden gemaakt, wees er open en eerlijk over, en doe het werk desnoods over. ja kost op dat moment even geld, en wellicht discussie met de technieker, maar levert heel veel goodwill op bij d epatient, en veel minder tot geen extra stress voor de tandarts. Overigens kunt u wel klagen bij de praktijkhouder, maar dat zet geen zoden aan de dijk, die wijst terecht aansprakelijkheid af, u moet echt bij de behandelend tandarts wezen, en nergens anders.


deels wel en deels niet. want degene die het maakt is verantwoordelijk voor het werk, maar de praktijk houder stuurt wel de nota. Die is dus degene die het weldegelijk gaat voelen als je het op een conflict laat aankomen. De waarnemer kan zich niet verschuilen maar de praktijkeigenaar ook niet. Die heeft namelijk weldegelijk een rol in dit verhaal, zeker omdat er drie mensen drie verschillende meningen hebben gegeven en aansluitend het geleverde werk onder de maat gaat blijken te zijn.

Die grap willen ze ook uithalen met Israëlische tandartsen die dan ineens weer in TelAviv zitten. Ik ben bang dat je het bedrijf ook, maar dan civiel kan aanklagen wegens wanprestatie van de medewerker. Met je eens kijken hoe weinig schuilplekken ze dan hebben tegen dit soort zaken. En waarom weet ik dat.............een ziekenhuis wordt aangeklaagd NAAST de behandelend arts. Dus de instantie als zodanig is niet onkwetsbaar.
ma, 12/07/2009 - 12:53 Permalink
mecánico para …

nb, als je een klacht over de nota indient..........niet tevreden met geleverde inspanning enz..........dan komt er geen incasso traject, want de incasso meneer wil ook dat er eerst een goed product ligt en dan pas zijn vingers branden aan het dossier. kortom. Klacht via tuchtrecht niet via civiel...............en dat onderbouwen met: niet tevreden met werk. (punt) Niets uitwijden over wat en waar, dat hebben ze al gehoord. En als er een vervolg moet komen, dan met afspraken in jou agenda passend en evt nu al aangeven dat dit JOU vakantie dagen kost. Levert niets op maar geeft wel aan dat jij steeds aan het kortste eindje trekt bij hun activiteiten.
NB, een brug die niet past na 15 minuten is een brug die na 60 minuten ook niet past. Dus lekker door laboratorium over laten maken en klaar..........waarom snappen ze dat zelf eigenlijk niet.
ma, 12/07/2009 - 13:01 Permalink
Zwaantje

Mij is verteld dat als de brug verwijderd moet worden mijn hoektand en kies worden beschadigd en dat was dan....ook mijn schuld, ook de brug zou beschadigen, wederom een mea culpa, mea maxima culpa. Maar met al deze adviezen kan ik wel wat, eerst de SO en ik zal nog 7 dagen wachten voordat ik een klacht ga indienen bij de NMT of ANT. Wordt vervolgd.
ma, 12/07/2009 - 13:19 Permalink
Spiegeltje

nb, als je een klacht over de nota indient..........niet tevreden met geleverde inspanning enz..........dan komt er geen incasso traject, want de incasso meneer wil ook dat er eerst een goed product ligt en dan pas zijn vingers branden aan het dossier.

Voor de zekerheid aangeven richting tandarts dat een incassotraject geen zin heeft omdat je het so wie so voor wil laten komen. Wordt zo'n procedure dan toch gestart heb je grote kans dat - zelfs als je verliest - geen incassokosten hoeft te bepalen van de rechter. Heb ik eens als tip gekregen van een advocaat. Misschien is dat ook de reden dat de 'incassomeneer' er in zo'n geval niet aan begint....
ma, 12/07/2009 - 22:05 Permalink
Zwaantje

De mondhygieniste heeft inmiddels summier gereageerd op mijn 'aantijgingen' en verklaart :

Hierbij wil ik nog wel vermelden dat de tandartsen die voor mij gewerkt hebben c.q. nog voor mij werken, op VAR-Wuo verklaring werken. Dat houdt in dat zij volledig verantwoordelijk zijn voor hun eigen werk.

Kan iemand mij informeren wat dat inhoudt, dat is toch iets belastingtechnisch?

