7 kronen en een offerte van 6000 euro??

Author:
roosje1
Posted:
ma, 12/12/2011 - 19:55
Beste Tandarts,

Mijn moeder zit al 22 jaar bij dezelfde tandarts. De tandarts is al die jaren nalatig geweest en nu verteld hij dat ze 7 kronen tegelijk nodig heeft. Haar gebit ziet er ook echt niet uit, de voortanden zijn afgebrokkeld en er staan eigenlijk halve tanden in haar mond. En ze heeft er bovendien erg veel pijn van. Mijn moeder heeft al jaren geroepen er moet wat aan gedaan worden. Twee jaar geleden heeft ze haar verzekering omhoog gegooid zodat hij dan met de kronen kon beginnen. Hij vond het niet nodig omdat haar wortels nog goed zijn en hij het een beetje bij kon schaven. Mijn moeder is bijna 70 jaar en die heeft niet de kracht om hier tegen aan te vechten en heeft dan ook de tandarts vertrouwd in zijn kundigheid. Nu heeft ze het toch geprobeerd zodat hij haar gebit weer mooi kan krijgen. Hij heeft een offerte gemaakt voor 7 kronen en hij rekend voor de kronen 2000 euro en 4000 euro techniekkosten. Dit is toch niet normaal, mijn moeder moet nu een hoge rekening betalen voor nalatigheid van de tandarts. Mijn moeder heeft een gesprek gehad met de tandarts hierover en hij zegt alleen maar ja, ja, ja, en vervolgens stuurt hij mijn moeder weg met niets. Ze heeft gevraagd voor een implantaat of een brug of plaatje zodat het goedkoop opgelost kon worden. Maar de tandarts zegt dat dit niet de oplossing is omdat al de wortels nog goed zijn en er het beste kronen op kunnen. Toen heeft mijn moeder ook gevraagd om er dan bijvoorbeeld drie te plaatsen maar omdat het de voortanden en de hoektanden en wat kiezen betreft zegt hij dat dit niet mogelijk is omdat de drie tanden dan geen steun hebben en gauw af zullen breken. Er is nog geen oplossing, voor hun wel ze geven mijn moeder de kans om deze maand 3000 euro te betalen en in januari de andere 3000 euro te betalen. Dat de techniekkosten zo duur zijn komt door het laagje goud wat er in zou gaan. Ik heb vandaag weer de tandarts gebeld en een nieuwe afspraak gemaakt om het op te lossen, maar ik zoek eigenlijk wat tips om mee te nemen naar dit gesprek.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Roosje1
zel'dovich

Hoi Roosje,

Een kletsverhaal van de tandarts over de hoge techniekkosten. Er wordt helemaal geen goud voor gebruikt, hoogstens een legering van edelmetalen en tegenwoordig ook steeds vaker keramiek. Voor circa 200-300 euro per stuk kan de tandarts bij een Nederlands lab mooie kronen laten maken zelfs voor voortanden die er extra mooi uit moeten zien natuurlijk. Als het moet eventueel ook nog wel goedkoper. Ik zou de tandarts aangeven dat hij kan kiezen: zakken met de prijs tot een redelijk bedrag, bijvoorbeeld 1500 tot maximaal 2000 euro techniekkosten voor 7 kronen, of anders gewoon een andere tandarts zoeken. Want er zijn er genoeg die dat voor dat bedrag willen doen en uw moeder graag zien komen. Het tandartstarief (behandeling) van 2000 euro is trouwens wel in lijn met de normale kosten.

Ik heb het alleen over de kosten van kronen, of dit de beste optie is en of bijvoorbeeld ook met composiet nog iets valt te bereiken (wat veel goedkoper is) weet ik verder niet. Misschien is het so wie so beter eens een second opinion te vragen bij een andere tandarts, nog los van de absurde techniekkosten.
ma, 12/12/2011 - 20:50 Permalink
vV

mijn lab maakt voor een 245 euro per stuk heel mooie met porselein opgebakken zirconiumkronen. Kan ook nog goedkoper ook. Met goud als basis kan overigens best, is alleen geen zuiver goud maar hoog edele legering, en dan kost een opgebakken kroon zomaar een dikke 300-350 per stuk, afhankelijk van of het een voortand of kies is, omdat de goudprijs momenteel hoog is..

Hoeven natuurlijk ook niet in 1 x gemaakt, hoewel als het het front betreft zou het wel de voorkeur hebben in ieder geval de snijtanden gelijkertijd te maken, hoewel dat met een goede technieker geen must is.
ma, 12/12/2011 - 21:15 Permalink