Bijzondere Tandheel Rekening

Author:
forever
Posted:
za, 01/10/2015 - 09:44
Hallo mensen.

Ik heb al jaren last van pijn, sinds ongeveer een jaar ben ik de tandarts(en) voorbij en kom nu via de pijnpoli bij een gnatholoog. Omdat er in het ziekenhuis al een kaakoverzichtsfoto is gemaakt heb ik die opgevraagd na overleg met de praktijk en doorgezonden. Foto is goed ontvangen, zag hem tijdens afspraak ook in computer.

Afspraak was op het hele uur, hoefde maar even te wachten want iets voor 10 minuten over werd ik geroepen. Een minuut of 10 in spreekkamer gezeten en daarna naar behandelruimte waar ook een assistente bij was. Ze heeft eerst op een paar punten gedrukt met haar handen/vingers, waarbij ik moest aangeven of het pijn deed. Vervolgens moest ik een paar beten doen, mond open en dicht etc.

Conclusie was dat de klachten door drukpijn kwamen. Echter ik herken dit niet (wat kan ongeacht of je het doet of niet), maar heb er in het verleden ook al een bitje voor gehad die niet hielp. Idee was echter een bitje voor overdag waarmee ik voel als ik aan het klemmen ben. Er zou ook een fysio en psycholoog bij betrokken worden, kreeg visite kaartjes mee. Dit aangegeven maar uiteindelijk (zonder veel zinloze discussie) toegezegd de behandeling wel te willen, zij is de expert... Nog iets over declaraties besproken, zou machtiging aangevraagd worden, en die wordt altijd goedgekeurd gaf arts aan. Dit duurde bij elkaar zo'n 20 minuten.

Assistente heeft nog wat reguliere foto's gemaakt ook met spiegeltje (nog eens zo'n 10 minuten) en toen mocht ik naar balie voor nieuwe afspraak, zou al bekend zijn bij balie wat te doen.

Bij receptiebalie vroeg men of ik op resultaat machtiging wilde wachten, of al sneller een afspraak. Ik heb het tweede gedaan gezien de arts ook zij dat het altijd werd goedgekeurd, maar de receptioniste reageerde daar niet op. Afspraken in telefoon gezet en kreeg nog een kaartje met afgedrukt de afspraken.

En tot slot een rekening die keurig werd dichtgevouwen en meegegeven, ik zie op internet dat dit verplicht is bij hoge kosten.

Afspraak hield dus ongeveer het volgende in in:
10 minuten spreekkamer
20 minuten diagnostiek behandelkamer
10 minuten werkzaamheden assistente

Bij het volgende hele uur zat ik alweer in de bus waar ik nog 5 min op heb gewacht dus veel kan bovenstaande niet afwijken.

Wat er op de rekening staat is het volgende:
Uitgebreid functie-onderzoek (UFO) €138,78 G01
Kaakoverzichtsfoto €66,61 X21
Tijdtarief begeleiding moeilijk handelbare patiënten €149,33 U10
Tijdtarief begeleiding moeilijk handelbare patiënten €149,33 U10
Tijdtarief begeleiding moeilijk handelbare patiënten €149,33 U10
Tijdtarief begeleiding moeilijk handelbare patiënten €149,33 U10
Techniek/materiaalkosten €179,00 U10
===========================================
Totaal: €977,71

Ik heb buiten die rekening bekeken en het eerst wat me opviel was de kaakoverzichtsfoto, die dus al gemaakt is en waar ik zelf moeite in heb gestoken om de kosten wat te besparen en overbodige geldverspilling in de toch al dure zorg te voorkomen. Er zijn tijdens de afspraak geen röntgenfoto's gemaakt, die in het ziekenhuis was kort geleden dus weet prima hoe dat gaat ook.

Bovenstaande zou in theorie foutje kunnen zijn.... Dus ik ben naar bushalte gelopen...