Zie nu trouwens dat ze het heeft over tandartsen....terwijl er bij de eerste afspraak inderdaad is gezegd dat tandarts nr. 2 (die van de offerte) aan het eind van de week zou werken. Toen ik vorige week vroeg om een SO in de eigen praktijk zei tandarts nr. 3 dat zij de enige tandarts was. Brief blijkt wel aangekomen te zijn, foutje van TNT maar officieel bericht krijg ik dan nog wel omdat er wel een naspeuring gaat gebeuren wat er 'mis' is gegaan met het bezorgen (vermoedelijk verkeerde barcode) en het hier om een aangetekende brief gaat.

Overigens is er nog iemand die iets kan zeggen over die molaar met die ruimte ertussen?? (zie foto)
di, 12/08/2009 - 12:32 Permalink
robinson

VAR WUO
Met een VAR WUO ziet de Belastingdienst de tandarts 100% als zelfstandig ondernemer en dan hoeft de opdrachtgever over deze inkomsten geen loonbelasting/premie volksverzekeringen in te houden.

Louter belastingtechnisch aspect, en niet zoals de MH beweert.
Natuurlijk zijn zij hoofdelijk aansprakelijk.

Foto is te onduidelijk om daar een mening over te kunnen hebben.
di, 12/08/2009 - 12:50 Permalink
Zwaantje

VAR WUO
Met een VAR WUO ziet de Belastingdienst de tandarts 100% als zelfstandig ondernemer en dan hoeft de opdrachtgever over deze inkomsten geen loonbelasting/premie volksverzekeringen in te houden.

Louter belastingtechnisch aspect, en niet zoals de MH beweert.
Natuurlijk zijn zij hoofdelijk aansprakelijk.


Maar dat zegt de MH toch ook, dat zij verantwoordelijk zijn voor het eigen werk en dat zij in deze helemaal geen partij is?
di, 12/08/2009 - 12:54 Permalink
Lieneke

Klopt. Als je onder die VAR werkt, dan werken die tandartsen niet voor die mondhygienist. Beetje stom dat die mondhygienist dat zo wel noemt. Ze werken enkel in hetzelfde pand. Het zou kunnen dat die tandartsen een kamer huren van de praktijk van de mondhygienist.
Bijzondere contructie overigens....
di, 12/08/2009 - 13:41 Permalink
Zwaantje

VAR WUO

Foto is te onduidelijk om daar een mening over te kunnen hebben.


Toch wel duidelijk te zien dat er een behoorlijke richel zit tussen kroon en tandvlees (en dat stukje er tussen is dan de blootliggende tandhals).

Overigens komen de facturen wel onder de noemer van de praktijk en niet voor de afzonderlijke tandarts. Dus er staat op Praktijk A tot Z en dan de codes. Geen naam van de tandarts of de mondhygieniste. Dat klopt dan toch ook niet helemaal, bij klachten is er plots niemand meer aansprakelijk
di, 12/08/2009 - 13:44 Permalink
Zwaantje

Heb net naar het bedrijf gebeld dat factureert. Alle nota's (ook die van de tandartsbezoeken) worden aangemeld en betaald aan de mondhygieniste en er staat geen tandarts op vermeld. Heb overigens nog geen nota voor de brug ontvangen en bij die firma is ook nog niets binnen over de nota van de brug.
di, 12/08/2009 - 14:33 Permalink
vV

als de nota`s wel door haar verstuurd en geincasseerd worden is er wel sprake van een deelverantwoordelijkheid naar de mensen die daar werken. echt zelfstandig is dat dus niet. Zijn juridisch heel lastige constructies mbt bepalen aansprakelijkheid (maar daarom doen ze het dus ook..)
di, 12/08/2009 - 14:40 Permalink
Zwaantje

Alle facturen, dus ook die van tandarts nr. 1 en die van nr. 2 zijn door één persoon geincasseerd. Lijkt mij dat die ene persoon dan ook financieel aansprakelijk gesteld kan worden voor de 'ellende' die er mogelijk volgt na de SO. Dan is er hoe dan ook iets heel erg verkeerd aan de communicatie want als alle tandartsen zelf verantwoordelijk zijn voor hun kunst en vliegwerk vraag ik me af hoe het dan komt dat ik me in één jaar bij 3 zelfstandige tandartsen voor behandeling aanmeld. Voor mij is het overduidelijke geen gevalletje 'kat in het nauw'.
di, 12/08/2009 - 14:52 Permalink
robinson



...deels wel en deels niet. want degene die het maakt is verantwoordelijk voor het werk, maar de praktijk houder stuurt wel de nota. Die is dus degene die het weldegelijk gaat voelen als je het op een conflict laat aankomen. De waarnemer kan zich niet verschuilen maar de praktijkeigenaar ook niet. Die heeft namelijk weldegelijk een rol in dit verhaal, zeker omdat er drie mensen drie verschillende meningen hebben gegeven en aansluitend het geleverde werk onder de maat gaat blijken te zijn.