Verder vier keer "moeilijk handelbare patiënten", bijzonder want de afspraken die gemaakt zijn:
30 min voor aanmeten bitje
30 min om hem in gebruik te nemen
10 min voor controle

Dat komt niet overeen met 4x een uur en ik kan ook niet zo goed bedenken waarom ik moeilijk handelbaar zou zijn, tenzij ze een voorspellende blik hebben dat ik heel erg moeilijk ga doen over deze rekening.

In ieder geval het vertrouwen is er niet meer, ik verwacht dat ze dezelfde rekening ook naar verzekeraar sturen, immers dat zijn ze verplicht. En dan dit ook gewoon declareren tenzij ik er een stokje voor steek.

Of zie ik bovenstaande helemaal verkeerd en is het vals alarm?

Sowieso heb ik gisteren nog even een random alarm op m'n telefoon gezet en elke keer bijgehouden of ik aan het klemmen ben, wat nog geen enkele keer het geval is geweest. Sterker nog mijn kaken zijn niet eens op elkaar, mogelijk omdat dat al snel pijn doet en er is wat dat betreft mogelijk wel wat mis in deze richting maar een tweede bitje lijkt me niet zinvol.

Graag advies betreffende deze rekening en waar mogelijk iets van richting diagnostiek.
forever

Nog even de relevante omschrijvingen vanuit de NZa publicatie:
G01 Uitgebreid functie - onderzoek (UFO) €138,78
X21 Kaakoverzichtsfoto €66,61
U10 * Tijdtarief begeleiding moeilijk behandelbare patiënten €149,33
U05 * Uurtarief (U10) in eenheden van 5 minuten €12,44

Wat dat betreft lijkt de eerste regel van de rekening te kloppen:
Uitgebreid functie-onderzoek (UFO) €138,78 G01

De tweede niet:
X21 Kaakoverzichtsfoto €66,61


Derde regel t/m zesde regel:
U10 30 min €47,64 voor de eerste afspraak
U10 30 min €47,64 voor de tweede afspraak
U10 10 min €24,88 voor de derde afspraak

Zevende regel:
G69 * Opbeetplaat €61,06

Totaal zou dan zijn, iets van €386,61, geen idee of ik alles goed doe zo sowieso moet er nog wat met U10 denk ik? Maar dat klinkt al een stuk redelijker.
za, 01/10/2015 - 10:13 Permalink
vV

Je hebt een begroting meegekregen, wat wellicht een standaardbegroting is aangezien dit voor een cbt een vrij standaard klusje is.
Vandaar dat dan ook die foto erop staat. Daar kunnen alleen zij zelf uitleg over geven. Verder zou ik toch even de machtiging afwachten, die is er meestal vrij snel, en dan hoef je je er verder ook niet druk over te maken.
Regeling bijzondere tandheelkunde valt overigens wel onder basisverzekering en telt mee in eigen risico.
za, 01/10/2015 - 12:22 Permalink
forever

Als het een vrij standaard klusje is vraag ik mij af waarom de rekening standaard drie keer over de kop gaat. En als het bedrag veel lager gaat worden, waarom geeft men dat dan niet even aan? Sowieso is het een rekening op naam geprint en wat dat betreft niet standaard. Waarom moeilijk behandelbaar? Ik wacht even af tot de zorgverzekeraar de rekening heeft, als het niet klopt kan ik ook meteen even overleggen hoe te handelen. Als de rekening niet klopt gaat ik vermoedelijk bedanken voor deze behandeling ook omdat ik het gemotiveerd niet eens ben met de diagnose. Ik moet zeggen dat dit hele gedoe best stress veroorzaakt maar zoals gezegd ben ik niet aan het klemmen zoals volgens haar dan het geval zou moeten zijn. Ik ben betreft het laatste wel benieuwd of er een manier is om hier objectief uitsluitsel in te krijgen, ik kan het blijven aangeven maar deze arts denkt er blijkbaar ongemotiveerd anders over maar vastgesteld wie gelijk heeft is er niet.
za, 01/10/2015 - 17:33 Permalink
vV

Nogmaals , het is geen rekening maar begroting.
Het werk is immers nog niet gedaan
De codes zijn gewoon normaal voor een CBT. Wil je dat niet ga gewoon naar de huistandarts, die kan als het goed is ook een splint maken.
Als je het niet eens bent met diagnose zou ik trouwens stoppen, behandeling heeft dan al minder goede kans van slagen.
Zonde van je tijd en eigen risico, en cbt kan dan iemand anders van dienst zijn.
za, 01/10/2015 - 22:00 Permalink
forever

Ik heb toch nog steeds vragen vV. Als het slechts een begroting is, en het bedrag uiteindelijk vaak veel lager wordt, waarom geven ze dit dan bij afgifte van het formulier niet even aan? Men lijkt de formulieren af te moeten geven in het kader van voorlichting en vermoedelijk misbruikbestrijding maar momenteel gaat het bijna zwijgend.

Verder contact gezocht met iemand die al bij haar in behandeling is, en die claimt dat bedragen ook daadwerkelijk worden gedeclareerd. Kan haar zorgkostenoverzicht niet inzien maar het roept verdere vragen op. Ook de wat meer subjectieve ervaring bij haar is dat er toch wat druk achter zit daar, die behandeling te volgen, zonder dat duidelijke uitleg is waarom (net als bij mij).

Het lijkt mij dat het de bedoeling is dat zo'n begroting realistisch is, en dat is hij niet. Ik heb dat uitgebreid beschreven en hij lijkt in ieder geval als zodanig ook naar de zorgverzekeraar te gaan.

En betreffende die diagnose, is het vreemd dat ik weinig of geen vertrouwen heb in dit nieuwe bitje omdat ik al een bitje heb gehad een paar jaar geleden voor precies dezelfde klachten? Door het CBT is aangegeven toen dat ik die ook niet meer hoefde te gebruiken, na langdurig in gehad te hebben.

Dit is ook geen CBT maar een vrijgevestigde praktijk.
zo, 01/11/2015 - 04:01 Permalink
forever

De codes zijn gewoon normaal voor een CBT.


Dus het is gebruikelijk voor een specialist om standaard U10 codes te gebruiken? Wat ik lees is het van toepassing op mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke handicap, lichamelijke handicap of extreem angstige patiënten. Ik val daar niet onder en kan me er weinig bij voorstellen, ook gezien ik bij de UFO ook in zo'n 40 minuten weer buiten stond. Dat is een is een schatting op basis van het feit dat de afspraak niet voor 5-10 na het hele uur begon en ik om 8 voor het volgende hele uur weer incheckte bij de bus (na het maken van vervolgafspraken) volgens ov-chipkaart.nl. De beoordeling of ik mogelijk wel een moeilijk behandelbare patiënt ben hoeft verder hier niet gemaakt te worden natuurlijk, ik ben enkel benieuwd of deze code standaard gebruikt mag worden door bijvoorbeeld een gnatholoog.
zo, 01/11/2015 - 11:38 Permalink
vV

Per saldo kan die code gebruikt wanneer zaken onder de regeling bijzondere tandheelkunde vallen, zeker wanneer er meer tijd dan normaal nodig is voor het werk, of wanneer het lastig vooraf in te schatten is.
Je maakt je nu drukker om dingen dan nodig.
Wat heb je zelf aan vragen gesteld aan behandelaar?
Want dat is gezien de aard van de vragen wel eerste aanspreekpunt. Je stelt vragen waar ik het antwoord niet op weet omdat ik je niet gezien heb, en heel veel info mis.
zo, 01/11/2015 - 12:39 Permalink
forever

De eerste prioriteit van hetgeen waar ik mij druk over maak is dat haar behandeling mij niet gaat helpen, omdat haar diagnose niet klopt. Ik ben wat dat betreft op zoek naar een methode om met zekerheid vast te stellen of iemand last heeft van kaakklemmen. Ik kan deze gnatholoog vragen mij terug te verwijzen naar de pijnpoli maar geen zin om straks de plotwending te krijgen dat ik me niet wil laten helpen. Ik heb ook vandaag mijn random alarm weer gebruikt en geen enkele keer aan het klemmen, kaken zijn steeds in positie een klein stukje uit elkaar.