Die grap willen ze ook uithalen met Israëlische tandartsen die dan ineens weer in TelAviv zitten. Ik ben bang dat je het bedrijf ook, maar dan civiel kan aanklagen wegens wanprestatie van de medewerker. Met je eens kijken hoe weinig schuilplekken ze dan hebben tegen dit soort zaken. En waarom weet ik dat.............een ziekenhuis wordt aangeklaagd NAAST de behandelend arts. Dus de instantie als zodanig is niet onkwetsbaar.
di, 12/08/2009 - 18:47 Permalink
Zwaantje

Ik heb gehoord dat het wel vaker gebeurt dat er een randje boven de kroon en het tandvlees wordt opengelaten vanwege hygiëne. Nu heb ik de vraag:

Hoort een tandarts mij niet te vertellen dat zij dit gaat doen? Want ik wil geen pijn, ik verzorg mijn tanden goed, ik heb al tig jaren geen gaatjes en bezocht elke drie maanden de mondhygieniste. Verder is het mijn brug waar zij aan gaat zitten slijpen.

Hoe breed mag dat randje dan maximaal zijn en wat is het nut ervan om iets voor de hygiëne open te laten terwijl mij dan wordt verteld dat er een laagje omheen kan worden gelegd. Dan had ze het toch beter kunnen laten aansluiten tot het tandvlees?

Neemt niet weg dat deze tandarts mij nergens van op de hoogte heeft gebracht (en ik ga nog steeds voor een second opinion want ik voel dat kreng nog steeds zitten, kauwen kan nog steeds niet en vanochtend bloedde het tandvlees bij het poetsen...niet zo gek want het doet gewoon heel veel pijn en ik probeer het zo voorzichtig mogelijk te doen, doe ik het toch niet goed blijkbaar)
wo, 12/09/2009 - 09:37 Permalink
vV

als het stuk wat nu open ligt wel beslepen is, en de noodkroon wel gewoon tot het tandvlees lag, moet dat stuk door de definitieve kroon volledig bedekt zijn. Is gewoon iets anders dan de rand net (maar dan ook net) boven het tandvlees laten eindigen ipv eronder.

Maar dat word wel even besproken met de uitvoering/plan maken, net zoals welk materiaal bv. Hoort allemaal bij bespreken behandelplan.
wo, 12/09/2009 - 10:12 Permalink
Zwaantje

Is niet besproken dus kan ook niet in het dossier staan, is dat achteraf dan nog toe te voegen zodat het lijkt alsof het wel is besproken of moet een patiënt daar voor tekenen (ik heb alleen voor de offerte getekend). Tandarts nummer 2 heeft de offerte opgesteld en met haar heb ik ook niet eens doorgesproken wat ik wilde, ja ik wilde een vier delige brug met 2 dummies. Zucht.....
wo, 12/09/2009 - 12:27 Permalink
Zwaantje

Heb vandaag tandarts nr. 2 weten te bereiken en zij vertelde me dat haar offerte ook het behandelplan is (?) ze bood me aan om ook bij haar te komen voor een SO omdat ze het allemaal te lang vindt duren. Ook de richel/rand vond ze niet netjes en had vermeld moeten worden. Nu zit ik me af te vragen of tandarts nr. 3 t.z.t. niet gaat roepen dat ze er gewoon van uit is gegaan dat ik stilzwijgend akkoord ben gegaan met die maffe richel. Nog steeds niets gehoord van de tandarts trouwens. Overigens ben ik inderdaad gefixeerd op dat brok composiet omdat het pijn doet. En lelijk en pijn.........heeft tandarts 2 gelijk met dat het behandelplan hetzelfde is als de offerte? Op de offerte staan nl. ook 2 foto's (niet gemaakt) en 2x een gingivectomie (niet gedaan).
wo, 12/09/2009 - 20:30 Permalink
Chris888

Ik neem aan dat dat behandelplan dan ook in mijn dossier moet staan want dat is nl. allemaal met tandarts nummer 2 besproken.