Betreffende de declaratie. In de NZa publicatie staat heel duidelijk dat het patiënten betreft die een lichamelijke of verstandelijke beperking hebben danwel zeer angstig zijn. Als het zo is dat deze code standaard gebruikt wordt bij de "regeling bijzondere tandheelkunde" wil ik dat best aannemen maar ben wel benieuwd of dat ook ergens is vastgelegd gezien de NZa het niet als uitzondering beschrijft.

Ik weet niet of ik me drukker maak dan nodig, misschien valt dat sowieso wel mee behalve dat ik graag meer informatie wil voor ik iemand beschuldig van fraude en haar praktijk in het weekend sowieso gesloten is. Andere patiënt komt trouwens met zelfde verhaal met als enige verschil dat zij al verder in de behandeling zit.
zo, 01/11/2015 - 15:46 Permalink
vV

Als je van mening bent dat de diagnose niet klopt zou ik daar inderdaad navraag naar doen.
En zeker de behandeling niet doen. Er moet sprake zijn van informed consent, dat betekent dat de patient geinformeerd is over diagnose, behandelplan en kosten ervan. Nu lijkt mij aan al die punten voldaan, grootste punt is dan een verschil van mening over de kern, de diagnose. Bij een naar mijn mening niet kloppende diagnose zou ik dus als patient nooit toestemming voor behandeling geven....
zo, 01/11/2015 - 16:13 Permalink
vV

Mbt de U code, zie pag 59 van de tariefbeschikking op de homepage van deze site. Staat er duidelijk in hoor. Behalve dat je het woord " bijvoorbeeld" hebt gemist blijkbaar staat er nog meer in de omschrijving. De artikelen waarnaar verwezen wordt betreft de regeling bijzondere tandheelkunde, waar ook gnathologie in bepaalde gevallen deel van uitmaakt. Dat jij onder dat verhaal valt volgens de tandarts kan ik gezien het verhaal helemaal volgen.
zo, 01/11/2015 - 16:17 Permalink
forever

vV wederom bedankt voor je reactie. Verzoek is wel of je er rekening mee wilt houden dat er inderdaad geen redenen zouden kunnen zijn om aan te nemen dat er extra tijd nodig is voor de behandeling en dat dit zijn invloed heeft op deze discussie. Jij lijkt van mening dat het wel klopt, en ik niet, waaruit een discussie ontstaat.

Het uitgebreid functie onderzoek heeft plaatsgevonden in 40 minuten, inclusief een voorgesprek van 10 minuten en nadien 10 minuten enkel met de assistente. De ingeplande tijd voor vervolgafspraken is 30 minuten voor aanmeten bitje, nogmaals 30 minuten voor in ontvangst nemen met vermoedelijk uitleg, en tot slot een afspraak van 10 minuten ter controle. Als ik inderdaad een moeilijk behandelbare patiënt zou zijn in het kader van hetgeen beschreven op pagina 59, is bijvoorbeeld een controle dan in 10 minuten gedaan?

Verder vind ik niet dat ik geïnformeerd ben over de kosten omdat er wel een begroting is maar die totaal niet aansluit op wat volgens planning geleverd zal worden. Bijvoorbeeld vier afspraken van een uur terwijl er in werkelijkheid 1 uur en 10 minuten staan gepland, en de röntgenfoto die niet is gemaakt.

Ik zou anderen willen verwelkomen hier ook naar te kijken.
zo, 01/11/2015 - 17:35 Permalink
vV

Nogmaals, het gaat er niet om in dit geval dat je moeilijk begandelbaar zou zijn maar heel,simpel dat er in ieder geval naar mening tandarts sprake is van een probleem wat onder de regeling bijzondere tandheelkunde valt, volgens de wet op de basisverzekering.
Dat je zelf vindt dat het allemaal makkelijk is kan, maar daar gaat het niet om.
Als het zo makkelijk zou zijn zou er geen probleem meer zijn.
En uit de UFo blijkt blijkbaar iets anders.
Voor de rest verwijs ik nogmaals naar de tandarts.
Dat er een x aantal x de U code aangevraagd gaat worden betekent niet dat dat ook gedeclareerd gaat worden. Meestal wordt er niet precies maar ruimer aangevraagd omdat je nog niet weet van tevoren hoe vaak iemand nog terug moet komen en of er complicaties zijn. Daarom wordt in dit soort gevallen ook door een tandarts soms naar de U codes gegrepen.
Ook nazorgconsulten in de meestal anderhalf jaar dat een machtiging geldt valt hieronder. Persoonlijk zou ik aanvragen onder de 5 minuten code, dan ben je flexibeler.

Ik haak af, want alles wat ik uit kan leggen is inmiddels gebeurt, voor de rest heb ik het dossier nodig.
zo, 01/11/2015 - 18:03 Permalink
forever

Dag vV,

Ik heb vorige week maandag mijn problemen betreffende de diagnose aangekaart bij de tandarts-gnatholoog. Omdat daar vrijdag nog geen antwoord op was gekomen heb ik ze gebeld, was een beetje een naar gesprek. Ik heb aangegeven af te zien van behandeling uiteindelijk. Daarbij gevraagd of men alsnog kon reageren op de mail maar dat wilde men niet want vragen waren al beantwoord.

Ik zie net dat ik een automatische mail heb ontvangen voor afspraak morgen ochtend om 9:00 uur. Het lijkt er op dat de afspraken nog gewoon in hun systeem staan. Ik kan morgen ochtend nog wel even bellen of ze een mail sturen, ik ben benieuwd of er nu gezeur om geld komt maar zal dan op het eerdere (gebrek) aan communicatie wijzen.

Verder contact gehad met de pijnpoli, zij gaven aan een multi disciplinair overleg te kunnen plannen, hadden brief van tandarts-gnatholoog ontvangen, vermoedelijk verslag van de eerste afspraak? Arts gaf aan dat ze vermoedelijk weinig konden doen gezien de diagnose aangezichtspijn. Mijn suggestie om een second opinion te vragen werd wel als verstandig gezien.

Ik heb contact gezocht met een tandarts-gnatholoog in mijn eigen woonplaats, vraag of zij een second opinion konden doen. Dat kon volgens assistente maar dit kon ook in de vorm van een reguliere behandeling. Voordeel was dat er dan nogal wat administratieve zaken achterwege kunnen blijven die wellicht niet noodzakelijk zijn.

Nog even met moeder over gesproken, gaf aan dat in ieder geval de andere behandeling dan afgesloten moet zijn in verband met zorgverzekeraar.

Probleempunt dat ik zie is dat deze tandarts-gnatholoog vermoedelijk ook zal constateren dat ik niet aan het klemmen ben maar ik gezien de reactie van pijnpoli dan nog geen stap verder ben betreft deze invaliderende pijn.

Rekeningen weet ik niks over verder, zorgverzekeraar gaf aan dat de begroting nog niet binnen was dinsdag.

Mocht je nog suggesties hebben vV dan hoor ik het, zo niet dan bedank ik je voor je tijd en moeite :smt008

Groeten,

forever
do, 01/22/2015 - 22:50 Permalink