Is niet besproken dus kan ook niet in het dossier staan <...> Tandarts nummer 2 heeft de offerte opgesteld en met haar heb ik ook niet eens doorgesproken wat ik wilde


Huh?
wo, 12/09/2009 - 20:38 Permalink
Zwaantje

Ik heb met tandarts 2 besproken dat ik een brug wilde, we hebben het niet over de details gehad (zoals het openlaten van een ruimte tussen kroon en tandvlees, dat noem ik een detail) we hebben het wel over de soort van de brug gehad, 2 kronen en 2 dummies, het aantal zittingen maar niet over de details omdat ik ervan uitging dat de brug er net zo uit zou zien als mijn brug aan de rechterkant (alles tot het tandvlees).

Tandarts nummer 3 heeft mij nooit iets gevraagd en is begonnen met beslijpen en het maken van een volgende afspraak verder heeft zij niet gezegd dat ze een ruimte zou open laten, ook nadat de brug geplaatst was heb ik alleen te horen gekregen 'kijk het een weekje aan'.

Vandaag heb ik tandarts 2 getraceerd en zij vertelde me dat de offerte ook het behandelplan is. Klopt volgens mij niet helemaal want een offerte is een prijsopgave maar ja, het plaatsen van een brug wat moet je daarover opstellen want het doel is toch wel duidelijk. Er is dus niets op papier gezet over details. Er is dus alleen de offerte. Ik formuleer het nu trouwens wel goed.

Kortom: wat is een behandelplan? Tandarts nr. 2 vertelde me ook dat de offerte gemaakt is op de laatste dag dat zij in de praktijk werkte, haar gedrag is dus ook wel enigszins discutabel (mijn mening, goed omschreven :) want waarom maakt zij een offerte als het haar laatste werkdag is. Zij wist dus dat ze weg ging, de praktijkhouder wist dat ze wegging, iedereen behalve ik wist dat ze wegging en mij is nooit iets gezegd. De tandartsen zijn allen zelf aansprakelijk voor hun werk in die praktijk maar een offerte als je weet dat je de brug niet zal plaatsen en niemand die de patiënte iets zegt? Ik voel me wel heel erg in de maling genomen. Als je uiteindelijk zo ver bent dat je een brug laat plaatsen en bij je afspraak staat er een andere tandarts dan denk je toch (althans dat dacht ik) het is een tandarts, gezonde kies, gezonde tand wat kan er misgaan...nou veel blijkt nu, ik had om moeten draaien maar dat heb ik niet gedaan omdat ik er echt naar toe had geleefd. Eindelijk zou ik weer toonbaar worden (zo erg was het niet maar een gat is niet prettig toonbaar).

Volgens mij is er dus geen behandelplan (want we hebben alleen dingen mondeling besproken en niet op schrift en niets ondertekend). Tandarts nummer 3 is begonnen met het plaatsen van een brug zonder verder overleg en zonder nadere toelichting en ik heb daar niet naar gevraagd omdat ik er van uitging dat er met een brug toch wel een standaard behandeling gedaan wordt. Zoals bijvoorbeeld op de animatie van deze site.

Ik weet dat er dus een inspanningsverplichting is. Maar is het plaatsen van een brug geen standaardbehandeling? Als ik voor een appendix het ziekenhuis in ga en dat spreek je af met chirurg A en Chirurg B gaat je opereren en besluit samen met de appendix ook een gedeelte van de dikke darm te verwijderen dan kan er toch niet van de patiënt verwacht worden dat zij/hij zich daarop moet voorbereiden? Hoeveel variatie kan er zijn met een brug, alleen het materiaal maar een kroon is een kroon en naar eigen inzicht handelen zonder overleg met de patiënte??
wo, 12/09/2009 - 22:13 Permalink
Zwaantje

Ik laat de zaak nu even rusten. Er is gewoon geen behandelplan (alleen mondeling met tandarts nr. 2) wel een prijsopgave en tandarts nr. 3 heeft mij niet verteld over haar visie op de brug en hoe deze geplaatst moest worden. Nu even rust in de tent en dus wachten op de SO. Wordt vervolgd.
do, 12/10/2009 - 07:57 Permalink